Fórum témák
» Több friss téma |
Levettek egy másik Dansk fedelét, amiben még gyári kondi van és abban is fordított polaritással van beültetve a kondi. Akkor most mi a teendő szerintetek, hogyan lenne helyes a beültetés? Az IC adatlapja szerint is az IC felé megy a pozitív.
A hozzászólás módosítva: Szept 30, 2020
Szia!
Szerintem a legegyszerűbb, ha ráteszel a kondira egy multimétert megmutatja a polaritást. Természetesen bekapcsolt állapotba. Üdv: Gábor
Nekem is van több szerviz doksim a Danskhoz és van amelyiken az IC felé + mutat, van amelyiken - . Szóval mérés, ha nagyon izgat a dolog.
Mérés szerint az eredeti (beültetett kondi) polaritás a jó: IC felé negatív. Érdekes...
A hozzászólás módosítva: Szept 30, 2020
Szia!
Csatolókondenzátornál a kapcsolódó áramkörök potenciálja a szempont. Adatlapon az elméleti felhasználást mutatják, egy generátor kimenete 0V DC-n van. Üdv: Gábor
Na, az egyik Dansk összeállt, mint a 'csiriz'... Működnek a MOD-ok rajta: uPC1237 IC-re épülő védelem és az AM kiváltás, ami egy AUX bement lett, egy 'minimális' passzív illesztéssel. A 240V-os részbe bekerült egy biztosíték, a lakástüzek megelőzésre... A rádió része - ugye csak az FM - is működik, itt azért vannak némi anomáliák, de ezek felderítésére már nem valószínű, hogy időt fogok szakítani. A Bekei Péter féle teljes MOD, na az nálam nem jött be a végfokozatnál - lásd fentebbi hozzászólásaim - a meghajtó tranzisztorok BD13x cseréjén kívül más módosítást vissza kellett 'csinálnom'. Még így is van egy kis bibi valahol a rendszerben, mert a erősítő - hosszabb 'pihenés' után - nem mindig éled fel a bekapcsoláskor. első körben úgy tapasztalom, hogy azok a retek biztosíték foglalatok nem akarnak rendesen érintkezni/átadni...remélem, hogy jó irányba keresgélek. AUX bemeneten megküldve igen szépen muzsikál a rendszer, FM rész esetében jó lenne valami antennát összedobnom, de azért ez rész is elfogadhatóan működik...szerintem...
Gratula!
"nem mindig éled fel a bekapcsoláskor." - érdemes lenne megnézni a a végfok (ill az oda vezető) MUTE körét, engem megviccelt legutóbb... "valami antennát összedobnom" - korábban talán volt egy rajz utólagos rádió jel erősítéséről. Megtaláltam, csak nem tudom, hogy lehet idelinkelni, így csak a fejlécet másolom ide: "fecameca válasza etilalkohol hozzászólására (») Válasz • Okt 8, 2019" - így megtalálod Még gyagyázok azon is, hogy egy bluetooth modult is kellene bele aplikálni belülre, bár gondolom egy külső talán jobb minőséget tud ha egyáltalán lehet minőség ezen a vonalon?! A hozzászólás módosítva: Szept 30, 2020
Hát ...nem titok de Atiber az én egyik szörnyetegemmel küzdött állhatatosan.
Ezúton köszönöm nektek fórumlakóknak hogy segítettétek tanácsaitokkal! (esélyem sem lett volna -mint műkedvelőnek ugyanezt véghezvinni) Remélem hamarost kivégzi a másikat is. Remek dolog hogy még vannak ilyen lelkes,és elszánt műszerészek! További áramütésmentes bogarászást mindenkinek!
Ez egy jó kis modul: BT modul
Már több erősítőbe is beépítettem, a kimeneti szintje általában elég a végfokozat kihajtására, gond nélkül üzemelnek.
Köszi, ezek produkálnak valami kapcsolójelet, amikor van csatlakozás?
Arra gondolok, hogy nem egy külön bemenetet foglalna el, hanem pl. a tape bemenetre reléződne rá ha kapcsolódott rá valami.
Nem, ezt FIX-en be kell kötni, de pl. a DANSK esetében az AM helye pont jó erre a célra, csak előtte 'sztereósítani' kell a bemeneti előerősítő / diódás kapcsoló panelt. Ja, és a modulnak lehet, hogy független táplálás kell, mert volt amikor közös tápegységre kötöttem az erősítőben, BT zaj erősen hallatszódott a kimeneten és csak a független táplálásnál szűnt meg, de ez próba...
Sziasztok, most jutottam el a FM rész erősítéséhez: a képen jelölt alkatrészek milyen értékűek lehetnek?
A fém fedelet, hogy érdemes leforrasztani (sodrony, ónszippantó, szenvedés vagy vágjam el fogóval a pöcköket és majd visszaforrasztom valahogy)?
Szia!
Én most bontottam ki a dobozból a panelt. Egyszerűen ónszippantóval leszívtam a forrasztóónt és könnyen ki lehet emelni a panelt. Óvatosan ki lehet feszíteni. Mértem párat a tuneren, elég gyenge munkát végeztek a kétnormásításnál. A sáv elején (64MHz) több mint 18dB-el kisebb az erősítés. Gyors munkánál nem foglalkoztak sokat a hangolgatással. A varikapok (BB139<>BB103) cseréje után majd megint megmérem és beállítom. Visszaállítom eredeti egynormásra, főleg a skála miatt! A KF fokozat se túl nagy érzékenységű nagyjából 1mV körüli a zajhatárolt érzékenység. A többi pereméter rendben van. Torzítás, frekvenciaátvitel, AM elnyomás. Valószínűleg a plusz tranzisztor beépítésének van létjogosultsága, de ott még nem tartok. Kevés időm van rá de haladok. Aliról beszereztem egy hangszóróvédő áramkört, a graetz kivétele után rögtön használható volt egy átkötéssel. Üdv: Gábor A hozzászólás módosítva: Okt 6, 2020
Üdv és jó munkát, mindenképp számolj be az eredményről!
Én simán a skálát módosítottam: 10+4.7 KOhm az egyik trimmerrel sorban és a másik melletti ellenállás rövidzárral. Most egy helipotit 50KOhm próbálok betenni (rendelés alatt még) a hangológomb helyére egy soros 50KOhm-os fix ellenállással, így csak a felső FM szakaszt tudom majd állítani vele elvileg.
Én is az ónszippantóra szavazok. Van itthon egy kattogós Weller + 1 csehszlovák pisztolypáka. A bádogdoboznál azt hiszem, az utóbbi a nyerő. Nincs benne semmi különösebb trükk, csupán +1 tranzisztor a KF erősítő elé. Nem kizárt, hogy jó lenne dobozon kívül is, de ha már úgyis szétszedtem, és ott a rengeteg üres hely a tunerben. Előtte próbálkoztam mindenféle antennaerősítőkkel az antenna hüvelybe kívülről, azok egyáltalán nem jöttek be. Ez már vagy 40 évvel ezelőtt történt. Még egyszer nem szeretnék belenyúlni, azért is nem hangoltam vissza CCIR-re, csak a skáláját módosítottam. HA5AWS összes megjegyzésével egyetértek. A KF erősítése a készüléknek oly kicsi, hogy 1 db tranzisztor a KF IC elé mindenképpen jogos kívánság. A sok rádió, amiket javítottam, akár autórádió, akár asztali, mind-mind tartalmazott az FM- KF -IC előtt 1 db tranzisztort is, a tuner és az IC-s KF között, bárki gyártotta, (Videoton, japánok, Philips, Blaupunkt, Siemens, stb...) ebben a rádióban az valamiért kimaradt.
Szia!
A történelmi hitelesség kedvéért, az IC előtt az alaplapon van egy tranzisztor, de elég kicsi az erősítése. A tunerben a KF sávszűrő közé szerintem eredetileg is tervezhettek egy fokozatot, de a gyártás során kihagyták valamiért. Napokban lesz kis időm mérek párat a készüléken, lecserélem a varikapokat és megint mérek. Jó lenne az eredeti formát visszaadni. A kisebb átfogással a stabilitás is remélhetőleg visszaáll. Az AFC átfogást se a nyújtott sávra méretezték. Ami biztos, hogy minden zavarforrást a környéken ki kell kapcsolni mert nagyon meghülyíti a mérést, annak ellenére, hogy minden árnyékolt kábelen illetve koaxon megy. Egy Led panelt raktam az asztal mellé, olyan nagy mértékű a zajtermelése, hogy legalább 20 dB-lel rontja a zajhatárolt érzékenységet. Kínai kapcsolóüzemű áramgenerátor, most cserélem trafósra. Üdv: Gábor
Igaz, nem is tudom, miért hittem, hogy nincs. Az alaplapon ettől függetlenül nincs sok hely bővítésre. A tunerben viszont a KF szűrőt ennél több fokozatúra tervezték. Még ha passzív szűrők hiányoznak is, ott a hely a + tranzisztornak. Szerintem elsősorban a kíváncsiság vezérelt, és a készülék érzéketlensége, ezért nyitottam ki, s talán az is érdekelt, hogy hogyan hangolták át ? (BB110 -> BB139 cserén kívül semmi mást nem találtam) Ha jól emlékszem, a tuner panelt bekötöttem hosszabb vezetékekkel, és kipróbáltam többféle tranzisztorral is. Miután láttam, hogy az eredeti nagyfrekvenciásak PNP tranzisztorok, azokhoz nem nyúltam. A KF szűrők közé tett fokozat meglepően sokat dobott az érzékenységen. Mivel ott 15 pF van a 2 KF között, ugyanolyannal csatoltam az utólag beépített tranzisztorra, gondolva, hogy akkor talán nem sokat fog változni a hangolása, ez bejött. Egy 2N2369 lett nálam az áldozat, de mások rádiójába mást tettem, amit éppen találtam, mindegyikkel sokkal jobb lett, mint eredetileg. Átalakítás után az antenna hüvelybe dugott órás csavarhúzóval fogja a helyi adókat. Azon a helyen még egy Mos-Fet is lehet hogy jó lenne, de akkor még olyanom nem volt.
A hozzászólás módosítva: Okt 8, 2020
Idézet: „BB110 -> BB139 cserén kívül semmi mást nem találtam” 11...33pF 4.3...29pF Ha csak ennyi volt az áthangolás, akkor ez önmagában is magyarázat lehet az érzéketlenségre...
Üdv, már sikeresen leszedtem ónszippantóval a fedelet. Tranyónak BF199 -et rendeltem.
A korábbi rajzon bekarikáztam egy ellenállást (talán 200k) és egy kondit (talán 3.9nF, 3.3 nF-osat rendeltem), annak az értékét megadhatnád ha beugrik vagy újraszámolod vagy el tudod olvasni. Közben ma vettem észre, hogy egy másik Dansk-ban csak felső FM sáv van, azaz kiveszem annak is a modulját és megnézem, hogy abban mi van/volt átalakítva.
Szia!
Ugyan nem nekem címezted, de válaszolok. Az ellenállás szerintem 200-220 Kohm a kondenzátornak az értéke nem kritikus 2,2nF-tól 10nF-ig bármi jó. Üdv: Gábor
Sziasztok, semmit nem értek lassan!
- Van egy Dansk ami felső FM sávos: legyen neve F. - Van egy Dansk ami alsó felső FM sávos: legyen neve SZ. Gondoltam az FM tuner dobozban van a különbség - de nem vagy nem értek semmit. Kicseréltem a tunereket és ugyanaz az eredmény. Megmértem a tunerbe menő (hangoló 16-os láb)feszeket: F Dansk: FM tápfesz (5,6,14 láb): 11.8V Kossuth rádió: 16.9V Petőfi rádió: 4.58V SZ Dansk: FM tápfesz (5,6,14 láb): 13.9V Kossuth rádió: 21.6V Petőfi rádió: 11.49V Kérdésem, hogy ha a dobozon kívül oldják meg akkor ez hol/hogy lehetséges?
Szia! Gábor jól írta. Egyébként én annak idején nem számoltam, csak a hasamra ütöttem. Feszültségeket talán mértem a tranzisztoron, miután betettem, úgy rémlik, kipróbáltam ott több tranzisztort is, de nem igazán kényes a típusra, csak a KF-et kell, hogy tudja. Elővettem azt a bizonyos rajzot. A szkennelés elég rossz minőségű, az eredetin 200 K tisztán olvasható, én is annyira emlékszem. A kondenzátor is eredetileg 22 n feketével, de át lett javítva kékkel 3,9 -re? Lehet, hogy 22 nF-ot szántam, de egy 3,9 került a kezem ügyébe? Egyébként nem számít, nehogy véletlenül is megszaladjon, azért van ott az az emitter komplexum. Mint már írtam, legalább 40 éve így működik nálam, de ha valaki akar, tervezzen bele jobbat. (Nincsen ennél érzékenyebb rádióm azóta sem a háztartásomban, tehát ez így jónak tűnik.) Én sem értek sok mindent, de azt sem egészen, hogy te mit nem értesz? Ha igaz, hogy különbözőek a tunerjeid, mi sem igazolja jobban, mint hogy a másodiknál dupla hangoló feszültségek kellenek ugyanahhoz az adóhoz. Én például azt nem értem, új skálát készíteni nagyon sokba fájt volna a gyárjának? Magyarországon tudtommal nem árultak áthangolatlant, külföldön nem tudom,mennyit tudtak eladni. Most viszont már jó nekünk, hogy nincs OIRT sávra skálája, miután az megszűnt.
Szia, köszi az alkatrészinfókat!
Nos pont azt nem értem, hogy: a két DOBOZ (ezt neveztem fentebb FM tunernak) szinte egyforma, azaz hiába cserélem fel, attól a sáv átfogás nem változik, azaz a DANSK készülékekben van valami más különbség, amitől bármelyik DOBOZ-zal az adott DANSK-ra jellemző sávátfogást produkálja. Ugye ilyen nem lehetne, ezért is mértem meg a hangolófeszültségeket és ezért nem értek már semmit. U.i: kínomban egy 3. DOBOZ-zal (FM tunerrel, ezt már fel se nyitottam) is kipróbáltam mindkettő DANSK-ot és ugyanaz az eredmény. A hozzászólás módosítva: Okt 9, 2020
Az viszont már így a képen is látszik, hogy BB 139 van bennük mindenhol. (Mind a kettőben.) Az "átfogás" amiben szerinted eltérnek, tényleg csak a hangolófeszültség másmilyen beállításával érhető el. Meg kellene néznem a rajzon, miket tartalmaz, tényleg már nagyon sok éve nem foglalkoztam vele.
Akkor lehetséges a jelenség? Azaz be lehet állítani felső sávra a tuneren kívül eső alaktelemek állításával, cseréjével?
Mert ha igen, akkor van egy etalon ehhez, csak kb. tudnom kellene mit/hol mérjek meg! Mondjuk pont a potmétert nem mértem ki konkrétabban, mert első körben azt lehetne legegyszerűbben eltolni, ahogy a majd megérkező helipotival tervezem is.
Íme: "FM TOP TUNING VOLTAGE" a TCA 750 6. láb R 48 trimmerrel állítható, de ha kicseréled az R 47-49 egészet egy 15 Kohm potméterre, egész széles határok közt állíthatod. A sáv alját "FM BOTTOM..." viszont a második képen, az R4 47 Kohm segítségével, szerintem széles határok között lehet állítgatni. (Még nem próbáltam, de lehet, hogy érdemes volna nálam is). Műszerek híján az ismert frekvenciájú adók a skálán megfelelő helyre húzásával lehetséges szerintem varicapok cseréje nélkül is az áthangolás.
A hozzászólás módosítva: Okt 9, 2020
Köszi, valszeg ez az R4 lesz főleg (a skála 30%-át átfedi) jövő 7-en jutok ismét Dansk közelbe és kimérem a különbségeket.
Más1: A potméterek gombját hogy lehet leszedni? (Más2: ezt a BB110-et alig találni neten. Ennek nincs helyettesítője?)
Idézet: Ha nem elég, cseréld ki 220 Kohmosra, vagy 470 K-ra. A potméterek gombját valószínűleg le kell feszíteni (húzni a tengelyről), mert csavart sehol sem láttam. (Én soha nem szedtem le őket.) Injekciós fecskendővel juttattam a potenciométerekbe tisztító folyadékot, nem tudom, a hangszín / előerősítő panelt minek kell most neked leszedni? BB110 diódát még én sem láttam életemben. Valószínűleg nem bontom ki többé a tunert. A hangolófeszültség átállítása miért nem elég neked? Vagy tegyél velük sorba és esetleg ha szükséges párhuzamosan is fix 22 pF kondenzátorokat, de akkor meg fogsz szenvedni az újra hangolással. „Köszi, valszeg ez az R4 lesz főleg (a skála 30%-át átfedi)”
A hangerő potit fogom majd cserélni...
Pont amiatt gondoltam, hogy szét vannak szedve úgyis a tunerek, akkor kipróbálnám ezt a varikap cserét. Fentebb írták, hogy az érzékenységen is javíthat talán. Megvárom akkor HA5AWS sorstársat, hogy mire jut.
Na a 2. Dansk is alakulgat...A végfokozatokat már részlegesen MOD-oltam és működnek is tökéletesen. Ezek egyből beindultak. Átkondiztam a TCA750-es főpanelt és a hangszínt. Voltak érdekes értékek: C35 100µF helyett 40µF és az ESR-je kb 60 Ohm, C25/26 IC2 kicsatolók 2,2 µF helyett kb. 100 pF ( hát ezekkel nem sok rádió hallgatás lehetett ), TR4 áteresztő tranzisztort két független diódának mérte a teszter, 14,5 V helyett 19,4 V feszültség figyelt az emitterén. Cseréltem egy 'combosabb' fémtokos 2N-re. Még a hangszín utáni szűrőpanel C1/2 kondenzátorát kicserélem, mert eddig szinte minden hozzám került Dansk-ban ezek is pF értékűek voltak 2,2 µF helyett.
Az első megjavított példány most is itt 'dübörög' a szobában. Tesztelem folyamatosan, eddig nem volt még gond vele, szépen szól és remélem a szomszédok is türelmesek... A hozzászólás módosítva: Okt 10, 2020
|
Bejelentkezés
Hirdetés |