Fórum témák
» Több friss téma |
a 12 voltos szivattyú 0,72 W-os. Vezérlő? egy "mezei" nyáklap van benne.
Az összes általam ismert vezérlő egy mezei nyáklapon van, bár előfordult, hogy kettőre építették, ezenkívül léteznek még mechanikus időzítők is.
Tehát van egy körülbelül 5V feszültségű áramforrás, aminek nem ismerjük a terhelhetőségét. Erről működik egy ismeretlen teljesítményfelvételű szivattyú, valamint egy ismeretlen felépítésű DC/DC átalakító [u](áramkorlátja van?), valamilyen hatásfok[/u]kal, a kimenetére kötött 0,72W szivattyúval. Az átalakító bemenetén levő feszültséget sem ismerjük, csak azt, hogy a terheletlen 12V leesik 3V-ra. (Aláhúztam, mit nem tudunk). Az 5V mennyire esik le? Ennyit tudtunk meg, eddig. Ez túl sok ismeretlen, hogy felelős választ lehessen adni. A hozzászólás módosítva: Nov 24, 2020
nem ismerjük a terhelhetőségét: lényegtelen sztem, mert 1A-es tápnál sem működik, és egy 4A-sel sem
ismeretlen teljesítményfelvételű szivattyú: 0,75 W a "gyári" 5V-os szivattyú teljesítménye ismeretlen felépítésű DC/DC átalakító : DC Step up konverter Az 5V-os a vezérlő kimenet 4V-ra esik le, így a konverter betáp oldalon 4V van.
Ha a szivattyút vezérli valami elektronika, és a szivattyú még 1W-os sincs(????) akkor az elektronika kapcsolási teljesítménye is igencsak korlátos lehet. Marad az, elektronika kimenetére egy lehetőleg (nagyon) kis fogyasztású jelfogó , és ennek a két független érintkezőjével kapcsolt külön tápról menő két szivattyú. ( esetlegesen az adapter kimenetét, az elektronika előtt megcsapolva, mehet az 5V os, ide DC-DC-t kötve meg a 12V-os szivattyú. (de szigorúan az elektronika előtt) és csak akkor ha a két szivattyú össz teljesítménye nem több az adapter terhelhetőségének a 2/3-ánál.
A hozzászólás módosítva: Nov 24, 2020
köszi, valahogyan így gondoltam én is. Az 5v-os betápot megcsapolva, dc konverterrel működik a vezérelt gyári szivattyú mellett a 12V-os is, csak ugye nincs időpontra vezérelve, és pont ez lenne a cél :/ tudnál ajánlani jelfogót, milyen lehetne esetleg jó?
siker. vettem egy RT314005 relét, minden frankón működik. Köszönöm a segítséget.
Sziasztok
Egy anomália lépet fel nálam. Építettem egy vezérlés, egy PIC "kapcsolgat" egy PNP tranzisztort ami egy CNY17-et ami 12V-on egy relét. 3 egyforma relé és egyéb van elhelyezve de az egyik érdekesen működik. Olyan mintha csak félig húzná meg a relét, ha rövidre zárom az optót, akkor azonnal kapcsol. A kimenet egyszerűen nem billen át. találkozott esetleg valaki hasonlóval? Mi lehet az oka hogy a 3 optóból 2 jól működik, 1 pedig csak fél áramot ad.
A relé meghúzott állapotában mérj feszültséget a PNP tranyó E-C lába között.
Ugyan igy mérj az opto C-E lábak között is. A jó és a hibásnak véltet is, és hasonlítsd össze.
Hello! Mert van egy "Current Transfer Ratio" (CTR) tényező, ami azt mutat ja meg, hogy egy egységnyi Led-áram mekkora kollektoráramot generál a fotótranzisztorban. És ez széles tartományban változhat az eszköznél. És a Típusszám utáni -1..-4 számtól is függ..
Amúgy lerajzolhattad volna mit követtél el, mert nem igazán követhető.
A rajzoló képességem nem a legjobb. A furcsaság, hogy korábban jól működött és egyszer kiforrasztottam a tranzisztort, majd vissza más okból kifolyólag, és azóta vacakol. Az írásotok alapján akkor feltehetően a tranzisztor lesz a hibás (utánam aki egy működő rendszerbe belepiszkált).
Hétvégén nekiugrok és szétszedem, most nagyon be van építve és sok körülötte a 380V.
Elsődlegesen az alapkoncepciód a hibás. Mert egy átlagos 12V-os relé árama 40..50mA körül van. Ugyan úgy mint az optócsatoló tranyó maximális kollektorárama. Ha a CTR tényező 100% alatt van, akkor már is bánat van, mert az infra Led maximális tartós árama 60mA. Tehát nem fog elegendő áramot adni a relének és legalább a CNY17-3-as típusú opto kell.. Az a véletlen, hogy egyáltalán működik.
Nem túl célszerű az elrendezésed. Ha már kerül egy optó a rendszerbe, akkor annak a LED-jét legegyszerűbb a PIC kimenetével vezérelni - akár 20 mA-rel is. Legyen ez inkább csak 10 mA.
Ha az optó CTR csak 50% (elég kevés rosszabb akad), akkor 5 mA-rel vezérelheted a relét működtető tranzisztort - amiből kifoghatsz egy 50-es áramerősítési tényezőjűt - akkor 250 mA áramfelvételű relét is meg tud húzatni, de egy 12V-os kis relé 30..50 mA áramfelvételű szokott lenni.
Akkor pontosítok az alkatrészek terén:
Optó CNY17F-3 Tranzisztor 2N3904 Relé TR314012 A netet böngészve találtam egy útmutatót, ott tranzisztorral volt meghajtva az optó egy 100ohmos ellenállással. Ebből indultam ki, kellett még egy led visszajelzés, ezt a PIC direktben hajtja. Megpróbálom összerakni a kapcsolást, hogy látható legyen mit csináltam.
Sokkal jobban jártál volna ha a tranyót a relé oldalára teszed. Egyébként a 2N3904 NPN tranyó. A 100Ohm-al a Led árama 37mA körüli, a relé szükséges áram 33mA, az 100-as CTR tényezőnél ép a necces kategória. Ha a PIC-el meghajtod a visszajelző Led-et meg sorba vele az optót és a tranyót emitter-követőként teszed a 12V-os oldalra, akkor pár mA Led-árammal vidáman működöt volna a kapcsolás.
Így van!
Az optó LED-jével pedig sorba lehet kötni a visszajelző LED-et - megspórolva egy port kimenetet...
Ma mérés nélkül kicseréltem a tranzisztórt. Lőn világosság, működik. Amúgy rosszúl mondtam 2N5401 PNP tranyó van benne.
Viszont ha már itt tartunk, van valami egyszerű kapcsolás ami megfordítja a kimenetet. Ami a lényeg lenne: a PNP tarnzisztor úgyebár lehúzom de ennek a kimenetét szeretném megfordítani úgy hogy amikor lehúz akkor engedjen el a relé. Kicsit kacifántos mert nem vagyok egy nagy elektron bűvész.
Tényleg nem egyszerűen kérdezel, de ha arra gondolsz, hogy a PNP tranyó bázisát ha lehúzod most test felé akkor kapcsol a relé. Ezt úgy lehet a legegyszerübben ha átírod a pic kimenetét.
Ha ez nem menne valamilyen ok folytán akkor a PNP-t cseréld NPN tranyóra, csak a bekötésre figyelj.
"Ma mérés nélkül kicseréltem a tranzisztórt." Na ez a rossz irány..
Legalább a mérés alapján kideríthetted volna mi is volt/van. A másik, ha már teszel valamit, akkor miért a kritikus működés javítgatása felé mozdulsz el? Leírtam, mi a gond és hogyan lehet korrekt módon orvosolni. Persze azt teszel, amit jónak látsz. De nekem is lenne egy kérdésem. Ha kész tanácsot, de nem fogadod el, akkor miért kérsz? Ha koszos az ablak, akkor odamész és kivered? Igaz, végül is akkor utána már kilátsz..
Teljes mértékig igazad van. Hülyeség volt a végeredményt leírnom és tanácsot kérni, én arra gondoltam, hogy valaki megmondja mi a baj (jósok előnyben).
Az elhelyezési adottságok miatt egyszerűbb volt cserélni mint mérni. Mint korábban írtam sok a 380V ami "16A-el" ketyeg. Jobbnak láttam ha a már korábban csesztettett alkatrészt cserélem.
Attól eltekintve, hogy nem szeretem az emitterbe helyezett relét, mert nekem sokszor okozott bizonytalan kapcsolásokat. Talán elő van írva, hogy csak PNP tranzisztor lehet, mert ha nem, akkor a T3 helyett egy NPN esetén mindjárt kollektorban lesz a relé. Azért a végleges kapcsolásban ne felejts egy diódát megfelelő polaritással a relére kötni.
Hello! Egyébként pedig nem jó a kapcsolás. A PIC 0/5V jelet ad ki, nem 0/12V feszültséget. Egyébként pedig minek ez a cirkusz? Elsőként azt kell eldönteni, hogy mikor húzzon a relé. Amikor a PIC 5V-ot ad ki, vagy amikor nullát?
Mi lenne a cél? Egy relé kapcsolgatását negyed ennyi alkatrésszel is meg lehet oldani. Lás ditt, ai első kapcsolási rajzot: Bővebben: Link.
Szia
Ok csak először szerettem volna ha egyáltalán 12V-on megoldom a dolgot. A jelenlegi kiépítés PNP tranzisztorral van, és akkor kapcsol ha a PIC lába lemegy nullára, ezt szeretném megfordítani.
Ha akkor kapcsoljon, ha magas a szint, akkor csak egy NPN tranyó kell, úgy ahogy Bakman által belinkelt oldal első ábrája van.
Egy ilyen modulom van: Bővebben: Link
A kapcsoló egy idő után 6-8 hónap alatt beég, mellékelt kép szerint. Ahogy olvasom a kontaktusokkal párhuzamos RC körrel megszüntethető ez a probléma, ami a tranziens tüskéket kioltja. Milyen R-C érték lenne erre a célra alkalmas?
Kb. semmilyen. Bekpacsoláskor a kapcsolóüzemű tápegység, ami a kimeneten van, fogyaszt nagy áramot. Vagy használj masszívabb kapcsolót (a kép alapján igen gyengécskét alkalmazol) vagy alakítsd át úgy, hogy a kapcsoló ne kapcsoljon nagy áramot.
Hello! Bár nem ismerem ezt a "vacakot", de fogalmam sincs mit kapcsol ez a nyomógomb, hogy beég. Hiszen az áramkörben van egy relé, gondolom az kapcsolja a 230V-ot. Akkor mit kapcsol ez a (kinézetre) nyomógomb. És mit keres a rajzon ot a nyomógombnál az a 12/24V felirat? Meg egyben be is van keretezve pirossal, hogy ot veszélyes feszültség van. It valami hatalmas árulást érzek..
Én sem ismerem a modult de minden bizonnyal valamilyen hibás megvalósítás miatt égnek meg akapcsoló érintkezői.
Mert 230Vot kapcsol a kapcsoló. Ha elindul akkor megkapja a 24V-ot és kialakul az ön tartás. Ez gyári megoldás lerdge alaplap. Azért 12-24v mert ezen feszültséggel működik az alaplap, a kapcsoló ledje azt kapja meg. A modul az alpaplap power monitor modulja, igazából csak az automata lekapcsolasert felelős.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |