Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Elektromos kerékpár, robogó házilag
Lapozás: OK   225 / 229
(#) szilva69 válasza GPeti1977 hozzászólására (») Márc 15, 2023 /
 
elméleti kérdés, mert nem tudom a választ: mi van akkor, ha nincs vezérlő és csak simán rátolod a 48 V 14 Ah-t a generátorra ? Vagy ha az sok, akkor 12 V 55 Ah ( autó ) akksit kötöd rá ? Mit szabályoz pontosan egy ilyen vezérlő ? Az áramerősséget ? A feszültséget ? Hogyan működik, dióhéjban tudnád vázolni ? Érdekel. Annyit esetleg konyítok hozzá, hogy pl az én bicajom 250-es motorjában van sok tekercs, amik x időben áramot kapnak, így felmágneseződik egy vasmag és ott elektromos tér lesz, ami taszítja az épp ott lévő állandó mágnest és mivel taszító hatás jön létre, elfordul a forgórész. Vagy valami ilyesmi És gondolom, a tekercsek időzítését és áramellátását szabályozza egy ilyen vezérlő : ki mikor mit kap.
A hozzászólás módosítva: Márc 15, 2023
(#) GPeti1977 válasza szilva69 hozzászólására (») Márc 15, 2023 /
 
Három fázisú jelet állít elő, olvasd el az MC33035 IC leírását, régebbi bicikli vezérlők is készültek azzal.
(#) szilva69 válasza GPeti1977 hozzászólására (») Márc 15, 2023 /
 
(#) Régi motoros válasza szilva69 hozzászólására (») Márc 15, 2023 /
 
SzSzb megye, de el kell hogy szomorítsalak, nálam csak alkoholmentes megoldás jöhet szóba.
Az akku 48V 25Ah és 13S13P elrendezésben, és valóban egy fellelt mosógép szíjtárcsa van a hátsó keréken a hozzá tartozó szíjjal. Az első meg egy vezérműszíj csere során maradt régi darab.
Különben a vezérlő meg pont egy MC33035 IC saját panelen.
Ha végre összeáll, és kipróbálható, úgyis jelentkezem még itt, pár adattal.
A hozzászólás módosítva: Márc 15, 2023
(#) Régi motoros válasza Régi motoros hozzászólására (») Márc 15, 2023 /
 
Ui.: Itt van két videó a tesztről, most töltöttem fel eChopper teszt 1 / 92Mb, eChopper teszt 2 / 110Mb.
A hozzászólás módosítva: Márc 15, 2023
(#) szilva69 válasza Régi motoros hozzászólására (») Márc 15, 2023 /
 
Ha kész , írj légyszi a szortelenke@gmail.com címre és megyek ! Akkor viszek kólát, vagy amit kérsz Ezzel ki fogsz merni menni a főútra villogni ? Melyik város ez ? Csak hogy nagyjából tudjam az uticélt
(#) szilva69 válasza Régi motoros hozzászólására (») Márc 15, 2023 /
 
Megnéztem mindkét videót és : ÁLLAT jó lett !!! Csak gratulálni tudok, még akkor is ,ha esetleg még felmerülnek apró hibák, problémák ! A hátsó kerék milyen alkalmatosságból való ? Nem nézted esetleg, hogy full gázon mennyivel mehet így terheletlenül a cucc ?
A hozzászólás módosítva: Márc 15, 2023
(#) Régi motoros válasza szilva69 hozzászólására (») Márc 15, 2023 /
 
Ez egy neuzer eagle vas, használtan vettem. Eagle 1, eagle 2, eagle 3.
Apróbb hiba amire már most számítok, hogy a hátsó szíjhoz még valami feszítőt tenni kellesz, mert szerintem így megcsúszhat. A hátsó féket ki kell még dobnom, mert tárcsa féket teszek rá, elől is az van már. Full gázon pörög mint a vaddisznó, pedig csak 30V -os tápegységem van. Nyilván terhelésre lassul majd. A vezérlő még nem tetszik igazán, mert úgy érzem eléggé melegszik, szóval még arra is rá kell néznem szkóppal, hogy milyenek a feszültségek a kapcsoló feteken.
(#) szilva69 válasza Régi motoros hozzászólására (») Márc 15, 2023 /
 
Akkor holnap még nem fenyeget az a "veszély", hogy kész lesz, írsz és utazhatok le Hozzád
(#) zolika60 válasza Régi motoros hozzászólására (») Márc 15, 2023 /
 
Nem értem miért jó, a kettős áttétel. Szerintem közvetlenül kéne hajtani a motorról egy áttétellel a kereket, mert ez a kettős áttétel felesleges energiaveszteséget okoz.
(#) Régi motoros válasza zolika60 hozzászólására (») Márc 15, 2023 /
 
Az igaz, de így nagyobb az áttételi arány. Nem volt kéznél hosszabb hosszbordás szíj.
De ha megnézed a videót, az első szíj még így is remeg elég rendesen, pedig nem nagy táv amit áthidal. Ha ennél is hosszabb lenne, még jobban beremegne. Lehet az elsőre is kelessz tenni még valami vezetőgörgőt.
A hozzászólás módosítva: Márc 15, 2023
(#) zolika60 válasza Régi motoros hozzászólására (») Márc 15, 2023 /
 
Vásárolni lehet hosszabbat, ha már mindenképpen szíj kell. Könnyen esztergálhatóak hozzájuk a kerekek.
A hozzászólás módosítva: Márc 15, 2023
(#) zolika60 válasza Régi motoros hozzászólására (») Márc 15, 2023 /
 
Egy támasztó görgő megoldja a remegés problémáját.
(#) Régi motoros válasza zolika60 hozzászólására (») Márc 15, 2023 / 1
 
Igen így van. Majd a tesztvezetés dönti el, hogy sok vagy kevés e az áttétel, vagy ledobhatom az elsőt, és elég a kisebb áttételezés is.
(#) szilva69 hozzászólása Márc 15, 2023 /
 
Biza ! A tesztvezetésen majd én készítem Motorosról a videót és utána meg Ő rólam
(#) zolika60 válasza Régi motoros hozzászólására (») Márc 15, 2023 /
 
Így szemre az első áttétel nem sokat módosít. A motor kerekének kisebbre vétele kompenzálhatná a különbséget.
(#) szilva69 hozzászólása Márc 19, 2023 /
 
Egy gyors kérdés : van egy pedálérzékelő, ami le van törve ( PAS ). Van rajta 3 vezeték : piros, fekete és kék. A piros és a feket kábelen ott az 5 V ( 4,79 ). Kérdés : a kékre mit kapcsol át, amikor elhalad az érzékelő előtt a mágnes ? Pozitívot, vagy negatívot ? Vagy egyiket sem, hanem valami jelet ad az érzékelő a motornak ? ( Ha jól tudom, ez az érzékelő tulajdonképpen egy reed relé, ami mágneses teret érzékelve behúz... )
A hozzászólás módosítva: Márc 19, 2023
(#) Régi motoros válasza szilva69 hozzászólására (») Márc 19, 2023 / 1
 
Nem reed relé, hanem HALL szenzor. Legalábbis a jobbakban.
Impulzus kimenete van, tehát a tekerés gyorsaságával arányos TTL szintű frekvenciát ad.
A hozzászólás módosítva: Márc 19, 2023
(#) szilva69 válasza Régi motoros hozzászólására (») Márc 19, 2023 /
 
Magyarul akkor se a pluszt, se a negatívot ne kössem rá a kékre, ugye ? Biztosan nem szeretné a vezérlő...
(#) Régi motoros válasza szilva69 hozzászólására (») Márc 19, 2023 / 1
 
Rákötni rá lehet, de nem sokat érsz vele. Elméletben ha nincs forgás, akkor magas szinten van, tehát a +5V -ot adja a vezérlőnek. Ha tekered, akkor jön a test impulzus. Ha úgy áll meg a pedál, hogy a mágnes pont az érzékelő előtt van, akkor meg folyamatos testet küld ki. A vezérlő azt nézi, hogy van e frekvencia, és az mennyi, a szerint hajtja a motort. Kisebb frekvencia, kisebb fordulattal hajt a motor, ha nagyobb frekvencia jön, akkor megy gyorsabb fordulattal teker a motor. Ha nincs frekvencia, csak pozitív vagy test, akkor nem hajt a motor.
(#) szilva69 válasza Régi motoros hozzászólására (») Márc 19, 2023 /
 
Szuper vagy, ma megint tanultam valamit Világos és érthető a magyarázat ! Köszönöm !
(#) szilva69 válasza szilva69 hozzászólására (») Márc 19, 2023 /
 
Ezzel szemben a gázkar, ha csak félig van behúzva, akkor gondolom kb 2,5 V-ot enged át és azt figyeli a vezérlő. Ha csutkára húzod, akkor 5 V lesz rajta és a vezérlő érzékeli a max.-ot és full kakaót tol. Ezt jól gondolom ?
(#) Régi motoros válasza szilva69 hozzászólására (») Márc 19, 2023 / 1
 
Igen, jól, mert ott analóg kimenetű HALL szenzor van.
Idézet:
„...ma megint tanultam valamit...”
Egyébként mancsoknak általában mindenki szokott örülni.
A hozzászólás módosítva: Márc 19, 2023
(#) uniman hozzászólása Márc 26, 2023 /
 
Egyenlőre nem sikerült kideríteni, hogy ez milyen e-bike/scooter csatlakozó, és hogy hol vásárolható ilyen...
De most az érdekelne, hogy egy ismeretlen motor üzemi feszültsége/teljesítménye hogy saccolható meg? (No name, azonosító nélküli, 3+3 vezetékes masszív motor)
(#) Kovidivi válasza uniman hozzászólására (») Márc 27, 2023 /
 
Felraksz egy képet, és mondunk rá valamit. Minden motort túl lehet terhelni, aztán hogy hogyan reagál rá, az kiderül. Pl. a motor, amiben belül áttétel gondoskodik a nyomatékról nem nagyon terhelhető túl (max. 1.5x teljesítménnyel), mert a fogaskerekek bánják. A sima hub motort pedig fokozatosan túlterhelve el fogsz érni egy motorhőmérsékletet, ami megmutatja a maximumot (mondjuk 60fokC). De itt is van választásod, mert a gyorsulást az áram, a végsebességet pedig a max. feszültség határozza meg. Tehát használhatod a motorod kis teljesítménnyel, ami lassan gyorsul, de nagy végsebességet ér el, meg úgy is, hogy izomból gyorsul, de a végsebessége alacsonyabb. Àltalános infó, hogy az erősebb gyorsulás jobban melegíti a motort. A végsebesség pedig lehet, hogy korlátozva lesz, ha nem kap elég áramot a motor, vagy elérte a határait nyomaték szempontjából.

Csatlakozót én meg nem keresnék, hanem levágnám, és valami szabványos, könnyen elérhetőt raknék rá. Vízmentes csatlakozó úgysem nyújt 100% védelmet, én a zsugorcső/kabelkötöző kombinációt többre értékelem, számomra az 100%-osan vízmentes csatlakozást jelent. Nem bontható szerszám nélkül, de ez nem baj szerintem.
(#) uniman válasza Kovidivi hozzászólására (») Márc 27, 2023 /
 
Először is megfelelő vezérlőt kellene vennem, hogy beindíthassan...(képet később keszítek, meg lemérem a súlyát) Egyenlőre nem szeretném levágni az eredeti csatlakozót, esetleg majd akkor, ha beépítésre kerül.
(#) Gepeszgabor hozzászólása Ápr 18, 2023 /
 
Sziasztok,
A triciklimhez szert tettem 2 db 450W os kefés 24V-os DC motorra (hajtóművel). Mivel az akkum 48V ezért sorba kötném őket, és ugyan azt a tengely hajtanák.
Egyik kérdésem, hogy ha jól sejtem, így az áramfelvétel mindíg annyi lesz mint amenyi a kisebb terhelésű motoron. Ez okozhat teljesítmény romlást?
A másik, hogy valahogy be kéne iktatnom egy max áram korlátozót, mert az a félelmem, hogy induláskor alacsony fordulaton az áramfelévetel már túlterheli az akkist, vagy egyéb elemeket. Létezik ilyen? nem biztosíték kell, hanem egy olyan elem, ami pl. 25 A nél több áramot nem enged át.
Egy kínai PWM-et rendeltem, ez elvileg 60A-bír stabilan, 100A rövid ideig, Ha fele igaz, már jó. Ennek a poti bemenetét hogy lehet a gyári 0-5V gázkarokkal összehozni?
Egyébként mennyiel roszabb a hatásfoka egy ilyen motornak, mint pl egy BLDC-nek?

Köszi
(#) Régi motoros válasza Gepeszgabor hozzászólására (») Ápr 18, 2023 /
 
Üdv! Érdekes elgondolás, szerintem olyan nagy teljesítményeltérés nem lesz egymás közt, mivel ugyanazt a járművet hajtja mindkettő. Ha egy tengelyen vannak, akkor meg pláne. Villanyautókat is készítenek olyat, ami ikermotoros, és egy tengelyt hajt (na nem szériában, ez inkább csak amolyan úri muri a versenygépek közt), igaz ott általában BLDC-t használnak.

Ha van PWM szabályozás, akkor úgy gondolom a túlterhelés miatt is fölösleges aggódni, ha az akkud nem bírja, akkor elvileg a BMS-nek kellene korlátozni, feltéve ha lítiumos, mondjuk ezt nem mondtad. A lényeg, hogy gázkarral tudod szabályozni, ha úgy érzed, hogy nagyon rángatja az ampert, max finomabb gyorsításokkal operálj.

Nem tudni milyen a rendelt vezérlőd, de annak a potmétere is egy valamilyen feszültséget oszt le csak, és jó esetben ez is 5V, szóval azt kell majd megnézni, hogy van bekötve a poti, és a gyári gázkar 5V-os kimenetét ahhoz kell illeszteni, feltételezem ez egy HALL-os gázkar, amit szintén nem írtál. A nagyobb probléma az, ha a vezérlő nem 5V-os tartományban szabályoz, hanem mondjuk 12V-os tartományban. Na akkor kicsit macerásabb lehet.

A hatásfokra nem mondanék számértéket, ha neten keresgélsz, biztos megtalálod mindkét motor fajta hatásfokát. A BLDC 90% fölött van, ha jól rémlik, de járj utána.

Ui.: Ráadásul ha még áttétel is van, máris nem lesz annyi áramfelvétel induláskor, ami vészes lenne (feltéve ha nem valami tyúkfing akkuról akarod járatni, azt se írtad hány Ah-s).
A hozzászólás módosítva: Ápr 18, 2023
(#) Gepeszgabor válasza Régi motoros hozzászólására (») Ápr 18, 2023 /
 
Szia,

Az akksi litiumos elvileg 17,5 Ah. Egy bafang 750W ost használok róla.
A PWM: PWM
Gázkart még nem rendeltem, de pl ilyen: Bővebben: Link

Mechanikus váltót nem tarvezek egyenlőre.
(#) Kovidivi válasza Régi motoros hozzászólására (») Ápr 19, 2023 /
 
"elvileg a BMS-nek kellene korlátozni" - mindig írod, de ez nem lehetséges. Egyszerűen lekapcsol a BMS, és lehet, vissza sem kapcsol, csak ha töltőre dugod az akksit kis időre.
Gepeszgabor:
Az álló motor majdnem mint rövidzárlatnak néz ki az akksi felé, szóval jó az elgondolás, hogy áramkorlát kell.
Ha lehet, én inkább egy szabvány motorszabályzót használnék: Bővebben: Link, ebben benne van az indításkori áramkorlátos védelem, meg minden, ami kell. Keresőszó: "brushed e-scooter controller". Szabvány hall-szenzoros gázkart fogad, féket be tudod kötni, lesz féklámpád is, stb. A két motor erre is mehet sorban. De meglátod majd, ha túl lassú, akkor csak átkötöd a motorokat párhuzamosra, és máris dupla (vagy 4x-es?) sebességgel mész.
Teljesítményt meg olyan 500-1000W között válaszd meg, utólag csak sönt módosítással módosítható (vagyis csak gyengíteni lehet egy szabályzót). Túl nagy teljesítmény tönkreteheti a mechanikus hajtásod, túl kevés Watt pedig az emelkedőn fog túl lassan felvinni. Legális kereteket majd magadnak megkeresed, mit lehet, mit nem.
A hozzászólás módosítva: Ápr 19, 2023
Következő: »»   225 / 229
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem