Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Villanyszerelés
 
Témaindító: kumpl, idő: Júl 16, 2008
Témakörök:
  1. A témában tilos, a villamosenergia termelésének, elosztásának, nagyipari alkalmazásának kitárgyalása! A mélyreható szakmai kérdések, magyarázatok kitárgyalása: Szakmai.
  2. A forrasztott / rossz a wago / jó a wago kötés témakörök többször kitárgyalásra kerültek, ezért arról kérjük ne nyissatok új vitákat. Műszaki tény, hogy gyári vezetékösszekötők (pl. rugós/csavaros kapcsok, stb) a szabvány megfelelősség miatt kerülnek alkalmazásra (MSZ EN 60204-1:1995 15.1 szakasza, illetve MSZ HD 60364-5-52:2011 szabvány 526.2. pontjának 1. megjegyzésében felsorolt követelmények/indokok a forrasztott kötés elkerülésére épületvillamosság esetében) mert tanusítottak, míg a forrasztott kötés alapesetben nem tanusított, csak és kizárólag akkor ha külön bevizsgáltatod az adott forrasztott kötést. Ide kapcsolódó általatok írt hozzászólások: #1, #2, #3, #4, #5
Lapozás: OK   654 / 977
(#) CIROKL válasza fulcsii hozzászólására (») Nov 26, 2018 /
 
Szórakozzunk még ...
(#) Teaway hozzászólása Nov 26, 2018 / 3
 
A teljesítmény növelés (bővítés) két külön részből áll, 32A-ig 0HUF/A + egyszeri 7381HUF kisszállási díj. A csekken az egyszerűség okán összevontan jelentkezik, egy megnevezéssel.
(#) voodoo válasza Teaway hozzászólására (») Nov 26, 2018 /
 
Pontosan így van. Jól írtad.

Bárki aki teljesítménybővítést kér 32-A ig az amperekért nem kell külön egyesvével fizetni, teljesen mindegy, hogy 1x 16A ról vagy 1x25A ról kérjük.
(#) llax válasza CIROKL hozzászólására (») Nov 26, 2018 /
 
Szabványosítás? A mérőszekrényt a fogyasztónak kell fizetnie/biztosítania, a mért oldali járulékos szereléseket szintén. Ha egyéni óhajodra vonulnak ki, a kiszállást szintén fizetni kell (méretlen oldali hiba esetén nem).

Ami ingyenes: hálózatra kötés megadott feltételekkel (távolság), méretlen oldali eszközök és munkák, bővítés 32A-ig (/tarifa).
Kiszállási díj ekkor is lehet (1. rákötésnél talán nem) és minden egyéb munka és anyag fizetendő, ami érinti a mért oldalt vagy tulajdonodba kerülő eszköz (mérőszekrény) lesz.
(#) kameleon2 válasza sámli hozzászólására (») Nov 26, 2018 /
 
Nem feltétlenül erről volt szó. Ugyanazon a keresztmetszetű vezetéken jön be a normál az épületbe és a csúcskizárásos áram is, csak két mérőre megy. Azaz ha 6-os rézen jön be, az nem lesz kétszeresen terhelhető, hiába van két óra is rajta.
(#) sámli válasza kameleon2 hozzászólására (») Nov 26, 2018 1 /
 
Szerinted miről volt szó? Oldalakon keresztül azon vitázunk, hogy a vezérelt áram része-e az alanyi jogon járó 32A-nak.
(#) amda hozzászólása Nov 26, 2018 /
 
Sziasztok! Lenne két kérdésem.
Az első:
Az energiatakarékos kompakt fénycsőben van egy kis aramkör ami 230v-ról alakít át a fénycső számára megfelelő feszt+áramot (4 pöcökre van rátekerve a fénycső 4 vezetéke.)
Ezen a négy pöckön mekkora és milyen feszültség (váltó vagy egyen) van?
2. kérdésem:
Ha nem tudni hogy milyen és mekkora feszültséget akarok mérni, akkor a multimétert milyen állásba érdemes tenni?
Ha egyent mérek váltó állásban mit jelez a műszer?
Ha váltót mérek egyen állásban akkor mit mutat a műszer?
Valamelyik verzió el tudja rontani a multimétert ha a legnagyobb tartományban mérek mindkét esetben?
Ha nem tudom biztosra hogy a mérendő feszültség váltó vagy egyen, akkor azt milyen állásban érdemes kezdeni mérni?
(#) kameleon2 válasza sámli hozzászólására (») Nov 26, 2018 /
 
Csakhogy én nem azt mondtam. Alanyi jogon annyi vezérelt áram jár, amennyid van egyébként is normálból. 32A van normál és 32A vezérelt a szüleimnél. De a betápvezeték egyszerre nem bírna el 64A-t a szolgáltatói oldalon. Ezt nem tudom másképp fogalmazni, mint ami.
(#) sámli válasza kameleon2 hozzászólására (») Nov 27, 2018 1 /
 
És akkor mi van? Amennyiben a szolgáltató hálózata elbírja, a méretlen betáp cseréjével megoldható. Egyébként ha esetleg elkerülte a figyelmedet, nem neked, hanem kowinak válaszoltam. Ott pedig szó nem volt műszaki feltételekről. Ne akarj olyan dolgot belekeverni a beszélgetésbe ami nincs benne.
(#) fulcsii válasza amda hozzászólására (») Nov 27, 2018 2 / 1
 
Szia! 1000V váltóban kezdj el mérni, minden alkalommal, ha tutira nem tudod, milyen fesznek kellene ott lenni. Ha nem mérsz semmit, érdemes átkapcsolni egyenbe. Ha gyanus a feszültség, akkor is érdemes megpróbálni a másikat.
(#) amda válasza fulcsii hozzászólására (») Nov 27, 2018 / 1
 
Köszönöm a választ!
(#) proba válasza amda hozzászólására (») Nov 27, 2018 /
 
Felesleges mérni, vagyis, semmi értelme. Amikor a cső begyújt akkor kicsit nagyobb 1-2kV , mikor működik akkor 70-100V közötti szerintem ( kb mint a rendes fénycső, mivel az van benne, csak meghajlítva ) . Egyébként akkora frekvencia, hogy a legtöbb multi csak megbolondul a közelségétől, de értelmes értéket nem mutat. A szélső párokon van egy egy fűtőszál mint a rendes fénycső két végén ami van. Közöttük meg egy kondenzátor (gyujtó helyett), ami az előfűtést biztosítja. Ha elektronika kontra cső kérdést akarod eldönteni, a cső két végén megméred a fűtőszálat ohm mérővel, ha azok rendben vannak akkor a cső jó, kizárásos alapon az elektronika rossz.
(#) Ge Lee válasza amda hozzászólására (») Nov 27, 2018 /
 
Kompaktcsőben nem nagyon van semmi olyan amit menet közben multiméterrel tudnál mérni, nem is ajánlott.
(#) fecameca válasza proba hozzászólására (») Nov 27, 2018 /
 
Tökéletes a válasz. Csak egyedül azt nem tudjuk, hogy a kérdező mit is akart volna? Ha a fénycső csak az egyik oldalán szakadt, azt rövidre zárva még működhet. Illetve, ha még jó az elektronika, hasonló teljesítményű másik fénycsövet lehet még vele működtetni, egyébként semmi másra nem használható. Működés közben mérni rajta nincs értelme, a fénycső fűtőszálait hidegen ellenállásmérővel ki lehet mérni, ha az elektronika rossz, azt érdemesebb egy másik, fénycsőhibás lámpából átszerelni, mint azt elkezdeni javítgatni.
(#) kameleon2 válasza amda hozzászólására (») Nov 27, 2018 /
 
A kompakt fénycső - mint minden fénycső 300V-tól már képes működni. De ahogy írták, a nagyfrekis gerjesztéssel elmehet 1-1,5kV-ig is. Ezt már nem minden multiméter kedveli. Célszerű nagyfeszültségű mérőelőtétet használni és kellően óvatosnak lenni.
(#) sámli hozzászólása Nov 27, 2018 /
 
Ezt az 1-2 kV feszültséget honnan vettétek? Az általam ismert (ugyan régebbi) ismertető 500V körüli impulzus szerű gyújtó feszültséget ír.
A hozzászólás módosítva: Nov 27, 2018
(#) Ge Lee válasza sámli hozzászólására (») Nov 27, 2018 /
 
Nem az a lényeg hogy mennyi, hanem hogy sem a gyújtófeszültséget sem pedig a nagyfrekis feszültséget nem tudja mérni digitmultival.
(#) sámli válasza Ge Lee hozzászólására (») Nov 27, 2018 /
 
Ez rendben is van, de ha már leírtak egy értéket, szeretném tudni, hogy az valós-e. Hasra ütésre ne írjunk értékeket. Amennyiben valós, szeretném ismerni a forrást, mert ezzel én is frissíthetem az ismereteimet. Egyesek itt előszeretettel javítják ki a 220V-ot 230-ra, a 380V-ot 400-ra. Igazuk is van, hisz akinek hiányosak az ismeretei, ezeket az értékeket tekinti hitelesnek. Úgy gondolom ez igaz minden leírt konkrét értékre is.
(#) kameleon2 válasza sámli hozzászólására (») Nov 27, 2018 /
 
A hivatalos a 230/400V-os hálózat, de 240V-ra kell méretezni az eszközöket. Nálunk konkrétan 242V mérhető.
(#) sámli válasza kameleon2 hozzászólására (») Nov 27, 2018 /
 
Nem ez volt feléd a kérdésem. Azt szeretném tudni, hogy milyen specifikációból, műszaki leírásból vetted az 1-1,5kV.ot. Erre még nem kaptam választ.
(#) kameleon2 válasza sámli hozzászólására (») Nov 27, 2018 /
 
Akkor idézek még egyszer önmagamtól
Idézet:
„A kompakt fénycső - mint minden fénycső 300V-tól már képes működni. De ahogy írták, a nagyfrekis gerjesztéssel elmehet 1-1,5kV-ig is”
. Neonreklámot is telepítettem, ott simán megvan az 1,5kV. Mért érték.
(#) sámli válasza kameleon2 hozzászólására (») Nov 27, 2018 3 /
 
Ne terelj. Válaszolj a kérdésemre. Ha ez csak te tudod így, írd azt. Eddig az idézett részt nem is véleményeztem, pedig tökéletesen pontatlan. A 300V - xV-ig csak a gyújtáshoz kell, a működéshez elegendő 200V és az általam ismert műszaki leírás szerint nem haladja meg a 250V-ot. Itt egy kompakt csőről volt szó és nem egy neon reklámról amit különböző okok miatt az alkalmazott gyártási technológiához igazodva jelentősen túl kell húzni.
A hozzászólás módosítva: Nov 27, 2018
(#) kameleon2 válasza sámli hozzászólására (») Nov 28, 2018 / 3
 
Ha pár évet visszaolvasol, megtalálod a válaszom rajzos formában is pontos értékekkel, A cső működésével. Nem akarom magam folyton ismételni mindig ugyanazokra a kérdésekre olyanoknak, akik nem olvastak el egy sort sem, csak azt méregetik, hogy kinek, milyen hosszú. Ehhez őreg vagyok már és kezdem megérteni azokat a tapasztaltabb kollégákat, akik már csak legyintenek az ilyen hozzászólásokra. Ugyanígy használhatja mindenki a google keresőt, nézze meg a gyári adatlapokat. IKEA-s 7W-os fényforrásokban 1000V-os kondenzátor van - az biztos, de a legkisebbekben is 500V-os (ultragagyi To..ado). Természetesen folyamatos a maszatolás mert nem az volt leírva kérdésként sem, hogy például egy Tungsram TSE27-20W ballaszt mekkora kimenő kapocsfeszültséget állít elő, hanem
Idézet:
„Az energiatakarékos kompakt fénycsőben...”
- így típus és jelleg nélkül. Erre én adtam egy általános iránymutatást nyilván konkrétum nélkül. Mivel elhangzott a "Mennyi?" "30!" "Mi 30?" "Mi mennyi?" kérdéssor, szerintem ezt bőven kitárgyaltuk oda és vissza.
(#) sámli válasza kameleon2 hozzászólására (») Nov 28, 2018 3 /
 
Szóval nem tudsz Nekem ennyi elég.
(#) proba válasza sámli hozzászólására (») Nov 28, 2018 /
 
Én írtam, és valamikor mintha ezt hallottam volna rendes fénycsőről. Tényleg csak hasraütés érték.Bocsánat.
(#) sámli válasza proba hozzászólására (») Nov 28, 2018 /
 
Felesleges elnézést kérned, te egyértelműen leírtad, hogy nem biztos értékeket írtál. Mivel kameleon2 azon túlmenően, hogy helyeselt konkrét értékekről írt, gondoltam van valamilyen dokumentációja, műszaki leírása ezekről. Úgy tűnik erről szó nincs.
(#) Ge Lee válasza sámli hozzászólására (») Nov 29, 2018 / 2
 
Tegnap vagy 20 percig túrtam a guglit, magyar és angol nyelven is kerestem, de úgy látszik ez a kompaktcső gyújtófeszültség vagy senkit nem érdekel, vagy akit igen és mérte is, az valamiért nem publikálta. Tehát semmilyen erre vonatkozó mérést, ernyőfotót nem találtam. Egyet igen, de az nem mérvadó, mert egy monitor csövet gyújtottak egy külső gyújtóáramkörrel, ez mondjuk 760V gyújtófeszültség volt.
De ha veszel nekem ajándékba egy ilyet, akkor megígérem hogy megmérem neked. Ugyan, erre elég lenne a kisebb, egy 1:100-as mérőfej is, ami jóval olcsóbb, de azzal nem tudnék 5-10kV környékén mérni ami néha jól jönne. De a tuti a 40kV-os mérőfej lenne, de az már kínaiban is egy olcsóbb szkóp ára.
(#) anonym hozzászólása Nov 30, 2018 /
 
Sziasztok!
Segítségeteket kérem a következőhöz:
Gorenje K5352 típusú kombinált tűzhelyt szeretnék csatlakoztatni a hálózathoz.
Nem tudom van-e arra vonatkozó előírás, hogy a csatlakozó aljzat inkább a padló szintjéhez közel (30-40cm), vagy inkább magasabban legyen?
A tűzhely sütője külön áramkörön levő konnektorra csatlakozna, melyre a vezeték 3x2,5 mm2 MBCu kábelcsatornában.
Kismegszakító 16A, áramvédő kapcsoló 30mA.
Jó ez így?
Véleményeteket előre is köszönöm.
(#) kameleon2 válasza anonym hozzászólására (») Nov 30, 2018 /
 
Védőtávolság van vízhez, gázhoz képest MSZ 7048-2 és -3. Mivel a konyhapult 85-90cm - az alatt kell legyen praktikus okokból. Az átlag szerelvénymagasság legalább 40cm, de ez inkább ésszerűség, mert hasmánt elég nehéz hozzáférni, ráadásul ha netán valamilyen okból áramütés érne még el sem tudnál rugaszkodni. Azaz valahol 40cm és 70cm között ideális, nyilván figyelembe véve a csatlakozódoboz méreteit is. Sugárzó hőnek sem jó kitenni a csatlakozódobozt, így a tűzhely adatlapját is érdemes átfutni. Kis segítség a szabványos magasságokhoz. Azaz a gázcsonkra is figyelemmel kell lenned és legalább 40cm. Nem beszéltünk a bútorok esetleges rögzítéseiről, nehogy átfúrják a csövedet. Nagyjából ennyi.
(#) Ge Lee válasza anonym hozzászólására (») Nov 30, 2018 /
 
Manapság az a divat hogy amit csak lehet eltüntetnek. A konyhapult fix helyzetű és nagyobb teljesítményű fogyasztóinak (sütő, mikró) aljzatait elrejtik a pult mögé, sem a kábel sem az aljzat nem látszik. A maradéknak pedig ami csak alkalmanként van használva (kenyérpirító, robotgép, kávédaráló stb.) tesznek egyet a szekrény felső részének az aljára, ahol a rejtett világítás is van, így szemből nézve az sem látszik. Nálam a régi lakásomban egy 6-os lengő elosztó volt odacsavarozva a szekrény felső részének az aljára, a kábel meg el volt rejtve a lambéria mögött.
Következő: »»   654 / 977
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem