Fórum témák
» Több friss téma |
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal! - Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni! - És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Sziasztok!
Szeretnék ismét kérdezni, méréstechnikával kapcsolatban. Elég valószerűtlen értéket mérek és tanácsot kérnék, mit csinálok rosszul. A személyautóm leállított, kikapcsolt, állapotban történő nyugalmi áramfelvételét szeretném megtudni. Többször ismétlés után is 680 mA-t mértem kivett indítókulccsal, úgy, hogy semmi extra fogyasztó nem működött, utastérvilágítás sem, rádió sem, szivargyújtó is üres volt. Ezt az értéket elég valószerűtlennek tartom, ahogy számolok ilyen nyugalmi fogyasztás mellett a 63 Ah-s akkumulátor legfeljebb 4 napig bírhatná elméletileg, de gyakorlatilag inkább csak 2-3 napig. A tapasztalatok viszont ennek teljesen ellentmondanak. Nemrég volt olyan időszak, hogy 50 napig állt az autó garázsban érintetlenül és utána pöccre indult. Akkor vajon hogyan lehetséges, hogy 680 mA-t vesz fel nyugalomban az autó, mégsem merül le a 63 Ah-s akkumulátor közel 2 hónap alatt sem? Én rontok el valamit a mérésnél? Vagy rosszul számoltam valamit? Fontos lehet, hogyan mértem. Egy UNI-T UT210E digitális lakatfogót használtam, ami DC áramot is tud mérni 2 A-es méréshatárban 1 mA felbontással és +/- (2% +8) pontossággal adatlap szerint. Meglepően pontosan mér kisebb DC áramot is, már tesztelgettem hagyományos multiméterrel kontrollálva 10-40 mA DC tartományban. Mérés előtti nullázás esetén 1-2 mA eltérést mutatott csak a hagyományos műszerhez képest. Az autóban az akksi pozitív saru fővezetékén mértem. A lakat pofái rendesen záródtak. Mérés előtt úgy nulláztam, hogy levettem a negatív sarut, kinulláztam a műszert, majd visszatettem a negatív sarut. Nullázás után már nem mozdítottam a műszert. Így többszöri próbálkozás után is mindig 680-684 mA közötti értékeket mutatott. Ekkora mérési hibát elképzelhetetlennek tartok. De azt is, hogy nyugalomban ennyit vegyen fel az autóm. Mit csinálhatok rosszul. A hozzászólás módosítva: Máj 19, 2019
Első körben próbáld úgy mérni, hogy a saru visszatétele után várj pár percet és akkor nézd a mutatott értéket.
Normális, hogy áram alá helyezve kis ideig nagyobb áramfelvételt mérsz. (vezérlő elektronika, rádió, egyéb resetelés-ellenőrzés) A hozzászólás módosítva: Máj 19, 2019
Erre nem is gondoltam, akkor megpróbálom így mérni. Köszönöm a tippet!
Lehet, hogy az autó zabál, mondjuk leállítás után, vagy a saru visszarakás után még pár percig vagy pár óráig. Szépen elbeszélgetnek egymással a komponensek, aztán nyugovóra tér. A modernebb autók képesek ilyesmire. Én a helyedben úgy hagynám és visszanéznék 2 óra múlva.
Biztos ami biztos alapon megmérném multival a normál áramméréssel a 20A méréshatárban. Rákötve a két mérőzsinór az aksisarura és a kábelsarura. Leállítás után leveheted a kábelsarut, nem szakad meg az áramkör, mert a multin továbbfolyik, és mér.
Csak vigyázzunk, nehogy az akksit rövidrezárja a multiméterrel áram mérésben...
Szerintem várni kell méréssel. Nem mértem, de pl saját Ford Focus-omban leállítás után pár perccel megmozdulnak a légterelő zsaluk motorjai, gondolom alapállásba állnak. A műszerfal kijelzője még 10 perc után is világít, jelezve a km-óra állását, pedig bezártam az autót. Egyszer csak kialszik. Nem merül le az akku, gondolom így tervezték.
Köszönöm mindenkinek a tippet, akkor biztos ez lesz a megoldás, ki kell várni, hogy leugorjon a fogyasztás egy idő után. Amint lesz lehetőségem, meg fogom mérni újra.
Vezetékes műszerrel nem tervezek méregetni, nincs is 20A-t tudó műszerem, annyira nem is fontos, csak kíváncsi lettem volna rá és lakatfogóval rém egyszerűnek tűnt a mérés lehetősége. Akkor már feltennék egy másik kérdést is, amiért igazából meg akartam mérni az árafelvételt. Tervezek rákötni az autóban az akkumulátorra egy új eszközt, ami direkt, kapcsolatlan 12V-ot kapna mindig, és álló állapotban folyamatosan 18 mA-t vesz fel a 12V-ról. Jól számolom, hogy a 63 Ah-s akksinál legfeljebb egy 2-3 hetes leállásnál még biztos nem kell attól félnem, hogy nem indul majd az autó? Teszek be egy főkapcsolót azért, hogy ha ennél hosszabb időre állítanám le az autót, akkor azzal le tudom majd kapcsolni ezt a fenti fogyasztót. A hozzászólás módosítva: Máj 20, 2019
Ha ennyire ritkán használod a kocsit miért nem ruházol be egy napelemere? HE 5000ft már lehet venni 10W. Külön aksit elbír és cserébe mindig indul az aksi.
Napelem nem igazán lenne nekem hasznos.
Napi szinten használom a kocsimat. Csak gyakrabban előfordul, hogy munkaügyben távol kell lennem általában 2-3 hetet, ilyenkor zárt, sötét helyen, garázsban áll a kocsi.
Ha csak az a bizonyos kütyü fogyasztana, és az akku ténylegesen 63 Ah-s, akkor nem 3 hétig, hanem akár 4 hónapig is tudná táplálni. De ha jól értem, még nem tudod, hogy a gyári cuccok önmagukban valójában mennyit esznek nyugalomban. Ha majd meglesz ez az adat, akkor az együttes fogyasztással kezdd újra a számítást.
Másrészt: az akku élete vége felé légy óvatos, mert akkor a kapacitása már csak töredéke lehet a névlegesnek, jóllehet vígan jársz még az autóval. Minap mértem az enyémet: már csak 11 Ah van benne, de még simán közlekedek, az indítás is pöccre megy.
Úgy is megoldhatod, ha egy dugasztápból készítesz egy 13,6 V kimenő feszültségre beállított és egy 10 - 20 ohmos ellenállással, rajta egy LED -el, vagy agy 10 W -os izzóval áramkorlátozott csepptöltőt. Akkor még töltés visszajelződ is van.
Bár én nem szívesen hagynám felügyelet nélkül a garázsban. A hozzászólás módosítva: Máj 20, 2019
Sziasztok!
Nagy kételyekben vagyok. Nagyon régóta szeretnék helyrerakni egy kérdést, az évek folyamán mindig vissza-vissza köszön és sehol nem találok róla konkrét leírást! Szeretnék végre továbblépni ez ügyben, ezért írok ide, hátha egy segítőkész veterán elmagyarázza nekem a-tól z-ig hogy is van részletesen kérdésemre a válasz. Problémám az erősítő legelején található. Mekkora transzformátorra is van szükségem valójában? Önszorgalmasan és ismerőseim által úgy tanultam a transzformátort illik legalább 25%-al túlméretezni, de ez függ a kapcsolástól (IC, Tranzisztor, Fet, Digit) Ezt el is fogadnám, de sok gyári végfokban azt látom, hogy valahogy a fizika, a matek nem úgy jön ki. PL: Egy végfokba 2X1200W@4Ohm THD<0,01% 1KHZ Beleraknak egy 1500VA-es transzformátort. Ekkor elkezd az ember gondolkodni, hogy van utána még 80'000µF puffer.. A zenében a kitöltési tényezők és a hálózati frekvenciából adódó puffer töltés hogy is jönnek össze. (Itt lenne a titok nyitja, vagy teljesen rossz úton járok?) Lehet, hogy tényleg gyárilag túlságosan alul van méretezve a transzformátor és csak vakítanak minket az adatokkal? Másik oldalról megközelítve a dolgot. Volt már pár Dynacord végfokom. Híd üzemmódban egy Dynacord s1200 8ohm-on 1200W RMS teljesítmény leadására képes, ami fel is van tüntetve a doboz hátulján, de a betáp alatt meg ott vigyorog, hogy 230V 50Hz 870W... Teljes képzavar. A Dynacord-ról nem lehet elmondani, hogy egy rossz márka lenne, mert az Electro-Voice- al elég piacvezetők. (Martin Audio...) Hosszúra sikerült az írás, igazság szerint még folytatnám, mert lenne kérdés, de mire elolvassa valaki rám un... Előre is köszönöm, ha valaki iránymutatást ad nekem ez ügyben!! Üdvözlettel: Fodor József
Szia!
Kétszer 1200W nem igazán konvergál egyszer 1500W-al, ha már túlméretezésnél tartunk.
Szerintem ott bukik meg a dolog hogy hol/mit értenek teljesítmény alatt.
Van ugye a hálózatból felvett teljesítmény, ami rá is van írva 870W... Van a "zenei" teljesítmény ls van a szinuszos teljesítmény ami az erőlködők paramétere szokott lenni. A szinuszos nyilván nem lehet nagyobb a betáptól, a zeneit meg Isten tudja hogy számolják/hazudják hogy jó nagy legyen, pl valami rövid ideig tartó csúcsérték. Az fura ha RMS-t adnak meg, szerintem az sem lehetne nagyobb a betáptól. Szóval olyan mit a PC aktív hangszóró 100W pmpo egy 12V 1A tápról, ami kb úgy jön ki hogy a forrasztópáka teljesítményét is beleszámolták A hozzászólás módosítva: Máj 20, 2019
Szerintem az értelmezési különbözőségek azért alakultak ki, mert a trafó szinte korlátlanul túlterhelhető, ha ez a terhelés átlagában egy középérték körül marad. Ha a trafót túlterheljük, akkor csökkenni fog a szekunder feszültsége, és a csökkenő feszültség csökkenő teljesítményt fog eredményezni.
Az erősítő nem a trafót "rángatja", hanem a puffermezőt. A trafó a pufferbe próbálja visszatölteni a feszültséget, de csak azt a részt ami "kifogyott" belőle. Tehát nem folyamatosan tölti a puffert hanem csak másodpercenként 100-szor, és akkor is csak az intervallum egy kis részén. Na de itt óriási árammal. Gyakorlatilag ha a trafó teljesítménye azonos az elvárt teljesítménnyel, akkor már nagy csalódásra nem kell számítani. Ha elengedjük a folyamatos szinusz (esetleg négyszögjeles) táplálás melletti mérést, akkor feltételezve a zene kb. 50 % időbeni kitöltését, akkor belátható, hogy a trafó az egyik legerősebb láncszem a rendszerben. (De van egy másik, audiofil irányzat, ahol egészen más elvek szerint gondolkoznak, és sok esetben szélsőségektől sem riadnak vissza. Az egy különös világ, sok-sok misztikummal átitatva.) Ugyan nem kérdezted, de szintén megérne egy kis fejtegetést az erősítő teljesítménye és a hangszórók által keltett hangosság közti kapcsolat. A viszony távolról sem lineáris.
Sziasztok!
Vettem az ATU ( autoallatrész bolt) egy starterbankot! Tulajdon képpen ez egy akku pakk ami segít az autóindításba ha le van merülve a kocsi akksija! 6500mAh ír rajta ami a méretéből itélve hihető, viszont a kimeneten 16,6 volt jelenik meg... ez elvileg egy majdnem fullra töltött 4S pakk! Egy 2010 Audihoz használnám.. van bikapontja.. tehát nem az akksira kell csatlakoztatni de hogy tolerálja vajon az autó 12V rendszere ha 16,6V szajbavágják. Vagy ne foglalkozzak vele mert amikor a saját akksija le van merülve (11,4V alatt nem indít) akkor az tompít rajta? A saját generátora 14.4 el tölt A hozzászólás módosítva: Máj 21, 2019
Plussz infó. Csak frissen feltöltve 16.6
2 nap állás után 15,8
Terhelve mekkorai az a feszültség? Nézted a jelalakot a kimeneten?
Nem néztem... mert csak utanna néztem meg a feszt miután beindult.... csak gyanus volt hogy rögtön bepöccintette... azóta rá se mertem tenni!
Gondoltam előbb megkérdem...
Sziasztok!
Van egy, valószínűleg elég egyszerű, de mégis számomra érthetetlen problémám. Mellékeltem egy kapcsolási rajzot, ami egy multiméter utólagos háttérvilágításának megoldása. Megépítettem, működik is, de nagyon gyengén világít. Tehát D1 és D2 ledek (2db smd 2835, fehér szín) nagyon gyengén világítanak. Megmérve 4,9V-ot kapnak és 0,1mA áram folyik rajtuk a multiméter szerint. A fizikai megvalósításban Q1 helyett BC817 tranzisztort használtam, mert az volt itthon. Illetve az R2 ellenállás nem 33, hanem 47 Ohm. Ez azért lett nagyobb, mert a teszteléskor túl nagy áram folyt a ledeken át, kb 40mA. Az összes többi alkatrész a rajzon lévőkkel megegyezik. A problémám a következő. Kicsit meg vagyok kavarodva az AMS1117ADJ kimeneti ellenállás méretezésével, ezért külön is megépítettem a rajz ezen részét tesztelni. Így jutottam el a 47Ohm-ig, mert úgy a LED-ek 5,7V-ot kapnak és 14,8mA folyik át rajtuk, megfelelő fényerővel. Viszont amikor a kész panelt raktam össze, amiben már a Q1 kapcsolja a ledeket, ott nagyon gyenge a fényerő. A LED-ek csak 4,9V-ot kapnak és 0,1mA áram folyik rajtuk. Ezért fényerejük is alig van, a műszerben sötétben is alíg észrevehető. Miért lehet az, hogy Q1 tranzisztor nélkül a LED-ek a katódjait direktben a földre kötve megfelelő a fényerő, de a tranzisztort közbe iktatva már ennyire lecsökken? Mit kellene megnéznem, vagy módosítanom, hogy tudjam használni? R2 értékét próbáltam 0-100Ohm között változtatni különböző mérető ellenállásokkal és potival is, de semmi változást nem eredményez a kész panelban. A fényerő sem direktben kötve, sem 100Ohm-nál nem változik meg. Köszönöm előre is a segítséget! Üdv: spgabor Idézet: Azért, mert a tranzisztoron is esik feszültség. Úgy állítsd be az áramot kb. 15 mA-re, hogy a tranzisztor is a rendszerben van. „Miért lehet az, hogy Q1 tranzisztor nélkül a LED-ek a katódjait direktben a földre kötve megfelelő a fényerő, de a tranzisztort közbe iktatva már ennyire lecsökken?”
Tegnap ellenállásokat akartam venni de míg a rajzon 9k-s ellenállás volt írva a boltba 9,1-es volt. Mekkora eltérés a megengedett ilyenkor?
Azt is vedd figyelembe, hogy a 9V-os elemből 15mA-t kihúzni már a határon van. Szegénynek olyan magas a belső ellenállása, hogy alig terhelhető.
Ha 15mA folyik, a kapocsfeszültsége is esni fog.
Sziasztok!
Köszönöm! Sejtettem, hogy valami ilyesmi lesz a megoldás. Akkor megpróbálom kiszámolni és próbálkozok tovább. Amúgy ezt hogy lehet egyszerűen számolni? Mert néztem több példarajzot, de a mellette lévő képlet nem mindig volt túl egyértelmű számomra sajnos.
Attól függ, mi a szerepe annak az ellenállásnak.
Az U1 kimenetére tettél kondenzátort? Milyen színű LED lett beépítve?
Plusz az árammérésnél a multi söntje és a kábel is csökkenti a LED-en átfolyó áramot.
Tehát mérsz mondjuk 10mA-t, de multi nélkül 12mA fog folyni (példa). A hozzászólás módosítva: Máj 22, 2019
Jelen esetben egy áramgenerátor hajtja meg a LED-eket.
Akkor az áram nem változik. Köszi a figyelmeztetést.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |