Fórum témák
» Több friss téma |
Ha szkóp-képet teszel fel, legyen látható a kezelőszervek beállítása, vagy add meg a beállításokat!
Idézet: Úgy látom, ez szétszedhető potméter. Kiforrasztás, lemezfülek kihajlításával szétszedés után csúszka és csúszka felület tisztítás, illetve átnézve miért nem érintkezik valahol, vagy esetleg a kivezetés szegecselése nem érintkezik a csúszkával. Előtte meg lehet próbálni egyszerűbb módszer a potit nem forrasztjuk ki, a poti nyílásán isopropil alkoholt befújni, utána tengelyt forgatni oda-vissza tízszer-hússzor. Lehet, hogy ennyi is elég. „A mellékelt fényképen jobbról a harmadik tengyellyel azonosítható be” A hozzászólás módosítva: Júl 23, 2024
Köszönöm, ha van rés a poti házán, megpróbálom az isopropil alkoholt. "Megpiszkálom" a kivezetések szegecseit is. Utána mégiscsak komplett visszarakom a kábelezést, hogy a képernyőn látható-e változás a POS szabályozásban. Próba-szerencse... kérdés, hogy tartós-e az eredmény?
A CH1 és CH2 ugyanezen a panelon van, jó lenne összehasonlító mérést végezni. A gépkönyvében a beállítási értékek nincsenek feltüntetve. Egyenlőre nem látom, hogy a panelt komplett kiszerelve, táp alá tudom-e helyezni, hogy a dc szinteket, munkapontokat (változást) mérjem. Idézet: Általában igen. A csúszka gyári zsírzása megkeményedik sok év alatt, ezt oldja fel az isopropil. Vagy egyéb szennyeződés lerakódása, de ez ebben a zárt dobozban nem valószínű. Lehet még a csúszka rugó gyengülése is, nem nyomja rá eléggé a csúszkát, kissé hajlítva javítható ez a kör alakú rugó. „kérdés, hogy tartós-e az eredmény?”
Szétbontottam a potit, nagyon precíz szerkezet, az érintkező fésűszerűen van kialakítva, szépen rúgózik. Nagyon vékonyan látszott, főleg a tengely környékén valami zsír. Isopropil alkohollal kimostam minden alkatrészét. Összefogva mértem: teljesen jó lett, végig jó a kontaktus, jól szabályoz. Azt viszont érezni, hogy nem olyan simán forog, csúszik, mint előtte. Nyilván azért, mert szárazon fut.
A kérdésem, hogy mivel kenjem a tengelyt? Az ellenállás felületet és az érintkezőt (kopás ellen) kell-e, lehet-e kenni valamivel? (Amim van: szilikon olaj, szilikon zsír, varrógépolaj, finommechanikákhoz használt gépzsír...)
A finommechanikai gépzsír jó, csak a tengelyt. A csúszka sok potinál nincs kenve, szerintem anélkül is jó, főleg ha a fésűs érintkezős megoldás. Nem tudom oda milyen kenőanyag lenne jó.
A potméter már jó, az próbák során jól szabályozta a képernyőn a CH2 vonal helyzetét. A szkóp összeszerelése után azonban akadt egy kis gond.
1. A fényerő változtatása a függ helyzetet erősen változatatja: eddig ez nem volt! Ettől kisebb mértékben a fókusz állítása is befolyásolja. Gyanus a katódsugárcső vezérlő panel, mert a rajta lévő fényerő és fókusz potméterekről nagyon nehezen lehetett lehúzni a forgatógombokat... 2. A CH1 korábban jó volt, most a a függ pozíciót csak kismértékben szabályozza (1-2 div között), ugyanakkor a ráadott négyszögnek a tetejét nyomja le, vagy az alját nyomja fel. Olyan, mintha tápfesz (vagy áram) korlátozná a jelet. Még megnézem szinusszal is. 3. A CH2: csak vonal látszik, a négyszög jelet egyáltalán nem rajzolja ki, a csatorna függ pozíciója nem változtatható. Eddig ezeket mértem: - Minden kábel csatlakozója az eredeti helyre került vissza. - Minden tápfesz megfelelő (-12, +%, +12, +55, +140 rendben), egyedül a +195V helyett +213V-ot mértem. Ez utóbbi nem stabilizált. Mivel a szkóp 220V~ névleges helyett 232V~ kap, ezért ez sem hiba. (Már vagy 2 évtizede magasabb, 230V~ a hálózati fesz) Az 1,9kV-ot még nem mértem meg. Mivel transzverter állítja elő, ezzel sem lehet gond. - GND állásban és a Függ POS potmétert tekergetve végigmértem a CH1-et. Munkaponti adataim nincsenek, csak a kapcsolási rajz alapján számolgatok és mérek... A diff erősítők munkapontjai megfelelően, szimmetrikusan változtak. A függ eltérítő lemezek feszültsége 23V...117V között szépen változott mindkét oldalon a CH1 POS hatására. A képernyőn az alsó harmadban van a sugár (vonal), alig mozdul. Középállásban 70V-ot mértem mindkét oldalon. (140V-ról működik a végerősítő) - A vízszintes eltérítés és pozíció úgy működik, ahogy kell Folytatom a méricskélést: - Végigmérem a CH2-t is. Az a feltételezésem, hogy az is rendben lesz... - Már nézegetem a szkópcső vezérlés rajzát... Kérdésem: - Mi lehet a hiba, hogy a fényerő visszahat az erősítésre és a függ pozícióra is? Miket ellenőrizzek le? -A katódsugárcső: ORION 150BTB31 Hol találok elektromos adatokat róla? Előre is köszönök minden segítséget!
Ha szerelés előtt jó volt, akkor a szerelésnél lett valami gubanc, ezt kell végiggondolni mik történtek. Esetleg már akkor is megvolt a mostani hiba, azaz a szerelés előtt is rossz volt.
Valami más csatlakozás szétcsúszhatott szereléskor a panelek mozgatására. Csatlakozóban drót elengedett. Csatlakozó alsó fele a panelen kiszakadt mozgatásra, ott megszakadt a nyákvezeték. Foglalatban lévő alkatrész kimozdult.
A szkóp megjavítva, működik!
Eredmények: 1. A CH2 pozíció szabályozó potméter szétszerelve, kitisztítva, javítva. 2. Hibakeresés során végigmértem a CH1 és Ch2 csatornákat. A CH2 bemenő fokozatában valaki kicserélte a 2SK304 FET-et BF245-re... A paraméterei jelentősen eltértek, a dc csatolás miatt a munkapontok nagyon szélsőségesek voltak, éppenhogy nem ültek le. A visszacsatolások miatt a képernyőn nem volt szembetűnő. BF244A-ból válogattam, így tized V-os pontossággal megegyezik a CH1-gyel az aktív alkatrészek munkapontja. A freki menet is jónak tűnik, majd még tesztelem. 3. A panelon az egyik függ. eltérítő lemezre menő vezeték kiszakadt. A vezeték eléggé merev, a forrfül meg kicsi, a panelhez meg nehéz hozzáférni... Érdekes, hogy ennek következményeképpen a fényerő, és a fókusz potik forgatásával a fényvonalak függ pozíciója jelentősen változott. Beforrasztás után minden helyreállt. Így szerencsére a szkópcső áramköreihez nem kellett hozzányúlnom. Kicsit elhúzódott a javítás, de időnként az unokákkal is kellett foglalkozni... Nagyon köszönöm nagym6 javaslatait, segítségét!!!
Sziasztok.
Van egy Leader LS8050 szkóp ami alapvetően jól működik, ugyanakkor single mód trigger esetén valamiért a jel nem jelenik meg a képernyőn. Be van állítva a megfelelő trigger szint, minden más módban auto és normál módban jó, de single módba annyi történik csak, hogy trigger ready led elalszik, ergó elkapja a jelet, ami kis frekvencia esetén meg is jelenik egy pillanatra, de aztán eltűnik. Esetleg valakinek valami ötlet, hogy hol lehet a hiba?
Olyan gyors a lefutás azaz x vízszintes eltérítési sebesség, hogy nem látszik.
Tedd max. fényerőre, illetve nézd lassabb eltérítésnél is.
Estére meg tudom nézni, de 1KHz-s szinusszal is néztem már, max. fényerőn.
Sajnos nem segít semmi sem.
Hiába kapja el a jelet, sajnos nem jelenik meg a képernyőn.
Leglassabb eltérítésnél sem? Tehát "auto" és "normal" állásban rendben triggerel, ez a beállítás átkapcsolva "single" (max fényerő) és semmi?
Nem lehet, hogy egyszer már lefutott átkapcsoláskor, újra "single" gombnyomás kell, hogy várja a következő triggert. Nyomogasd közben többször a "single" indító gombot.
Nyomogattam többször is.
Egy pillanatra felvillan a trigger ready led, ami akkor világít amikor várakozik a jelre, majd el is alszik mert elkapja a jelet ami meg is jelenik egy pillanatig a képernyőn, majd eltűnik. A többi trigger mód úgy viselkedik ahogy kell. Idézet: Ennek így kell működni. Mi másra gondolsz? „elkapja a jelet ami meg is jelenik egy pillanatig a képernyőn, majd eltűnik.”
Elnézést. Össze-vissza írogatok már. Szóval aminek meg is kellene jelennie a képernyőn, majd eltűnik.
De itt nem jelenik meg. Ugyanakkor a trigger ready led elalszik amint "megfogta" a jelet.
Nézd meg sötétben, hátha akkor látszik valami. Lassú eltérítés pld.: 1s/div, 10ms/div.
Basszus.
KH-s a fényerő poti, tud ez sokkal többet is mint gondoltam. Így már látszik valami lassú eltérítésnél. Köszi a segítséget.
Szia!
Egy beállítást próbálj ki. Bemenő jel nélkül állítsd az időalapot a leglassabbra. Indítsd el a singlet. Jelet adva a bemenetre lassan át kellene sétáljon a fénypötty a képernyőn. Ha nem teszi akkor van időd mérni a készülékben, elsősorban a kioltó áramkörben. Üdv: Gábor
Üdv! Van egy kikusui COS5041-es oszcilloszkópom, ami hibás lett. A hiba az, hogy baromi nagy a fényerő, nem lehet visszaszabályozni. illetve a vonalak egy baromi erős fényponttal kezdődnek, majd be égeti a képcsövet. A fókusz állítható, nincs elmenve. Úgy gondolom, valahol a képcső áramkörében lehet valami gebasz. Sajnos a képcsövekhez nem annyira értek, elkókat méricsgéltem.. de egyenlőre teljesen tanácstalan vagyok.
Nálam annak idején egy Kenwood esetén ugyanez volt a hibajelenség, egy dióda okozta ami visszáramossá vált. Ha szerencséd van a nyákban hagyva is meg lehet találni, multiméteres méréskor egy picit nagyobb lesz a nyitófeszültsége, mondjuk nem 5-600 hanem 700-750mV.
Ha nincs szerencséd akkor viszont csak a nyákból kiforrasztva, és nem multiméterrel hanem labortápos vizsgálattal derül ki, ehhez legalább 3-4V-tal kell mérni mindkét irányban, ekkor fog csak látszódni, hogy mindkét irányban vezet. Zajos jelSziasztok!Adott egy Philips PM3209-es szkóp (2cs, 40MHz, dupla időalap), amit 2-3 év után nemrég bekapcsolva azt tapasztaltam, hogy mindkét csatorna jele ugrál, zajos. Még GND állásba kapcsolva is. Régebben amikor használtam mintha már elkezdte volna a függőleges vándorlást az egyik csatorna, de nagyrészt használható volt. A függőleges pozíció potival tudom változtatni a helyzetüket, de teljesen más helyen van alapból, mint kellene. Az egyetlen dolog, amire tudok gondolni, az némelyik elektrolit kondi elöregedése. A szkóp szerencsére 2-3 nagyobb panelből áll csak, emiatt és mert, nincs rossz állapotban, képcsőben is bőven van tartalék, úgy gondoltam, hogy nekiállok megjavítani. Szervíz leírásom egy nagyon hasonló testvérmodellről van. Bővebben: Link Mi lehet ennek az oka? Függőleges eltérítés környékén lehet valami?
Igen, szerintem ez Y-erősítő DC offset probléma lesz, valahol az elektronkapcsoló után. Szerintem az elkó problémánál valószínűbb, hogy valamelyik "hátsó" fokozatban mászkál a munkapont, vagy egy ellenállás haldoklik, vagy egy forrasztás nem tart már (a nyákot a forrasztási oldalról finoman szigetelt csavarhúzónyéllel ütögetni próbáltad?), vagy valami hasonló. É a Y végfok vagy esetleg meghajtó fokra tippelnék, ahol jobban melegszenek a dolgok. Én végigkövetném, hogy GND állásban, Y-pozíciókat középre állítva hogy néznek ki az egyes fokozatok nyugalmi feszülségei a tranyók kollektorai között mérve. Ha megvan a fokozat, megnézném az ellenállásokat, hidegen, melegen, tranyókat, forrasztásokat. Ha van ott DC offset poti vagy trimmer, akkor azt is.
Lehet a kapcsolók kontaktosak, nekem hasonló régi analóg szkópom van ritkán használom, állandóan szenvedek a kapcsolókkal.
Jellemző probléma hogy a keveset használt szkópok kapcsolói oxidálódnak. Nekem egy OWON digitális készüléken ilyen szinte minden. (nyomógomb, forgatógomb)
RFT EO213 szkóp javításSziasztok!Kis segítséget szeretnék kérni. Van nekem (vettem szinte fillérekért) egy RFT EO213 szkópom. Tele van érintkezési hibával. Gondoltam hogy akkor nosza lehet rendbe tenni. Mindene működik de meg kéne neki csinálni üzembiztosra. Első probléma: Hogy jönnek le a forgatógombok, ha bele van törve a csavar és rá van rohadva, rozsdásodva a potméter tengelyére??? Valami nedves helyen lehetett a szkóp mert nagyon sok helyen láttam víz nyomait a dobozon belül. A csavarokat már lefúrtam, de még így sem mozdul. Van valakinek ilyen tekerőgombja elfekvőben? Vagy esetleg valami ötlet hogy mivel tudom helyettesíteni? Amiről szó van az az elektronsugár függőleges mozgatásáért felelős potméter, illetve az időalap kapcsoló forgatógombja. Sajnos ameddig a forgatógombokat nem tudom levenni, addig nem tudom szétszedni az egészet, és a kontakt zűröket felszámolni.
Ha már a csavarokat kifúrtad, cseppents vizet a lyukba, tekerj vizes ruhát a gomb köré. A tengely is kapjon belőle. 2 napig úgy hagyod és lejön a gomb. Ha mégsem, akkor rozsdamarót teszel rá (előtte kifújod a vizet). Azt viszont 2 óra után próbálgatni kell, hogy ne marja szét a gomb belsejét és a tengelyt.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |