Fórum témák
» Több friss téma |
Hello!
Szerintem tekerj le a toroidròl annyi menetet, hogy terhelt àllapotban, egyenirànyìtva, pufferelve 13-14V körül legyen a fesz. Vagy mi van, ha 2db peltier elemet sorbakötsz, akkor a 22,5V majdnem jò is, csak keveset kellene letekerned ès az àramerőssèg kisebb lenne?! A hozzászólás módosítva: Júl 10, 2014
mivel torroidrol van szó elég azis ha simán megbököm multival a szekuder tekercs takaró fóliáját mert az a külső részén van. Oda tudok csinálni csatlakozást. Nem gond az áram max kettő darab 150W trafot teszek bele külön egyenirányítóval vagy esetleg el lehetne tolni az egyik trafo fázisszögét 90 fokkal? Ha egy kb 90W peltier elemet használok a 25L (kék tecso hűtőtáskáról van szó) táskába az elég lesz hogy 4-6L sörikét le tudjon hűteni? Legalább 20 fokot szeretnék de ha több az csak jobb
A hozzászólás módosítva: Júl 11, 2014
Mi a tapasztalatod a peltier elemekkel? Nekem valahogy ez az igazan melegben valo hutokent alkalmazas nem aratott nagy sikert mivel ezek igazabol homersekleti kulonbseget allitanak elo vagy mi a szosz. Amikor megkapta a szukseges feszultseget es aramot akkor hirtelen lehul az egyik fele es felmelegszuik a masik. Ezt megfelelo hovezetokkel sikerult egesz jol elvezetnem. Viszont a problemam az volt, hogy idovel ez az egyensuly ugy all be, hogy a kulso homerseklet cirka 35C akkor a hideg oldal korul belul 20C lesz. Ezt nekem nem sikerult erdemben javitani. A 15-20C kulonbseg mindig adott volt a hideg-meleg oldal kozott ellenben a hideg oldal homerseklete mindig sokkal magasabb volt a szamomra szuksegesnel.
Szia, Pontosan így van. a delta T adott, innen már csak az a kérdés, milyen hatásfokkal tudod a fűtött oldalról elvezetni a hőt. Nekem a 20-22 fokos szobában 2 fokra hűt. Ezen csak úgy tudsz javítani, ha a meleg oldalra egy folyadékos procihűtőt szerkesztesz, amiben 20 fokos csapvizet engedsz....
Szia! Ezt találtam a Gugliban. Állítólag még 200 C körüli különbség is előállítható a módszerrel.
szerintem a problémádat a rosszul méretezett meleg oldali borda csinálja, tegyük fel hogy felmelegedik 35 fokosra alapból és még arra jön az a teljesítmény amit lead tehát a 20 fokos belső hőmérsékletet ennek fényébe nézve jó szerintem. A vizes hűtéssel nekem azonban vannak problémáim, oké hogy egy zárt rendszerbe forgatod a vizet de ha a külső hőmérsékletet pl 35 fok az alá a víz sem fog menni ráadásul a víz nem éppen a legjobb közeg a hőleadásra ezért csak nagy felületen lenne eredményes nem beszélve a sok csőről meg sallangról ami benne lenne és amibe kerülne. Én abban látok megoldást hogy a külső hűtőborda felületét növelném plusz tennék a peltier elemre egy azonos méretű alumínium darabot hogy lehető legjobban le tudjam szigetelni a hideg és a meleg oldalt. Ezt azért hogy a meleg oldalnak minél jobb a hűtése miniél kisebb az a hőfok amire fel tud melegedni annál hidegebb lesz a ládába esetleg meg lehet spékelni egy vagy két nem pc-s tápból bontott valóba nagy teljesítményű ventilátorral. A legnagyobb gondom az hogy nem tudom hogy van e értelme nekiállni mert ha 20 fokos lesz a sör akkor inkább veszek ha kell Vagy beledobálom a vízbe mert az is ilyen 20-24 fokos mostanság
Kipróbáltam egy-két dolgot a hűtőmön és megosztom a tapasztalataimat.
1.: Kicseréltem a gyári 1205-ös Peltiert 1206-ra, hogy mi a helyzet ugyanakkora árammal hajtva. Sajnos sokkal rosszabb lett, 12C alá nem volt hajlandó menni, így betettem egy új 1205-öt. Jó minőségű hővezető pasztával megkentem és a hibás tömítést kijavítottam. Mivel elkezdett zörögni a venti, vettem egy újat, ami 2x annyit szállít,mint a gyári, de ugyanolyan halk! 23C környezeti hőmérsékletnél 7C-ig tudja lehűteni a 20L-es ládát és -3-0C közötti levegőt fúj a hideg oldali hűtőtömbről. Ha már teszek be 1db jégakkut rásegítésnek, akkor pillanatok alatt lemegy a vezérlő által megengedett minimum 4C-ig, amit még másnap is tart! Kipróbáltam egy sokkal erősebb ventivel, az semmit nem javított a helyzeten. Szeretném elérni, hogy kicsit gyorsabban hűtsön és rásegítés nélkül is illetve melegebb külső hőmérsékletnél is tudja a minimum hőfokot. Ehhez szerintem a tápját kéne kicserélni nagyobbra, mivel csak 2-3 amper megy a peltierre, tehát lehetne még kicsiholni belőle. A következő lépés ez lesz... A hozzászólás módosítva: Júl 14, 2014
Szia, Az 1. képen, a hideg és meleg oldal közötti alutömb mellett, csak egy műanyag távtartó van gyárilag, ha jól látom. Ott még lehetne a szigetelésen javítani. [off][/off]
Szia!
A hűtőtömbön a peltier körül van az sárga szigetelő szivacs. Az teljesen ráfekszik ahova kell. Ahol szakadt, ott szilóval kijavítottam. A távtartó a doboz tetejének a csavarjához tartozik. Ha arra gondolsz... Vagy a feketét mondod? A hozzászólás módosítva: Júl 14, 2014
Ott mivel nyomjam ki? Purhabbal?
Szerinted ott miért nincs semmi gyárilag? A hozzászólás módosítva: Júl 14, 2014
Szia, Igen a feketét, én is hasonlóképpen oldottam meg. Nekem is elszakadt, szilóval ragasztottam szintén. Ha a kockatömb körül szivacs darabkákkal, nikecellel körbenyomkodod, az már tökéletes. Igen, a purhab is jó. Nem tudom, hogy miért nincsen, az enyémben sem volt, pedig a levegő itt, nem a legjobb hőszigetelő. De az értékek, amiket írtál, nagyon jók. Hozzá kell tenni, hogy ezen a dobozok falának, koránt sincs olyan jó hőszigetelési együtthatója, mint egy nagy hűtőnek. Pedig a 06-osnak többet kellene tudni, de valószínűleg már nem 100%-os. A több száz hőcserélő lapocskából, valószínű elpusztult már pár. Ha a meleg oldal 80 fok felé megy visszafordíthatatlan elváltozást okoz az elemekben.
A 06-os peltier is teljesen új volt, bevásároltam párat ezekből...
Azért nem tudott többet, mert az áram és a fesz is korlátozva van ami 2-3amper körül van csak. Ezt szeretném kicsit feljebb vinni, de ahhoz gondolom tápcsere szükséges. Nem tudom megér-e annyi többletfogyasztást, mindenesetre ki fogom próbálni. Maga a box elég jól meg van csinálva, duplafalú és a két fal között valami sárga habbal ki van töltve, minden nyílás, furat szintén. Szerintem ott ahol mondod azért nincs szigetelve, mert így megakadályozza a pelter szélén a lefagyást. Lehet az "auto defrost" funkciót ez látja el. Neked ott nem fagy le? Van képed róla? A hozzászólás módosítva: Júl 15, 2014
Szia, Hát a tied, sokkal komolyabb, mint az enyém, az csak 12 ről megy és nincsen benne szabályozás. De ahogy elnézem, mindkét panel elég komoly. Ránézésre a tápnak többet kell tudni /szerintem/ mint 2-3 A. Ha a piros vezeték mellett megkaparod a szilót oda van írva, de csak a 12+meg az A-t látom a végén. Most nézem a panel jelet: PCB51207HW lehet, hogy (12V) 7A. Én a Peltier szélét is körbe nyomtam szilóval, mikor kísérleteztem, méregettem, pont a hőszigetelés miatt, hogy minél kevesebb közös legyen a 2 oldal között. Sajnos úgy jártam, hogy az eszközeim gyorsabb ütemben romlanak, mint a hogyan meg tudnám javítani, vagy pótolni őket. Így a 20A-es, bombabiztos Sony tápom is sikerült agyon vágnom, egy teszt során. Pedig még egy mikrokontrollert is tettek rá, a többinek meg a leírását sem találom. Az impulzus trafó méretből következtetve el tudom képzelni, hogy a te tápod is tudja a 7A-t, de ha pár alkatrész számát leírnád, akkor több elképzelésem lehetne róla. A 3 hűtőbordán lévő, és a kimenetnél lévő IC számát. Gondolom a primer kör vezérlés IC-je a panel hátoldalán van. / mondjuk az nem érdekes/.
Megnézem ezeket, ha haza értem.
Ha tudja a táp, akkor miért nem megy 3A fölé? A vezérlőpanelen nem látok fetet ami folytaná, viszont mikor kikapcsolom akkor kevés árammal és fordított polaritással vezérli a peltiert, hogy leolvadjon. Tehát valamin keresztül szabályozza az áramot,szerintem.
Ehhez kellene az IC1 típusa, lehet az szabályozza vissza a tápot, de kell még egy 4 lábú optocsatolónak is lenni valahol.
Délután érek haza, akkor megnézem ezeket. Köszi, hogy segítesz!
Amúgy visszaolvasva a topicot, más is próbálkozott nagyobb peltierrel és ugyanannyit (12C) sikerült kihozni belőle. Gondolom ugyanilyen hűtő.
Szia!
Volt egy kis szünetem, most néztem meg a dolgot. A táp 5A-es, nem az lesz a gond. Indításkor 3,3A-t vesz fel, aztán elkezd kicsit csökkenni és olyan 2,7-2,9A-el dolgozik tovább. Namármost ha egy ugyanilyen peltiert meghajtok egy másik táppal, akkor se vesz fel több áramot, pedig 5A-t kéne felvennie. Miért nem vesz fel többet a peltier? Áramgenerátorral kéne hajtani?
Egy kis tapasztalat!
Van egy tartályos vízhűtőnk amiben letieres hűtés van. Szét még nem szedtem így nem tudom mekkora peltier van benne, de az tuti, hogy 26-27 fokos lakásban 8 fokra hűti a vizet, amit egy NTC-n keresztül érzékel, hogy mennyi az annyi! Jobban is hűt mert potival állítható, utólagosan megoldottam, de akkor ugye sokáig megy. Összesen 7 deci vizet kell neki hűteni. Nyugali állapotban az elektronika 5 voltot ad a ventinek és a peltiernek is, így tartja hidegen a vizet! A külső hűtőborda amit a venti hűt az a bordák tövénél a peltier felett mérve 38-39 fok körül van mikor aktívan hűt. Majd ki akarom deríteni mekkor a peltier és mekkora áramot tud a táp és esetleg egy nagyobb modult tennék bele a gyorsabb hűtés miatt. Ez majd idővel kiderül!
Szia, Bocsi, csak most kerültem a gép elé. Mérd meg a feszültséget is, mert maga a peltiernek, 12v on a felírat szerinti áramot kellene felvenni. A max, 14,4 V, hogy Gk-ban is használható legyen, lehet ott még picivel többet is. Szép és csicsás a vezérlőpanelja, csak épp nem látom át, miért kell rá 3 relé? Nem lehet, hogy valamiért tiltást küld a táp felé, s leszabályoz?
Szia! Mint fentebb már kifejtettem, ebben már futottam egy kört. A legkényesebb pontja a meleg oldali hőelvezetés. Ha azt a hőmérsékletet nem tudod lejebb vinni, tehetsz bele 15A-eset is, akkor sem fog jobban hűteni, mert a felesleges hő visszamelegi a hideg oldalt.
Jelenleg a 26-27 fokban 30 fokos levegő jön le róla, úgyhogy elég jól elviszi a meleget, de majd egy próbát talán megér!
Az jó nagyon! Akkor ez ilyen üzemi ásványviz-ballonos autómata? Egy szigetelt kis tartályba folyik a víz, amit folyamatosan hűt. Volt egy régi presszós üdítő-autómatám, még Németből hoztam, hogy megcsinálom, de végül nem lett belőle semmi. Abban még rendes hűtő-rendszere volt lekicsinyítve, csapra kötve, egy 1-2 L közötti nikecell szigetelésű tartályban hűtotte folyamatosan a vizet, majd a választógombal, jaffa, cola, + valami sűrítményt, meg Co-t adagolt hozzá. Abban szerintem akkor nagyobb méret is lehet mint amit a ládákban használnak 40x40. Elméletileg a folyamatos vízelvétel mellett is tudnia kellene a 8-10 fokot tartania.
Sziasztok!
Peltier cellákról szeretnék érdeklődni, és azért ide írok, mert az ezzel foglalkozó topichoz már régen szóltatok hozzá. Ha rossz helyen lesz a kérdés, akkor átnyargalok oda Szóval szeretnék építeni egy peltier hűtésű hűtő rekeszt, ami kb. 25 liter űrtartalmú lenne. Vastagon szeretném szigetelni, duplafalú doboz közt lenne purhab, vagy nikecell. A rekeszben italok lesznek, az elérni kívánt hőmérséklet úgy alakulna, hogy szeretném, ha az italok 3 fok környékén tarthatóak lennének. Ezt úgy kívánom elérni, hogy a peltier/peltierek meleg oldalán elhelyezett hűtőbordán található szívó ventillátor fordulatszámát szabályoznám, ha elérte a 3 fokot, akkor lassabban, vagy nem is menne, hogy ne fagyasszon a rendszer, ha mondjuk 5 fok felé ér a hőmérséklet, akkor pedig kapcsoljon. A kérdésem az, hogy egy ilyen rendszer esetében hogy érhetem el a leggyorsabb hűtést? Egy mondjuk 160 W-os peltier elemmel, vagy 2 kisebb teljesítményű, 80 W-os elemmel? A hűtőborda megfelelően nagy lesz, a meleg oldalon 2 szívó ventivel, a hideg oldalon szintén kis méretű borda plusz venti. Mindenféle szempont figyelembe vételével (2 peltier esetében 2x kell megbontanom a szigetelést, viszont 2 hideg oldali venti lenne....) melyik a jobb választás? Egy nagyobb teljesítményű peltier, vagy két kisebb, ami együtt ugyanakkora teljesítményű? Van egyáltalán különbség? A tápegységet úgy akarom megépíteni, hogy ki tudja szolgálni az igényeket, akármelyik verziót választom, tehát táp probléma nem lenne. Köszönöm a segítségeteket! Üdvözlettel, Dani
Üdv!
Teljesen mindegy melyiket választod, a hőátadó felület mérete lesz a mérvadó. A szabályzást rosszul gondoltad ki, mert a meleg oldalnak nem szabad 80°C fölé mennie, mert károsodik az elem. A legegyszerűbb megoldás egy kétpontos hőmérsékletszabályzás, ami a beállításnak megfelelően kapcsolja rá az áramot az elem(ek)re és a ventillátorokra. Egy hűtőláda esetén teljesen felesleges a fordulatszámszabályzás, illetve a peltier teljesítményszabályzása.
Köszönöm a hozzászólást!
Ha jól értem, akkor azt mondod, hogy mérjem a hőmérsékletet a hűtőben, és ha pl 2 fokot eléri, akkor kikapcsolom az elektronikát, ha pedig felszökik 4-5 fokra, akkor be? Tehát a bekapcsolás utáni hosszabb hűtési fázis után ciklikus üzemre váltana? Illetve a másik dolog, hogy néztem peltier elemeket, az alapján amit Te írtál azt gondolom, hogy mégiscsak jobb lenne két modul, ugyanis a TEC1 12706 modul mondjuk 60 W, de 4cm x 4cm-es az elem, és a 12715 modul meg 150 W, de a felület marad 4cm x 4 cm, szóval elképzelhető, hogy jobb lesz a 2 peltier? (Esetleg szóba jöhet két 12709, vagy 12710 is, nem olyan nagy a különbség árban a 12706-hoz viszonyítva)
Köszönöm szépen a segítséget!
Akkor a két peltier-s megoldás lesz, valami ilyesmi elrendezésben gondoltam: Bővebben: Link És a peltier elemek körül bontanám meg csak a szigetelés a rekeszen, a hűtő ajtajára lenne szerelve az elektronika ugyanúgy ahogy a képen, borda + 2 venti a meleg oldalra, egy-egy kis borda plusz kis venti a hideg oldalra. Mellesleg, ha jól látom amit linkeltem, ott az egyik képen látszik, hogy a hideg oldalon a felfogatása a bordának úgy történik, hogy átfúrták a peltier-t 2 csavarral. Ez így marhaság nem? A hozzászólás módosítva: Jan 17, 2015
Maga a peltier sokkal kisebb. Az a fehér valami inkább egy hővezető anyag lehet.
Igen, igazad lehet, a peltier az csak 4x4 cm körüli. Akkor az lehet, hogy valami ilyesmi anyag?
http://www.ebay.com/itm/Blue-100mmx100mmx0-5mm-GPU-CPU-Heatsink-Coo...5d0eee Illetve egy ilyen űrtartalmú (25-30 l) rekeszhez mennyi és mekkora peltier ajánlott szerinted? Én két 12710-et gondoltam, ebayről 1300 Ft körül beszerezhető 1 db...
Üdv!
Elnézést, hogy negatívan szólok hozzá, de 2 hónapig mérettek velem egy ilyen szerkezetű "berendezést". Tapasztalatom molnarp-éhez hasonlít. Leggyorsabban a mélyhűtőben hűl le az a sör, a hőmérsékleten tartáshoz viszont már a felhasznált energia igaz éppen de elegendő. A 130W 40x40 mm peltier kb 30W vagy az alatt teljesít,tehát fűteni jó. Elektromosan az adatlap szerinti max áram 80 százalékát szabad megengedni, a túl-áram "kifüstöli" a belsejét. Fesz ugyanígy állítandó be. A hűtőbordák aránya is kb 4/3 a kinti javára, az elem és a borda közé szigetelő lemezt ajánlok a pasztával szemben mert az nem szárad ki főleg a meleg oldalon. Pár nap után azt húztam le, hogy az egész pillanatnyilag csak egy különleges fizikai jelenség melynek technológiai alkalmazhatósága nem kiforrott, elsősorban a vacak hatásfok miatt. Ettől még nem a játék kedvet akarom elvenni, mert hátha valakinek kijön belőle vmi pozitív. További jó játékot Joe
Szia, Az hővezető, a modul 40x40-es, én 2 db 715-öst javasolnék a 25L-hez. Persze, ha bírod táppal, árammal, úgy, hogy a meleg oldalon minél nagyobb legyen a hőelvezetés.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |