Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » DC feszültség vezérelt műveleti erősítő (VCA)
Témaindító: mrx23, idő: Aug 29, 2007
Témakörök:
Nekem mégis beváltak a log-os digitális potik.
Bőven elég 32 v 64 állás általános célú hangerő szabályozáshoz. A jobbakban meg már nullátmenet érzékelő is van, vagyis sokkal kevésbé szól bele a minőségbe mint pl egy külső nem diszkrét feszültséggel vezérelt VCA. SSM-t itt lehet kapni elvileg: http://www.retelektronika.hu/
Szó-szó, semmi kifogásom a digi poti ellen, és a bss elektronika oldalán van is frankó kapcsolás. De valahogy nekem esztétikusabb az a nagy pogácsa. Bár nem zárja ki egyik a másikat.
Meg sem fordult a fejemben hogy a RET-nél lehet kapni.
Én használtam 2180LC-t dB osztónak egy 8 bites A/D-vel (TLC5620) , pontosan lehet vele hangerőt állítani. Szerintem profi.
Én innen rendeltem: http://www.profusionplc.com/pro/gex/pcatdtl0?ipartno=THAT2180CL08-U Ez lehet, hogy pont jó lenne neked: http://www.profusionplc.com/pro/gex/pcatdtl0?ipartno=MAS6116AA
"Ez lehet, hogy pont jó lenne neked:..." Kérlek használd a Válasz gombot.:yes:
Van nekem bontva egy pár éves Seider cd lejátszó és abban VCO-s hangerőszabályzó van. Több kettőnél kitermelem azt, mert annak ismerem már a hangját, bár nem ehhez a végfokhoz. De egy próbát mindenképp megér. Köszönöm a linkeket! ![]()
Hellász! Nekem is szükségem volna egy feszültségvezérelt hangerőszabályzóra, de én "csak" a sima potmétert szeretném helyettesíteni valami időt állóbbal.
Szóval, ki, melyik kapcsolást építette már meg, és az hogy szólt neki? Kicsit OFF, de ideírom: van 2db MCP4011-503 digitális potméter ic-m, de sajnos nem figyeltem, és SO-8 tokozásút rendeltem, és én smd-t nem tudok forrasztani(nem is akarok) Akinek kell, odaadom üdv
Ha bárkit érdekel, találtam egy elég jó "DC vezérelt hangerő szabályzót", itt a link:
Bővebben: Link Üdv
Sziasztok,
egy SSM2164-es VCA-val csináltam egy keverőt. 6 csatorna összesen, de ebből az utolsó kettő nem jól működik. A tünetek: CH2 hangerőszabályozása működik, ha CH3 potija kb. középállásban van, de így is, ha lehúzom teljesen, búgás hallatszik. CH3 potija CH2 hangerejét is befolyásolja. CH3-nál a maximum állásban is halkabb mint a többi jól működő csatornáé, és ha letekerem, elkezd egyre hangosabb lenni, majd nagyon torzul, végül ugyan olyan búgás lesz hallható, mint CH2-n legalacsonyabb állásban. Amit ellenőriztem: semelyik csatorna között nincs rövidzár, beleértve a kontrollfeszültségeket is. A kontrollfeszültségek normális ütemben és a normális határok között mozognak. A nyáktervet ezerszer átnéztem és nem látok semmi problémát benne. A vicces, hogy a többi csatorna működik tökéletesen. Csatolom a nyákterveket, és a hibás nyákot külön, hogy egyértelmű legyen, melyik rész nem működik. Lehet, hogy az ssm2164 ment tönkre?? S.
Szia! Nem látok elvi hibát. Cserélj keresztbe két IC-t. Remélem használtál foglalatot.
Szerk.: az IC jól lett berakva, egyes láb a helyén?
SSM-ek "professzionális" kategória, használtam foglalatot(ráadásul precíziósat)Mert ugye annyi felesleges pénzem van
![]() IC-ket kicseréltem, ugyan ezt csinálta... Gondoltam egyet, kiforrasztottam, és betettem egy nagyobb elkót a kontrollfesz. pufferelésére... Ugyan ez... Már kezdett elegem lenni, de utolsó ötletként átvilágítottam egy 100W-os izzóval a nyákot... Nem láttam szakadást, de néhol egy kicsit túlmarattam. Úgyhogy fogtam a pákót és végigfolyattam ónnal az egészet. ÉÉÉÉS csodák csodájára működik ![]() Szóval valami(hogy mi és hol azt legfeljebb sok IC kapcsolás tanulmányozással lehetne kideríteni, de én most nem fogom) egész egyszerűen meg volt szakadva a panelen. Köszi szépen, hasznos volt az IC-ket kicserélni, mert én rögtön a szerencsétlen IC-t gyanusítottam ![]()
Utólag átgondolva: a búgás és a csatornák egymásra hatása a GND hiányára utal.
Igen, teljesen logikus, sőt ha az IC nem kapott GND-t, akkor az is világos, hogy miért állította ilyen érdekesen az erősítést, holott kontrollfeszültségnek jót kapott... Csak mihez képest!
![]()
Szia!
Hiszed vagy sem, engem is régóta foglalkoztat egy olyan keverő építése, ami tisztán VCA megoldásokon alapszik. Nézegettem az NSL32 szériás fotóellenállásos megoldásokat, átfutottam ezt az SSM szériát is (talán Allen&Heath keverőkben használják ezt a megoldást). Lényeg a lényeg, ha lesz időm, egy olyan panelt próbálok majd meg tervezni, ami 1 csatorna teljes felszereltségét fogja tartalmazni (előerősítés, 3 frekvencián hangszínszabályzás, kivezérlésjelzés és tolópotis hangerő) majd ebből annyit építek, ahány csatornás keverőt szeretnék. Majd ezeket közösítem, és mehet ki a master-re, vagy még a tolópotik előtt PFL-re. Ha esetleg sikerül megcsináljam, biztosan közzéteszem itt az eredményt, remélem lesz más is, akit foglalkoztat ez a dolog. Mindenesetre igényes, szép munka!
Ezekkel a VCA-kkal érdemes komolyabban foglalkozni. Akit érdekelnek minőségi darabok, itt nézelődjön:
http://www.thatcorp.com/THAT_IC_Products.shtml
Üdv, valaki tudna-e egy egyszerű VCA-s kapcsolást? Nagyon lehet hallani, hogy nagyobb hangerő felé a magasakat elkezdi kiemelni. Igen ez lehalkított bemeneti jel mellett is hallható
![]()
Egy jó VCA nem csinál ilyet. Fent linkeltem, töltsd le az adatlapokat. Rengeteg mintakapcsolás is van. Ezeket a VCA-kat professzionális keverőkben alkalmazzák.
JA nem a sima potméter csinálja ezt, ettől akarok megszabadulni, egy kapcsolást küldenél-e?
Nem küldök. Vedd a fáradtságot, és töltsd le az adatlapokat.
Sziasztok!
Tudtok ajánlani valami olcsó forrást VCA IC-re pl.: SSM2164-re ? (lehet külföldi is, ha megbízható)
Egy olcsó, egyszerű megoldást keresek crossfaderre. Egy karaoke keverő lenne, alapból 4 csatorna sztereó, beépített mikrofon előerősítő PT2399-el. Arra gondoltam, hogy a középső 2 csatornát megoldom átúsztatósra. Az eredeti poti maradna mint gain, a tolós lenne köztük az úsztatás. Nem is gondoltam végig, hogyan lehetne pontosan megoldani, csak, hogy közé kell kötni a 2 gain csúszka kivezetésnek és talán jó lesz. Aztán elkezdtem keresgélni a neten és felakadtam, hogy mennyire kevés infó van róla. Persze a DJ keverők mind tartalmazzák, sőt a profibbak kapcsolható, vagy akár állítható karakterisztikával.
Elsőre arra gondoltam, hogy annó az őskorban ezt (állíthatóság nélkül) úgy csinálhatták meg, hogy 4 pályás volt a potméter, szembefordítva egymással, így lehetett 2 sztereó csatornát összekeverni. Lineáris potinál adódik egy X (Intermediate) alakú görbe. Aztán ha spec potikat csináltak, ahol kb. a feléig vezetősávot raktak bele, akkor már lehetett durvább dolgokat csinálni. Vettem egy sztereó fader potit, de ugye ez alapból 2 pálya. Ehhez is van 2 féle kompromisszumos megoldás. 1. A 2 jel a 2 végére, a csúszka a kimenet. Hátrány, a jelek nem húzhatóak le teljesen, hiszen a legnagyobb csillapítás, amikor a poti is sorban van a jellel. 2. A két csatorna közé kell kötni, persze soros ellenállásokkal a zárlat elkerülése érdekében. Itt már teljesen le lehet húzni az egyik oldalt, hiszen az földre kerül. Viszont a másik oldal meg jelentős csillapításon megy át a szükséges soros ellenállások miatt. Esetleg lehet javítani a helyzeten, ha az előfokozat kis kimeneti ellenállású és a soros ellenállások felső tagja kisebbre vehető. Meg persze erősíteni lehet, de akkor növekszik a zaj... Mindkettőnél a potméter karakterisztikája adja az úsztatás görbéjét. Lineárisnál marad az X. Aztán képbe került, hogy VCA-s megoldás is lehetne. Anno voltak TCA730-740 IC-im, de eljárt felettük az idő, tényleg nagyon zajosak voltak. Bár amire ez kell, nem lenne még az sem rossz. Itt a topicban láttam az LM13700-at, abból rendeltem egy marékkal. A kérdés az lenne, hogy mivel DC-vel menne a szabályzás, a görbét elvileg lehetne durvábbra venni. Arra gondoltam, hogy (nem konkrét érték, nem néztem át az adatlapot, csak az elv) pl. kapna 10V-ot a poti, lineáris, ezért 10V lenne a max, 5V középen, 0V alsó állásban, De ha kapna egy 5V-os zenert a csúszka, akkor felső állástól kb. középig kapnék egy konstans szakaszt és onnan lenne egy lináris rész lefelé. Ezzel elérhetném a kívánt drasztikusabb görbét? Valami hasonlót, mint a Transition-ként jelölt, csak lehetne kicsit játszani a két görbe találkozásával, kicsit távolabb tolni őket... A hozzászólás módosítva: Márc 6, 2020
Bármelyik VCA-t is használsz, sokkal nehezebb feladat lesz a felrajzolt görbék lemodellezése. Ezért vannak az ujabb ilyen szerkezetekben digitális VCA-k ahol kodsorokkal kapod meg a kivánt hatást.
Nagyon régen a potik karaszterikáját csinálták meg a rajzod szerint. Ma ilyet már senki nem csinál.
Ezért gondoltam ezt a legegyszerűbb zeneres módszert. Gyakorlatilag az X görbe marad, csak a poti kb. feléig max DC feszültség, onnan húzza le. Persze a 2 pálya ellentétesen bekötve.
Nem egetverően fontos, de most már kicsit érdekel. Persze lehet, hogy megmarad elméleti szinten, mert erősen időhiány van. ![]()
Csak egy problléma van. A VCA-bemenet többnyire lineáris, a te görbéid meg logaritmikus vertikális skálan vannak, azaz azok sokkal bonyolultabbak mint a rajz. A vertikális tengely minimum 30 dB átfogásu.
Az Intermediate és a Transition? Nekem elég lineárisnak tűnnek. Persze, hogy nem akarok kifinomult görbéket, az már más tészta.
Lineárisnak néz ki, de hangot vezérel, aminek a hangerejét a fülünk szerencseétlen modon logaritmikus skálán érzékeli.Ez a gond. Ezért kell egy VCA-ba legalább 30 dB-es DC vezérlo jelszintet benyomni.
Mindenre, mert végeredményben a hangot hallod aminek nem igen szabad változnia egy átmenetnél vagy két hang összekeverésénél. Itt egy átszámolo: dB-DC A hozzászólás módosítva: Márc 6, 2020
Tudom, hogy hangerőpotihoz emiatt logaritmikus kell. De a többit nem értem.
![]()
Nézz meg egy VU méter skálát ( van a WEBen egy sereg) annak a közepe a 0 dB-töl 6 dB-nél van
az alja meg kb 20 dB alatt. keresd ki az egyes szintekhez a DC megfelelöt és meglátod a különbséget. Olyannak kell lennie a vertikális tengelynek.
Akkor olyan lesz a hangerőszabályzás, mint a Samsung TV-nken, ha halk a videó, akkor 80-ig fel kell tolni, alapból meg 14-nél már meg van a szint.
Ha nem használom az IC-t, hanem a jelet küldöm a potméterre, akkor is lineáris a szabályzás. Egy próbát megér, ha megjön az IC próbapanelon eljátszok vele. Köszönöm.
Igen, csak neked egy további gondod is lesz. Két 0 dB-s hangot összekeverve +6dB jelszintet kapsz, ami nem jo, mert tulvezérli a kimenetet. Azaz amikor az egyikböl a másikba mész akkor amikor 50%nál vagy mindkét hangforrás jelét csökkenteni kell, hogy a kimenet stabil maradjon. Szoval nem olyan egyszerü az ilyen keverö. Ezért olyan bonyolult az egész kütyü.
És látod, hogy a profik is küzdenek ezzel. A hozzászólás módosítva: Márc 6, 2020
Azért gondoltam, hogy a feszültséggel játszva eltolom a keresztpontot. Igazából nem vagyok ebben otthon, de láttam a görbéket, soknak van átfedése. De gondolom az olyankor jó, ha előtte a DJ kivágja az egyikből a mélyet, a másikból meg a többit és úgy keveri össze átfedéssel. Csendesebb részeknél enélkül is jó lehet. Nem profi célra kell, lehet, hogy elég a sima X a testrehúzós bekötésben és kész.
Pontosan ezt nem lehet. a keverön bármilyen jelet bármivel keverhetsz anélkül, hogy a hang szintje kifutna az adott dinamika keretböl.... persze ha nem is elö keveréshez az egyszerü potenciometeres keverések is jok, legfeljebb a kimeneti szintet kell igazgatni. De elö keverésnél már gond lehet, föleg ha amugy is minden a maximum közelében megy.....
|
Bejelentkezés
Hirdetés |