Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Muzeális készülékek-alkatrészek restaurálása
Témaindító: Kutyuli, idő: Márc 29, 2008
Témakörök:
Köszönöm a biztatást. Megpróbálom a javítást. Úgy sem mertem volna kidobni. Csak mindig kell egy ki lökés.
Szép műszerek. Ha jól tudom, itthoni gyártmány. Esetleg eladnád, gondolj rám.
EKA gyártmány. Made in Hungary. MSZ 808. 0,5 % Nagyon nagy koszból szedtem ki őket, és a belsejük még így is tisztának látszik, tömítéssel szereltek, de sajnos a csatlakozók oxidálódtak. Megpróbálnám megjavítani, bár azt hiszem, kevés vagyok hozzá. A voltmérő egyik előtétje égettnek látszik, mindegyik bemenet ezen megy keresztül. Lengőtekercs egyiknél sem szakadt, mélyebbre nem mertem bele nyúlni, hozzáértő és értékelni tudó piszkálja. Eladni nem akarom. A többi azt hiszem, privi.
Köszönöm az információt. Át kell olvasnom egy párszor, hogy eléggé megértem. Hasznos írás volt.
"Az autotrafó hálózati tekercse és a "szekunder" tekercse közös. Ω-mérővel méricskélve kideríthető." De hogyan? Úgy néz ki, hogy be kell szereznem egy leválasztó trafót.
Az autótrafót fogd fel úgy, mint egy nagy tekercset, amin leágazások vannak. Ezt kikapcsolt állapotban vizsgáld Ohm-mérővel.
Szerk: Igen, erősen ajánlott a leválasztó trafó. A hozzászólás módosítva: Dec 15, 2013
Bekötöttem a 2 db ellenállást, amelyeken együtt 147 Ohmot mértem. A trafóról lejönnek a megfelelő értékű feszültségek és közben nem melegszik. Persze nem indult be a rádió. Átnéztem a jó készüléket és az tapasztaltam, hogy hiányzik pár ellenállás a rosszból, illetve 3 alkatrész rossz helyre van bekötve.
EKA: régen nagyon nagy rádiógyártó volt, később műszereket is gyártottak. Volt alkalmam használni egy ISOLEKA nevű szigetelésmérőt. Ugyan más értéket mutatott, mint egy modern, de meg se kottyant neki az a több évtized. 0.5 %-os pontosság meg nagyon jó a te műszereidnél. Ha jól tudom, tartozott hozzájuk feszültség-, illetve áramváltó is, de ebben az állapotukban is használhatóak.
Milyen értékeket kéne mérnem? Honnan lehetne szerezni elérhető áron leválasztó trafót?
Úgy látom nem érted. Ez a trafó egy nagy tekercs. Kicsi az egyenáramú ellenállása. Így azt tudod megállapítani, hogy milyen típusú trafóról van szó. Leválasztóról villanyászoknál érdeklődj, vagy tekertess egyet.
Fokozatosan haladva javíts, ne köss addig rá tápot, míg szemre jónak nem tűnik, de a fokozatokat a táptól kezdve egyenként teszteld!
És erősen javallott egy ampermérő a táppal sorban, a kiszámolt áramerősség szerint beállítva (illetve afölé), és bekapcsoláskor figyelni, ha túlmegy a számolt értéken jóval, azonnal lekapcs. Így megvédheted a leégéstől. De találtam neked szakirodalmat a trafókról, alaposan olvasd el. A djvu néző innen letölthető. A hozzászólás módosítva: Dec 16, 2013
Köszönöm az irodalmat. Átolvasom mindenképpen. Lehet, hogy bagatell dolgokat kérdezek itt a fórumon, de nem vagyok elektrotechnikai szakember, de érdekel a rádiózás és meg szeretném tanulni.
Amíg kérdezel, meg tanulni szeretnél, addig nincs gond
Csak türelem és kitartás Meg kell ismerkedned a fogalmakkal is és a matematikájával is. Sajnos ezek nélkül nem megy.
Igaz minden szó az írásodban. De tanulni úgy lehet igazán csak gyakorlatban lehet, apró lépésekben. Beleolvastam az általad elküldött linken található MHSZ-es jegyzeteknek azon füzetébe ahol a hangszórós rádió építése a téma. Itt szerencsére a Badacsony rádió felépítését tárgyalják.
Na, akkor két légy egy csapásra
Viszont mélyedj el az elméletben is, mert nem fogod magad kiismerni egy idő után. Főleg akkor, ha már hangolt köröket kell összehangolni, meg rejtélyesnek tűnő hibákat, gerjedéseket-búgásokat elhárítani....
A radioamator fuzetei 08 epitjuk elso hangszoros radionkat.djvu-ra gondolsz?
Abban a Tihany van leírva, nem a Badacsony! A dobozuk azonos, a működésük más! A Tihany egyszerű egyenes vevő, a Badacsony reflex-szuper.
Elnézést, csak a dobozt néztem, már a kapcsolási rajzot nem.
Üdv mindenkinek!
Van valakinek ötlete, hogyan helyettesíthetném a képen látható hangerőszabályzó potmétert? A tengely nem probléma, az ugyanaz a méret, mint ma, csak a csúszóérintkező középső kivezetése nem egyezik a ma kapható típusokkal.. Egy 1976-os Sanyo Rp-7331 táskarádióból származik, amit nem lehet eléggé lehalkítani. Egyéb probléma nincs vele, mert egy kívülről beledrótozott 10k-s potméterrel tökéletesen működik, valami a potméteren belül ment tönkre/kopott el.. A potit szétszedve viszont semmilyen rövidzárra utaló nyomot nem találtam.
Nem rövidzár, szakadás. Ha a testre kötött érintkezőről leválik az ellenállás pálya, akkor a feszültség osztóból előtét ellenállás lesz.
Valami ilyesmire lenne szükséged, de 10 k ra.
Üdv!
Van potméter. Jó lenne tudni :Tengely hossz , lapot, hornyolt. A láb lehajtható , a rögzítő lemez áttehető. Öreg Tom
Na, erre nem is gondoltam a potméteren belül, de végül is lehetséges. A panelen meg is néztem, de ott persze nem volt semmilyen szakadás.. A linkelt típusnak egyébként pont nem olyan a tengelye, mint ennek. De ha nincs, csak oldalsó kivezetéses, végül is lehetséges meghajlítgatni a két fix végét, a csúszóérintkezőt pedig szigetelt kábellel bekötni a megfelelő helyre. Itt most nem a restauráláson van a hangsúly, ismerősömnek kellene napi használatra megcsinálni a rádiót.
oregtamas: A tengelyhossz 22mm, és recés végű típus. Eőször körülnézek a helyi híradástechnikai boltban, de még lehet, hogy érdeklődöm, ha van ennek megfelelő darab. A hozzászólás módosítva: Dec 18, 2013
Sziasztok! Szert tettem egy 1978-as komplett Sony hifi toronyra. Még állvány is gyári.
Szép, de azért valami nem stimmel. A 97-es képen egy magyar Videoton 6363S torony rádióerősítője van.
Gyönyörű darab, gratulálok hozzá. Szerencsédre ez még abban a korszakban készült, ami nem az eldobható kategóriába tartozik. Minden része szinte az örökkévalóságnak van.
Igen, elrontottam a feltöltést. A Deck-be kell majd szíj. A tuner mechanikus memóriája nem jó. A többi tökéletes.
Szia!
Hogy működne az a mechanikus memória?
Szia, szerintem valami hasonló lehet: Mechanikus programváltós autómagnó
Üdv mindenkinek. Ismét egy szépség került a kezembe, meglepően jó állapotban, ahhoz képest, hogy több mint 75éves. Ez egy Standard RX eredeti gyári állapotban. Még a csövek is eredetiek, és szól mint az ágyú. Nem sokat kellet csinálni vele, a dobozt asztalos újította fel. Súrolt, zizegett a hangszórója, meg búgott rendesen. Valaki még jó régen beletett egy 2X47-es elkót, csak nem tudta bekötni rendesen. Egy kicsit különleges tápegysége van, a fojtó tekercs (hangszóró gerjesztés) a negatív ágban van, és itt állítják elő az előfeszt is. A pozitív pontok meg össze vannak kötve. Persze, hogy nem volt jó a közös testelésü elkó. Én a központi kondenzátort szedtem szét, és ebbe került a szokásos módon 2 db külön elkó, meg egy hidegítő kondi.
A skálát is újra írtuk, Anti barátom érdeme. Kis tisztítás, festés, hangolás, beállítás, és mint az új. A többi a képeken. A hozzászólás módosítva: Dec 20, 2013
Sziasztok! Hozzám került RobertK kolléga két műszere. Ez EKM gyártmányú HDV-1 és HDA-1 volt-, illetve ampermérő. Csak egyent tud mérni, pontossága 0.5 %, fekvő helyzetben használható, Deprez-műszeres, illetve 2kV-on vizsgálták a szigetelését. A voltmérőben levő előtét nem szokvány ellenállás, hanem cérnaspulnira tekert huzal. Ezúton is köszönet értük!
Gratula, megesz a sárga irígység!
Nagyon szép lett gratulálok.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |