Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Forrasztópákák - melyik miért jó
EEVblog videó
6:22 -nél látszik, hogy a csatlakozóban négy érintkező is használva van. Az egyik arra szolgál, hogy az állomás érzékelje, mikor van a páka a tartóban. Ha csak a középső és a végén lévő érintkezési pontokat használod, akkor a hőelemen is átfolyik a fűtőbetét árama, a kettő a legnagyobb érintkező "segítségével" van sorba kötve. Ugyanakkor meleg hatására ott is mérhető a hőelem feszültsége az előbb elmített okok miatt. A nagy, külső fém és a középső érintkező között nem mérhető a hőelem feszültsége.
Most már nem értem, az előbb a rajzodon pont azt mutattad, hogy nincs sorba kötve a fűtés, és a hőelem. Na mindegy én nem akarok ilyet építeni nekem tökéletes a WSP-m, csak érdekesség képen folytam bele.
A mellékelt rajz szerint vannak elrendezve az érintkezők. A többit már leírtam az előző hozzászólásomban.
Idézet: „Hát nem egyszerű ilyen hegyet felhajtani, találtam egy Hakko-s EU-s boltot, 2 hegy együtt 3200 Ft, mire idehozzák 6000 Ft lesz. Nincs itthon valami bolt, ahol árulnak ilyen, vagy ezzel kompatibilis hegyet?” A http://hakkoshop.eu/ boltja Budapesten van: 1188 Budapest, Rákóczi utca 53/B
Ja értem, csak este közben filmeztem. Akkor a lényeg beköthető úgyis, hogy egyszerű szabályzóval működjön.
Mi a fene, ez elkerülte a figyelmem. Vajon a rendeléseket át lehet venni ott is? Vicces, hogy 15€ cuccért fizessek 5€ szállítási díjat.
A google utcakép szerint ott biztos nincs bolt. Gondolom csak webshop, ahogy a mai divat diktálja.
Kezembe akadt a kattogós Weller-em. TCP 50W 24V feliratok vannak rajta. Nagyon rossz állapotban van szerintem, néha jó, máskor megdermed az ón a hegyen (ha jól emlékszem alapállapotban, nem forrasztás közben). Lecsavarva a hegyet tartó részt, alatta, és ahova bemegy a hegy, totál be van barnulva a szár. A műanyag nyél is úgy néz ki, mint amit leharcoltak (így kaptam). Ér valamit vagy kuka?
Ne dobd ki, más a fél...
Kapcsolót lehet hozzá venni, meg itt is szoktak árulni.
Át lehet venni, de sok minden nincs raktáron, és akkor elég hosszú idő, mire meghozzák.
Ha viszont van készleten, akkor megrendeled a webshopban vagy telefonon, és mehetsz érte. (Előtte hívd őket, mert nem mindig tartják percre pontosan a nyitvatartást.)
Egy pár T18-as hegyet akarok venni az Aoyue állomásomhoz. Így olcsóbb a Hakko hegy, mintha az Aoyue.eu shopból rendelek Aoyue hegyet. Még azt nem.tudom melyik lenne megfelelő. 0.8D, 1.6D, 3.2D, 1.5CF és 3C-t néztem. A 0.8-ban meg a 3.2-ben nem vagyok biztos, hogy kell, SMD 0805 és 0603 mérethez milyen hegy lenne ideális?
Nehéz kérdés, nekem most egy T15-BCM2 és egy T15-JS02 hegyem van. A JS02 hegyével lehet nagyító alatt a kisebb dolgokat forrasztgatni, és ha nagyobb hőátadás kell, akkor a hajlított részét odanyomom, ez eddig bevált. A BCM hegyet (csonka kúp, mélyedéssel) meg azért vettem, hogy majd ezzel csinálok ún. drag solderinget, de egyelőre elég gyatrán megy.
Egy D hegyen én is gondolkodom még, csak nem tudom, melyik méret lenne a legjobb. A hozzászólás módosítva: Dec 30, 2017
Idézet: Kicsit későn reagálok, köszönöm a megerősítést. A pákákban általában van hidegpont hőmérő szenzor csak az állomás nem foglalkozik vele vagy nem jellemző a szenzor megléte? Tudsz olyan (amatőr szinten megfizethető árú) forrasztóeszközt, amelyikben van és a állomás figyelembe veszi? Egyelőre csak elméleti szinten érdekel, hogy mi valósítható meg (a gyakorlatban elfogadható +-10°C-os szórástól függetlenül). „A precíz ipari minőségű szabályozókban a kompenzációs vezeték közvetlen becsatlakozásánál mérik a hidegpont hőmérsékletét és annak függvényében szabályoznak. /Ha nagyon szeretnéd, tudok fotózni ilyet, vannak itthon szabályzóim./ Az olcsó forrasztópáka szabályozók meg éppen lesz@rják ezt. Igazából nincs is rá szükség, kit érdekel 10-20 fok eltérés? A gyakorlatban nem veszed észre. A kijelző meg mutat amit akar- természetesen bizonyos határokon- belül.”
Ugyan nem engem kérdeztél, de azért íme egy válasz a Hakkóról: A kínai klónhoz adnak egy termisztort, azt neked kell beépítened a pákába, és gondolom, a hozzá kapható vezérlők is kezelik (de ez nem biztos).
A gyári FM-2027-es pákánál be van építve a termisztor, és az 5-ös lábon van kivezetve a csatlakozón, és természetesen a gyári állomás (FX951) fel is használja.
Ezt nem értem!
Nekem az elmult 2 honapba jött meg 3 klon Hakko de abba a szenzor benne volt mindegyikbe!
Keress róla külföldi fórumokon véleményeket, de ha jól emlékszem nem sok jót írtak róla. Az szimpatikus benne hogy mindent beleraktak a nyélbe, de pont ez a hátránya is, ha valami tönkremegy benne hajíthatod a kukába. Inkább azt vedd meg amiről írtunk régebben, igaz hogy az háromszor ennyibe kerül, de jók a tapasztalatok vele, nekem is van egy ideje és semmi baj vele. Ha megadja magát a vezérlő az 4500Ft körül van, maga a forrólevegős szár pedig 3200Ft átszámítva. Itthon is szokták árulni a jófogáson a mezei kijelző nélküli és a kijelzős változatot is.
Lehet, hogy kevertem a 907-es klónokkal, és csak azoknál van külön.
Annak típusát meg mondanád? (meg a vezérlőjét) Mert 20-30 oldalt visszafelé átfutottam, de nem találtam érdemlegeset. Vagy felületes voltam vagy keveset néztem.
Azért gondoltam erre, mert olcsó, és max havi 1 alkalommal használnám átlagosan. Az ónkádat is évi pár alkalommal használom, de jó, hogy van, bár néha megfordul a fejemben, hogy el kellene adni....
Ez vagy ez sem sokkal drágább, csak ezeken nincs kijelző. Nekem egy ilyennek a belseje van, tehát nem komplett vettem meg hanem megvettem külön a fejet és külön a vezérlőt, meg éppen volt hozzá való trafóm elfekvőben, csak össze kellett rakni, és belepakoltam egy PC táp házába. Van hozzá külön fej, vezérlő az szokott lenni talán az alin. Ehhez hasonló de nem pont ugyanilyen.
Kipróbáltam az Ersa Pico-t, ez sem a "gyere cipó hamm bekaplak" kategória, de némi fúrás faragás után működik. Szerencsére a fellelhető infók erről is ellentmondásosak és semmit nem érnek, de kitapostam az utat ha valaki (nem komplett állomásban) ilyet akarna venni. Nekem tökéletes, már nem vágyom másik pákára.
Pl. erre gondoltam. Itt kis zacsiban van a termisztor.
Idézet: Nem nagyon találok kapcsolót (amiket találtam, lejárt hirdetések). Hol nézzem meg? Eredeti hegyet hol érdemes venni hozzá? Valószínűleg kompletten használt pákát olcsóbban kapnék, mint egy új kapcsolót. Új páka 30 alatt van. „Ne dobd ki, más a fél... Kapcsolót lehet hozzá venni, meg itt is szoktak árulni.”
Idézet: Köszönöm a megerősítést!„Ugyan nem engem kérdeztél, de azért íme egy válasz a Hakkóról: A kínai klónhoz adnak egy termisztort, azt neked kell beépítened a pákába, és gondolom, a hozzá kapható vezérlők is kezelik (de ez nem biztos). A gyári FM-2027-es pákánál be van építve a termisztor, és az 5-ös lábon van kivezetve a csatlakozón, és természetesen a gyári állomás (FX951) fel is használja.” Idézet: Kicsit más... Arról van infótok, hogy az ehhez hasonló klón pákáknál milyen fajta (veszélyes) műanyagokat használnak? Az eredeti pákák anyaghasználata (veszélyességi szempontból) jobb? „Pl. erre gondoltam.”
Veszélyes műanyag a pákában? Érdekes kérdés, soha nem jutott ez eszembe. Nem szokásom rágcsálni a pákanyelet.
Viccet félretéve, szerintem elhanyagolható veszélyességet jelent a 40% ólomtartalmú ón mellett, vagy pláne a különféle vegyes összetételű fluxokhoz és folyasztószerekhez képest. Mert míg a pákának a nyelét csak a kezedbe fogon (akárcsak az ónt) addig a fluxnak a gőzét egyenesen belélegzed.
Nem akarom fényezni az Ersa-t de az ebben (is) "nagyon jó". Miért? Azért, mert a pákát önmagában nem lehet használni csak a gyári vezérlőjével, mivel elektronika van a nyelében ami ahhoz illeszkedik. Így aki nem akar drágán komplett állomást venni, vagy egy meglévő állomással szeretné használni annak két lehetősége marad. Vagy megveszi mégis a pákát ahogy én csináltam, szétvágja a nyelet, kifúrja az elektronikát és átvezeti az 5 szál drótot rajta a fűtőbetét foglalatától, merthogy a fűtőbetét az egyébként olyan amilyennek lennie kell, 5 tüske, amiből 2 a fűtés, 2 a hőelem és 1 az ESD.
A másik lehetőség amire most sem kedvem sem anyagom nem volt, hogy megveszed csak magát a fűtőelemet a hegyet tartó hüvellyel és a heggyel (lásd a képen), és esztergálsz hozzá egy nyelet olyan műanyagból amilyenből akarsz, de akár egy fa söprűnyélből is, olyan méretűre és formájúra amilyenre akarod, a belsejébe csak egy 8-as furat kell amibe beletolod a fűtőbetétet, meg hosszában végig egy 5-ös amin kivezeted a kábelt és kész a páka. Mert maga a páka annyiból áll amit a képen látsz, a nyél milyensége kivitele lényegtelen mert a hegyet tartó hüvely anyja a fűtőbetét menetére van felcsavarva. Az egész súlya heggel együtt 8-9g. Volt néhány klón páka már a kezemben, az Ersa hegye az sokkal jobb minőség azokhoz képest, és van hozzá akár 10mm-es hegy is. Vetem hozzá 5mm-es véső alakút, azzal olyat tud amit eddig egyik pákám sem, még a weller sem, 1-1,5s alatt kiveszek vele egy TO92 tokos tranyót a nyákból, ráadásul úgy, hogy a tokja még csak meg sem langyosodik. Most éppen 350 fokra állítva használom, arra szoba hőmérsékletről 14s alatt fűt fel a betét. Szóval nem sokkal kerül többe a műsor mint egy klón páka, és attól fényévekkel jobb, és nem 20 meg 48W-os hanem 80, bizony az is csak előny.
Idézet: „Nem akarom fényezni az Ersa-t” Sikerült. Viccet félre téve jó kis páka, a nyélben lévő elektronikához nem lehetett volna készíteni vezérlést? Azért nyelet nem olyan egyszerű gyártani, és rögzíteni kell benne a betétet, bár maga a fűtőelem tényleg olcsó. Megnézhetjük milyen lett a szétvágott nyél? A hozzászólás módosítva: Jan 9, 2018
Idézet: De biztos, csak azzal én nem lettem volna előrébb. Nekem az kell hogy menjen bármilyen primitív vezérlővel, AC fűtéssel is, vagy akár a 12V-os autóakkuról is ha éppen arról kell neki. A nyélben egy elég összetett elektronika van, IC-vel, tranyókkal stb., az AC táplálás így már kiesik. „a nyélben lévő elektronikához nem lehetett volna készíteni vezérlést?” Idézet: De, tök egyszerű. Ha van egy olyan átmérőjű műanyagod ami éppen megfelel (legyen mondjuk 15mm) akkor fúrsz bele egy 8-as furatot, a másik végéből meg egy 4,5-ös furatot és kész a nyél. Nem próbáltam ki, de a fűtőbetét műanyag szára 7,95mm körül van, egy 8-as furatba talán éppen bele is szorul, de ha nem szorulna meg benne, akkor kell az oldalába egy hernyócsavar mint a JBC-nél. Annyi hogy ilyenkor nincs ugye foglalata a betétnek, hanem az 5 szál drótot a betét lábaira kell forrasztani. De ez nem nagy gond ha mondjuk 5 évente kell benne fűtőbetétet cserélni (majd 5 év múlva megírom hogy kellett-e). „Azért nyelet nem olyan egyszerű gyártani, és rögzíteni kell benne a betétet, bár maga a fűtőelem tényleg olcsó.” A nyél nem lett valami szép, mivel fogalmam sem volt hogy hol vágjam szét, csak azt tartottam szem előtt hogy nehogy belevágjak a betétet tartó foglalatba mert akkor dobhatom el a nyelet. Ez kb. olyan mint a tuchel páros, aminek a dugója itt maga a fűtőbetét, az aljzata meg benne van a nyélben, összeolvasztva a nyél anyagával. Ezért 3 helyen is szét kellett vágnom a nyelet mire a jó helyre értem. Utána kétkomponensű epoxival kitöltöttem illetve összeragasztottam. Ilyen lett. A vége még egyelőre szigszalagos mert a zsugorcsövet elfelejtettem ráhúzni a nyél végére és a kábelra a levágott törésgátló helyett, de már a dugó rajta volt és nem volt kedvem újra leforrasztani. A nyél vége lehetne még akár 3 centivel rövidebb is, annyival lóg túl a kezemen (lapátkezűeknél nyilván nem).
Jááááj szegény új pákesz.
Kíváncsi lettem volna milyen jel jön ki a jelből, csak erősítik, vagy mit csinálnak vele? Gondolom van benne a hőelem hideg pontjának termisztor is.
Tőlünk keletebbre is hekkelték csak nem úgy ahogy én. Nekem az a megoldás a már leírt okok miatt nem tetszett.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |