Fórum témák
» Több friss téma |
A treheleltlen kondenzátoros "tápegység" kimeneti kapocsfeszülsége akár a hálózat csúcsfeszültségére is feltölődhet!!! Ezt el kell kerülni! Vagy az alkatrészeker úgy kell méretzni. De ez a költségesebb megoldás. Célszerűb inkább alacsonyabb feszre, olcsóbb alkatrészekkel méretezni, és egy "teljesítmény" zénerrel megfékezni az elszabadult feszültséget. A zéner nyitófeszültségét KB5-10V-al érdemes a terhelt kimeneti feszültség fölé méretesni, s ez elég szokott lenni... A + beépített zéner csak akkor kezd kinyitni, amikor a kapocsfeszültsége meghaladja a zéner névleges értékét. S Ez normál terhelésnél (Ledes kapcsolás) nem következik be! Vagy ha igen, akkor a fesz csúcsait vágja je. De az általában nem gond.
![]()
25V 100mA az 2,5W. A legkisebb trafó 0,33VA-es. Mire minden alkatrész megfelelő minőségben belekerül az áramkörödbe, az lehet, hogy nagyobb lesz mint a trafó.
Ha már eddig eljutottál, a zenert én is javaslom, mert ha megszakad egy LED, akkor repül az elkó is. Az ilyen tápokat csak terheléssel szabad bekapcsolni, mert ha áram nem folyik, akkor a soros tagokon nem jön létre feszültségesés.
Akkor párhuzamosan a 100µF-al bekötök egy 36V-os zenert. Böngésztem milyen lehetne jó és ha mindenigaz ez egy jó típus: 1N5365B. (adatlap)
De azért a zéner adatlap is egészen távol áll tőlem! ... és akkor meredhet az 50V-os 100uF. Aminek külön örülök. Amúgy kértem árajánlatot trafóra: 20x20 mm ben toroidban 25V-osat legyártanak csak éppen 2500 Ft. ![]()
Egyből azzal indít, hogy 5W, tehát megfelel.
Még egy 5let: ha van ATX tápod - ami nem kell - kiépíted belőle a standby részt, az úgy ahogy van alkalmas erre a feladatra (és jó hatásfokú).
Az az igazság, hogy otthon le akarnám cserélni a hagyományos izzókat LED-esre, mivel kb 1,5 havonta kiégnek... Nem csak a villanyszámlára gondolok, hanem az izzók árára is mely évente elég nagy volumen. Tudom ez általában nem az izzók problémája, hanem az áramingadozás okozza. Van olyan izzónk ami 800 Ft-os áron pukkad el átlag 2 havonta. Ebből egy csillárban van 7 db. Hihetelen pénz. Egy igazi tungsram és drága 3500 Ft-os előszobai energiatakarékos izzó már két éve bírja a gyűrődést de hasonszőrű olcsóbb társai kb félév alatt elpatkolnak. SZóval spórolnék de fényt is szeretnék.
![]()
Nyah... elkészült. Megy. Fényerő spot jelleggel felveszi a versenyt egy 50W.os halogén izzóval. Azonban a 220 ohm 5W ellenállás nagyon melegszik. Azon gondolkozom, hogy nagyobb értékre cserélem. Tudja e valaki ennek milyen kihatása lehet?
Kisebb értékűre cseréld. 100 ohm bőven elég oda.
Mau, az általad megépített változatban a 680 ohm-os ellenállás mennyire melegszik? Ja és persze hány wattos?
Na akkor ez a végleges. Tényleg kösz mindenkinek. Valószínű jövök és kérdezek még, de most elkezdek izzót gyártani. Ez így megfelelőnek tűnik értékben, fényerősségben és méretben is. Az izzókat műgyantával tervezem kiönteni (elektronikát és a LED-ek alját. A végére meg mehet vagy hagyományos csavaros foglalat, vagy az ami nekem
![]() Egy kérdésem még lenne: az áramkörben számításokat szeretnék végezni, de igazán nem értek ehhez. Valaki esetleg tudna ilyet közölni?
Ajjaj az áramkörben a zéner...
Miért is melegedne jobban!? Fele akkora feszültségesés ua. áram mellett az fele teljesítmény.
Az áramot döntően a kondi határozza meg, ami 50Hz-en 2,1kohm ellenállásnak felel meg. Az ohmos ellenállás a bekapcsolási áramcsúcsot korlátozza, üzem közben nem is volna rá szükség, csak a veszteséget növeli. A LED-eken fellépő csúcsáramot a 100µF is korlátozza, hiszen az sincs feltöltve bekapcsoláskor, egyedül a gyors ki-be kapcsolgatás okozhatna gondot. Jó volt az a zéner az első rajzon!
Bazilika...
![]()
Jó szemed van, ezt a graetzet én nem is néztem. De nem az van fordítva, hanem a két kimenet van megcserélve! A közös katódokról jön a pozitív fesz.
Amúgy hgpl-nek működik, csak rosszul rajzolta...
Jajj nekem, na szóval nem raknék fel már mégegy szar rajzot. Működni nagyon működik, és gyakorlatban jobban tudom mit is kell tennem
![]() ![]()
Nálam legjobban a kondenzátor melegszik, de az is csak kézmeleg. :o)
Az ellenállatka sima 0,25 W-os. Idézet: „A háromszög talpa legyen a pozitív sarok felé (jobbra)?” A háromszög talpa a negatívfelé! Azaz a zéner "csúcsa" (KATÓDJA) megy a pozitívra. Ha fordítva kötöd, akkor csak KB: 0.6V-ot fogsz mérni a kapcsain. _(#187070)_Mau_ A kondinak egyáltalán nem kellene melegedni!!! :no: Ha melegszík akkor hamarosan vége lesz! Valószínűleg a névlegesnél nagyobb fesszel hajtod meg... ![]()
36 órát járattam egyfolytában a kütyüt, és mikor szétszedtem akkor is csak alig (tényleg csak alig) volt melegebb a kezemnél, én ezt nem tekintem melegedésnek, egyébként 400 V-os a kondi.
[b]... S ha tönkremegy a csatolókondi, akkor 99% az esélye annak, h. a többi alkatrészt
(LED-eket, diódákat,) is magával rántja!!! :felkialtas: ... Idézet: „egyébként 400 V-os a kondi.” 400V egyen- vagy váltakozófeszültség?
Ha az ellennállás melegíti a kondit, akkor nem probláma.
Egyébként igen! :yes:
Most teszteltem kb fél órát 100 ohm-os ellenállással az ellenállás érezhetően kevésbé melegedik, de azért még nem lehet folyamatosan megfogni (kikapcsolt állapotban persze azonnal a kikapcsolás után használtam a biológiai hőmérőmet
![]()
Na de minek ide a GRAETZ híd? Tegyél csak egy diódát és a kondit növeld meg 500u/35V-ra.
Gondolkozz el ezen! A kondi csak váltakozóáramon viselkedik "ellenállás"ként, ha egyutasan egyenirányítasz, akkor csak feltöltődik DC-re. A másik félperiódust is kell használni a működéshez. Mondjuk az még egy járható út, ha két soros 12db-os LED csoport egymással szembekapcsolva, graetz nélkül van meghajtva. Ebben az esetben viszont 100Hz-es "villódzással" kell számolni, amit ugyan a szemünk nem annyira észlel, bár vannak akik ilyenkor fejfájásra panaszkodnak. Ezenkívül a stroboszkóp hatással is számolni kellene.
Félreértettél, vagy rosszul fejeztem ki magam. Tehát: egyutasan egyenirányítani, a nagyobb kondi áthidalja a másik félperiódust. Az ellenállás sem fog annyira melegedni.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |