Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok!
Építettem, illetve kikísérleteztem egy kis harang vezérlő áramkört (de ez inkább szabályzó). A működése a következő: Az a kis motor, amit ott a nem invertáló bemeneten láttok az egy 12V os DC motor. Az a jeladó. A harang ahogy ide-oda mozog pozitív illetve negatív feszültséget állít elő és küld rá a bemenetre. Az invertáló bemenetre egy feszültségosztót tettem (a rajzon két fix értékű ellenállást láttok, a valóságban inkább egy potit tettem oda, h tudjam állítani az érzékenységét az áramkörnek.) Ha az egyik irányba tekeredik a kis DC motor nem történik semmi, ha a másik irányba akkor kinyitja a tranzisztort. Tehát lényegében ez egy komparátor, de gondolom erre rájöttetek Az "IDŐ" névre hallgató kondi azt csinálja, h amikor tápot kap az áramkör, akkor amíg töltődik a kondi addig nyitva van a tranyó és meghúzva a relé. Ez a harang (első) indításáért felel. Utána már a DC motor már vezérli az egészet. És a relére majd egy nagyobb teljesítményű relét teszek, ami majd a háromfázisú motor (ami mozgatja a harangot) fáziscseréjét fogja elvégezni, h ide-oda tudja húzni a harangot. Namost a problémám a következő: A tápellátást egy 7805 biztosítja. De amikor kísérleteztem az áramkörrel véletlenül 6V os tápfesszel dolgoztam, és most 5 volttal még nem nyitódik ki a tranzisztor. De még a legkisebb probléma. Mert akkor 6-ttal fog menni az egész nem érdekel... De 6V -nál a relét szimiláló LED már világít rendesen mikor a megfelelő irányba pörög a DC motor, de a relének még mindíg nem elég az a feszültség ahhoz, h meghúzzon. (Egyébként 5V-os a relé). Talán nem nyit ki teljesen a tranzisztor??? Vagy miért nincs a relén tápfesz??? Segítsetek ha megértettétek az egészet
Hali!
Így első ránézésre, én azt mondom, hogy a Zéner helyére inkább egy ellenállást tegyél. A tranzisztor valszeg nem nyit ki annyira, hogy meghúzza a relét. Kicsi az áram. Ha 5V-ról járatod, beteszel elé egy 1K-s ellenállást, az egy relének simán elég áramot folyat be a bázison.
Szia !
Működtesd az áramkört és közben mérjél feszültséget a tranzisztor C - E közt. ha a tranyó nyitva van 700 mV - 1.2V közt kell mérned. 6V -os táp tudja azt az áramerősséget amit a relé megkíván ? És zener helyett 1-2K -s ellenállást tegyél Jó lett volna ha a rajzon az IC és a Tranyo neveit feltünteted. Üdv!
Nyitva van, de nem értem. És ha 5 Voltról megy akkor nem reagál a kontroll led. Lehet, h tényleg dobjam ki onnan a zenert? Mert nem akarom 6-ról működtetni. Egyébként elbírja simán a trafó. 220 mikrós puffereket tettem. Nem nagy a relé sem...
Szia !
Próbáld meg : Zener helyére tegyél 220 Ohm ellenállást, Tranyo B-E közé meg 560 Ohm ellenállást vagy nagyobbat. Üdv !
Ellenőrizd a relé üzemképességét.
A relével párhuzamosankötött védődiódát is mérd ki, hogy nincsen-e megszakadva. Emeld ki a kapcsolásbók az IC-t, természetesen kikapcsolt állapotban. Kapcsold vissza, és az (áramkörben) IC kimeneti pontjára adj pozitív tápfeszt. Ha jó a tranyó és megfelelően nagy a nyitófesz a bázison, akkor a relének határozottan meg kell fúzni. Szerintem azt a Bázis-Emitterköri ellenállást (33R) cseréld ki nagyobbra, KB: 680 - 1.5K -ra (Ub > 0.6V). A zéner értéke 3.3v vagy 3.6V lehet az alkalmazott tápfeszt figyelembevéve. Újabb próba a fent leírtakszerint. Ha ok! Akkor az IC- kell (lene) tesztelned (lásd komparátor...). A jeladód (motorod) jelét is korlátozni kéne 1-2 Voltra. Mert előfordulhat az, hogy a generált fesz nagyobb lessz a tápfesznél, és ezt nem mindegyik IC tolerálja jól, na+ a vezérléshez ennyi is elég. Valamint a tápfesz értékét is meglehetne emelni 12V (24V) ra. Így könyeb lenne nagyobb teljesítményű relét alkalmaznod és kevésbé lenne zavarérzékeny a kapcsolás, valamint a PLB:741-is jobb feltételek közöt dolgozna (UTmax +-18V = 32V). A kapcsolótarnyónak én BD135, vagy BD137, esetleg BD139-et alkalmaznék. Ezek a paramétereik: 1A és 45V, 60, 80Volt. Ezek rendszerint elelgek erre a feladatra. Persze lehet erősebbet is alkalmazni... Remélem, hogy tudtam segiteni valamit.
Sziasztok!
Na kipróbáltam amit mondtatok. Jobb le, de még mindíg csak serceg a relé, nem tud megmúzni teljesen, 2 V van a relén. Amikor direktbe rákötöttem a tranyó bázisát a 6. lábra (kimenet), még akkor se volt jó. Aztán a bázis-emitter közé tettem 1,5 - 2,2 k-s ellenállásokat, de a 2,2-es már alapból teljesen kinyitotta, de a relé épp, hogy csak megmoccant. Csináljam azt, h a kollektor és az emitter közé magasabb feszültséget tegyek??? Akkor talán több esik a relére még ha nem is nyit ki teljesen a BC182.
Sziasztok!
Kipróbáltam BD 139-cel de akkor sincsen közel tápon a relé. Már megőrülök Lehet, h tényleg kötök magasabb feszt a relé egyik pólusa és az emitter közé. Mit szóltok hozzá?
Próbáld meg ezt az elrendezést! Igy, müködni kéne...! (?)
12V-ról miért nem müködhet az áramköröd???
Hidd el, szerintem sokkal megbízhatóbb lenne a kapcsolásod!
Szia!
Gondoltam az ic miatt! Nem 5 V tápfesz kell az ic-nek? Idézet: „... Egyébként UA741-es IC tettem be ...” A UA741 mem szereti az ilyen alacsony feszültséget. (A saját tapasztalatom ez.) Ha 5V-ról táplálod akkor az +-2.5Voltos tápfeszültségnek felelne meg. Mivel ez az IC egy univerzális típus, ezért a prarméterei nem a legjobbak, főleg alacsony tápfeszültségen. Ha mindenképp 5V tápfeszről akarod a működtetni a kapcsolást, alkalmazz alacsony tápfeszültségre tervezett típust. Pontos típust nem tudok most ajánlani, de hátha valaki tud neked ebben segíteni...
Ki kell próbálni. (Szerintem) Sokkal jobb lessz.
Már csak az a kérdés, h kell-e neki 78-as ic stabilizálni a feszültséget.
van egy kis 12 V-os trafó, amivel működtetetni szeretném. Ha most beteszek egy 7812-es ic-t, akkor nem fog tudni stabil 12 V-ot adni. Tapasztalat szerint ha egy ilyen ic-re pont akkora feszültséget kötsz, mint amekkorát stabilizál, akkor sose lesz annyi, mert van egy kis veszteség. Az ilyen stabilizátorokra mindíg valamivel nagyobb feszültséget kell kötni.
A trafód 12V AC (váltó)-t, vagy 12V DC (egyen)-t ad le???
Eléglessz a TR. teljesítménye a relé meghajtására? A többivel + eggyet kell, hogy értsek... :yes:
Szia!
A trafó váltót ad le természetesen De egy gréchíddal egyenirányítom. Elég lesz. De stabilizáljam a feszültséget? Vagy elég csak pufferelnem?
Simán a graetz nem elég! Mindenképpen pufferkondit kell utánna kötni. Tapasztalati érték az, hogy amerenként 1000µF-ot kell számolni! Pufferkondinélkül lüktetö egyenfeszt fogsz kapni,
és ez itt nem jó! A vátakozó feszültség csúcsértékét az Idézet: vagy „Ucsúcs/Gyök2” Idézet: esetleg a „Ucsúcs/1,414” Idézet: „0.707*Ucsúcs” képletekkel számitható ki. Így a végeregmény PLD: 0.707*12V= megközelítőleg 16VDC lessz! Ez már elég a stabkockának. A relének nem feltétlen kell stabfesz, az mehet közvelen a puffer feszről is mivel a kimenet nyitott kollektoros lessz. Az IC-t érdemes sztabil fesszel ellátni. Néhány paramétert majd módosítani kell a 12V-os változathoz. PLD: Zéner (a kimeneti tranyó elött) 6V-os legyen. LED áramkorlátozó ellenállása 860ohm-1Kom legyen. Szerintem a többin nem kell változtatni... :vigyor4: Sok sikert. _jani_
Egy kis változtatás...
... és a stabilizátoros változat ...
Ezt azért olvasd át még egyszer, én tudom, mit akartál írni, de ez így
Te Jani!
Az véleltlenül nem Ueff*0,707? Biztos csak elírtad
Hopp olvasni tudni kell
Elnézést, szóval Ő csúcsból effektívet számol.
Ha ueff-et megszorzod egy 1- nél kisebb számmal akkor az effektívnél is kisebbet kapsz. Az ueff*0,707 nem tudom mit adhat
Itt összefoglalva olvasható, miből mit kell számolni.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |