Fórum témák
» Több friss téma |
Mielőtt kérdezel, a következő két dolgot ellenőrizd!
I. A helyes tápfeszültségek megléte.
II. A kimeneten van-e egyenfeszültség.
Élesztés.
Szia! Az offset állításnak, a nyugalmi áramnak és a kivezérelhetőségnek egy közös kulcsfigurája van a 20V-os Zener-dióda. Annak ellenőrzése nélkül nem tudunk tovább lépni.
Miért nem a témájában kérdezel? Akinek legközelebb ilyen gondja lesz itt nem fog rátalálni, kezdheti elölről az egészet.
No de a munkapont szabályzónak nem is kell melegednie.
Hello emberek..azt szeretném kérdezni hogy 3utas hangszoronál,woofer 50wos,kozep 50 a tweeter pedig 80wos.. tegyük fel hogy 3x50..akkor legalább 150wos erősitő kell?
Sziasztok! Valakinek volt-e már dolga SAL PA25-el? Mennyi a mikrofoncsatorna impedanciája?
Kapcsolási rajza van-e valakinek, esetleg lenne szives megosztani? Köszönettel: bárány!
Hali! Igen már tegnap este meg bizonyosodtam hogy a munkapont stabilizáló tranyónak nem kell melegednie.
Szia! Azért ide írtam,mert mostanság nem látogatott oldal.A 20v os zéner az jó megmértem,a meg felelő feszültséget adja,de annak ellenére,ki cseréltem egy másikra vadi újra,de nincs változás.Amikor elkezd torzítani,akkor a meg látásom szerint a hangszóró befelé dolgozik.
Nem úgy kell számolni, itt a leggyengébb láncszem a közép és a magas, erre kb. egy 50W -os erősítőt köthetsz, ha nem akarod kinyírnia magasat, vagy a közepet a cuccban egy zajosabb házibuliban.
Köszönöm!
Ezekkel a megközelítésekkel azért érdemes vigyázni.
Ha rákötök egy 50W-os végfokot egy tegyük fel 100W RMS hangsugárzóra, és az 50W-os végfokot folyamatosan túlvezérlem (mondjuk a zajos házibuliban), akkor a végfok kimenetén olyan torzítási komponensek lesznek, amelyek DC komponense meglehetősen nagy. Ez az üzemállapot hamar, és kegyetlenül kinyírja a hangsugárzóban a hangszórókat. Én azt javaslom mindenkinek, hogy használjon minnél nagyobb teljesítményű végfokot, de legalább akkora szinuszos teljesítményű végfokot, mint amekkora RMS-t a hangsugárzóra megadnak. A magyarázatom a következő. A zene - ellentétben a végfok mérésnél használt állandó amplitúdójú szinuszos jellel - csúcsokból áll. Ezek a csúcsok egy átlag popzenei műsor esetén úgy alakulnak, hogy amikor a végfok átlag kivezérlése 30-40% körül van, a csúcsok már villogtatják a clip ledet. Na már most, ha azt akarjuk, hogy ezek a csúcsok se "skalpolt" formában érkezzenek a hangsugárzóhoz, akkor nem árt ha bőven van kivezérlési tartalék a végfokban. A hangsugárzó tönkremenetelét a végfokba épített limiterrel, vagy ésszel történő használattal lehet elkerülni. Ha utóbbi faktor nincs jelen, akkor sem az "egy számmal kisebb teljesítményű" végfok használata, sem más csoda módszer nem segít.
Ezt az elméletet egy szabállyal még kiegészíteném: az erősítő ne legyen képes a hangszórót a megengedettnél jóval nagyobb kitérésre kényszeríteni, mert egy óvatlan tranziens lökés még a "legjobb családban is megesik" és szó szerint lőttek a hangszórónak.
Melyik kitérést vegyük figyelembe? A linearitás határát, vagy a mechanikai maximumét?
Nem, hanem azt a teljesítményt, amit jobb esetben meg szoktak adni a hangszóróknál : az a szinuszos teljesítmény, amit a hangszóró károsodás nélkül elvisel max. 10 másodpercig (vagy adatlaponként eltérő ideig). Általában a tartóst "nominal"-nak, a max.-ot meg peak-nak adják meg.
Igaz, egyetértek.
Nekem pl. sikerült már kinyírni egy 40W -os végfokkal a 80W terhelhetőségű (nominal power) Wifa mélysugárzómat az egyik régi hangdobozomban. Sikerült eltalálni egy gyilkos frekvenciát, miközben a haverom a szőnyegen húzgálta a mikrofon fejét, "mert az milyen kísérteties hangot ad" címszóval. Közbe volt kötve egy jó öreg Akai GX400D és jókat mókáztunk, hogy milyen szuper hangok kijönnek a cuccból, főleg, mikor be volt kapcsolva felvétel közben a monitor és visszhangzott. Jó régen volt, vagy 30-35 éve...
Azt még megértem, hogy négyszögesedik a végfok kimenete, jóval nagyobb teljesítményt kapnak a hangszórók, de mitől lesz DC a kimeneten?
Szerintem ez azért ennyire nem egyszerű, nézz meg pl egy eminence adatlapot attól függ mekkora és milyen ládába rakjuk a hangszórót más és más teljesítménynél éri el a maximális kitérést. A jobb programok ezt is számítják. Mondok egy gyári példát is a korrekt adatmegadásra: DAS cuccomban a mélysugárzó elvileg 400W-os a komplettre meg magadnak 350W-ot nyilván a doboz miatt...
Sok végfoknál jelentkezik jelentős, folyamatos túlvezérlésnél az a probléma, hogy "kiül" valamelyik tápfesz felé a kimenet, eltolódik a kimeneti egyenszint. Hiszterézis jelenség is van, a félvezetők "kiakadnak", ha nagyon telítésbe vezérlődnek. Néha ettől hal meg a végfok, mert valamelyik fele belassul a "kiakadás" miatt, a másik végtranzisztor pedig rádolgozik.
Volt egy matematikus (Fourier), aki rájött, hogy tetszőleges periodikus jel előállítható harmonikus
jelek szuperpozíciójaként. Ez így önmagában talán úgy néz ki, nem sokat jelent a témával kapcsolatban, pedig de. Amikor túlvezérlünk egy végfokot, a kimeneten nem a szinuszos vezérlő jel jelenik meg nagyobb amplitúdóval, hanem egy négyszög jelhez hasonló jelalak, mivel a véges tápfeszültség miatt a szinuszos vezérlő jel csúcsait már nem tudja a végfok követni. (Megj.: a zenei kivezérlés során a szinuszos vezérlő jel soha nem szimmetrikus.) Tekintsd a csatolt képeket. Matematikai úton, és méréssel is belátható, hogy ilyen üzemállapot szerinti kivezérlésnek DC komponense van, ami köztudottan a hangszórók legfőbb ellensége.
Az ábrán már magának a négyszögjelnek is egyenszintje van.
Ez ugyanúgy igaz egy átlagos zenei vezérlő jelre is? Nem adódhat a kimeneti egyenszint eltérés abból is, hogy a végfokok túlvezérléskor a kapcsolástechnika miatt gyakorlatilag nem azonos szinten határolnak a pozitív félhullám esetén, mint a negatív félhullámoknál?
Lehet az átlagos zenei vezérlő jelnek is egyen komponense valóban, de ha nincs túlvezérlés, akkor ez a pillanatnyi DC komponens hamar elmúlik. Folyamatos túlvezérlésnél viszont elkezd állandóan fennállni.
A nem azonos szinten határolódó pozitív, és negatív félhullám történet is fennál túlvezérlésnél szerintem is. Tehát több jelenség is összejátszik ilyenkor annak érdekében, hogy a hangszórók húzzanak a túlvilágra.
Na és a kimeneti DC szint figyelő védelmek?
Egy átlagos erősítő az egyenfeszültséget egységnyire erősíti, így a visszacsatolás kijavítja az aszimmetrikus klippet is akár.
A Péter által példaként felhozott jel pedig az útjába eső csatoló-kondenzátoron kiegyenlítődik.
Hát azoknak az időállandója nem ennek az üzemállapotnak a figyelésére vannak beállítva. Akármelyiket megnézed, vagy leteszteled, ha ráteszed valamelyik féltápot, akkor kb. 1 másodperc múlva leold. Ezek az áramkörök a túlvezérléskor fellépő DC komponens észlelésére nem megfelelőek.
A túlvezérléskor fellépő gyilkos jelenségek megelőzésére csak a megfelelően beállított limiter ad megfelelő védelmet.
Igen, de ez a végfoknak a hibája! Rossz kapcsolástechnika, lassú tranzisztorok, stb. Ráadásul ilyen esetben nagyon gyorsan tönkremennének a tranyók, hiszen együtt vezetnek egy tetemes ideig és túldisszipálnak.
A hozzászólás módosítva: Jan 15, 2014
Igen, Fourier sornak hívják. Itt annyi köze van a dologhoz, hogyha teljesen négyszög lesz, akkor a négyszögből számítható alapharmónikus ( pl: 80 Hz-en egy basszusgitár ) amplitudója az eredeti négyszögjel amplitudójának kb. az 1,3-szorosa lesz. Ez, ha a végfokból kijön és a tápegység is bírja akkor 60 %-kal nagyobb teljesítményt jelent. Ez az alapharmónikus esetén van így, de vannak hozzá a felharmónikusok amik eddig alig voltak jelen, de a túlvezérléstől - vagyis a négyszögtől - jelentősen megnövekednek az amplitudók. Ez ugye pluszban fog melegíteni és már belelóg a középtartomyányba is. Ha meg a középhangoknál is van túlvezérlés, akkor a csipogókat lehet íly módon tönkretenni. De számottevő DC nem keletkezhet.
A többit mások fentebb leírták.
Ilyen ± tápot még nem csináltam. Hogy lehet ezt megoldani ? Vagy mivel lehet még trafón kívül ?
ÜDV mindenkinek. Segítséget szeretnék kérni.
Csináltam egy 2 x 30 W-os erőlködőt. Zárlat nincs, szólni is szól. búgni nem búg. Csak amikor adtam egy kis hangerőt és egy kis mélyet akkor elfüstölt a Q6-os tranyó. Ez a túlvezérléstől lehet,vagy a collektrorra is kellene egy 100 Ohm-os ellenállás? Vagy nem tom. Ebbe kérnék segítséget. Csatolom a képet. és a hangszín szabályzóét is. Előre is köszönöm mindenkinek. |
Bejelentkezés
Hirdetés |