Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok. Korabban mar irtam ezzel a temaval kapcsolatban, azonban most elakadtam es nem jutok dulore.
Megepitettem egy onjaro funyirot, amit taviranyotoval szeretnek vezerelni. Ehez keszitettem ket kapcsolast, egy tranzisztoros h-hidat, ezt: Link es egy pic16f876 alapu jeltovabbitot, ezt: Link A pic feladata a vevotol kapottsebesseg, irany jeleket osszekeverni, es azt a h-hid szamar PWM jelkent tovabbitani. A problemam ott kezdodik, hogy amig a tervezo FM vevot hasznalt, nekem AM van. Ezt kikuszoboltem ezzel: Link a megoldassal. A pic igy megkapja a jelet es vezerli vele a hidon keresztul a motorokat. Viszont valami nem stimmel, ugyanis a jargany lehellet gyenge. Kiprobaltam, TTL szintu 5V-os jelet adtam a hidnak, mindket motorra es teljes kapacitassal mennek a motorok. Viszont ha a vezerles be van kotve, a motorok amugy 7-10A-es vezerloarama 2A ala esik. Ezt a pwm jelnek is tulajdonithatnam, mert 2db 100mA-es tesztmotorral gyonyoruen mukodik. Csak a nagyobb aramot nem adja le. A hidat nem az eredeti alkatreszekkel epitettem meg, hanem TIP2955 es TIP3055 tr.-okat hasznaltam fel, melyek 15A aram kapcsolasara elegendoek. Nagyjabol ez a helyzet. Ha valakinek van otlete a tovabbiakra, orommel veszem.
Az eredeti tranzisztorok Darlingtonok.(Q1-Q4)
A TIP2955/3055 nem darlington,ezért ezeknek lényegesen kisebb az áramerősítése.Ez lehet a hiba oka így első nézetre.
Igaz, hogy nem darlingtonok, azonban a hid mukodik, ha 5V jelfeszultseget kapcsolok ra. Valamint az elotte levo PN2222, nalam BC33740 ugy tunik kapcsolja szepen.
megepitettem korabban az eredeti h-hid kapcsolast is, amig tonkre nem ment azzal is hasonlokeppen mukodott. Uj motorokat kapott, nagyobb aramfelvetellel, igy hasznaltam amig birta. A vege fele a gep felgyorsult, erosebb lett, azonban a tranzisztorok valamelyike megadta magat kb 20 percen belul.
Elkepzelheto, hogy gondot okozhat, hogy a tip120 darlingtonokban betokozva van egy dioda, nekem meg nincs. Gondolom a motorok indukcios feszultsegenek a tranzisztorra jutasat akadalyozza meg. Ezt potolom majd.
az lehet,de kérdés hogy a PIC meg bírja-e hajtani rendesen a hidat.Miről adod rá az 5Vot?
Azonkívül a darlington tranyókban lévő diódák is szükségesek a híd működéséhez,ezek nincsenek bennne a TIP2955/3055-ben.Vagy tettél be ?
A párhuzamos diódák kellenek.
A tranyók bázisárama a 47 ohm-on és a kis tranyókon megy át. Nem mindegy, hogy ez a relatív kis áram egy darlingtonnak ad vezérlést vagy egy sima tranyónak, mert annak már nem elég a teljes nyitáshoz. Ezért aztán felforrhat, mert nem kapcsüzemben megy, a veszteségi teljesítmény nagy lesz.
Valoban, melegszik is.
Amit meg eszrevettem, ezeknek a tr-oknak a nyitofesze 7V 0.4A, mig a korabbiaknal 5V 0.1A. Ezt hogy felhuzzam tapra kb mekkora ellenallas kell, hogy megkapja a kulso 5V vezrlest +2V tapfeszt a nyitashoz? Nemtom ertheto a kerdes?
Mi a javaslatod, hogy lehetne megvaltoztatni a kapcsolast ezekre az alkatreszekre? Kellene megy egy tr. a jelnlegi ele?
Igen.. ugyanúgy , ahogy a darlington adatlapon látod.
Koll-koll., emitter a nagy bázisába.
Nem értem.... a nyitófesz nem lehet 5...7 volt. Az 0,6-1 volt áramtól függően (0,xx - 10-20 amper)
kipróbálom, van otleted a vezerles miatti gyengebb teljesitmeny probelmajara? attol eltekinthetunk, hogy a hid nem mukodik megfeleloen, mint irtam az eredeti kapcsolassal sem ment jobban. Az a tippem, hogy a processzor kimenetere kotott hid bemenete nem 5v-ot kap, hanem kevesebbet. el elkepzelheto? a pic fix 5v-ot kap.
Azt könnyen megnézheted, mit ad ki a PIC-kimenet. Abban az esetben, ha csúcsban csak 4,...volt, akkor persze nem lesz a kimenő sem nagy a motoron. Meg kell "fejelni" mindkét kimenetet 2-2 BC-vel, amik a tápról adják a jelet tovább.
Pl. egy npn-t nyit a PIC, az pedig egy pnp-t, és ellenfázisban megvan a tápnyi jel, csak a a motort kell fordítva bekötni. Ezek után a motor tápja is növelhető, csak az ellenállásokat kell utána növelni szintén.
a pic kimenete PWM jel, birjak a BC tipusuak a kb 20kHz-es jelt?
A TIP2955, 3055 bemeneti arama, ha jol latom 0,4 A, mig az alkalmazott vezerlotranzisztoroke 0,6A a CE arama. Nem elegendo ez a meghajtashoz? Utananeznel az adatlapon, hogy jo erekeket olvastam le?
Bírják...MHz-eket is.
A 0,4 amper kb. érték, de a kicsiknek már nem igazán OK... ezért jobb a BD-s meghajtás (darl.) Itt a plusz meghajtás a PIC után.
ok, ertettem. olvasd az utolso hozzaszolasom. elmagyaraznad?
A BD139, 140 Ic max 1,5 A. ( nem véletlenül van rajtuk kiképezve hűtőfelület)
A köztes tranyó nemcsak ezért kell... áramerősítés : 1., csak "béta" 2., "béta" x "béta", azaz durván 40-ed rész bázisáram is elég a kicsi tranyónak.
A felső, alsó vezeték a táp, az ellenallasrol meg a jelet vezetem ki? milyen ellenallasertekek allitjak be a munkapontot?
Ilyen megoldast kepzeltel el? Jó a munkapontbeallista? Biztos nem, mert a TIP120-bol vannak az ellenallasertekek. Bővebben: Link
pontosabban: Bővebben: Link
Úgy gondolkozz, hogy 5 voltnál pl. 47 ohm, feljebb meg arányosan, +voltonként kb 100 ohm.. de jó lenne, ha konkrét motorfeszt adnál meg.
Nem tudom, ezt mire érted ( link).
Motorfesz mennyi?
Várj kicsit, mert 3 felé kell golyóznom...
a skiccről beszélek.. PIC-BC bázis 2k2... pnp osztó alsó 4k7, felső 2k2 (+24 felé). Pnp koll. kijövő 1k. |
Bejelentkezés
Hirdetés |