Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Mosógépmotor bekötése
 
Témaindító: Dióda, idő: Szept 30, 2007
Témakörök:
Lapozás: OK   14 / 22
(#) klebertom hozzászólása Szept 2, 2016 /
 
Sziasztok!

Szeretném a segítségeteket kérni mosógép motor bekötésével kapcsolatban.
Előre leszögezném, szimpla hobbiasztalos vagyok, nincsenek megfelelő mérőeszközeim.
a csatolt képeken látható motorról lenne szó, nincs cimke rajta.
Egy Hajdú mosógépből szedtem ki, a kondi-kon és motoron lévő vezeték ahogy voltak.
Egy csiszológéphez lenne a cucc, szóval a centrifuga gyorsaságra lenne szükségem.

Előre is köszönöm! Tamás
(#) Zoltan.ms hozzászólása Szept 11, 2016 /
 
üdvözlet, segítséget szeretnék kérni a mellékelt képeken látható motor bekötésében.
Úgy látom szénkefés motor, ez talán könnyebben beköthető, viszont a tengelye végén van még valami egység amibe vezetékek mennek -azt nem tudom mi lehet...
ha valakinek van ezzel kapcsolatos tapasztalata vagy tudása, nagyon hálásan megköszönném ha segítene....
(#) erbe válasza Zoltan.ms hozzászólására (») Szept 11, 2016 /
 
Mosógépmotor fordulatszám jeladóval. Vezérlője nélkül nem célszerű üzemeltetni, mert túlpöröghet. Kirepül a tekercselés, szétrobban, ...
Ha megtalálod az állórész és a kefék végeit, sorbakötve akár 12 V-ról is elindul de 230 V-ra közvetlenül nem szabad rákötni. A jeladóra csak a helyén van szükség. Ha nagyon értenél hozzá, akkor azzal beállíthatnád a fordulatszámot, de akkor nem itt kérdezősködnél.
(#) hobbyboby hozzászólása Okt 23, 2016 /
 
Van egy Electrolux EWT10110-es mosógépem, és benne (a motorjában) elég szépen elkoptak a szénkefék (már nem egy kimondottan mai gyerek)
Ma szereztem hozzá szénkeféket, ámde azok más - Whirlpool AWE2519 mosógépbe valók.
Megjegyzendő, hogy Magyarországon a szinte összes automata mosógépben azonosnak látszó villanymotor van (legalább is gyártóját tekintve - valami CERES).
A kérdésem
- az Electrolux motorjában a szénkefék pontosan ellentétesen vannak a kollektor felőli oldalán lecsapatva, mint a Whirlpool motorokéban.
A villanymotor házán viszont megvannak a furathelyek arra, hogy azokat kefetartókat akár más szögben is fel lehessen szerelni a motorra.
Valójában van annak valami működés-beni jellegzetessége, fontossága, hogy hol ilyen, hol olyan a szénkefe motorra néző állása? Avagy annak valójában tök mindegy?
A hozzászólás módosítva: Okt 23, 2016
(#) botesz válasza hobbyboby hozzászólására (») Okt 23, 2016 /
 
A pontos neve C.E.SE.T. Leírtad a lényeget hogy azonosnak látszanak.Nagyon sok fajta kivitelű motor van és akkor még a külföldi piacos gépeket nem is néztük.Nyilván van szerepe hogy milyen szögben állnak a kefék ha nem lenne az összes egyforma lenne.A kefék mérete megegyezik?Miért nem forrasztod bele az új keféket a régi házba?És akkor nem kell többet agyalni rajta.
(#) hobbyboby válasza botesz hozzászólására (») Okt 29, 2016 /
 
Egyszerű az az agyalás ...
Az Electrolux-ban jobbosra vannak a szénkefe-végek lecsapva, a Whirlpool-ban meg balosra.
Szerencsémre az Electrolux motorján a kefetartó helyek (furatok) a motor hátsó felén úgy vannak kialakítva, hogy
- így is meg úgy is ... vagyis ilyen, meg olyan - szénkefével is elég egyszerűen működtethető.

Mellesleg - én az agyalás helyett már gyakorlatban megoldottam - és működik.
Tehát nálam eme "jobbos-balos kérdés" elég simán eldőlt ...

Számomra még az az érdekesség akadt mosógép ügyben:
- a régi automata mosógépekben (például a Hajduban is) egyáltalán nem szénkefés motor volt, ám azzal mégis elment. A mostaniakban meg már mindben szénkefés van.
Igaz - így a motor jóval kisebb, könnyebb, ámde mégis hibaforrás - éppen a szénkefék használata és elfogyása okán.
A pincémben van lenn egy nagyjából 35 éves Hajdu Energomat, de ha nagyon nagyon akarom, akkor az még működik.
Ámde egy ilyen mostani - 6-8 éves szénkefésnek viszont ....
vagy 6 évente kefecsere van, vagy csak simán kuka - mármint az egész gépnek ....
Esetleg jön valami mosógépszerelő, aki nagy jóindulattal 25-30 ezerért megjavítja ...
A hozzászólás módosítva: Okt 29, 2016
(#) hobbyboby hozzászólása Dec 2, 2016 /
 
Ma összeszedtem egy Welling HXGN21.07-es mosógép motort (Talán Indesit mosógépben volt)
. A szénkeféi elég szépen elfogytak.
Vettem bele újakat, de kipróbálni - hogyan?
A motorra oldalt szerelt sorkapocsban 6 db. érintkezőtüske van - Jó, jó, abból kettő simán maga a tachométer vezetéke. Na de akkor is még marad ám 4 tüske.
Hogyan lehetne mindezt rápróbálni 220 V-ra?
És hogyan lehet azt is megoldani, hogy hol mosó-üzemben, hol centri-üzemben pörögjön?
Gondolom, a mosőgép elektronikája benn a mosógépben ezt simán elintézte, de most az asztalomon van a motor, a vezérlés meg sehol.
Egy orosz nyelvű youtube oldalon bemutatták, hogyan kell a 4 szál huzalból 2 szálat összekötni, a fennmaradó másik kettő peidig a 220, ám akkor az csak a forgás, de nem a mosó és a centris. A motorra rá van külön ráírva, hogy a mosóban 4A-t és 40 W-ot eszik, centriben meg 3A-t és 300 W-ot.
Érdekes ...
(#) pucuka válasza hobbyboby hozzászólására (») Dec 2, 2016 /
 
Kettő álló, kettő a forgórész. Ha sorba kötöd őket, forogni fog. (túlzottan is, így nem is szabad használni) Ha elé teszel egy porszívó, vagy fényerő szabályzót, a fordulatszámot is állítani tudod.
Lehet bonyolultabb szabályzót is készíteni, a tachométer jelének felhasználásával, de a fordulatszám, (feszültség) állítását egy triak fogja végezni.
(#) hobbyboby válasza pucuka hozzászólására (») Dec 13, 2016 /
 
Van egy porszívós triak szabályzóm - ráadásul még működik is.
De ha - amint írod - kettő álló, kettő forgó ...
akkor mi a harmadik kettő?
Mert ugyebááár - a csatinak pont 6 érintkezője van. Azaz - 2x3 (közte kis szünettel)
(#) proba válasza hobbyboby hozzászólására (») Dec 13, 2016 /
 
A motor állórésze 2 vezeték, a forgórész 2 vezeték tacho 2 vezeték. Ha teljesítményt is vált , akkor lehet egyik üzemben párhuzamosan köti az állórészt a forgó résszel, a másikban meg sorba. Ha nincs lehetőséged kisebb feszültségről járatni, akkor jobb ha nem macerálod, illetve a lehető legtöbb mechanikus és elektronikus védelemmel fogsz csak hozzá. Alapban állórész és a forgórész sorba a triakos szabályzóval mint kiinduló pont. De óvatosan, mert szerintem terhelés nélkül iszonyatosan fel fog pörögni.
A hozzászólás módosítva: Dec 13, 2016
(#) zolika60 válasza hobbyboby hozzászólására (») Dec 13, 2016 /
 
Az állórészt kösd sorba a forgórésszel és egy porszívóból kitermelt fordulatszám szabályozóval tudod a fordulatot változtatni. A nélkül csak pillanatokra szabad kipróbálni, mert különben szét foroghat.
(#) hobbyboby válasza proba hozzászólására (») Dec 16, 2016 /
 
Tényleg lehet, hogy mindez teljesen igaz, hiszen a tengelyvégi tachomérő generátor adatai is - két huzal által a kialakított sorkapocsba futnak be.
Nekem például így néz ki a Welling (HXGN21.07) motorom.
A sorkapocsban 2x3 tüske van. A legfelső 2 lenne a tacho, tehát fennmarad még 1 + 3 tüske a két gépi funkcióra
- mosóüzem - 4A 40W
és
- centrifuga üzem - 3A 300W.

Már csak az a kérdés.
Melyik két tüske a melyik két funkció?
Az alsó kettő lenne az egyik, a felső és osztott (fennmaradó 1 + 1 tüske) a másik?
A hozzászólás módosítva: Dec 16, 2016

PC151811.JPG
    
(#) ferci válasza hobbyboby hozzászólására (») Dec 16, 2016 /
 
Egy ilyen motor már 12..14 voltról szépen pörög annyira, hogy ki tudjál próbálni pár kötést.
Csupán az állórészt és a forgórészt kell megkülönböztetned.
Vagy egy jó akku, vagy egy pár amperes dc táp jó erre.. nem kamu.
(#) Hamton89 hozzászólása Jan 5, 2017 /
 
Sziasztok.
Sokmindent olvasgattam itt a motorokról mert ugye nem találtam megoldást a mosógép motorom bekötésére és próbálgattam 220al sokat mire találtam helyes bekötést. Persze a hülye fejemmel nem hogy kissebb árammal próbáltam volna. A 18 voltos aksitöltővel és az 5 voltos telefontöltővel is pörgött a motor. lassan és gyengén. Asszem ez dc motor volt egy MIELE automata mosógépé. Mivel a fordulata túl nagy volt vagy éppen harmat gyenge volt a motor nem tudtam belőle megcsinálni a kukorica morzsolómat. Aztán kaptam egy rossz Hajdu energomat komfort automata mosógépet,aminek motorja jó volt csak belül szétrágták az egerek a mosógép kábeleit. Azt a motrot tettem a morzsolóra a komplett meghajtásával és műkszik rendesen. A motor bekötését innen lestem le úgyhogy köszönöm szépen a hasznos infókat. A szemétből készült morzsolóm
A hozzászólás módosítva: Jan 5, 2017
(#) deak francis hozzászólása Jan 18, 2017 1 /
 
Hali.Az alábbi motort szeretném bekötni és a segítségeteket kérném.Köszönöm.
(#) granpa válasza deak francis hozzászólására (») Jan 18, 2017 /
 
Az előtted lévő h.sz.-ban van egy link, kattints rá, és oldalt megjelenik a bekötési mód videója.
(#) mrd86 hozzászólása Márc 14, 2017 /
 
Segítséget szeretnék kérni egy ilyen motor bekötésével kapcsolatban
http://www.hobbielektronika.hu/forum/topic_post_1158413.html#1158413

Mosás mód és centrifugálás mód kellene irány mindegy

van hozzá rajz is de nem tudok rajta elmenni
(#) mrd86 hozzászólása Márc 14, 2017 /
 
Így valahogy jó lenne:

bek.png
    
(#) FAZ1 hozzászólása Jún 4, 2017 /
 
Összeraktam s beüzemeltem egy Hajdu Energomat automata mosógépet, ámde 3 mosás után a benne levő fázisjavító (segédfázis) kondenzátor egy nagy pukkanás, majd némi nemű "elektromos illat" kibocsájtása után (szerencsére pont a mosás végeztével, már a centrifugálás közben) simán megadta magát.

Kérdéseim:
Vajon elég lenne benne az elpukkadt kondenzátort kicserélni, vagy netán mindezek után a motorja sem a régi már?
Mivel az a kondenzátor tűzforró volt és fedelét ledobva lazán elpukkadt, valójában a motortest is eléggé meleg.
Nem tudom (sohasem néztem), mindez üzem közben valójában természetes dolog-e?

Ha most kicserélem - elég lenne CSAK a kondenzátort kicserélni, vagy cseréljem ki vele a motort is? Szerencsémre van még lenn a pincémben 2 üzemképes tartalékom.

Lehet, hogy még nem említettem hozzá, de én ezt a gépet 3 db. régi, használt, de valójában üzemelő mosógépből - bizonyos felújítások (csapágyak, szimmeringek, kerekek és rugók) és dobcsere után raktam össze.
Az alkatrészek elviekben mind jók! Kivéve azt, ami elpukkant ...
A kondi amúgy egy ITT MP33/16/380 A2 16 µF-os (Made in W-Germany) típus.
Ha most beleteszek egy hasonló Remix gyártmányút, azzal ugyanúgy el kellene menjen!??
A hozzászólás módosítva: Jún 4, 2017
(#) granpa válasza FAZ1 hozzászólására (») Jún 4, 2017 /
 
Az én ~20 éves gépemben is, -hosszú állás után-, második menetben kinyomta a kondit. Tettem bele újat, azóta megy (3 éve).
(#) FAZ1 válasza granpa hozzászólására (») Jún 5, 2017 /
 
Ez egy kb. 34-35 éves gép lehet, s nagyjából bő tizenévig lenn a pincében tároltam.
Aztán gondoltam egy nagyot, s 3 bontott gépből - összeraktam egy "újat". Másféle dobbal, új csapágyakkal, másfajta alaplappal s anyalúg-szivattyúval, bekötő-csövekkel - mert úgy vettem észre, a későbbi Hajdu típusokban (termál, mini, midi, energomat, stb.) már voltak itt-ott a régiekénél sokkal jobb vagy néha újabb dolgok. - pl. a nem "kivehető ajtós" mosódobja).
A nagy kondi szépen elpukkant, de maga a motor - vajon nem halt bele?
Például - menetzárlat vagy ilyesmi.
A pukkanáskor már éppen centrifugált, de rögtön le is lett állítva.
Bár kissé meleg volt, de azt sajna nem tudom - ha megy a gép, akkor az természetes dolog lenne, hogy a motorja melegszik? Mindig be volt dobozolva, így persze a kutya se nézegette, tapogatta.
Most az anyósomnál (mert oda vittük le a gépet) lezavart az asszony vele 3 rövid próbamosást, s a harmadiknak a legvégén bizonyította, hogy
azért vannak még bajok .... A kondi valami olaj-töltésű volt - így minden olyan lett.
És persze mindezt - forrón .... de szerencsére csak belül ... Majd (nem fog rozsdásodni)
(#) botesz válasza FAZ1 hozzászólására (») Jún 5, 2017 /
 
Az esetek többségében kondicsere elég.A melegedés normális 50-60 fokig.
(#) FAZ1 válasza botesz hozzászólására (») Jún 11, 2017 /
 
Én azért azt az 50-60 fokot bizony elég erősnek érzem. (bááár - még sose mértem!)
Különösen, hogy a motor a mosógép házában valójában teljesen be van zárva, s még csak egy komolyabb ventilátor sincs rajta. legalábbis - ami elvileg és gyárilag rajta van - az kész vicc!
Ha kicserélem egy másikra azt a kondit, simán mehet tovább?

Utánanéztem az aszinkron motorok fázisjavító (állítólagosan segédfázis) kondenzátorának - aminek valójában csak a motor beindulásában van szerepe?
Ha meg már forog a motor, utána nincsen semmi baj? Túlmelegedés, túlfogyasztás, egyéb káros hőtermelő vagy netántán más egyéb, szinte láthatatlan folyamatok?
(#) botesz válasza FAZ1 hozzászólására (») Jún 12, 2017 /
 
Ha valami nem oké akkor úgyis észreveszed mert leég a motor.De szerintem a te esetedben erre elég kicsi az esély.
(#) botesz válasza FAZ1 hozzászólására (») Jún 12, 2017 /
 
A Hőfokról.A szénkefésnél a 70-80 sem ritka a mosás végére.
(#) FAZ1 válasza botesz hozzászólására (») Jún 12, 2017 / 1
 
Most nem azt mondom, hogy a mostani mindenféle csili-vili automata mosógépeket - (így persze a szénkefés motorosokat is) - már ELEVE olyan logikával gyártják, hogy igazából 7-8 évnél egyikük se bírja tovább! És akkor mellette meg olyan drága lenne a javíttatása, hogy helyette inkább szépen dobd el, s vegyél egy éppen valami "akciósan" újat!

A Hajdu automata mosógépek viszont - a csodáknak csodája
(a valamikori BBC /Brown-Boweri Corporation) - /ma ABB Group néven futó/ licence - bizony itthon még mindig eléggé olcsón megjavítható, de valójában inkább AGYONVERHETETLEN!
Miközben pl. az Electrolux mosógéphez egy átlagosan "spéci" csavar több ezerbe van!
Vagy pl. egy csőbilincs, ami persze akár "tesco gazdaságossal" - valójában elég simán pótolható lenne!
(#) botesz válasza FAZ1 hozzászólására (») Jún 15, 2017 /
 
A hajdu energomat az AEG liszensz volt és az AEG tulajdonában volt( vagy van ezt nem tudom sajnos az AEG nek túl jó háztartási gépei voltak azért nyírták ki.) az ABB. Az elektrolux tulajdonában van az AEG egy indesit hez képest elég jó de 5 éven belül mind feladja. A hajdu tény hogy jó de én egy kicsit átvariálnám rajta a programokat. Pl lehetne több köztes centi 3 öblítéssel.....valószínűleg sosem cserélnék le.
(#) FAZ1 válasza botesz hozzászólására (») Jún 17, 2017 /
 
"A hajdu energomat az AEG liszensz volt"

Érdekes, de én egyszer láttam elég érdekes formátumú fémgombokkal a Hajdu géphez teljesen hasonló mosógépet, amire a BBC felirat volt írva. Még csodálkoztam is egyet.
Hasonlóak egymáshoz, mint valaha a Suzuki Swift meg a Chevrolet Geo Metro.
A hozzászólás módosítva: Jún 17, 2017
(#) botesz válasza FAZ1 hozzászólására (») Jún 17, 2017 /
 
Előfordulhat hogy azoknak is eladták,mindenesetre ez volt legelőször Bővebben: Link
(#) FAZ1 válasza botesz hozzászólására (») Júl 2, 2017 /
 
Hát nem tudom. Valóban elég kicsi az esély, de azért mégiscsak érdekes.
Tegnap beleraktam az új kondit, majd utánaaz asszony lezavart vele 2 félprogramos mosást - különösebb gond nélkül. Ma meg belökte egy újabb kismosásra, de a fugáláskor egyből leverte a biztosítékot.
Ráadásul - mikor újra felnyomtuk neki - nem is egyszer.
A múltkoriban, amikor a nagy segédfázis kondi pukkadt el, érdeks mód, de az a fugálásnál történt.
Most egyenlőre azt sejtem, illetve már félig-meddig tudom - a motorban 3 tekercs viszi a mosó funkciót, és másik három a centrifugálósdit. Lehetséges, hogy a centri tekercsek egyike már egy kissé beteges?
Mert akkor biza mindenképpen motorcsere lesz a vége.
Miután otthon még van 2 tarcsis motorom, ez nem igazán lehetne gond, de most nem hoztam ám magammal egy másik motort.
Nemrég pedig (úgy fél 10 körül) újra be lett lökve egy kismosásra, kíváncsian várom hát a "magasröptű" folytatást.
Egyenlőre a mosás maga - még megy ...
Következő: »»   14 / 22
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem