Fórum témák
» Több friss téma |
Én ezt a kínai (kb. 2700 Ft-os) 12 V/10 A-es e.á. tápegységet használom, és remekül működik az autórádióm.
A hozzászólás módosítva: Dec 14, 2017
Idézet: „Én ezt a kínai (kb. 2700 Ft-os) 12 V/10 A-es e.á. tápegységet használom, és remekül működik az autórádióm.” Akkor nincsen gond semmi, miért kérdezel? Amire kakqq mester utalni próbált, az szerintem a sárga, de mivel nálad minden jó, ezért felesleges vele foglalkozni. De nem értek hozzá...
Lehet hogy nem is kell dióda sem (ha én csinálnék autórádiót, akkor már abban benne lenne).
Vélhetően függ a fejegység milyenségétől, de nekem a kis elemecske egyáltalán nem vált be. 1-2 nap alatt drámaian kimerül és elengedi a beállításokat. Nem emlékszem már pontosan de talán 3-5 mA áram kell a tartáshoz, ami nem túl sok, de nem is kevés.
Nálam egy riasztóból kiszedett félig már amortizált akkumulátor van most rajta, ami akár hónapokig is bírja töltés nélkül, de ha bekapcsolom akkor természetesen tölti a tápegység az üzemelés ideje alatt.
Megkerestem a jegyzeteimet az áramokról, amit egy konkrét SONY fejegységen mértem.
Tehát a tápláláshoz három vezeték kell, amik jellemzően fekete-sárga-piros színűek. A fekete a GND és a sárga a pozitív tápfeszültség. Ezek a kocsiban folyamatosan az akkumulátorra vannak kötve. A GND fixen bekötött, a sárgát pedig csak a biztosíték szakíthatja meg. A piros szálat kapcsolja pl. a gyújtáskapcsoló. Ha erre is feszültséget kapcsolunk, akkor ez kapcsolja be a fejegységet, illetve ha megszakítjuk akkor kikapcsolja az egészet. A piros szál kapcsoló árama 0,114 mA volt nálam. A sárga szál árama kikapcsolt pirosnál 2 mA (ez terheli az akkumulátort), bekapcsolt készülék esetén pedig 0,4-1 A között, de ezt hangszóró nélkül mértem, külső erősítőt használva. Az akkumulátort a feketére és a sárgára kell kötni, így az bekapcsolt készülék esetén töltődik, kikapcsolt készülék esetén pedig őrzi a beállításokat.
Nem olyan bonyolult ez, még én is el tudom magyarázni.
Az autórádió 12 V-os egyenáramról működik. Ha megszűnik az áramellátás - autónál pl. kiveszed az aksit a motortérből ilyenkor télen, és felviszed a lakásba, hogy feltöltsd a hálózatról egy speciális töltővel; a lakásban használt autórádiónál az áramellátás pl. azért szűnhet meg, mert takarítás miatt ki kell húznod a tápegységet a konnektorból – akkor a rádióba beprogramozott adók elvesznek. Ezért kellene valami olyan kis megoldás, mint amilyen a számítógépeknél van. Ott egy CR2032-es gombelem található, amely megőrzi a CMOS beállításait évekig. Általában 4-5 évente kell cserélni ezt a gombelemet. Így érthető? A hozzászólás módosítva: Dec 15, 2017
Köszönöm szépen a magyarázatot.
És még mindig sárga
Szerintem eddig is értette. Amit szeretnél azt akkumulátornak hívják. A régebbi autórádió típusok némelyikében volt ilyen, fixen be volt forrasztva az alaplapra, nem vesztek el a beállítások ha kivetted az akkut. Ugyanezt kell megoldani csak kívülről, mert a gyártók ma már nem tesznek bele akkut. A CR2032 nem csak a feszültsége miatt nem jó, hanem azért sem mert az autórádió memóriájának áramfelvétele is jóval nagyobb mint egy PC alaplap CMOS áramkörének. Plusz a CR egy elem ami nem tölthető, ide meg célszerűbb volna akkut tenni hogy ne kelljen az elemet csereberélni. De amennyi energia abból ki van véve, szerintem egy 12V-os elem is kibírna pár hónapot.
OK, akkor lépjünk tovább!
Nekem van 12 V-os elemem, a képét korábban beszúrtam. Arra valszeg jó, hogy 10-20 percig tartsa a frontot. Mit kell tennem, milyen diódát vegyek, hogy kössem össze őket, és miként kössem be a kis kütyüt az autórádió áramkörébe? (Közérthető magyarázatot kérek!) A hozzászólás módosítva: Dec 15, 2017
A 10-20 percnél azért sokkal tovább kell neki, de az elemmel az a baj hogy az nem tölthető. Van amelyik ugyan elviseli, de tönkre is mehet, akár ki is gyulladhat ettől. Tehát az elemmel semmi mást nem tudsz csinálni, mint hogy rákötöd a sárga, azaz a memória szálra. Tehát elem pozitívja a sárgán, negatívja a feketén, és ügyelsz rá hogy a piros ne legyen összekötve a sárgával. Ekkor az történik hogy addig lesz memóriád (addig nem felejti el) amíg az elem le nem merül. Hogy mekkora feszültségnél van ez az érték meg nem mondom, lehet hogy még 9-10V is elég a memóriának. Hogy meddig bírja az elem azt sem tudom, mert nagyon régen mértem ilyesmit, nem tudom mekkora áramfelvétele van egy autórádió memóriájának, meg készüléke is válogatja.
A jobb megoldás egy kisebb 12V-os akku, mert az tölthető. Ez esetben a bekötés ugyanaz, tehát pici akku pozitívja a sárga memória szálra, a negatívja pedig a feketére. A rádió a tápfeszültséget a piros szálon kapja, erről a piros szálról kell egy kis nyitófeszültségű diódán (pl. schottky vagy BAT85) és egy soros áramkorlátozó ellenálláson keresztül összekötni a piros és a sárga szálat. Tehát piros szál, rákötve a dióda anódja, ellenállás, ellenállás másik vége pedig a sárgára. Így az akku folyamatosan töltődni tud amikor a piros szálon feszültség van. Ha nincs áramtalanítva akkor gyakorlatilag nonstop. Az ellenállás értékét akkorára kell választani amivel a töltőáram nem haladja meg sem a dióda megengedett áramát sem pedig az adott akkura megengedhető töltőáramot. Lion akkunál kicsit bonyolódik a helyzet, mert ott mondjuk 3 cella esetén a töltőfeszültség sem lehet 12,6V-nál több, de inkább még annyi sem.
Ez így saccra kb. 5000 Ft, az elem meg olyan 500 Ft.
A hozzászólás módosítva: Dec 15, 2017
Akkor ráteszed az elemet ahogy leírtam, és kiderül hogy meddig fogja bírni. Szerintem hetekig kellene neki, de mint írtam fogalmam sincs.
Egy multiméteren keresztül, és máris minden világos...
Hello ! Azt szeretném kérdezni , hogy az automba cseréltem egy akkumulátort és a rádio nem működik . Halványan mutat mindent . mi lehet ilyenkor a hiba ?
Az a hiba, hogy ugyanezt már a harmadik helyen kérdezed, ebből egy volt, amikor teljesen új topicot nyitottál miatta.
Vedd elő a rádióhoz kapott dokumentációt. Elvileg abban benne van a kód, amit ilyen estben használni kell.
Vagy vidd el szervizbe, igazold hogy a rádió nem lopott, és pár ezresért megoldják.
Ha halovány, és semmi jól látható karakter, akkor service. Ha az összes karakter annyira halovány mint előtte a nem világítók, akkor esetlegesen áramellátás.
Van két autórádió szobai üzemben:
‒ Blaupunkt Heidelberg SQR 47 ‒ ICeS AR1312/1 Jelenleg teljesen érzéketlenek, abszolút nem vesznek semmit az FM sávban. Ilyesmi típusú nehezen szerelhető antenna csatlakozó van bennük. Milyen módon lehetne megoldani, hogy tudják fogni az FM adásokat?
Nem is kell azon a csatlakozón semmit szerelni. Hozzávaló antennacsatlakozóval (DIN) szerelt autóantenna kell majd hozzá, de átmenetileg egy hosszú "derót" is megteszi. Mint itt a videón látod azt a tekercs vezetéket a rádió mögött:
videó A hozzászólás módosítva: Okt 15, 2023
Itt van 3 féle: Bővebben: Link
Az utolsó 30 cm-es koaxkábellel szerelve...
Lehet ha van otthon banándugó, akkor két méter lila dróttal is lészen FM vétel...
Ez csak vezeték és kétféle dugó. Esetleg működhet-e, ha egy ilyen közdarabbal rákötnék egy erősítős tévé antennát?
Á, ne rendelgess, drágább lesz a leves...
Menj be a helyi autósboltba, és vegyél ott. Az a lényeg, hogy ahhoz a "luk"hoz DIN-dugós antennát kérj. De az az előnye is a helyi vásárlásnak: látni fogod, olyan dugó van-e rajta. (Ha csak ISO-dugós van, akkor kérj ISO-DIN adaptert is. Vagy vegyél a másik autósboltban. Csak van a városban néhány autósbolt( A hozzászólás módosítva: Okt 16, 2023
A közelünkben néhány éve megszűnt az autósbolt, oda már nem tudok elmenni.
Duplán rossz választás!: Bővebben: Link
A TV antenna nem az FM sávot fogja...
Azért van abban a városban még néhány autósbolt, ha kocsid netán nincs is, el tudsz biciklizni
A TV antenna nem igazán jó hozzá, bár az autórádiók többsége nem túlzottan érzékeny az antennára (láthattad a videón, egy tekercs derót is jó volt), de a TV-antenna nemcsak "rövid" hozzá, de irányított is. Egy méretes dróttal többet érsz annál, míg nem veszel antennát. Az a közdarab, amit fentebb linkeltél, na az a ISO-DIN adapter. (És nem passzol bele a tv-antennadugó) Ha csak ISO-dugós autóantennát kapsz, akkor ilyen közdarabra lesz szükséged. A hozzászólás módosítva: Okt 16, 2023
Az ilyesmi aljzattal az a probléma, hogy hozzáférhetetlenül mélyen van a + pólus a fém serleg végében, így nem lehet hozzáférni, közben vigyázni is kell, hogy a + pólus ne érjen a serleghez.
Jelenleg egy autós antennakábel vége van hozzákötve egy kibelezett tévé antenna fém száraihoz (rendesen csavarral), de így sincs vétel.
Az én Blaupunkt-jaimon is ilyen DIN-aljzat van az antennának.
Nem kell nagyon vigyázni, de ha óvatos akarsz lenni, akkor kikapcsolt rádiónál dugd bele a hosszú vezetéket a középenlukba. Szoruljon, ne lötyögjön. Az egy szál drót elég lesz, nem kell a "föld"-el most foglalkoznod. Nekem is úgy volt a próbára. Idézet: „Jelenleg egy autós antennakábel vége van hozzákötve......” Arra gondolok, lehet, a középső nem szorul, nem érintkezik. Meg lehet, rövid az antenna? De inkább az első. A hozzászólás módosítva: Okt 16, 2023
|
Bejelentkezés
Hirdetés |