Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Napelem alkalmazása a lakás energia ellátásában
Témaindító: Router, idő: Júl 15, 2006
Témakörök:
Nagy fesz DC kört nem nagyon ildomos kapcsolgatni mert "elfelejt megszakadni" az ív és felgyújtasz vele mindent.
Ha 6 van napon 6 árnyékba,kösd párhuzamosan.
A Pylontech az egyik legjobb pakk ha jól emlékszem, utána kellene járni, hogy miért csinálja/nem csinálja amit csinál. Akár a hőmérséklet is lehet az oka, ki kell próbálni, hogy felfűtöd a pakkot legalább 10-15 fokra. Ha akkor is megmarad a probléma akkor valami más gond lesz, lehet hogy a BMS-sel. A BMS figyeli a cellák hőmérsékletét is, és lehet hogy amiatt korlátozza a töltőáramot.
Ha simán párhuzamosan köti az nem jó, szét kell olyankor választani a két pakkot diódákkal különben a napon lévőkből az árnyékoltakba is fog áram folyni és melegíteni fogják amitől tönkremennek.
Először is ehhez nem jó akármilyen kismegszakító. Ha nagy napsütésben kapcsolsz vele, akkor előfordulhat, hogy a kismegszakító nem képes kioltani az ívet és felgyullad!
Az általános lakossági AC kismegszakítók általában tudnak DC-t kapcsolni, de csak max olyan 70V-ig. A Schneider pl. megadja, hogy mekkora feszültséghez mennyit kell sorba kapcsolni, pl. 220VDC-re már egy négypólusú szükséges mindegyiket sorbakötve, de ennél nincs is feljebb, nem lehet az elvet követve 1000V-ig elmenni... ehhez kimondottan DC kismegszakító kell. Én viszont a napelemek Uoc-val számolnék, vagyis legalább 6dbx50V=300VDC készülék ajánlott. Ez minimum 10-15 ezer forint és sokszor alapból kétpólusúként kapható. Esetleg valamilyen DC terheléskapcsoló, de az sem lesz olcsóbb. Én akkor sem zárnám rövidre. Elvesztettem a fonalat, mert legutóbb arról volt szó, hogy 6db modulod van összesen a Growatthoz és ebből kettő problémás, amikhez optimalizálót is vettél. Azzal mi lett? Kipróbáltad? Nem vált be a Tico? Kiszámoltuk hogy az inverternek 3 modullal már biztosan kell működnie, de a teljesítménykorlát miatt én max 8db 285-öst kötnék rá. A bemeneti feszültsége miatt pedig 10-nél több semmiképpen sem lehet sorosan. Most akkor mennyi napelemed van összesen és milyen típusúak/teljesítményűek? A különálló szigetüzem/szünetmentes mit tud? Ha elég nagy akku van hozzá direktben tölthetné a napelem az akkut és akár a töltő-inverterben a töltés le is tiltható.
Ugyanolyan DC kismegszakítót kötnék rá, amit az inverter elé kell rakni. Az 2P DC kismegszakító, és sorba kötöm a két pólust.
6 db. modul volt a Growatthoz, ezt most kiegészítettem 2 db. 415 W-os modullal. (Úgy alakítottam ki a helyet, hogy további 1-2 db is felférjen, de ez nem most lesz.) A 6 db modul lenne kiiktatva, mert a 2 db modul is több teljesítményt ad, ha nincs árnyékban. A 415-ös modulok árama csak kis mértékben tér el a 285-ös panelekétől, így amikor nem lesznek árnyékban a 285-ös modulok, akkor bőven 2 kW felett lesz a beépített teljesítmény. A Growatt 2 kW-os, azt stabilan leadja majd ha minden jól megy, a túlpanelezést engedi a gyári doksija. (Ehhez kb. február végéig várni kell, akkorra fordul el a bolygónk annyira.) Egyébként a kismegszakító ideiglenes lenne, a végleges megoldás DC szilárdtestrelé lenne, ami napfény érzékelő szenzor alapján kapcsolna. Az optimalizáló nem rossz, de az arra a modulra lesz jó, amelyik a kémény miatt kap árnyékot.
Mindenhol azt írják hogy a túlmelegedés ellen. Ha ez tényleg működne akkor nem kellene venni minden panelra optimalizálót.
Bővebben: Link
Biztos írtad valamikor, milyen invertered van. Minden hozzászólásnál 5-6 oldalt visszaolvasni nem egyszerű. 6 panel (ami opt. feszültsége szintén volt, de most éppen ismeretlen) általában a legtöbb inverternek kevés.
A bypass dióda nem a túlmelegedés ellen van, hanem ha egy sáv (nem egy panel, ami legalább 3 sáv) árnyékot kap, a többi árama a diódán keresztül meg tudja kerülni. Ha minden sáv, vagy több panel árnyékot kap, ahány sáv, annyiszor ~1V-ot le kell vonni a hasznosan termelő panelek összfeszültségéből. 6 panelnál ez ~18 V mínusz. Ha a többiek is gyengén benapozottak, nem csoda, hogy nem termel a rendszer. Ilyen esetben néha jobb a rövidzár. Az legalább nem von le 18 V-ot az összeredményből. Ami 6 panelnál nagyon soványka.
Árnyékolt teljes panelből az optimalizáló se tud teljesítményt kicsiholni. Panelszintű optimalizáló, esetleg kétpaneles szintén kénytelen a bypass diódákra hagyatkozni. Sávonkénti optimalizáló pedig csak panelbe integráltan elképzelhető.
Kültéren lévő akkupack melegen tartására van ötleted vagy megoldásod?
Nem foglalkoztam vele soha, mert visszatápláló inverterem van. Ami ráadásul már megtérült. A további költségnövelés értelmetlen jelen körülmények mellett. Számomra.
Zárójelben írom az egész fűtőkábeles témát: (Kísérőfűtéshez fűtőkábel, 230V-os? De ezek a kábelek önszabályzóak, úgy tudom kaphat tápot éjjel-nappal, csak a külső hőmérsékletet kell figyelned, bár a 10-30W/m az akkuknak - ha jól szigetelt - lehet hogy sok lesz a kábel mentén. Esetleg az alapzatba teheted, mint a római padlófűtés valami rácsos borítással és a meleg levegő az akkuk mellet fel tud jönni, az oldalukat is fűtené. )
Vannak egyszerű kapcsoló termosztátok kültéri kapcsolószekrényekhez tízezer alatt pl. Finder 7T.81. De ha szeretsz barkácsolni akkor én biztos, hogy hűtőbordára szerelt teljesítmény ellenállásokat használnék TO220 tokban vagy hűtőbordás huzalellenállást. Ventilátorral pedig a levegőt gyorsan át lehet keringetni. Az ellenállásokat megválaszthatod úgy, hogy az akku rendszerfeszültséget csak ki-be kelljen kapcsolni rá, kitalálod a max szükséges wattot és akkor csak egy küszöbértékre kapcsoló termosztát kell vagy valamilyen PWM-es hőfokszabályzó cucc MOSFET-tel. De szekrényfűtést vehetsz kompletten is. A hozzászólás módosítva: Dec 29, 2024
Az éjjel én is fűtőkábelt néztem Bővebben: Link /meg fűtőszőnyeget/.
Pylontech gyári akkupack van felcsavarva egy 100x100-as zártszelvényre. Dobozt is kell neki csinálni, lépésálló hungarocelre gondoltam. A fűtőkábelt meg rá lehetne tekerni a packra. Ez még csak egy ötlet.
Aha, valami kezd rémleni. Hozzászólás
Mintha azt pont én írtam volna, hogy a fontosabb határértékek, úgymint az áram és feszültség betartható ezekkel a 400W körüli modulokkal is ha még sorosan kötöd, viszont papírforma szerint az inverter 2kVA/kW-os és 2,3kW-ig lehet túlméretezni, amit túllépsz a 6x285+2x415=2,54kW-al, de gyakorlatilag ez nem fog problémát jelenteni, mert az inverter jó esetben megfogja a munkaponti teljesítményt a maximumnál, ezzel kisebb értéken fogja tartani a levett áramot és feszültséget. De a garancia ugrik, ha kiderül... Az inverternek kell minimum 70-80V feszültség az induláshoz. Ez elég necces lesz 2db 35V-os modullal. Lehet, hogy most a télen működni fog, de a nyári melegben már nem. Az üresjárási feszültségre a besugárzás is hatással van. Mi a pontos típusa az új moduloknak? A hozzászólás módosítva: Dec 29, 2024
Sosem hallottam Pylontech-ről. Cellánként van vagy komplett akkuk/rack?
Hol van ez az egész? A semmi közepén, hogy nincs egy épület? Mit lát el, mire használod, mennyi akku van? Gyári cucc lesz vagy magadnak barkácsolod? Gondolom napelem lesz mellette, ezért én első körben valamilyen fém elosztóházra gondolnék a tartószerkezeten. Az alapból vízmentes lenne. Belülről kitapétázni valami jobbféle hungarocellel, akár grafitossal. Tetrisznél a résekhez ragasztót, purhabot használni. (Ha fontos a tűzvédelem még kőzetgyapotot is használhatnál, az nem éghető.) Az akkuk meg mondjuk egymás felett lennének alu tartószerkezeten. Amúgy ha tényleg nincs semmi a környéken és hosszútávú megoldást keresel akkor elgondolkodnék a betonaknán. -80cm-en már nincs fagy, szerintem jelentős fűtési energiát megspórolnál vele. Kisebbet-nagyobbat akár készen is kaphatsz, előre öntött gyári betonakna, villamosat is vagy vízórához. Létezik olyan pici belméretű fűzőakna, amibe lemászni sem lehet. De ha az akkuknak kitalálnál valami vízzáró fém vagy műanyagházas burkolatot a hőszigeteléssel, akkor leereszthető lenne ebbe. Egy nagyobb aknában már fali szekrényt is fel tudsz szerelni. A páratartalom nagy lesz, meg kérdés a talajvíz... a vízelvezetés zsomppal történik, de legalább lakatolható fedéllel is elláthatod. Bár belegondolva valami zárt műanyag tartályt is le tudsz ásni, csak aztán vízmentesen záródjon a teteje is. Mégis elvetném a fűtőkábelt. Túl koncentráltan adja le a teljesítményt, én nem bíznék nagyon benne. Ráadásul átkonvertálod az energiát az inverterrel, hogy 230V-al fűthess, mikor az ellenállásokat bármilyen DC feszültségre megcsinálhatod.
Ilyen modulokat vettem.
Ha jól tudom, azért nem illik túllépni a megadott max. túlpanelezési teljesítményt, mert akkor a maximális teljesítményű üzemóraszám nagyon megnő, emiatt csökken az élettartam. Ez nálam az ilyen-olyan árnyékok miatt nem fog bekövetkezni, de a déli órákban jó lenne, ha a 2 kW-ot stabilan adná azokban a hónapokban, amikor nincs árnyékban a garázs tetején lévő string.
Ez igaz, de akkor is egy vicc hogy a névleges teljesítményű üzemre napi óralimit kell, mert nem bírja egy berendezés, annyira pontosan van becsülve a várható élettartam (garanciális idő) és vele a költségcsökkentés. Napi 3,5 óra helyett lesz 5 óra maximális teljesítményen?
Hosszabb ideig fognak melegedni a félvezetők, a beépített tekercsek, de még ez sem kellene hogy problémát jelentsen, mert ha lassú felmelegedéssel is de a plusz wattok okán elérné a túlmelegedést, akkor az inverterek általában képesek a túlmelegedés miatti teljesítménycsökkentésre, biztos hogy ilyen miatt megvédik magukat. A másik hogy az elkók nagyobb igénybevételnek lesznek kitéve, tartósan nagy áram több hőt generál a soros veszteségi ellenálláson, hosszabb ideig van kitéve a nagyobb melegnek. De egy elkonak így is, úgy is véges az élettartama. Egyébként meg ennél sokkal többet tehetsz az élettartamért az elhelyezéssel, pl. tetőtér helyett pincébe, direkt napsütés helyett beltérbe. De az sem jelent sok mindent, hogy meg van adva a túlméretezési teljesítmény, a gyártó maximum a valószínű legkedvezőtlenebb esetekkel számolhat. A mellékelt napelem teljesítmény-hőfokfüggése -0,35%/C, vagyis azzal hogy a tetőn 25 fokról 45 fok üzemi hőmérsékletre melegszik máris veszít 7% teljesítményt, már csak 386W-os lesz. Az üresjárási feszültségtől valószínűleg mindig el fog indulni az inverter, de a munkaponti fesz 65-85V közötti lesz, lehet hogy most télen működik, de nyári melegben lesz vele probléma, nem indul el amikor már termelhetne. A besugárzástól is függ a kimeneti feszültség, reggeli és esti órákban szintén túl alacsony lehet a feszültség. Én biztos, hogy kettővel meg sem próbáltam volna. Jobb lett volna, ha a kettő nagyobb helyett három kicsit próbálsz meg ugyanoda tenni. Vagy visszatérsz az eredeti négyhez, amik nem voltak árnyékban és azok lesznek az állandó üzemű napelemek. Mindenesetre kíváncsi vagyok milyen tapasztalataid lesznek a kétmodulos üzemmel.
Nyáron nem tervezek kétmodulos üzemet, mert akkor rendes fényt kap az összes. Csak a téli hónapokban lesz rá szükség.
Egyébként most a 6+2 modul a teljes ködben 150 W-ot termel. Ez azért érdekes, mert a szikrázó napsütésben, amikor a 415-ös modulok rendesen kapták a fényt, de a kisebbek árnyékban, akkor 80-90 W-ot tudott kivenni az inverter.
Így már értem a helyzetet. Van ház meg távolabb kocsibeálló a napelemekkel és a tulaj azt akarta, hogy egy AC kábel menjen ki az egészhez és a kocsibeállónál legyen felszerelve minden, a hibrid inverter meg a lítium akku is? Le kellett volna beszélni a hülyeségről, vagy hagyni a munkát.
Nincs mód rá, hogy mindent átszereljetek a házba? Remélhetőleg a napelemek még éppen belefértek 2 sztringbe. A négy DC kábelt simán el lehetett volna vinni a földben védőcsőben, maximum 2-2 túlfeszvédő kell az inverternél és a kocsibeállón. 4-es kábel is elég lett volna 20-30m-re. Tárolni és kisütni lehet mínuszokban a lítiumot, de 0 fok alatt nem szabad tölteni. Ezért a bolondbiztos rendszerek már 5 fok alatt tiltják a töltést, esetleg átprogramozható még néhány fokkal kisebbre. Van, hogy ezért a védelemért nem a külső töltésvezérlő felel, hanem az akkucsomagba integrált BMS része, vagyis lehet hogy nem tudsz vele semmit sem kezdeni, ami persze nem is baj, mert a felhasználót védi. Az a gyanúm, hogy ha meg is oldod az akkufűtést akkor is lesznek még itt garanciális problémák...
Igen hivatalosan szerelt rendszer rendszerengedéllyel. Áthelyezni csak terveztetéssel lehetne megint. Túlfeszvédő se az AC se a DC körbe nincs. Amin én is csodálkozok mert a Vl lap is azt írja hogy kötelező AC DC oldalon is. De láttam már az eon szerelők álta szerelt rendszert is túlfeszvédő nélkül. Szóval nem tudom hol az igazság.
Ma délelőtt néztem alá és szembesültem vele hogy nincs szigetelve az alja. Szerintem ez nem is kültérre való. Pcenersys a márkája a Deye program meg pylon-t ír.
Még kiegészíteném a korábbi hozzászólásomat, hogy az inverterem ugyan lemezgarázsban van, ami eléggé be tud melegedni, de van alatta egy ventilátor, ami 30 °C feletti levegő hőmérséklet esetén bekapcsol, így az inverter hűtőbordája nem melegszik túl. Egyébként közvetlenül a lemezre van szerelve, ami szintén jó hővezető.
zaza99: Az áthelyezés esetén biztosan újra kell engedélyeztetni? Ha nem, akkor érdemes lenne átrakni. Egy olyan megoldás lenne még járható szerintem, hogy az akkus tárolót teszed be a házba, és egy csőben a kisfeszültségű DC kábel megy el. Ez viszont elég drága lesz a nagy keresztmetszetű kábelezés miatt, és a veszteség is nőni fog. Én elképzelhető, hogy egy szekrényt vennék neki ami fűthető, nyáron meg ventilátorral szellőztethető. Használt ipari szekrényeket keress.
Rá van írva az akkupakk címkéjére, hogy 0 fok alatt nem tölt, ezt eleve nem szabad kültérre rakni, minimum garázsba vagy valami hasonló helyre. Ha be van kötve a kommunikáció az inverter és az akkupakk között akkor azok kommunikálnak egymással, és ha túl hideg van, nem is fog tölteni.
Ezzel így annyit lehet csak csinálni, hogy építesz neki nikecellből egy dobozt ami teljesen zárt, és teszel bele 2db 24V-os izzót vagy ellenállást sorba kötve ami felfűti benne a levegőt annyira hogy mindig bőven pluszban legyen a hőmérséklet. Ha jól zár a nikecell akkor nem kell sok, szerintem 5-10W fűtés elég.
Igen ma néztem meg a helyszínen eddig csak távoról láttam. Meg IP21-es védettségű csak fuggőleges vízcseppek ellen védett az alján meg ott vannak a nyitott portok.
Ez eon-os munka?? Már ne haragudj, de ez egy undorító trehány munka.
Te amúgy ki vagy a projektben? Egy jószándékú ismerős villanyszerelő? Mert lehet, hogy nem is kellene egyelőre hozzányúlni, hanem alaposan körbefényképezve, dokumentált hibákkal együtt (egy független villamos biztonsági felülvizsgáló segítségével) az eon-t kellene rákényszeríteni, hogy önköltségen találjon elfogadható műszaki megoldást, építse át a rendszert vagy telepítse másik helyre. Ami papírokat adtak hozzá, kapcsolási rajz, jegyzőkönyv stb. azt most fényképezd vagy szkenneld be, hátha akarnak helyette adni egy "javítottat". A töltőből ítélve az lehetett az elképzelés, hogy az energia nagy része helyben legyen felhasználva autótöltésre, minimális visszatáplálással, bár akkor is bekerülhetett volna az inverter és az akku az épületbe és maximum az ac-t kellett volna visszavezetni az autótöltőhöz ha közelebb nem lehet. Az inverter IP65-ös védettségű, tömszelencékkel ellátva, ezzel nincs is akkora gond. Az akku alján lévő kapcsolók és csatlakozók egy éven belül szét fognak korrodálni, így biztosan belefolyik még az eső is, a páráról és a hófúvásról nem is beszélve. Minimum meghibásodik, de ha az akkukhoz is befolyik a víz, akkor annál is nagyobb probléma lehet. IP21-et tilos lett volna így felszerelni a kültérre. Másik nagy hiba, mint az adattáblán is rajta van, hogy 0 fok alatt nem tölthető, de a -10 fokos kisütésbe is bele lehet kötni. Erre mondhatják, hogy akkor a védelem gondoskodik róla, hogy ilyen hőmérséklet mellett "ne üzemeljen". Kérdés mi volt a szerződésben, mert ha nem volt kikötve használati korlátozás, a rendszernek 0-24-ben működnie kell, akkor kutya kötelességük ezt védett helyre beépíteni és a megfelelő hőmérsékletet is biztosítani számára. Az inverterbe menő kábel sima MT. Ez sem szerelhető csak így kültéren. Jó hogy védőcsőben van a nagyja, de akkor is éri az UV és az eső. Ennek és a kommunikációs kábeleknek is illett volna UV álló típusoknak lenniük. Milyen túlfeszvédelmek vannak az AC és DC oldalon? Már a kapcsolási rajzból kimaradt a túlfeszvédelem, vagy láthatóan eltér a megvalósult rendszer a rajztól? Van különálló áram-védőkapcsoló az autótöltőnek vagy igazolhatóan bele van építve? Úgy látom az árnyékokból, hogy biztosan nincs még összefüggő tető sem felette, csak a napelemek, de azok között nyilván beesik az eső. Az eon ha hajlandó is hozzányúlni, akkor minimális módosítással, minimális költséggel csinálná, vagyis szerintem azt lehetne elérni náluk, hogy hoznak egy kültéri műanyag vagy fém elosztószekrényt, legalább egy IP55-ös védettségűt és abba átszerelik legalább az akkumulátort és megoldják a szekrény fűtését is. Elég sürgető a probléma, de ezt helyrehozni százezres nagyságrend, ne vállald magadra. Ha most belenyúlsz a rendszerbe vagy bármit módosítasz, akkor már mindent rád tudnak fogni. Beszéljetek az eonnal és addig is legalább valami esővédő terítőt találhatnál az akkura.
A töltőt szereltem én. Igen tettem neki ávk-t és kismegszakítókat is. Ott van alatta a legrandos dobozban. Ennek is kellene túlfeszlevezető meg ott még máshova is azt most egyeztetem a tulajjal.
Ez nem E-on-os /de az se különb, ott is hiányoznak az túlfeszvédők./ A rajzot és a vbf jegyzőkönyvet már elkértem de a kivitelező 15-ig nem dolgozik. Nem építettek be túlfeszlevezetőket. És DC oldali biztosíték sincs. A tulaj csináltatott egy bádok dobozkát az volt rajta de alja nincs. Lehet hogy szerencsére mert már felrobbant volna. És igen a napelemek a tető. Ez a tulaj találmánya volt. Ráadásul nyugatra néz kb 5° dőléssel. Belenyúlni nem fogok külső fűtést próbálok neki csinálni. A hozzászólás módosítva: Dec 30, 2024
Arrol nem is beszelve, hogy a 100A(120 is lesz az csucsokban) aramot 25mm2-es H07V vezeteken borzasztoan preselt sarukkal (amik nem ehhez a furatmerethez es keresztmetszetu vezetekhez vannak), korroziovedelem nelkul probaljak megzabolazni.
Ilyen esetben altalaban hatat forditok a rendeszernek vagy atepitem ha kifizetik. De ezt igy nem szabad szerintem se futogetni se semmit se csinalni vele. Az invertert meg az akkut el kell innen pakolni valami zart helyre. Az invertert nem lenne kotelezo de mivel 48V-os az akku en nem vinnem 5m -nel messzebbre az akkut az INV-tol. Igy egyszerubb mind a kettot elrakni es a DC kabelt odahuzni. Vagy Epiteni kore egy rendes zart apro hazikot. Egy lemez dobozt en veszelyesebbnek tartok mint egy kunyhot ahol rendesen meglehet szerelni mindent. De ez csak izles kerdese. A hozzászólás módosítva: Kedd, 10:18
Inverterek leárazva maInverterek , aksik leárazva ma...EaSun Power . Én vettem egy 3,2Kw szerintem megéri 70eft-ért. Nincs adó és ingyenes szállitás. Bővebben: LinkA hozzászólás módosítva: Kedd, 11:41
Sajna ez csak marketing szöveg. Az utóbbi fél évben bármikor megnéztem az oldalt, kb ugyanezek az árak voltak. Csak épp az akció neve változik mindig, meg a számláló szokott újra indulni.
De ez a kereskedelemben főleg a kínaiaknál általános szokás. Impulzus vásárlásra csábítanak. Kb egy éve vettem tőlük az inverterem 125EFt ért, és még korábban még MPPT töltésvezérlőt is. Egész évben is ott volt az áruk, max az USD HUF változás miatt ingadozik néha pár ezret.
Lehet, hogy nem jól emlékszem, de mintha arra a weboldalra írták volna hogy vigyázni kell vele, pláne ha előre utaltál nekik pénzt.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |