Fórum témák
» Több friss téma |
Nekem is volt 1 fázisra hasonló gondolatom, UPS+ inverter. De ha a fogyasztás nem illeszkedik a termelt energiához, villámgyorsan alsó vagy felső túlfeszültség és hiba. Tisztán ha elindulna, akkor is csak pár nyári hónapig volna jó, mert ősszel tavasszal ha jön egy felhő, gyorsan töredék a termelés. Olyan fogyasztó, ami szereti a ki-be kapcsolgatást és valami haszna is van, ritka mint a fehér holló. Túltermelés ellen a villanybojlert használom, azután mást sem tudok. Hűtő, klíma TV számítógép ilyen szempontból katasztrófa, a hálózat átalakítása többe kerülne, mint azt a néhány órát évente amíg vihar után áramszünet van, (és amúgy sem süt a nap) olvasással tölteni.
Üdv!
Lehet kapni ilyet gyors átkapcsolással is? Csak mert ennél 1-2s az átkapcsolás. Az én problémám: 2x100W napelemről szeretnék PC-t meghajtani, ami folyamatosan megy, kb. 150W-ot fogyaszt. Amíg van nap, menjen arról, amikor nincs, váltson át UPS sebességgel hálózatra. (Van UPS-em, de az fordítva működik: amikor nincs AC, akkor kapcsol akksira.) Ha lehet ilyet kapni, milyen néven kell keresni és hol? Gondolom valami mágneskapcsoló kéne, de mi tud 10ms alatt átkapcsolni vagy 30ms a határ amit kibír a PC leállás nélkül? A hozzászólás módosítva: Júl 26, 2022
Arra is gondoltam, hogy AC/DC konverterrel 12V-ot előállítani, és ezt párhuzamba kötni a 12V akksival, amit a napelem is tölt, diódával biztosítani hogy a hálózatról érkező és konvertált 12V ne töltse az akksit, csak kiegészítésként legyen. Meg lehet valahogy oldani így (vagy máshogy), hogy a napelem feszültségét kiegészítsem hálózatról? Így ha nő a PC fogyasztása (nagyobb vidkártya/2 darab), akkor egy részét fedezné a napelem, másik részét meg a hálózat (meg ha nincs napsütés, akkor teljes egészében a hálózat adná a kakaót) + folyamatosan mehetne, nem kell mágneskapcsoló.
Legegyszerűbb megoldás. A PC tápjában becsatlakozni a DC oldalra. A napelemek termelte feszültségből előállítani ~340 V-ot. Legalább annyit, esetleg többszöri mérés után, amennyi a hálózat felől táplálva sose fordul elő. Addig, amíg a napelem ellátja a DC oldalt, nem vesz fel semmit a hálózatból. Túl gyenge lesz a napelem, a szükséges energiát a hálózat felől veszi pl. 323 V-on. Még mikrosecundum méretű várakozási idő sincsen. Routert vagy egyéb eszközt olyant kell választani, ami a PC-táp 12 V-járól működni tud. A monitor tápját csak a PC táp DC oldaláról kell táplálni.
Köszönöm! Kapható ilyen DC-DC konverter, ami 10..18V-ról 340+ V-ra konvertál? Én csak olyat találtam ami 12V bemenetig jó és 350/400/500V-ot tud a kimenetén, de a napelem 18V-os, gondolom 12V-ra lekonvertálni hogy utána meg feltranszformáljam 350-re vagy 400-ra, annak nem sok értelme van... Nem szedtem még szét PC tápot, de Link alapján az egyenirányító diódahíd után kéne kötni párhuzamosan a felkonvertált napelem feszültséget, ugye?
Bírni fogja a feszültséget vajon, vagy azért kéne csak kicsivel fölé menni annak amit alapból egyenirányít a 220V AC-ből?
...bocs, úgy értem sorosan kötni, nem párhuzamosan...
Azt írtad, 2*100W-os napelemed van. Mekkora az optimális munkaponti feszültsége? Nem hinném, hogy készen kapnál olyan DC/DC átalakítót, ami pontosan tudná tartani, amit leírtam. De a 12 V-osnak is van bemeneti feszültség tartománya, nem csupán pontosan 12 V-ról képes dolgozni.
A szolgáltató által teljesítendő előírás max 10%-ot tartalmaz, ami 253 V AC hálózati feszültség. Találkoztam már hálózaton ezzel az értékkel. DC oldalon ez ~355V. Ezt a PC tápnak, sőt elvileg minden hálózati feszültségről használt eszköznek ki kell bírnia. Nem ezt az értéket írtam a példában, mert a követelmény szerint is ez az érték csak rövid időre megengedhető.
Igen, közben, rájöttem, hogy nem is lenne jó egy fix kimeneti feszültségű DC-DC átalakító, ahogy írtad is, ha bizonyos szint alá esik a napelem kimeneti feszültsége, akkor ez a csökkenés meg kell jelenjen a táp oldalnál bekötött helyen is. Amúgy a napelem adatai:
Dokio 18VDFSP-100M Maximum Power (Pmax):100 Wp Voltage at Maximum Power (Vmpp): 18 V Current at Maximum Power (Impp): 5.56 A Open Circuit Voltage (Voc): 21.6 V Short Circuit Current (Isc): 5.82 A Panel Efficiency: 16.5 % Power Tolerance (Positive): + 3 % Power Tolerance (Negative): - 1 % Még pár alternatíván gondolkoztam: 1. napelem -> leszabályzás 12V-ra -> inverter -> UPS (mert van elfekvőben egy) -> PC 2. napelem -> töltésvezérlő -> 12V 7Ah akksi puffernek -> inverter -> PC 3. napelem -> töltés vezérlő -> 12V akksi -> DC-DC ATX táp -> PC és valahogy itt behozni egy AC/DC tápegységet amiről kapnám az energiát éjjel Első 2-nél sok lenne a veszteség, gondolom, viszont nem kell hozzá építeni semmit...
Szia!
ÉN azért kicsit másképpen rendezném 1 napelem k-Dk .2 napelem Dél,3napelem d-dny tájolással. Ezeket 10-10A schottky diódával párhuzamositani. Utána egy töltésvezeérlő. Igy töltenék egy nagyobb akkut (pl; Gépkocsiból kikerült 40-80Ah ) Erre rákötném az UPS -t --a kimenetén lévő 230V-t meg szétosztani PC satöbbi Egy ATX tápot még igy is lehetne 2db Graetz diódával Hálózat/napelem üzemmódra kötni.
Hello!
Ez jó ötlet, és akkor ez talán éjjel mehetne akksiról, nem kéne AC betáplálás...Az én gondom, hogy csak 2 napelem fér, 2 velux ablakba tenném ki őket, Ny-Dny fekvés, a 150W körüli fogyasztás fixnek tekinthető egyelőre. Mindenképp bent lenne szobában, ezért én gondozásmentes gél akksira gondoltam és mivel drága, csak puffer módban, egy kisebb kapacitásúra. Szóval ami nálam fix, az a napelem (2×100W) meg a 150W fogyasztás.
A napelemes DC/DC 18V->350V konvertert a PC táp DC buszára kötni egy diódán keresztül.
PFC nélküli vagy passzív PFC-s tápot használj.
Ilyenem van, nem említik sehol a PFC-t, viszont árukeresőn aktívnak írják... Miért baj ha aktív?
A hozzászólás módosítva: Júl 27, 2022
Szia+
Ha az akkut akarnád a szobába , Zárt műanyag dobozban +egy szellőző cső . Ha nem léped át töltéskor a 6 cellaX2,45V-t (14,7V ) hanem ez alatt maradsz , nem fognak a gőzők gázok jelentkezni. A puffer ; A szükséges Ah X5 értéket kell berakni a hosszú élettartam miatt. A napelem felett nem lessz ablaküveg? Mert az jelentősen csökkenti a teljesitményét. A napelemet célszerű Dk--Dél irámyra állitani. vagy inkább 10h---15H közötti napállásra. gondolat ébresztőnek; https://www.napelemsziget.hu/termek/ardax-ar-system-1-fuggetlen-nap...itasra A hozzászólás módosítva: Júl 27, 2022
Köszönöm a linket! Igazándiból lehet ablakra is, semmiképp nem a tetőre akartam, mert elvileg lesz később napelemes rendszer a tetőn, ez külön lenne attól, amit írtam napelem flexibilis, ablak mögé, vagy ablakra is lehet kívülről tenni, 1kg alatt van a súlya.
Akkor még 1 kérdésem lenne:
napelem -> töltésvezérlő -> inverter -> UPS -> PC Ez működhet, akksi nélkül, ha mondjuk a töltésvez. (PWM) akksi kimenetére kötöm az invertert? Inverter 10.5-15V-ig tolerálja a bemenetet, a töltésvezérlő pedig 14V körüli fesszel tud akksit tölteni. A hozzászólás módosítva: Júl 28, 2022
Működhet. Hatásfok kb. 50 %. Mintha fele akkora napelemet kötnél egy notebook (~19 v bemenet) bemenetére.
Idézet: „A napelemet célszerű Dk--Dél irámyra állitani.” Egy új iránykijelölési mód falun. A napelem arra nézzen amerre a napraforgók. ( egyébként a tippadó oldalon tényleg D-DK az így meghatározott irány is.) A hozzászólás módosítva: Júl 29, 2022
Hali!
Bátorkodom megjegyezni a mi invertereink (Effekta)11,0 V-nál lekellett hogy álljanak mert a 10,5V mélykisütött állapot, Itt már az ólom akku maradandó módon károsodik. A zárt, zselés akkut meg 14,1Vnál többel nem töltjük, Ez a pezsgéshatár. Ha z akku elektródája pezseg akkor attól az emulzió maradandóan eltávolodik, Nem javítható felületvesztés, ami kapacitásvesztést jelent. Tehát az a14Vig tud az 14V-ig akar-t jelent a fenti okokból. A modern inverterek (online) hatásfoka 80% körül van, Idézet: „A modern inverterek (online) hatásfoka 80% körül van,” Ez eléggé sablonos válasz. Minél kisebb egy inverter, annál gyengébb a hatásfoka. Napelemes hálózatra tápláló trafónélküli inverterek optimális üzemmódban elérik a 97 %-ot is. De ez csak az inverter. Ebből le kell vonni az odavezetéseket, szakaszoló, biztosító... Utána hálózati kismegszakító, vezeték a mérőig. Ez csak példa. Ha a feladat szerint van háromszori átalakítás, ráadásul elég kicsi teljesítményen és kisfeszültségről nagyra, sokat tud rontani az összhatásfokon. Legjobb természetesen az lenne, ha minden eszköz rendelkezne DC 12 V (+-20%) bemenettel. Léteznek ilyen extrém felhasználásra is felkészített PC-k de ha PC helyett alapból egy notebookra alapozna a felhasználó, máris nyert ügye lenne. ( Ne akarjon bányászgépet vagy szuper gamer PC-t napelemről üzemeltetni! ) A hozzászólás módosítva: Júl 29, 2022
Kipróbáltam a köv. felállásban borús időben:
2x100W napelem (20V körüli feszültséget mutatott a multiméter) -> DC-DC konverter 13.5V-ra -> 1000W-os szinuszos inverter -> PC ~ 130W fogyasztással. Nem volt elég kakaó, ki-bekapcsolt. Ezután rádugtam egy 100, majd egy 70W-os izzót, villódzott mind a kettő, inverter ki-bekapcsolt. Eléggé elszomorodtam... Majd ha süt a nap még teszek egy próbát... A hozzászólás módosítva: Aug 1, 2022
Verőfényes napsütésben egy darabig viszi a 100W-os izzót. Egy elfekvő AT tápegység 12V-jával kiegészítve megy kb. 10-15 percig a PC, majd inverter hibát jelez és kikapcsol. Próbáltam úgy, hogy a DC-DC buck kimenetén 13.5V-ot állítok be, ekkor tipikusan 0-10W között fogyasztott az AT táp, 12.3V-ra állítva meg 10-20W között. De 10-15 perc után mindig leáll az inverter. Ez mitől lehet vajon? Mi a hiba a rendszerben szerintetek? Amikor mértem, az AT táp 12V kimenetén mindig 12-12.1V volt. A PC fogyasztása nem nagyon ingadozik, 130W-ot vesz fel.
Mellékelek egy képet az összeállításról meg egyet a táp belsejéről. 12V ág van az inverterre kötve (fehér vezeték) + föld (barna). A hozzászólás módosítva: Aug 1, 2022
Aktív PFC-nél a bemeneti graetz után nincs puffer, a lüktető egyenáramból egy kapcsoló üzemű táp állítja elő a pufferelt egyenfeszültséget. A PFC vezérlő figyeli a bemeneti jelet, kimeneti feszültséget és úgy vezérli a bemeneti kapcsoló üzemű tápot, hogy kb. rezisztív legyen a terhelés. Ebbe a szabályzó körbe külső betáplálással nem nyúlnék bele.
1 beep = undervoltage warning, "akksi lemerült" jelzés. Namost a specifikációban az van, hogy 10.5-15V kell a bemenetére. Lehet hogy nem bírja a táp a terhelést? Sajnos nem tudom hány wattos ez az AT táp vagy mennyit kéne tudjon 12V-on, még a 286-osom tápja volt anno... Amikor 100W-os izzóra cserélem a PC-t, akkor világít de akksi lemerültet jelez, napelem részt kikapcsolva pedig undervoltage protectiont jelez az inverter és nem is világít az izzó, szóval valszleg nem bírja a táp. Ehelyett érdemes lehet egy 180W-os laptop tápegységgel próbálkozni? Vagy valami hibádzik a bekötésben?
AT tápok 12 V-on 5-8 A-t tudtak, de terhelni kellett hozzá néhány wattal az 5 V-os részt is. Ha ép a tápegységed, valahol rajta van a táblázat, melyik feszültség mennyivel terhelhető.
Akkor ez lehet a gond, megpróbálom LED tápegységgel...
AT tápot 250W-os ipari LED tápegységre cserélve napelem nélkül 175W volt a fogyasztás, ebből PC 130W, inverter 10W, LED táp 5W, 30W pedig a LED táp + inverter vesztesége lehetett. Ebben a rendszerben valahová kössek diódát? Most DC-DC kimenete és LED táp kimenete van rákötve inverter bemenetre. Ha bekapcsolom a napelemet a DC-DC bemenetén, remélem nem vág tönkre semmit...dc-dc-t kikapcsolva hagyva is világított amikor bekapcsoltam a led tápot, gondolom mivel a (dc-dc) kimenetén észlelte a feszültséget.
A hozzászólás módosítva: Aug 4, 2022
Sziasztok!
Hálózatra dolgozó napelemes rendszerhez gondolkodom egy olyan elektronikán, ami a "fölösleges áramot a villanybojler felé terelné és annyival kevesebb menne vissza a hálózatba. Van esetleg valakine ötlete, hogyan lehetne ezt megvalósítani? Helyesebben, ki tudná ezt megvalósítani? Lehet hogy többeknek lenne rá igénye. |
Bejelentkezés
Hirdetés |