Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Li-Po - Li-ion akkumulátor és töltője
 
Témaindító: yokesz, idő: Máj 30, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   315 / 316
(#) img válasza bitmixer hozzászólására (») Ápr 16, 2024 /
 
A Liitokala Lii-500 algoritmusa inkább a Lítiumos akkukra van kihegyezve, a Ni-MH-khoz túl durva (ahhoz az IPC-1[L] jobb).

Milyen akkukat szeretnél tölteni?

Szerk.: Ha esetleg kidobod az IPC-1-et, akkor gondolhatsz rám.
A hozzászólás módosítva: Ápr 16, 2024
(#) djadji hozzászólása Ápr 18, 2024 /
 
Sziasztok!
Van egy airsoft puskám, amire ráraktak egy maszekolt 18650-es akku packot. Nem látok bele, és szétszedni meg nem akarom, ezért csak azt mondom amit tudok róla.
A puska 11V-tal megy, a akksik mérete alapjén is 3 cella van benne. Tölteni viszont 5V-tal kell az akksikat.
Nem egészem értem hogy is van ez, milyen modul van rakötve, vagy hogy lehet az akksipakkot 5V-tal töltteni és 11Vtal meríteni.
Valaki tudna nekem ebben segíteni? Egy ehhez szükséges modullal, vagy cikkel vagy rajzzal, vagy valami? (stepup koverter nem megoldás, az kevés áramot ad egy puskához)
(#) user1914 válasza djadji hozzászólására (») Ápr 18, 2024 / 1
 
Szevasz!
Mondjuk ilyennel, de kell még mellé a BMS áramkör is.
Üdv. M.
(#) djadji válasza user1914 hozzászólására (») Ápr 18, 2024 /
 
Pedig mit összekerestem, hogy találjak ilyet. Köszi szépen a segítséget!
(#) ntoth470 válasza djadji hozzászólására (») Máj 6, 2024 / 1
 
(#) Suba53 válasza ntoth470 hozzászólására (») Máj 6, 2024 /
 
Már nagyon várom, hogy megjelenjenek a piacon a Nátrium Ion akkumulátorok a jól megszokott cella méretekben. Mivel az alapanyag sokkal olcsóbb, mint a lítium, így elég rövid idő alatt a jelenlegi Li-Ion akkuk árszintje alá tudna csökkenni az áruk.
Nem is beszélve a többi pozitív tulajdonságáról.
(#) 444Tibi válasza Suba53 hozzászólására (») Máj 7, 2024 /
 
Rákerestem, én szinte semmit nem találok róla, mármint vásárlás terén. Amiket találtam ott nem igazán láttam a beharangozott nagyon olcsó árakat, tán még drágábbak is mint az ugyanolyan paraméterekkel rendelkező lifepo.

Annyi hogy a debreceni most épülő gyárban a BYD ilyet is fog gyártani.
Banggoodon láttam pár ilyet vásárolhatón, nem látom a sokkal olcsóbb árakat egyelőre.
A hozzászólás módosítva: Máj 7, 2024
(#) Suba53 válasza 444Tibi hozzászólására (») Máj 7, 2024 /
 
Mivel még újdonság, ezért nem olcsóbb. De ha sok gyár ráfordul, és tömegesen fogják gyártani mint moöst a Li-Ion akksikat, akkor érvényesülni tud majd az olcsóbb alapanyag hatása.
Én sem azt vártam, hogy azonnal a lítiumos árak alá megy, de pár év, és biztosan olcsóbb lesz.
(#) Ge Lee válasza 444Tibi hozzászólására (») Máj 7, 2024 /
 
Kell annak még néhány év szerintem, hogy olcsóbb legyen. Még a LiFePo4 is gyerekcipőben jár. Bár, ha igaz amit írnak róla, akkor az jelenleg a legjobb vétel, de se korrekt gyári doksit nem láttam még ezekhez se sok éves tapasztalat nincs még velük.
Ami biztos, hogy a kona lion cellák amiket használok azokhoz van gyári adatlap, azon 1200 ciklust emlegetnek, akkor degradálódik 65%-ra a cella. A vasfoszfátra meg azt írják, hogy akár 4000 ciklust is kibír. Na ez vajon mit jelenthet? Majd az idő eldönti. Mert ha valóban kibír annyit, akkor máris olcsóbb, vagy egy árban van mint a lion.
(#) Régi motoros válasza Suba53 hozzászólására (») Máj 7, 2024 / 2
 
Szerintem erre kár várnod. Attól, hogy olcsóbban elő tudják majd állítani, neked nem fogják olcsóbban adni. Először is a fejlesztések és a beruházásoknak kell megtérülni, aztán elkezdik zsebre tenni a profitot, és ez nem 2-3 év lesz. Majd ezek után talán elkezd csökkenni az ára.
A kereskedelem nem úgy működik, hogy amit lehet olcsóbban is adni, azt olcsóbban is adják és lemondanak a plusz profitról.
(#) Massawa válasza Suba53 hozzászólására (») Máj 7, 2024 /
 
Hát ha belegondolok a Li-Ion akkuk gyártása a felfedezésük után 60 évvel késöbb indult be akkor a NaIon akkuknál is elég felesleges az optimizmus - ráadásul a méregdrága Li-Ion gyáraknak is ki kell elégitenie a befektetök igényeit.
(#) Suba53 válasza Régi motoros hozzászólására (») Máj 7, 2024 /
 
Én úgy vagyok vele, hogy várjuk ki a végét. Valószínű hogy a jelenleg Li-Ion akkukat gyártó technológiák kis átalakítással használhatóak a nátrium ion akkuk gyártásához is. Akkor nem az lesz a felállás, hogy vannak a lítiumos gyártók, és mellettük felnő a nátriumos, hanem ahogy kiforr a technológia, a legtöbben átállnak a sokkal nagyobb mennyiségben megtalálható, ( Állítólag a nátriumból ezerszer nagyobb mennyiség található a földön, mint a lítiumból ) és sokkal olcsóban beszerezhető alapanyagú, ráadásul biztonságosabb akkuk gyártására. Ráadásul irdatlan mennyiséget kell belőle gyártani, ahogy egyre jobban terjednek az energiatárolóval kombinált napelemes rendszerek, elektromos járművek, és minél nagyobb tömegben gyártanak valamit, az annál olcsóbb lesz a piacon.
(#) Régi motoros válasza Suba53 hozzászólására (») Máj 7, 2024 /
 
Ebben egyet tudok érteni veled, de nem feltételezem, hogy ez pár éven belül be fog következni.
Lehet elmondva könnyűnek tűnik ugyan, hogy a lítium helyett töltsünk nátriumot a gyártósorba,
viszont a technikai hátteret nem látjuk át.
A hozzászólás módosítva: Máj 7, 2024
(#) Massawa válasza Suba53 hozzászólására (») Máj 7, 2024 /
 
Es azért vannak hatalmas buktatok ezekben a hamis álmokban, de sajnos már évek ota ezzel etetik a nagyérdemüt. Addig mig a foszilis üzemenyagnak sok nagyságrenddel nagyobb energiasürüsége, addig az elektromos jármüvek gazdaságilag egy zsákutcát jelentenek.
Magyarul komoly gazdasági visszaesést, amit mindenki elsösorban a zsebén fog érezni.
(#) antikzsolt válasza Massawa hozzászólására (») Pé, 14:31 /
 
Hát ha tényleg olyan jó lesz mint ahogy itt be lett harangozva nem kell szerintem sokat várni. Mivelhogy mindenki zöld hullámban vannak és kell egy jó aksi. 60 évvel ezelőtt még igencsak korlátozott volt azok az eszközök száma ami aksival mentek. ma már rengeteg telefon, autó, óra stb mind mind aksi, ellem megy. Akkor a napelemről ne is beszéljünk. Sokkalta nagyobb hajtóerő van most(csillagászati méretű) mint anno.
(#) passenger78 hozzászólása Kedd, 14:56 /
 
Sziasztok!
Van egy Fein ABS14-es csavarbehajtóm. Két 2.5Ah-s akksival szereztem. Mindkettő a halálán volt, úgyhogy úgy döntöttem, hogy kicserélem a cellákat. Szépen szét is szedtem profi módon, ahogy szoktam, kicseréltem a régi cellákat Samsung R25-ös 2500 mAh-s cellákra. Összeraktam, és ránézésre minden okés. A BMS-nek a töltés indikátora szépen jelezte, hogy fullon van. Kicsit használtam az eszközt, majd úgy döntöttem, hogy megpróbálom tölteni.
Amikor ráteszem a gyári Fein töltőre (talán ALG30, most nincs előttem), szinte azonnal pirosra vált rajta az indikátor, hogy az akksi nem jó. Szétszedtem az akksit, leméricskéltem a cella feszültségeket, minden okés. A BMS csatlakozójánál (az inputnál) is kiméregettem, mindenütt akkora feszültséget ad le, amennyit kell. A termisztort is megnéztem, 6 ohm az ellenállása, az is rendben van. A nyomorult gyári töltő mégsem hajlandó elfogadni az akksit.

Van valakinek valami tippje, hogy mi lehet a gond? Egy olyan tippem van, hogy valahogy a BMS "megjegyezte", hogy az eredeti cella kupac milyen értékeken volt, és most, hogy új cellákra tettem, ettől megzavarodott, vagy ilyesmi. De nem tudom, hogy mennyire szofisztikáltak ezek a FEIN BMS-ek, illetve töltők. Mindenesetre javítottam már Hilti akksikat is például, pont ugyanígy és azoknak semmi hasonló kínja nem volt. Azt, hogy a töltő a rossz, azt kizárnám, mert egyrészt egy másik pont ugyanilyen töltő pont ugyanezt csinálja a javított akksival, másrészt pedig van egy 2Ah-s Fein akksim, amit viszont rendben tölt, nem nyafog miatta (az az akksi nem volt szétszedve). :|
(#) pipi válasza passenger78 hozzászólására (») Kedd, 15:01 /
 
Az a "termisztor" biztos 6 ohm? nekem gyanús, vagy nem is termisztor
(#) img válasza passenger78 hozzászólására (») Kedd, 15:13 /
 
Szia!

A cellák belső ellenállása hasonló mint a régieké? Lehet, hogy azt is nézi a BMS.

Szerk.: pl. Liitokala Lii-500 töltővel tudod egyszerűen ellenőrizni.
A hozzászólás módosítva: Kedd, 15:15
(#) passenger78 válasza pipi hozzászólására (») Kedd, 15:30 /
 
Tuti, hogy az. Legalábbis nagyon csodálkoznék rajta, ha nem az lenne. Viszonylag sok akksit szedtem már szét, és majdnem mindegyikben PTC termisztor van. Alapból kicsi, mondjuk ilyen 6 ohm körüli ellenállással, aztán ha melegszik, akkor szépen felmegy a kiloohm-os tartományba, amit érzékel a BMS (de olyat is láttam már, hogy közvetlenül a termisztorral volt két cella összekötve, ami valamivel primitívebb megoldás, de akár hatásos is lehet).
A 6 ohm is valószínűleg rendben van, mert megmértem egy másik Fein akksin is ugyanezen komponens ellenállását, és az is 6 ohm körül volt.
A cellák belső ellenállását nem tudom, de az szinte biztos, hogy olyan 20-100 milliohm között volt. Ezek vadonat új Samsung cellák. A BMS viselkedése olyan szempontból furcsa, hogy ha megnyomom rajta a töltés indikátor gombot, akkor szépen jelzi, hogy csurig van az akksi. Ha viszont rárakom a töltőre, és azon nyomom meg az akksi töltés indikátor gombot, akkor a piros (lemerült) jelzés világít. És ahogy fentebb írtam, a töltő piros led-je is világít, hogy defektes az akksi. Nem lehet ezeket a BMS-eket valahogy "reset-elni". Megnyomom 10 másodpercig rajta a gombot, vagy mittudomén?
(#) Régi motoros válasza passenger78 hozzászólására (») Kedd, 15:35 /
 
Ha tudni lehetne milyen IC-k vannak az akkuban, és a töltőben talán lehet valamit okoskodni.
Egyébként semmit.
(#) passenger78 válasza img hozzászólására (») Kedd, 15:36 /
 
Sajnos nem emlékszem rá, hogy mennyi volt a cellák ellenállása, de nem volt extrém tartományban, se lefele, se felfele, olyan 20-100 mOhm között szokott lenni.
Én amúgy egy Voltcraft IPC-4-es töltővel szoktam ezeket tesztelni.
(#) passenger78 válasza Régi motoros hozzászólására (») Kedd, 16:08 /
 
A töltő IC-jeit szerintem meg tudom mondani, azt egy takarítás erejéig már szétszedtem (bár néhány gyártó lekeni a nyákot valami szutyokkal, hogy nehogy kiderüljön).
A BMS viszont szerintem esélytelen. A FEIN sajnos azt csinálja, hogy ezek a vezérlő elektronikák többnyire javíthatatlanok, mert a nyákot beleöntik epoxiba, úgyhogy a "lényeg" többnyire rejtve marad, max egy pár ellenállás, vagy filter kondenzátor és hasonlók lógnak ki. Annyi esélyem van, hogy túrom a netet, aztán valahol lehet, hogy rátalálok, hogy pontosan mi van benne.
(#) img válasza passenger78 hozzászólására (») Kedd, 17:04 /
 
Úgy tudom, hogy az új állapotú, Lítium alapú cellákból 0-50 mΩ közt szoktak lenni a nagy áramleadási képességűek és 50-150 mΩ között a simák.

Azt írtad, hogy nagy áramút tettél bele: hány C-s kisütést tud?
(#) helektro válasza passenger78 hozzászólására (») Kedd, 17:53 / 1
 
Márkás cégek nem szeretik, ha a felhasználó otthon cseréli a cellát és nem tőlük veszi meg inkább arany áron az új akksit. Az ilyen akksik bms-ben be van építve általában egy rutin, hogy ha valamelyik cella feszültsége egy bizonyos szint alá esik, akkor a bms örökre tiltsa le a töltést.
Ezzel gyakorlatilag használhatatlanná téve egy még javítható akkut, ezzel is növelve az elektronikai hulladékot.
Az EU-nak pl. ilyenekkel is kellene foglalkoznia, hogy ne lehessen olyen termékeket eladni az eu-ban, ami ha javítható lenne, az mégsem tehető meg a gyártó cég korlátozása miatt.
(#) passenger78 válasza img hozzászólására (») Kedd, 18:10 /
 
20 Amperes. 0.2C a speckója szerint... Ilyen: https://www.simpower.co.nz/wp-content/uploads/2021/09/INR18650-25R.pdf
20A-es max kisütési áram alattit sosem veszek kéziszerszám akksikhoz.
(#) passenger78 válasza helektro hozzászólására (») Kedd, 18:16 /
 
Hát nézd, a Hilti-nél nehezen tudok elképzelni "márkásabb" kéziszerszám gyártót (talán a Festool hasonló kategória, akik nem kizárólag iparnak termelnek), ilyenbe mégsem futottam bele még egy Hilti akksinál sem.

Ami az EU-t illeti, foglalkozik az, csak hát elég lassan őrölnek a malmok. Lásd pl. itt:
https://itbusiness.hu/technology/aktualis-lapszam/strategy/eu-torveny/
Mondjuk azt ne hidd, hogy ezzel anyagilag beljebb lesz bárki is, mert hát ugye ennek költsége van, és tippelj, hogy ki fogja az ilyen kötelezettség árát megfizetni, mondjuk az új termék árában? A környezetnek mondjuk talán jobb lesz...
De ezt hagyjuk, inkább javítsuk meg a nyomorult BMS-emet valahogy.
A hozzászólás módosítva: Kedd, 18:20
(#) Régi motoros válasza passenger78 hozzászólására (») Kedd, 19:27 /
 
Hát nem is tudom, a 0.2C normál kisütést én nem nevezném nagyáramú cellának.
A 20A 60%-ig merítés meg elvileg csak 250 ciklus az adatlap szerint. Nekem itt valami nem világos...
(#) img válasza Régi motoros hozzászólására (») Kedd, 20:05 /
 
Egyetértek, nekem sem áll össze.
(#) Régi motoros válasza Régi motoros hozzászólására (») Kedd, 20:20 /
 
Ui.: Természetesen attól az akku csomagnak még működni kellene. De feltételezhetően programozott, vagy valami más turpisság van azért nem megy. Épp ezért kértem félvezető típusszámot.

Egyébként javaslom a külön cellánkénti feltöltést, aztán tesztelni a gépben, hogy mennyit megy.
A hozzászólás módosítva: Kedd, 20:24
(#) passenger78 válasza Régi motoros hozzászólására (») 9:57 /
 
Sziasztok!
A töltőt szétszedtem, a chip típusa: 8S903S3M6.
Túrtam hozzá datasheet-et, ezt a kettőt találtam, ami a legközelebb van hozzá:
https://www.st.com/resource/en/datasheet/stm8s903k3.pdf
https://www.digikey.com/en/products/detail/stmicroelectronics/STM8S...buynow
Talán a BMS-ről is tudok valamit szerezni, csak a blikkfangos módon összeszerelt műanyag tartóját még szét kell pattintanom úgy, hogy aztán össze is lehessen rakni.
Következő: »»   315 / 316
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
Lapoda.hu     XDT.hu     HEStore.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem