Fórum témák
» Több friss téma |
Jogos! Ez inkább olyan szerepet tölt be mint az előtét ellenállás.
Ha így gondolta akkor elnézést az okoskodásért. Van is itthon többféle stab kocka lm317 is ,lehet ,hogy este kipróbálom.
Otthonra is használják, főleg karácsonyi díszvilágításnak...
A héten volt "szerencsém" RGB LED csíkhoz. A tápegység egy 180W-os kapcsolóüzemű táp volt. A vezérlés egy kínai csoda, mellyel a LED-ek fényerejének változtatásával különböző színeket lehetett beállítani. Ezen kívül volt benne 3-4 "program" is a LED-ek villogtatására. A leírás szerint, 25méteres LED csíkot tudott meghajtani a készülék. Szerencsére, alapból nem 25 métert tettünk be, hanem csak 2x12,5 méteres darabokat párhuzamosan... Csak három probléma volt vele: - a 12,5 méteres csík végén a 12V-ból csak 8,5V maradt. Ebből következik, hogy más volt a fényerő és a szín az elején és a végén... - másrészt, a kék szín be-be villant, olyan hatást keltve, mintha kontaktos lenne a csík. Mivel a vezérlők cseréjével a hiba mindíg másképp jelentkezett, ezért a csík hibáját kizártuk. A hatás egyébként úgy jelentkezett, hogy a piros szín bizonyos szakaszokon átment lilás színbe... Az egymás után feltett csíkok, nagyooon gagyin néztek ki ezzel az össze-vissza szín/fény hatással. - harmadrészt, elég sok helyen nem világított 1-1 szín. Mivel ez 10 centis darabonként tartalmazott 3db LED-et, ezért 10centinként lehetett darabolni. Végülis, sok helyen, ilyen darabokból lett összerakva, mert a hibás darabok egyszerűen ki lettek vágva... Nem azt mondom, hogy csak ez az egyféle gyártó van, vagy, hogy más típus nem is létezik, csak... most egy pár évig biztosan nem próbálkozom LED-es világítással...
Hülyeséget írtam, töröltem....
A hozzászólás módosítva: Okt 14, 2012
Lehet, hogy tényleg csak fixálom a feszültséget, de 2x3 db. fehér SMD LED (valami lengyel gyártmány) + a 120 ohm-os előtétjei sorban + párhuzamosan elég jól megvannak.
Én a bárszekrényemben lököm be velük oldalról a fényt az üvegpolcba, amikor kinyilik az ajtaja. Eléggé hangulatos és látványos. Már többen győzködtek arról, hogy nekik is, nekik is ... Lehet, hogy az oly sokat emlegetett áramgenerátor nagyon praktikus, de 14 volt esetében egy 12 voltos stabkocka ilyen kis mennyiséghez - szerintem - bőven jó. Hogy aztán az átfolyó áram, meg a nyitófeszültségek milyen viszonyban vannak egymással? Kit érdekel? Működik és kész!
A te esetedben az az elony, hogy egy barszekreny nem vilagit hosszu percekig. Mert az aramgenerator az alkatreszek melegedesebol adodo tularam kivedesehez kell.
Masfelol nem hatarra tervezel, szoval kicsit tobb led, kicsit kisebb aram es maris belul vagy a mukodesi tartomanyon.
Az biztos, hogy nem fényszórónak akarom alkalmazni az ilyen kicsi LED-eket. Bár ha a bárszekrényajtó egész nap nyitva lenne, akkor se melegedne annyira, hogy gajra menjen, mert elég jól bírja a gyűrődést.
Csináltam - még a tavasszal - egy LED-es "izzót", ugyanilyen lengyel SMD LED-ekből, amely afféle "occó kínai" bevált módszer alapján közvetlenül a 220-ból kapja meg a tápját. Azóta megy egyfolytában éjjel-nappal. Nem melegszik, nem romlik el ... és fogyaszt vagy 1 W-ot. Az egyik szobai lámpában az lenne az éjszakai irányfény. Nappal meg csak világít, mert ugyan nincs sötét, de nem szoktuk kikapcsolni sohase.
Szia! Így ,hogy leírtad a bekötést egészen más a helyzet. Ha 3,2 V al számolhatunk ledenként akkor a 120 Ohm -al a stabil 12 V -on be is állítottad 20mA -re az atfolyó mert ennyire korlátoztad. Ez így rendben is van csak az előző hozzászólásodba nem írtad le miként van alkalmazva.
Sziasztok!
Ez így működne? A ledek nyitó feszültsége 3,2v és 12v-al táplálnám. A hozzászólás módosítva: Okt 20, 2012
Nem jó!
Az áramkör tartalmazza a bekódolt önmegsemmisítést. A LEDeket, - mint minden félvezetőt - nem ajánlatos párhuzamosan kapcsolni, valamilyen áramkorlátozás nélkül. Ha az összáramot korlátozod is, az egyes alkatrészekre jutó áram eltárhet, ez pedig az lavinaszerű tönkremenetelét eredményezheti. 3 LED sorbakötve egy 120..150 ohm ellenállással, ezt kell sokszorozni, ha jót akarsz. Ellenálláson nem érdemes spórolni. A hozzászólás módosítva: Okt 20, 2012
Ha teszek ellenállást a ledekkel sorba akkor már felesleges az áramgenerátor, nem?
Igen, de 12V feszültségstabilizálás vagy -határolás szükséges(ajánlott, vagy kell).
Nem jó - elvileg. Gyakorlatilag meg mégis sokan alkalmazzák, mert a ledek saját belső ellenállása - és/vagy a huzalozásé mégis elegendő. Ha nagyon hosszúak a vezetékek, akkor ügyelni kell rá, hogy minden ledhez azonos vezetékhosszon érkezzen a feszültség.
Legalább egy szakmai fórumon ne terjessz ilyeneket.
Idézet: „Gyakorlatilag meg mégis sokan alkalmazzák” Igen, ők vagy a hozzá nem értők, vagy pedig a tömeggyártók. Előbbiek egyszerűen csak nem tudják, mi fán terem az Ohm-törvény és hogy működik egy LED, utóbbiak pedig spórolnak: mind a nyersanyaggal, mind az élettartammal. A hozzászólás módosítva: Okt 21, 2012
De ha tömeggyártók, akkor lehet, hogy megéri nekik válogatott LED-eket vásárolni.
Nem válogatott LED, sőt inkább a legalja. A probléma ott van, hogy a LED elméleti 100.000 órás élettartama helyett a töredékét kapod, nulla garanciával.
Szerintem meg mielőtt lehurrogsz, talán próbáld ki, hogy milyen arányban oszlik meg az áram a párhuzamosan kapcsolt, de egyébként azonos típusú ledeken.
Ez nem hozzá nem értés kérdése. A ledeknek is van belső ellenállása, ami adott esetben kihasználható. A hozzá nem értés ott kezdődik, amikor valaki az elméleti ismeretei alapján lehurrog, ahelyett, hogy mérne, és magyarázatot keresne. Az előbb párhuzamosan kapcsoltam 10db fehér ledet, és közös előtét-ellenállással össz 100mA-es áramot adtam rájuk. Nem volt látható fényerő különbség a ledek között! Ugyanakkor 1db ledet külön megfigyelve 1mA-es áramváltozás már észrevehető rajta.
Előszedtem újra a ledeket, és mértem áramot. 10mA-es átlagos led áram esetén 0,5mA-en belül volt mindegyik fehér led árama.
Ezután előszedtem egy piaci zseblámpát amiben 27 led van párhuzamosan, és tápegységről beállítottam neki 270mA-es áramot (10mA-t ledenként), ezután hozzákapcsoltam a ledjeim közül egyet 28.-nak, és megmértem mekkora áram folyik rajta: 9,4mA pedig ez még véletlenül sem volt párba válogatva a többivel. Tehát: Elméletileg az elmélet egyezik a gyakorlattal, gyakorlatilag meg különbözik. De mégsem, van ésszerű magyarázata a dolognak - elméletileg is.
Én csak megpróbálok finoman szólni: nem biztos, hogy egy szakmai fórumon ezt a fajta elméletedet - az amúgy végtelenül egyszerűnek tűnő LED-es témakörben - ennyire erőltetni kellene.
A Kezdő kérdések topikban ez a szint még elmegy, de jelen topikban, ahol legtöbbször talán inkább a teljesítmény LED-ek kerülnek előtérbe, nem biztos, hogy azt kéne ennyire reklámozni hirdetni, hogy az általad vázolt a helyénvaló kezelése a LED-ek bekötésének és működtetésének. Érdekesség: a LED aktív elem, nem úgy gondolunk a belső ellenállására, mint saját működését meghatározó "beépített szabályozóelemre"... a diódákra, és ebből fakadóan a LED-ekre érvényesek bizonyos fizikai jelenségek, effektusok... amik akkor is működnek a valóságban, ha valaki nem tud róluk vagy nem vesz a létezésükről tudomást
Erre csak annyit tudok mondani, hogy tévedés. Azon alapszik, hogy azt tanítják a ledek nyitófeszültsége eltérő, és ezért nem fog egyforma áram folyni rajtuk, de soros ellenállással kiegyenlíthetők az eltérések. Azonban sok esetben, ha a ledek azonos típusúak, akkor a saját belső ellenállásuk elegendő ahhoz, hogy ne legyen komoly eltérés az átfolyó áramokban. Ez egyeltalán nem hülység, nem "hozzá nem értés", hanem a ledek ismerete gyakorlati oldalról.
Tisztában vagyok vele, hogy ez csak addig működik így amíg azonos színű, és hasonló paraméterű ledeket kapcsolunk párhuzamosan - de itt erről volt szó, és nem különböző ledek párhuzamos kapcsolásáról. Azonban globálisan butaságnak titulálni ezt a megoldást jhiba lenne.
Pont, hogy az ilyen dogmákat nem kéne erőltetni. A powerledek esetében méginkább előfordul a párhuzamos kapcsolás. A közös hűtőfelület többnyire elegendő az azonos hőmérséklet tartásához.
Ismerem a ledek karaktrerisztikáit, és nagyon is tisztában vagyoik a működésükkel elméleti alapon is- de ettől még a tények maradnak: a gyakorlatban egyáltalán nem hülyeség a párhuzamos kapcsolás, akár hogyan is probálja valaki a tanult, igaznak vélt ismereteit erőltetni. Egynémely powerled esetében (Pl CREE MC-E) még gyárilag is meg van a lehetősége, hogy a közös lapkán levő 4db, egyébként különáló led chip-et , párhuzamosan vagy sorosan kapcsold. Van olyan gyári csillag pannel hozzá amin nem is vezetik ki külön 4 ledet, hanem eleve párhuzamosak a chip-ek. Történetesen a CREE élen jár a ledek fejlesztésében. Más tipusok eleve mátrixban, soros-párhuzamos vegyes kapcsolásban tartalmaznak ledeket. És bizony a különálló, de azonos tipusú darabok is probléma nélkül párhuzamosíthatók. Ez a gyakorlat. A hozzászólás módosítva: Okt 22, 2012
Ebben a topikban, főként amíg teljesítmény LED-ek vannak legtöbbször terítéken, szerintem ne terjeszd ezirányú igéidet ilyen rámenősen. Én szóltam. Ennyi, engem szerencsére biztosan nem lehet ilyen "marketinges, magyarázkodós" szövegekkel megvenni és meggyőzni; ennél már szerencsére többet tapasztaltam és olvastam, láttam mások száznyi-ezernyi bejegyzéseit a világ minden tájáról, hallottam, láttam is élő példákat, tapasztalatokat.
A gyártókat és típusaikat pontosan ismerem, van ismeretségem, főként a CREE oldalról. A náluk kapható - párhuzamosan kapcsolható chip-ű, pl. MC-E egészen más tészta, mint több darab, különálló LED. A hozzászólás módosítva: Okt 22, 2012
Attól, hogy többen mondanak szakmai tévedést a régen tanult ismereteik alapján, attól az még ugyanúgy tévedés marad. Mint mondtam bárki kipróbálhatja, nekem sem került néhány percnél többe egy mérés.
Mások tapasztalataira és beírásaira hivatkozol. Ki kellene próbálni, mérni és saját tapasztalatok alapján mondani véleményt! Nem hinném, hogy neked probléma lenne egy ilyen egyszerű mérés. Galilei távcsövébe sem voltak hajlandók belenézni, helyette inkább megégették. A "marketinges, magyarázkodós"-t meg felejtsük el, semmi közöm a led gyártókhoz, és semmi érdekem nem fűződik a dologhoz. Csak nem szeretem amikor olyan dogmatikus butaságokat terjesztenek egy szakmai oldalon, ami a gyakorlatban nem igaz! A hozzászólás módosítva: Okt 22, 2012
Ha már ennyire benne vagy a "kisérletezésben", tegyél meg még két dolgot. Adj a ledeknek közös előtéten keresztül 15mA áramot, és ekkor mérj külön-külön eltérést. A másik:a környezeti hőmérsékletet emeld meg mondjuk 35°C-ra és ismételd meg az előbbieket. Gyanítom, hogy az eltérés több lesz, és egyszercsak annyi...
A hozzászólás módosítva: Okt 22, 2012
Figyelj: megtehetném, de éjjel fél egy van. De... miért nem mérsz Te is? Nem olyan nagy ügy megmérni. Egyébként a helyzet fordított, kisebb áramok esetén nőnek meg e különbségek, ami adott esetben esetleg zavaró lehet, de a ledekre nem veszélyes. Konkrétan az előbbi 27 párhuzamos ledből álló lápa esetén, ha az össz áram 10...20mA, tahát ledenként átlagosan 1mA alatti, akkor már szemmel is látható fényerőkülönbség van a ledek között. Nagyobb áramok esetén azonban a különbségek lecsökkennek, mert a ledek belső ellenállásán eső feszültség növekszik, és arányaiban jobban hozzámérhető lesz a ledek nyitófeszültségéhez.
A különböző hőmérsékelt valóban gondot jelenthet. Ezért említettem a közös hűtőfelületet powerledek esetén, illetve azonos helyen üzemelő ledekről volt szó. Arra próbáltam rávilágítani, hogy a ledek párhuzamos kapcsolása nem globálisan hülyeség, hanem vannak olyan esetek amikor igenis van létjogosultsága ennek a megoldásnak is. Természetesen nem mindíg, és nem minden helyzetben, de azért elég gyakran. Aki ezt is tagadja az tényleg nem ért hozzá.
Azért 3 dolgot megemlítenék a vitátokkal kapcsolatban:
- az iparban gyakran használnak párhuzamosan kapcsolt ledeket. Általában a 3-3-as arányt, mint zsozsox hozzászólásában. Teljesen párhuzamos egységeket nem szoktak. - Azért nem mindegy, hogy a 20mA-es ledet 10 vagy 20mA-rel hajtod meg... Nem mindegy, hogy a karakterisztika enyhébb, vagy meredekebb részére jön ki a munkapont. (értsd: mellékelt képnél: 3V vagy 3.3V) Led karakterisztika - És végül: iparban 3 lehetőség is adott: 1: válogatott ledek, 2: azonos szériából származó ledek, 3: minőségi ledek. Hobbikategóriában ezek egyike sem biztos hogy teljesül. Így pl belegondolni sem merek, hogy mi történne két távolkeletről rendelt 20W-os 12V-os led párhuzamos kötésénél Így lényegében mindkettőtöknek igaza van, csak más körülményekről beszéltek.
Ez így igaz. Annyit tennék hozzá, hogy ez egy szakmai fórum, és a többségnek akad legalább egy multimétere, amivel áramot is lehet mérni. Aki vesz 2db kinai 20W-os ledet, az előveheti a multiméterét is, és megmérheti, hogy melyiken mekkora áram folyik. Sőt ha akad 2db multiméter, akkor akár egyszerre is mérheti a 2 ledet. És innentől azt is el tudja dönteni, hogy lehet/érdemes-e párhuzamosan kapcsolni. Mellesleg, ha azonos típus, akkor igen jók az esélyek, ha pedig egyszerre rendeli, akkor valószinüleg azonos széria, és szinte biztos, hogy párhuzamosan is tudnak üzemelni.
Figyelj: Tudom a dolog kimenetelét, Te erősködsz.
Nagyobb áram melegíti a chipet, az pedig a nyitófeszültségének csökkenését vonja maga után, ennek pedig ismételten áramnövekedés lesz a következménye. Ezt pedig csak tetézi a környezeti hőmérséklet növekedése. Igaz ilyen ledekkel mostanában nem játszottam, de hacsak nem márkás termékről van szó, akkor borítékolható az eredmény. Neves gyártóknál is megfigyelhető a hőmérséklet növekedésekor az áram növekedése, ami egyértelműen hőmegfutáshoz vezet, én mindenesetre áramgenerátoros táplálást alkalmazok, nem bízom a párhuzamosan kapcsolt ledek közös áramkorlátozásában. Pedig mennyivel könnyebb lett volna a dolgom, mondjuk egy ilyen világítótest tervezésekor... A hozzászólás módosítva: Okt 22, 2012
|
Bejelentkezés
Hirdetés |