Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Li-Po - Li-ion akkumulátor és töltője
 
Témaindító: yokesz, idő: Máj 30, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   324 / 326
(#) 444Tibi válasza Villanymozdony hozzászólására (») Okt 7, 2024 /
 
Persze.
Sufnitunng.
Eg vasdoboz az a alapja, benne asszem 6 centis hungarocell szigetelés.
Abban vannak az akkuk, legalul egy 2mm alulamezt tettem hogy ne nyomják a hungarocellt.
Az alulemezre pillanatragasztóval felragasztva 10 darab porcelán teljesítményellenállás, 24-25 voltál 25 wattot fűtenek. Egy Hestorés kis digitális hőmérő modul + fet kapcsolgatja a fűtést.
Eddig -9c fok volt a leghidegebb de tudta tartani +10 fokon az akksikat.
(#) Régi motoros válasza Villanymozdony hozzászólására (») Okt 7, 2024 /
 
Nem tudom olvastad e már a QR kódot mit dob ki? Talán csak a mellette lévő szöveget.
Esetleg megkérdezheted őket emailben, talán tudnak mondani valamit.
(#) kiborg hozzászólása Okt 7, 2024 /
 

Akkupack csere 60V ólom LithiumIonra.

Sziasztok!
Egy elektromos kerékpárnak nevezett cucc ólmos akkuit szeretném kiváltani lithium ionosra.
5db 12Vos akku, 14Ah. Csúcsban 72V.
Jól gondolom, hogy akkor 72V-nál nagyobb végfeszültségű pakkot nem kellene, hogy összeállítsak ? Az 17 Akku sorban. Lehet ilyen pakkot készen venni, vagy jobban járok, ha magam rakom össze ?

Köszi.
(#) 444Tibi válasza kiborg hozzászólására (») Okt 7, 2024 /
 
Elvileg működne, még a saját töltője is jó lenne. Ha tényleeg mmegáll 72 volton a töltőáram.
Csak mindenképp kellene egy 17S BMS balanszerrel.


Nem tudom lehet-e készen kapni. A 17S az eléggé ritka, legalábbis én még életemben nem találkoztam ilyennel.
(#) Villanymozdony válasza 444Tibi hozzászólására (») Okt 7, 2024 /
 
Az enyémnek saját fűtése van, azt fogom beüzemelni csak a feszültség kérdéses, még ki kell számolni. Az ellenállás a pakk oldalán van, az alu lemezek viszik be a hőt.
A hozzászólás módosítva: Okt 7, 2024
(#) antikzsolt válasza 444Tibi hozzászólására (») Okt 7, 2024 /
 
Kapható.Bővebben: Link

pl:JK Smart Active Balance BMS B1A24S15P - (8S - 24S) - 150A - LiFePO4 / Li-ion
Amúgy ezekben az a jó hogy te "programozod" fel.
Azaz megadod az aksi típusát, hány cella van benne, kalibrálni is lehet a feszültséget(ajánlott). Sőt a védelmi részt is be lehet állítani. pl mikor szóljon közbe a tál merülés/töltés, hőmérséklet.
Na ezt viszont állítani kell legalábbis a lifepo4 esetén.
(#) Suba53 hozzászólása Okt 8, 2024 /
 

Li-Ion akku élettartama a csökkentett töltés függvényében.

Sziasztok.
A mobil telefonoknál egy akku védelmi funkció, hogy 80-85%-nál leállítja a töltést.
Van erről valami hiteles doksi, hogy miként változik egy Li-Ion akku élettartama a sorozatos töltési ciklusok során a különböző töltöttségi szintekig való sorozatos töltés kisütés hatására?
Nyer annyit az akku élettartamban, hogy megérje az e miatti gyakoribb töltés, és az, hogy esetleg kritikus helyzetben hamarabb lemerül?
(#) NGY válasza Suba53 hozzászólására (») Okt 8, 2024 / 1
 
Idézet:
„Nyer annyit az akku élettartamban”

Itt elég részletesen taglalják ezt a kérdést. A válasz röviden: igen.

Idézet:
„hogy megérje az e miatti gyakoribb töltés”

Abban az esetben, ha neked a hosszabb élettartam a fontosabb, a válasz ismét igen.

Akinek fontosabb a hosszabb akkus üzemmód, és ezért inkább elviseli, hogy hamarabb elhasználódik az akku, annak nyilván nem.
(#) Suba53 válasza NGY hozzászólására (») Okt 8, 2024 /
 
Köszönöm a linket. Tanulmányozom majd.
(#) Nándee30 hozzászólása Okt 11, 2024 /
 

Aeg töltő hiba

Sziasztok. Adott egy hibás töltő, semmit nem jelez vissza, a 2 nagy kapcsoló fet nél van 12,8v
Valaki tudna segíteni, hogyan kell elindításra késztetni.
A gyári akksival sem jelez vissza. Köszönöm
(#) vadasz70 hozzászólása Okt 24, 2024 /
 

Akku töltés briggs

Sziasztok ! Van egy 10.8v Li-ion briggs fűnyíró akku, sajnos nincs meg a töltője, az lenne a kérdésem mivel tudnám tölteni, és mivel tudnám helyettesíteni.
(#) uniman válasza vadasz70 hozzászólására (») Okt 24, 2024 /
 
Se típusszám, se egy kép ! Hogy gondolod, hogy majd találgatunk? ...és pl. egy bonyolult működésű 150 dolcsis töltőt lekoppintunk?!
A hozzászólás módosítva: Okt 24, 2024
(#) szs hozzászólása Okt 26, 2024 /
 

Topikcím szerinti

Életemben először vettem LiIon akkut, és amiben használom, az tölti is, De elgondolkodtam, hogy ha netán a háromelemes lámpát átalakítanám úgy, hogy beleférjen egy LiIon cella (16850), akkor hogyan is tölteném.
Mivel a hűtési nehézségeket el szeretném kerülni, hát erre gondoltam:
A hozzászólás módosítva: Okt 26, 2024
(#) NGY válasza szs hozzászólására (») Okt 26, 2024 /
 
Idézet:
„ha netán a háromelemes lámpát átalakítanám”
Nemrég "upgrade"-eltem egy 3xAAA NiMH elemmel üzemelő fejlámpát, tettem bele egy 103040 akkut és a töltését egy TP4056 IC-vel oldottam meg. Hűtésnek került az IC alá egy kis rézfelület. Kb. 0,5 A-rel megy csak, a kis akkut így is elég hamar feltölti. Hibátlanul üzemel.
(#) pipi válasza szs hozzászólására (») Okt 26, 2024 / 1
 
Szerintem is kár vesződni ilyen töltőáramkör barkácsolással, kell venni TP4056 modult (van merülés védelemmel is), itt a Hestoreban is van, vagy még jobb a tp5100 modul (Aliexpress), ez kapcsolóüzemű. mindkét fajta modulon ellenállás cserével beállítható a maximális töltőáram.
A nálunk lévő "unoka" játékainkon az akksit betettem belülre (nem fért az elemtartóba), az akksi egy 2 pólusú hüvelyen ki van vezetve hogy kivűlről tudjam tölteni. Ami játék meg náluk van otthon azokba az akksihoz beépítettem a modult is, így csak rádugják egy teló töltőre....
A hozzászólás módosítva: Okt 26, 2024
(#) szs válasza pipi hozzászólására (») Okt 26, 2024 /
 
Azzal egyetértek, hogy megvehetem olcsón, és az a legkifizetődőbb -azonban szeretném ezt magam elkészíteni. Tehát a kérdés inkább az, hogy életképes-e az ötlet. A további finomítási javaslatok is érdekesek lennének (ha meg is tudom valósítani, akkor pláne).
Szempont az is, hogy NYÁK-ot nem tudok maratni, tehát "csupaluk NYÁK" alapon furatszerelt alkatrészek lesznek.

Ui: most találtam 18500-as akkut is, az pedig bele is fér a lámpába átalakítás nélkül. Tehát egyre inkább érdekel a dolog.
A hozzászólás módosítva: Okt 27, 2024
(#) 444Tibi válasza szs hozzászólására (») Okt 27, 2024 /
 
Szia ez egy anlóg áramgenerátor kicsit felcicomázva.
Ezzel hogyan kerülöd el a hűtési nehézségeket?
Pl. 1A-t beállítva legrosszabb esetben 3 voltról indul a cella, az ezzel és bármilyen analóg módszerrel is 9W disszipáció. 500mA-nél a fele de az se kevés.

Házilag CC-CV step-downt meg tényleg nem érdemes készíteni, pár 100 forintért lehet beszerezni készen hüvelykujjnyi köröm méretben és 1W alatt lesz a disszipáció.

Ha valaki, akkor én szeretek molyolni meg építeni de ezt én szó nélkül megvenném készen.
A hozzászólás módosítva: Okt 27, 2024
(#) szs válasza 444Tibi hozzászólására (») Okt 27, 2024 /
 
Idézet:
„Ezzel hogyan kerülöd el a hűtési nehézségeket?”

Úgy, hogy kizárólag a 15R/10W ellenállás melegszik érdemben (azért is 10W-osra gondoltam). Igaz, hogy így némileg csökkenő áram lesz a töltés idejével, a töltöttségtől függően, de nem kell tranzisztorhűtéssel foglalkozni.

Először valóban tranzisztoros áramkorlátra (áramgenerátorra) gondoltam, az állandó áramot is tudna, csak hűteni kéne a tranzisztort.

Ja, azt akartam még: igen, én is kb 5W-nyi melegedesre számítok a 15R-en.
A hozzászólás módosítva: Okt 27, 2024
(#) 444Tibi válasza szs hozzászólására (») Okt 27, 2024 /
 
Ok de akkor miért bonyolítod ennyire?
A hozzászólás módosítva: Okt 27, 2024
(#) szs válasza 444Tibi hozzászólására (») Okt 27, 2024 /
 
Igen, az alapja valóban az, mint amit skicceltél.
A többi hóbelevanc egyrészt a visszajelzést, másrészt a pontos beállíthatóságot szolgálja, nem mellőzve azt sem, hogy (állítólag) a LiIon akkuk a "szintentartást" sem szeretik huzamosan, tehát illik a maximum elérése után elvenni a töltőáramot.
(#) Régi motoros válasza szs hozzászólására (») Okt 27, 2024 /
 
A veszteség az akárhonnan is nézed veszteség.
Teljesen mindegy, hogy tranzisztoron vagy ellenálláson fűtöd el.
(#) szs válasza Régi motoros hozzászólására (») Okt 27, 2024 /
 
Nem is mondtam, hogy nem veszteség.
Csak annyit, hogy azon az ellenállason nem kell külön hűtőfelület, ugy van kialakítva, a 10W-os mindenképp bír 5W-ot magaban. Míg ha a tranzisztoron kene elfűteni, akkor nagy teljesítmenyű tranzisztor kellene, és hűtőborda rá.
Kompromisszum mindkettő eset, de számomra emez a kedvezőbbnek tűnő itt.
(#) Régi motoros válasza szs hozzászólására (») Okt 27, 2024 /
 
Az rendben van, de egy TO220 tranzisztor is simán kibír 5-10W -ot,
amin egy pici borda vagy lemezdarab nem nagy kunszt, és lesz egy kb 30°-os tranzisztorod.
Ellenben az ellenállással hűtés nélkül lesz egy 60°-os ellenállásod.

A számok természetesen nem pontosak, csak írtam valamit.
A hozzászólás módosítva: Okt 27, 2024
(#) proli007 válasza Régi motoros hozzászólására (») Okt 27, 2024 /
 
Hello! Inkább 110°C..
A hozzászólás módosítva: Okt 27, 2024

R-10W.png
    
(#) pipi válasza szs hozzászólására (») Okt 27, 2024 /
 
Hali!
Nézd meg hogyan is/meddig kell tölteni a li-ion akkut. Valamilyen szinten veszélyes üzem ez az akksi.... Túlmerített cella esetén nem lehet nyomni neki a kakaót, csak pinduri árammal szabad tölteni és mint írtad le is kell kapcsolni a töltést. És máris ott vagyunk hogy megtervezel egy "töltő IC-t". Akkor vedd meg a töltő IC-t és barkácsold fel a próba nyákra
Szerintem...
(#) Régi motoros válasza proli007 hozzászólására (») Okt 27, 2024 /
 
Bármi lehet, én nyilván nem néztem utána. De ha már az ellenállásét felkutattad, egy tranzisztorra felvett grafikont is mellé tehettél volna (lehetőleg nem ilyen gyufás skatulya méretűt ),
hogy lássuk a különbséget (főleg szs).
Persze ott már bejön a hűtőfelület mérete...
(#) proli007 válasza Régi motoros hozzászólására (») Okt 27, 2024 /
 
El kell olvasni a cikket.. De ezen felül is van bizonytalansági tényező, a szellőzés milyensége.
Szs-nek annyiban igaza van, hogy egy ellenállás lehet melegebb mint egy hűtőborda, tehát kisebb felületen/méretben le tudja adni a hőt. De azt is tegyük hozzá, hogy nem tesz neki jót. És ott is számít a szellőzés megoldása. De ha kisit ügyes, akár "ki is forrasztja magát" az áramkörből.
(#) 444Tibi válasza szs hozzászólására (») Okt 27, 2024 /
 
A te esetedben ez automatikusan megtörténik, ha nem hiszed nézz meg egy töltési ciklust árammérővel. Nullára esik le a végén. Az általad megvalósított ellenállásos módszerrel lehet ehhez kell 15-20 óra is vagy több de a vége nulla lesz. Semmi kárt nem okoz ez a módszer sőt, lásd lentebb.

Megint csak saját példám, 360Ah pakkom van.
60-80 amperrel tolja a töltő, ahogy közeledik a beállított 28,4 volthoz, az utolsó 1-2 tized voltnál leesik az áram 15A körülire, ottmarad 30-40 percig, majd félóra alatt lemegy 0,5A alá.
Mégegyszer, ez egy 360Ah pakk és nincs float, se kímélő, se utána áramot visszavevő csicsa se semmi extra csak feszültségkorlát.
A többit intézi a fizika.

Ne 4,2 voltra állítsd a TL431-et hanem 4,08-4,09V közé. Így veszítesz 3-4% kapacitást, cserébe hosszabb lesz a élettartama.
Itt a szintentartás lehet hosszabb idejű is, nekem 6 hónapja megy így egy 6cellás 18650 pakk a számítógépem szünetmentes tápjaként. Gyakorlatilag 180 napja 4,09 volton vannak a cellák, egyelőre semmi bajukat nem látom.

Az ellenállás miatt amúgy is nagyon picit eső lesz a töltőáram görbe, + a 4,1V maximum, ez megint csak nagyon jó lesz így. Csepptöltés amúgy is kizárva, hisz ha elérte a 4,1 voltot, nulla lesz az áram.
A TL431 lehet prellezni fog a végén de majd lenyugszik
A hozzászólás módosítva: Okt 27, 2024
(#) szs válasza proli007 hozzászólására (») Okt 27, 2024 /
 
Tanulságos, valóban. Örültem volna, ha egyenest nekem írod, de azért így is láttam
Amelyik ellenállást én néztem, az 80fok hőemelkedést ígér 50%-nál, az is elég sok -de érdekes lesz kísérletnek, mennyire strapabíró. Ui: valószínűleg ahogyan mondtad is: talán kevésbé viseli nehezen, mint egy tranzisztor a 100fokot.
És még nézek másfélét is, akár sorban vagy párhuzamosan kötve is. Nem hajt a tatár, nem tegnapra kell.
Mindenesetre jótanács volt ez.
A hozzászólás módosítva: Okt 27, 2024
(#) proli007 válasza szs hozzászólására (») Okt 27, 2024 / 1
 
Használj egy 12V/5W-os "drótlábú" izzót. Nem kell Led sem..
Ócó!
A hozzászólás módosítva: Okt 27, 2024
Következő: »»   324 / 326
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem