Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Labortápegység készítése
Én is írtam nekik kb: 2,5 hete és nem írtak nekem sem vissza.
A LOMEX-es borda gerincét vékonynak látom. Ez a paraméter is fontos. A felület valóban egy fontos részlet, de a procihűtő kizárólag intenzív kényszerkeringetéssel kiegészítve képes hatékony lenni. A 8261-es borda egy jó átmenet, ami még képes természetes hőátadással is hatékony lenni, de már kellően sűrű a bordázata a ventilátoros kényszerkeringéshez.
Esetedben érdemes lehet átgondolni az 1 FET helyetti 3-at. Ha nem találsz más megoldást, és egyébként tetszik neked a 8261-es bordaprofil, akkor én tudok ilyet küldeni neked (természetesen elvágom 150 mm-re). Trafó témában én az Elektris 2000 -et ajánlom. Nekem még mindig megcsinálták azt amit kértem. Ára van, de javaslatom szerint célszerű teljes impregnálással kérni a trafót, mert ez számos későbbi problémát megelőz. A hozzászólás módosítva: Júl 25, 2021
Elektris 2000-től kértem árajánlatot és onnan fogom megrendelni. Esetleg tudnál mondani megközelítőleges árat a hűtőbordára és akkor át tudom gondolni, hogy nekem melyik éri meg jobban.
A hozzászólás módosítva: Júl 25, 2021
Sőt, ha nagyon profi akar lenni az ember, megnézi, milyen procihoz gyártották a hűtőt, a procinak kikereshető a Pdissmaxx (maximális disszipáció) értéke, és máris tudjuk, hogy mennyi hőt tud a borda a környezetének leadni. Meg is lepődhet az ember, ha ilyen 200-300W-os értékeket talál (persze ehhez megfelelő méretű hőátadó felület is kell, és a félvezető ilyenkor kb. 80-90Cfokos).
Amit írsz, az teljesen megfelel a valóságnak. De amikor a "bontó" boltjába belépsz szerintem a tulaj is "csúnyán" néz rád, ha ilyenekről kezdesz el regélni neki. ( Előtte fogkefe gyártónak tanult, de ebbe több volt a pénz. Ennyit is ért hozzá. ) Azt meg már többször is említettem, hogy egy elektromos berendezés normál üzemi hőfoka ~65 - 70°C ... Erre is illik tervezni/méretezni.
Hát igen, biztosan felakadnak az eladó szemei, ha rákérdezel, hogy mekkora a hőellenállása a hűtő bordájának.
A légszerelést lecseréltem a segédpaneles megoldásra (a sok macerálás miatt kényelmetlen volt a légszerelést méregetni). Még nincsenek a FET-ek összehangolva, de akár így is maradhatna mert nem nagy az eltérés az áramaik között.
Ez a felépítés, ezzel a bordával, képes tartósan elviselni a 3 A-es rövidrezárást is, és természetesen ventilátor is segíti ebben. De még így is 70 °C körül van a borda, tehát jelentős a hőtermelés.
Manapság már nem megyek bontóba. Ha új hűtőt veszel, tudod mennyit tud disszipálni. Ha online veszel használt bordát, általában ott van, hogy pl. pentium 2-es procihoz ajánlott, van időd rákeresni. Ha piacon találsz hűtőt, akkor a "minél nagyobb, minél sűrűbb a lamella, annál jobb" elvet követem. De régebben szimplán vettem egy zacskó procihűtőt szerverben használt procikhoz, és kész
A hozzászólás módosítva: Júl 26, 2021
???...
Sok sikert!
Hmmm...
Ha 3 db. párhuzamosan kötött 0.068Ω -os ellenálláson 42kΩ -ot mérsz ott valami nagyon nem stimmel. Egy ellenállást nem lehet "leharcolni" az vagy vezet vagy nem. Nagy terhelés mellett - ha sokat "izzik" - az ellenállás értéke egy kicsit változhat, de tized ohmosból sosem lesz kiloohmos. Az már szakadt ... Nem tudom, ki hogy van vele, de én, ha egy használt alkatrészt építek be, mindig rámérek. Legyen az bármi. Bár amióta 3x adtak egy alkatrész boltban 10x nagyobb értéket, már az ujjakra is - legalább az elsőre. Kicsit lassabb a beforrasztás menete, de így kisebb a hibázás lehetősége is.
A 47Ω -os ellenállások a mérések miatt vannak bonthatóra forrasztva ?
Idézet: Nem hát. Ez is valami "aranyigazság"? A képen egy 0R33 2W van (narancs-narancs-ezüst) és a mért értéke ami 70,29 kiloohm. Semmilyen külsérelmi nyom nincs rajta, úgy néz ki mint az új. Egy végfokból bontottam amiben a vele soros végtranyó átment zárlatba. Az értéke meg azért ennyi, mert már nem volt ideje teljesen megszakadni a biztosíték kiolvadása előtt. A másik végtranyónál lévő az pedig 1,1 ohm lett a 0R33-ból. „de tized ohmosból sosem lesz kiloohmos”
Ezek a "hangoló" ellenállások. (Itt igyekeztem leírni a javasolt beállítást) Először trimmert teszek majd a helyükre, és a beállítás után fogom a trimmerről visszamért értéket fixen beforrasztani. A jelenlegi megoldás megkönnyíti ezt a folyamatot, nem kell ki-be szerelgetni.
Egyesek élete teljesen eseménytelenül telik el, élik a mindennapi szokásos, unott életüket. Mások élete meg tele fordulatos érdekesebbnél-érdekesebb, izgalmasabbnál-izgalmasabb történésekkel. Pl. úgy melegítenek üzemi hőfokra egy FET -et hűtőbordástól, hogy rövidzárban otthagyják és elmennek közben bevásárolni ... De szeretnék néha cserélni veled ! Lehet, nem csak én, te is öregszel és romlik neked is a szemed. Ilyen esetekben javaslom a nagyító használatát ...
De a köznek megint nagy hasznára voltunk. Te vagy a 2. eset akiről tudunk. Sajnos nem állhatsz a dobogó tetejére, de a 3. hely ( a bronz ) még kiadó.
Nem lehetett volna belekötni abba ha azt írod, hogy nem láttál még olyat, mert az rendben van, de létező dolgot nem létezőnek kikiáltani az azért na...
Egyébként nem tudom mihez kéne nagyító nekem, látom, meg tudom is, hogy az a 0,33 ohm az annyi, meg azt is látom amit a műszer mutat. Mivel nem gyűjtöttem soha életem során hibás alkatrészeket így hirtelen csak ezt tudom mutatni, de elhiheted hogy ha gyűjtöttem volna, akkor nagyon sok ilyen megnyúlt ellenállást tudtam volna most mutatni, akár még küldtem is volna belőle mérésre ha valakinek a kép nem elég hiteles. Persze, olyat nem tudtam volna mutatni amivel el kellett számolnom, azaz úgy lehetett a cégnél beletenni a helyére az újat, hogy a kivett megnyúltat pedig le kellett adni, és le kellett az egész javítást papírozni. Igen, ez is egy létező dolog volt, amikor az ember pl. lokátort vagy navigációs rendszert javított. A hozzászólás módosítva: Júl 29, 2021
Nekem egész szép gyűjteményem volt hibás alkatrészekből.
Olyan szobor/fa formába forrasztottam össze őket. Aztán követte sorsában a Petőfi Csarnokot...
Itt vannak a zsiványok. Mintha egy kis fekete folt is lenne az egyiken, pedig nem mentek sokat azthiszem talán a hűtőbordához hozzáért az egyik vezeték amikor valamit matattam, az áteresztők renden vannak. Talán 2016 óta a sarokban van a cucc, nem túl firssek az emlékek. De most jött el az ideje, hogy rendbe rakjam ezt a remek tápot.
A hozzászólás módosítva: Júl 29, 2021
Te meg menj a PeCsá -ba !!!
Lám a fiatalabb korosztálynak még jó a szeme.
Egy tapasztalattal most is gazdagabb lettél. Ha kicseréled az ellenállásokat lehet feláll a rendszer. Nem szokott gond lenni ezekkel a Proli007/Alkotó féle cuccokkal. Itt az oldalon olvasott gondok mindig "kivitelezői" hibákra vezethetők vissza ( forrasztási hiba, alkatrész hiba, stb ... ) Azt az álláspontomat viszont fenntartom, hogy ha egy tizedohmos ellenálláson kilo/mega mérhető ( bár bele tud szólni az istentiszteletbe !!! ) szakadtnak tekintendő. És feltételezem, hogy a legjobb "vérprofik" sem építenének be egy ilyen alkatrészt egy új áramkörbe csak azért, mert "épp akkorára szakadt meg, mint amekkora ide kellene" ...
Egy olyan kérdés merült fel, hogy sajnos itt helyben nem kapok 0.68Ω ellenálást, csak 0.22Ω 0.33Ω illetve 1Ω értékűt.
Gondoltam, hogy sorba kötök 2db, 0.33Ω-sat és így kötöm párhuzamosan a 3at. Csak ez elég csúnya megoldás. Másik opció, hogy 2db 1Ω és 1 db 0.33Ω párhuzamosan, értékre ez is elég közel van, csak ez sem túl szerencsés. Vagy simán berakhatom a 3db 0.33Ω vagy a 3db 1Ω és állítok a szabályzáson valahogy?
Halvány az emlékem, de mintha ide 3 db 0,22R/2W ellenállást képzeltem volna a panelre. A 0,68 esetleg azért kerülhetett elő, hogy abból 3 párhuzamosításával lehessen hansoló értéket kapni, csak 3 szoros teljesítménnyel. De ide elég a 2 W.
A próba idejére tökéletesen megfelelne a 0R33, 2W. A kivehető áramerősséget 2A korlátozva.
De sajnos van itt még más is. A Z3 lábain megjelenő 24V az osztókon,(R16 4,9V, R17 19,1V) keresztül az IC 5.lábára 19,1V kellene, hogy érkezzen, a 24 helyett. Ez megtörténhet ha: (1.) az IC 4. és 5.lába vagy az azokra csatlakozó vezetősávok összeérnek(fóliamaradvány, forrasztóón) (2.)az R16 sokkal kisebb értékű a kelleténél (3.) az IC elhalálozott (4.)vegyesen az előzőleg felsoroltak. Mivel a NYÁK elég kicsire sikeredett, ezért nagyobb odafigyelést igényel az elkészítése, az alkatrészek beforrasztása valamint a NYÁK lemosása is. Mi volt előbb, az ellenállások tönkremenetele, vagy a vezérlő kör meghibásodása? Valószínű a vezérlő kör meghibásodása, tehát csak az ellenállások cseréje nem oldja meg a problémát.
Nem én javítok, hanem Electricboy.
Nem láttam másik paneltervet, csak a sajátjaimat. Te hol látod milyen és mekkora?
Igen tudom, hogy nem te javítasz, utólag is elnézést érte, de így is elolvashatja akinek szüksége van rá.
Nézd meg a IMG_20210729_101437 képet, ott látni fogod, hogy a te általad tervezett nyákot készítette el. Az általam csatolt képen pedig a karikával jelzett részek sűrűbbek, tehát odafigyelést igényel a kivitelezés. Tudom neked nem tűnik annak, de nem rendelkezik mindenki kellő gyakorlattal már egy ilyen kivitelezéséhez sem. A mérési eredményeket nézve, még ha az is van rá mondva, hogy nem jó helyen volt a referenciapont, akkor is elárulnak bizonyos problémákat.
Megvásároltam a labortápegységemez az egyik műszert. Az lenne a kérdésem, hogy megfelelő keresztmetszetű-e az árammerő vezeték?
Mellesleg megmértem az áramfelvételét amit kicsit kevésnek találtam. (10mA-t mértem úgy hogy V és A-t mért.)
Na megtörtént az ellenállások cseréje, végül az lett, hogy 0.33-ból sorba kötöttem kettőt és ezekből párhuzamosan 3-at. Így az érték is megfelelő, meg a teljesítmény is.
Ezután élesztettem egyet. Működik a fesz és áramkorlát szabályzás is. Viszont a kimeneti jelalak kicsit érdekes, tesztnek izzókat használtam, feszültség 12V-ra volt állítva, áramkorlát 1.9A, fesz a korlát miatt 1.8V lett. Így a kimenetemen megjelent egy 60kHz-es 1.8Vpp amplitúdójú szinusz amit nem nagyon értek. Megyek még méregetek.
Úgy néz ki a problémát a Cki, kimeneti kondi okozta, egy MKS-2 WIMA 4.7µF fólia kondi. Ahogy kiszedtem rögtön kisimult a kimeneti jel. Sima elkót berkatam a helyére és azzal rendben működik, valószínű a WIMA kondi alacsony ESR-je okozta a problémát. Mostmár 100%-os a táp.
Ez a műszer 10A -ig mér, ha olyan amilyeneket láttam.
A sönt egy U alakú kb. ∅1.2 mm -e vezeték, a hátulján jól látható. (Nem tudom az anyagát, annyira nem érdekelt.) Gondolom a labortápban akarod használni max. 3A mellett. Azt simán fogja bírni. A 10A -t is kibírja bár ekkora terhelésre huzamosabb ideig már nem javallom. ( Vannak akik kenyérpirításra is használják a tápjukat, rövidre zárt kimenettel. ) Ha van univerzális multimétered, ami mér áramerősséget is, az belül biztosítva van. Azok általában 10A -ig mérnek. Van benne egy olvadóbetét és nézd meg mekkora a biztiben a szál vastagsága. Na, annak el kell bírnia a 10A -t is - egyébként nem tudnál a műszerrel 10A -t mérni. Ahhoz képest a műszer vezetéke egy kábelköteg.
Elegendő, legrosszabb esetben sok feszültség fognrajta esni és langyosodni fog nagyobb áramnál. Ha 10A-nál akarod használni, akkoe cseréld le vastagabbra. De elégni nem fog a jelenlegi sem, csak az 5V-odból 4.5V marad a műszer után
|
Bejelentkezés
Hirdetés |