Fórum témák
» Több friss téma |
A treheleltlen kondenzátoros "tápegység" kimeneti kapocsfeszülsége akár a hálózat csúcsfeszültségére is feltölődhet!!! Ezt el kell kerülni! Vagy az alkatrészeker úgy kell méretzni. De ez a költségesebb megoldás. Célszerűb inkább alacsonyabb feszre, olcsóbb alkatrészekkel méretezni, és egy "teljesítmény" zénerrel megfékezni az elszabadult feszültséget. A zéner nyitófeszültségét KB5-10V-al érdemes a terhelt kimeneti feszültség fölé méretesni, s ez elég szokott lenni... A + beépített zéner csak akkor kezd kinyitni, amikor a kapocsfeszültsége meghaladja a zéner névleges értékét. S Ez normál terhelésnél (Ledes kapcsolás) nem következik be! Vagy ha igen, akkor a fesz csúcsait vágja je. De az általában nem gond.
25V 100mA az 2,5W. A legkisebb trafó 0,33VA-es. Mire minden alkatrész megfelelő minőségben belekerül az áramkörödbe, az lehet, hogy nagyobb lesz mint a trafó.
Ha már eddig eljutottál, a zenert én is javaslom, mert ha megszakad egy LED, akkor repül az elkó is. Az ilyen tápokat csak terheléssel szabad bekapcsolni, mert ha áram nem folyik, akkor a soros tagokon nem jön létre feszültségesés.
Akkor párhuzamosan a 100µF-al bekötök egy 36V-os zenert. Böngésztem milyen lehetne jó és ha mindenigaz ez egy jó típus: 1N5365B. (adatlap)
De azért a zéner adatlap is egészen távol áll tőlem! ... és akkor meredhet az 50V-os 100uF. Aminek külön örülök. Amúgy kértem árajánlatot trafóra: 20x20 mm ben toroidban 25V-osat legyártanak csak éppen 2500 Ft. annyit nem ér meg.
Egyből azzal indít, hogy 5W, tehát megfelel.
Még egy 5let: ha van ATX tápod - ami nem kell - kiépíted belőle a standby részt, az úgy ahogy van alkalmas erre a feladatra (és jó hatásfokú).
Az az igazság, hogy otthon le akarnám cserélni a hagyományos izzókat LED-esre, mivel kb 1,5 havonta kiégnek... Nem csak a villanyszámlára gondolok, hanem az izzók árára is mely évente elég nagy volumen. Tudom ez általában nem az izzók problémája, hanem az áramingadozás okozza. Van olyan izzónk ami 800 Ft-os áron pukkad el átlag 2 havonta. Ebből egy csillárban van 7 db. Hihetelen pénz. Egy igazi tungsram és drága 3500 Ft-os előszobai energiatakarékos izzó már két éve bírja a gyűrődést de hasonszőrű olcsóbb társai kb félév alatt elpatkolnak. SZóval spórolnék de fényt is szeretnék.
Nyah... elkészült. Megy. Fényerő spot jelleggel felveszi a versenyt egy 50W.os halogén izzóval. Azonban a 220 ohm 5W ellenállás nagyon melegszik. Azon gondolkozom, hogy nagyobb értékre cserélem. Tudja e valaki ennek milyen kihatása lehet?
Kisebb értékűre cseréld. 100 ohm bőven elég oda.
Mau, az általad megépített változatban a 680 ohm-os ellenállás mennyire melegszik? Ja és persze hány wattos?
Na akkor ez a végleges. Tényleg kösz mindenkinek. Valószínű jövök és kérdezek még, de most elkezdek izzót gyártani. Ez így megfelelőnek tűnik értékben, fényerősségben és méretben is. Az izzókat műgyantával tervezem kiönteni (elektronikát és a LED-ek alját. A végére meg mehet vagy hagyományos csavaros foglalat, vagy az ami nekem van.
Egy kérdésem még lenne: az áramkörben számításokat szeretnék végezni, de igazán nem értek ehhez. Valaki esetleg tudna ilyet közölni?
Ajjaj az áramkörben a zéner...
Miért is melegedne jobban!? Fele akkora feszültségesés ua. áram mellett az fele teljesítmény.
Az áramot döntően a kondi határozza meg, ami 50Hz-en 2,1kohm ellenállásnak felel meg. Az ohmos ellenállás a bekapcsolási áramcsúcsot korlátozza, üzem közben nem is volna rá szükség, csak a veszteséget növeli. A LED-eken fellépő csúcsáramot a 100µF is korlátozza, hiszen az sincs feltöltve bekapcsoláskor, egyedül a gyors ki-be kapcsolgatás okozhatna gondot. Jó volt az a zéner az első rajzon!
Bazilika... na akkor első rajz jó. Mind1 az összeállításban rendben volt, csak rajzolni nem tudok. De tanulok... Igen közben barátommal is beszéltem és köszi értem az ellenállás témát.
Jó szemed van, ezt a graetzet én nem is néztem. De nem az van fordítva, hanem a két kimenet van megcserélve! A közös katódokról jön a pozitív fesz.
Amúgy hgpl-nek működik, csak rosszul rajzolta...
Jajj nekem, na szóval nem raknék fel már mégegy szar rajzot. Működni nagyon működik, és gyakorlatban jobban tudom mit is kell tennem , de rajzolni most tanulok úgyhogy segítség kéretik. Tehát igen láttam. A LED-eket fordítva rajzoltam! Ezt javítottam. A kérdésem az (bár ez nem az a fórum,) hogy a zénert hogyan szerkesszem a rajzba. A háromszög talpa legyen a pozitív sarok felé (jobbra)? Elnézést.
Nálam legjobban a kondenzátor melegszik, de az is csak kézmeleg. :o)
Az ellenállatka sima 0,25 W-os. Idézet: „A háromszög talpa legyen a pozitív sarok felé (jobbra)?” A háromszög talpa a negatívfelé! Azaz a zéner "csúcsa" (KATÓDJA) megy a pozitívra. Ha fordítva kötöd, akkor csak KB: 0.6V-ot fogsz mérni a kapcsain. _(#187070)_Mau_ A kondinak egyáltalán nem kellene melegedni!!! :no: Ha melegszík akkor hamarosan vége lesz! Valószínűleg a névlegesnél nagyobb fesszel hajtod meg...
36 órát járattam egyfolytában a kütyüt, és mikor szétszedtem akkor is csak alig (tényleg csak alig) volt melegebb a kezemnél, én ezt nem tekintem melegedésnek, egyébként 400 V-os a kondi.
[b]... S ha tönkremegy a csatolókondi, akkor 99% az esélye annak, h. a többi alkatrészt
(LED-eket, diódákat,) is magával rántja!!! :felkialtas: ... Idézet: „egyébként 400 V-os a kondi.” 400V egyen- vagy váltakozófeszültség?
Ha az ellennállás melegíti a kondit, akkor nem probláma.
Egyébként igen! :yes:
Most teszteltem kb fél órát 100 ohm-os ellenállással az ellenállás érezhetően kevésbé melegedik, de azért még nem lehet folyamatosan megfogni (kikapcsolt állapotban persze azonnal a kikapcsolás után használtam a biológiai hőmérőmet ) Kíváló teljesítmény. Ráadásul összehasonlíottam már meglévő gyári Led lámpáimmal sokkal nagyobb fényerő, világítási szög és szebb szín.
Na de minek ide a GRAETZ híd? Tegyél csak egy diódát és a kondit növeld meg 500u/35V-ra.
Gondolkozz el ezen! A kondi csak váltakozóáramon viselkedik "ellenállás"ként, ha egyutasan egyenirányítasz, akkor csak feltöltődik DC-re. A másik félperiódust is kell használni a működéshez. Mondjuk az még egy járható út, ha két soros 12db-os LED csoport egymással szembekapcsolva, graetz nélkül van meghajtva. Ebben az esetben viszont 100Hz-es "villódzással" kell számolni, amit ugyan a szemünk nem annyira észlel, bár vannak akik ilyenkor fejfájásra panaszkodnak. Ezenkívül a stroboszkóp hatással is számolni kellene.
Félreértettél, vagy rosszul fejeztem ki magam. Tehát: egyutasan egyenirányítani, a nagyobb kondi áthidalja a másik félperiódust. Az ellenállás sem fog annyira melegedni.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |