Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Vasútmodellezés
Még véletlenül sem szeretnék kötekedőnek tűnni, csupán érdeklődöm: A lineáris megoldás miért nem volt jó? Nem tűnt életszerűnek a mozgás dinamikája?
Nagyon köszönöm a segítséged.
Jobb, de mondom hogy még két IC kellett volna, és azt már sokalltam......
![]()
ha megtalálod nagyon köszönöm, Tudod a TL084 tokjában mindjárt 4 db is van.
Kérlek ha küldöd eg ykicsit jobb felbontású képet készíts róla, mert az értékek nem olvashatóak. Fáradságodat köszönöm
Szia
Hát ezért is mentek tönkre a gyártók. Túl jó volt a termék senki sem akart újat venni. A mai gyártáspolitika: addig birja amig a garancia idö letelik aztán lehetöleg másnap semmisüljön meg valami központi alkatrész amit csak aranyárban lehetne cserélni. Nemrég olvastam a tranzisztor hamisitó részt. Hát sirni lenne kedvem hogy hova jutottunk.
Hol van ez a hasonlo korban az általam tervezett 32x32 interkom állomástól......5000 alkatrész volt rajta
![]() Ezért nem akartam további IC-ket rakosgatni. ![]()
Egy szkóp nincs kéznél esetleg ? Hogy lássuk mégis milyen jelet küld a pályára ? Hátha egyszerűbben is elő lehetne ezt állítani.
Elkészültem a váltóvédővel, kipróbáltam, megy, a rajzát csatoltam.
4 váltót 3 gombbal irányítok, (I., II., III. szakasz). Ennek problémája, hogy időnként egyszerre négyet kell kapcsolni, de nem okozott problémát a kapcsolásnak. Tillig váltóállítóművem van, méreg drága cucc, kínai minőségben. ![]()
Végigszámoltattam a kapcsolást ltspice-szal, kb. 1.7W lesz a váltón az egyensúlyi teljesítmény (12.7 ohm váltóellenállás mellett).
Nem szimpla ellenállásosztás a kapcsolás, a kapacitáson átfolyó áram miatt (ami csak egyenáramnál 0). Mindenesetre szerintem 2W-t még el tud az állítómű disszipálni maradandó károsodás nélkül.
Tisztelt fórumozók!
Valamikor a múlt évezredben a Hobbielektronika újságban megjelent egy cikk a vasútmodellezés témában, melyben egy egyszerű de jó kis vezérlő leírása volt olvasható. Ha valaki meg tudná osztani eme cikket azt megköszönném.
Sziasztok!
Az elektronikai tudásom konvergál a 0-hoz. Ezért bocs!!! Szeretnék egy olyan eszközt építeni aminek van kb 100 bejövő jele és ezt pc-n le tudom kérdezi, hova tovább ha a jel megváltozik az eseményként jelentkezzen e pc-n. Valami hasonlóra gondolok mint a rs232 relé panelok. Utána kérdeztem de egy 32 in/out csatornás panel 40-50 e Ft -tól kezdődik és még nem is elég. Konkrétan arról lenne szó ,hogy egy modellvasút terepasztalt építek és szeretném a síneket jeladóval ellátni ,hogy folyamatosan követni tudjam ,melyik szakaszon halad a vonat. Van valakinek ötlete? Köszönöm!
Szia!
S gondolom a beerkezett eredmenyek/jelzesek ertekeben kivanod tovabb vezerelni asztalodon a haladas folyamatosagat. Ha jol gondolom akkot a digitalis vasutmodelezesben vannak ugynevezett foglaltsagerzekelok amik segithetnek megoldani problemadat.
Van egy ilyen oldal is. http://www.hobbivasut.hu/
Balra legfelül az első fül. Ezt a témát zárom.
Azon gondolkozom, hogy van-e itt külön vasútmodelles terepesztalaos és ehhez kapcsolódóan elektronikás topic? Tehát kell-e erre saját külön (túl sok topic -> széttöredezik az információ)...
Önmagában a kérdés is érdekes. Ugyanakkor sok modell (jó, igazi) vasutas is van köztünk ![]() 100 csatorna azért komoly mennyiség. Kisebb RACK szekrény és azon áll a terepasztal? ![]() Legalábbis a profiknál.
Bizonyos szabályrendszerek programozásához lenne szükség rá. Pl. szakasz foglalt , jelző legyen piros. Szembehaladás figyelmeztetés, váltó átváltás stb...
Ezt régen kis automatizált áramkörökkel oldották meg. Viszont ha számítógépre tudnám vinni ezeket érzékelőket akkor szoftverben mindent meg tudnék oldani. Ami az új digitális rendszert illeti eszméletlen jó. Mindent tud. Nyomkövetés,dekóderes vezérlést minden eszköznek stb.... Csak hát az ár.... Alsó hangon is (ha mindenhez megveszem a dekódert 200 eFt- tól indúl.
draga hobbi.
![]() en is azert tettem piheno palyara a dolgot
Köszi!
Az ,hogy ez nekem vasút modellhez kell csak egy adalék volt. Ha azt mondom ,hogy a kertbe akarok letenni 100 érzékelőt,hogy tudjam merre megy este a macska, akkor az állatvédőkhöz irányítasz? Valójában az RS232 relé kártyát szeretem volna elkészíteni több csatornával. Láttam erre utalásokat a net-en ,de kapcsolási rajzot nem . Sem pediglen a PIC programozására valamilyen segéd anyagot. Ezért szeretem volna segítséget kérni. Azért kösz A hozzászólás módosítva: Dec 31, 2012
A dolog már vagy 30 éve meg van oldva (az én elsö szerkezetem még nem is XT PC-n indult (HDD nélkül).
Olcsonak nem olcso, de megoldható, söt anno a SINCLAIR-e Basicban irtam a vezérlést (megy analog és digitális rendszeren is). Itt van a ma már "profisitott" változata: C/MRI De vannak egyébb ilyen rendszerek is. Persze, ha >100 ki- és bemeneti ponthoz kerülsz, akkor már érdemes elgondolkodni a komolyabb rendszeren (cimzés és adatcsomag), ami már inkább megfelel a mai DCC/RailCo rendszernek. De tényleg a hobbivasut lenne jobb felület erre. (illetve az épitést itt hagyhatod, hiszen az sima elektronika). A hozzászólás módosítva: Dec 31, 2012
Tiamat, legutóbb balhé volt belőle, mert a fórumon nem kedvelik az analóg vasútnál ezeket az informatikus mikrokontrolleres izéket.
El kell fogadni, hogy nem szeretik. A villamosmérnöki tudomány az egyik legnehezebb, erre idejön néhány infós és szoftverből csinál minden baromságot gondolkodás nélkül. Az informatikusok azért mikrokontrollerezgetnek, mert nem kell hozzá gondolkozni, csak programozni. Nem kell sokat forrasztgatni, beraksz egy IC-t, egy IR vevőt és a TV távirányítójával már vezérled is a vonatot szoftverből, a mikrokontroller mindezt elintézi. Megkérem, hogy akit nem érdekel a téma, az ugorjon, most leírom, hogy én hogyan csinálom: - veszek egy magyar Arduino kártyát (AVR-Duino 7800 Ft), ebben van 20 IO port, ADC, USB-RS232 átalakító, 32 kByte-os AVR mikrokontroller, C-ben Arduino-ban programozható, a neten megtalálsz mindent, példák tömegével. Ha magad megépíted ugyanezt nem sokat fogsz spórolni vele. Ez a lelke, az ész, ebből elég egy is. - a kommunikáció a mikrokontrollerek között a 2 vezetékes I2C lesz, amihez még 2 1k-s ellenállás is kell (felturbózott SHIFT regiszter). - vettem egy ATMEGA48-at (800 Ft), ami a tápegység lesz. PWM jelet ad ki, egy potenciométerről jön a sebesség, egy relével meg irányt váltok. Van gyorsulási/fékezési idő, szóval nem tudod a vonat kerekeit kipörgetni. A nehézség itt a rövidzár-védelem, jelenleg ezen izzadok. Rövidzár esetén zenél is (Sárika...). - a vonatérzékelés annyiból fog állni, hogy egy 450Ft-os ATTINY26 lábaira rákötök 8 CNY70-es reflexiós optó kaput (200 Ft) és 2 ellenállást, a többit a szoftver megoldja. Ugyanezt a dmaster.hu-n meglehetősen komoly kapcsolással csinálják. Lehet utálni a mikrokontrollereket, de nem hiszem, hogy a dmaster.hu-s kapcsolás mondjuk 8 érzékelő esetén árban valaha is versenyképes lesz egy szoftveres ATTINY26-tal (8 ADC-vel olvassom a CNY70-es fototranzisztorokat, a 8 LED-et 4 kimenetre kötöm, mindegyik kimenet kettőt kapcsol fel/le). Mindez egy délután alatt kész lesz és ebben a sörözés is benne van. A hozzászólás módosítva: Jan 3, 2013
Én nem itt látom a fö bajt, mindenki azzal épit amihez ért.
Sokkal inkább hiányolom sok megoldásból a rendszert, a téma belsö ismeretét, és ebböl kifolyó badarságokat. Ezért ajánlom mindenkinek a fenti honlapot. Ott van rendszertechnika, a vasuti technika (üzem) egyszerüsített, de pontos leképzése. Mindenesetre fell kell állitani egy követelménylistát. Milyen bemenetek kellenek Milyen kimenetek kellenek Csak ezután kellene kitérni olyasmire, mint a PWM elöállitása.
Nézegettem a honlapot, nem tűnik extrém drágának. Bár nálam a 30$ körüli cuccok már túlmutatnak a hobbi kategórián. Egy vonatérzékelő 6000 körül van és az még semmire sem elég.
Összehasonlítva a magyar viszonyokkal, mikor egy rendes PWM trafó 15-20 körül mozog, egyáltalán nem drága, de nálam már ez is sok, havi 5-10 körül van rá keret.
Letöltheted a könyveket is ott van minden rajz (sokszor a NYÁK is), s ha gondolod, hogy olcsobban meg tudod épiteni az egyes dolgokat, senki sem fog visszatartani.
Sziasztok!
Ismerosommel felmerult az az otlet, hogy a modellvasut vezerleset jelzolampa alapon kellene megcsinalni... Elsore arra gondoltam, hogy az a sindarab, amelyiknel a jelzo van, le van valasztva az aramforrasrol, es a jelzo allapotatol fuggoen kapja meg a tapot, avagy nem... Nekem a legegyszerubb megoldasnak a kapuaramkorok tuntek, de mivel sehogy sem tudtam megoldani, hogy ugy maradjon a jelzo, ahogy en szeretnem, ezert gondoltam a szekvencialis halozatokra... Elsokent azt szeretnem megoldani, hogy az alap jelzo mukodjon, utana johetnek az allomasok jelzoi... Es abban szeretnem kerni a segitsegeteket, hogy hogyan tudnam megoldani ezt egy-egy szekvencialis halozat darabbal - minden jelzohoz egy aramkort szeretnek, melyeknek kommunikalnak egymassal, nehany funkcionalis ki-/bemenettel... Segitsegeteket koszonom!
Leírom, hogy én hol járok jelenleg:
1) magukon a jelzőkön jelenleg gondolkozom. A boltban műanyag lámpákat kapni méreg drágán és van két gyermekem is, tehát garantált, hogy egy héten belül nullára amortizálnák az egészet. Amire először gondoltam, hogy alulról golyóstoll rugóval rögzítem őket, így az oldalról érkező ütéseket a rugó kivédné, de ez sajnos felülről nem segít. Olyan megoldást egyenlőre nem találtam, ami bírná is a strapát. 2) A síneket szakaszoltam (a 11m-es a teljes sínhossz) 12 szakaszra bontom fel (egy sín van szakaszolva, a másik közös) 3) A sínek ki/bekapcsolása: két N-csatornás MOSFET-tel történik, hogy képes legyek a különböző szakaszokon akár PWM is irányítani a vonatokat más sebességgel. Ha rákeresel a neten, hogy "AC kapcsolás MOSFET-tel", megtalálod a kapcsolást. 4) A lámpák kapcsolgatása: egy 22 IO porttal rendelkező mikrokontroller 550 Ft (ATmega48). Szóval a 22 lábára ráteszek egy 1k-s ellenállást és egy BC-338-as 8 Ft-os tranzisztort, 0.8A. Mindent programból csinálok, mert hosszútávon ennek van értelme. Ha nem tetszik a működése, újraprogramozom, forrasztgatás nélkül. 5) A kapcsolótranzisztort ha netántán rövidrezárom, akkor garantált, hogy a BC-338 kiég, a javítás macerás, éppen ezért a +12V kimenetet 0.8A-ben korlátozom. 6) Vonatérzékelés a szakaszokon: az sínszakasz elé rakok egy 0.8 ohm-os ellenállást. Ezen pár mV feszültség esik, amit az érintett mikrokontrollerrel (ADC) már mérni lehet. Ha van programozói hajlamod, javaslom, hogy előtte nézz utána a mikrokontrollereknek. Én is úgy kezdtem, hogy relé, meg logika, meg a lámpákat a váltó állása alapján kapcsolom, meg miegymás. Sokat szórakoztam vele, végül működött is valahogy, jó sok pénz kidobva. Jelenleg a komplett panel menni fog a kukába, mert mikrokontrollerrel sokkal egyszerűbb, sokkal olcsóbb és sokkal rugalmasabb. Emellett a különböző szakaszokon a vonatot is lassíthatom, hogyha a kontroller úgy érzékeli, hogy az előtte lévő vonat is lassú. Ilyenkor vált át majd a lámpa zöld-sárgára. ![]() A hozzászólás módosítva: Feb 5, 2013
Koszonom a valaszod, elgondolkodtato... Lehet, hogy en is ezt fogom alkalmazni... Es telleg egyszerubb, mintha kapukkal, es tarolokkal oldanam meg...
Meg egy kerdesem volna, megpedig, hogy a vonat erzekelest kifejtened bovebben? Koszonom!
A fent említett ATmega48-as mikrokontrollernek van 10 bites analóg digitális átalakítója (ADC).
Egy ADC van benne, de 6 lábra multiplexelheted (mérsz az ADC-vel az első lábon, a másodikon,...). A tápegységem egy 12V-os PWM, irányváltásnál a 2 sínt egy relével felcserélem. A frekvenciája közel 50 Hz, mert úgy gondoltam, hogy a régi DDR-es mozdonyokat úgysem zavarta a stabilizálatlan kimeneti feszültség, a PWM sem fogja. 12V/0V sín - 0,8ohm - itt mérsz - vonat - 0V/12V sín A mérőfeszültséget egy ellenállásosztóval harmadolod. A mozdonyaim 200mA-től 450mA-t esznek, 0.8 ohm-mal számolva 160mV esik legalább a 0.8 ohmos ellenálláson. Ezt osztjuk hárommal, azaz 53 mV a különbség, ha van vonat, vagy ha nincs. Minthogy PWM-ről beszélünk, a +12V garantálva van. A mikrokontroller pontossága 5V/1024, azaz 0.5mV, szóval javában látni fogja a különbséget. Gyakorlatilag az áramfogyasztást mérem vele. Persze ez még csak elmélet, gyakorlatban nem próbáltam még ki. Ha érdekel kipróbálhatom és elmondom, hogy megy-e. A hozzászólás módosítva: Feb 5, 2013
|
Bejelentkezés
Hirdetés |
A használat feltételei
• Adatvédelem
• GY.I.K., Használati útmutató és szabályok
• Impresszum
• Elosztó
• Hiba jelentése
K�rlek v�rj...