Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Kapcsolóüzemű tápegység
Témaindító: Rendszer, idő: Feb 18, 2006
Témakörök:
Láttam már letöltötted ! Erre gondoltál??
Én ezt máshonnan nem ismertem, sz'al nem konkrétan ez kellett, hanem valami ilyesmi, és ez tök jó! Kössz!
Nincs mit!
Üdv! Egy halott panel hibakereséséhez kérek segítséget. Eredeti hivatása egy LUXEON Led-panel táplálása lenne.
Amit tudok róla: bemenő fesz: 230 V AC, kb 12-21 V közötti kimenő feszültség, 1050 mA. A panel kétoldalas, 1-1 db IRFBC20 és IRF840a fet, és egy BYW29 Shottky dióda. A másik oldal SMD, 1db LM 2901 4-es komp. IC, néhány tranyó, dióda. Állítólag mérés közbeni rövidzár tette tönkre. Néhány hideg forrasztást már megtaláltam, de továbbra sen indul be. Kérdésem az lennne, hogy merre induljak a hibakereséssel? Tudom-e digitális műszerrel a feteket lehetőleg tápfeszre kapcsolás nélkül ellenőrizni? Minden ötletet köszönettel veszek.
Szerintem először ellenőrizd a feteket, és azt a diódát. A feteket úgy kell ellenőrizni, hogy a drain-source közé mérsz ellenállásmérővel. Ha rossz a fet, akkor többnyire zárlatos a drain source átmenet.
A diódát is mérd meg azért, mert ha rövidre volt zárva cucc, akkor az is bezárlatosodhatott (habár akkor felrobbant volna az elkó). Esetleg mérd meg az ellenállásokat is, hogy nem szakadtak-e meg, a legutóbb amikor tápot javítottam, akkor a vezérlő IC-t indító 82k 2W-os ellenállás szakadt meg. Ha minden rendben, akkor nyugodtan tápfeszre kapcsolhatod, mérd meg kap-e a vezérlő IC tápot stb. Én a leírtak alapján vezérlő IC hibára gyanakszom, mert a rövidzárlatkor megnövekedhetett a tápfeszültsége.
Az előző hsz. -emhez még annyit, hogy 230-as izzóval sorbakötve próbáld ki, mert így biztonságosabb, mivel zárlat esetén kisebb a kialalakuló zárlati teljesítmény.
Szia! Közben csak feszre kapcsoltam. A negativ ponthoz viszonyítva csak 125-259 V DC-t tudtam mérni, ill. az IRFBC20 sourcén (?) 32 V-ot. Az SMD alkatrészeken nincs feszkó. Dióda állásban a multiméter a feten a D-S között szakadást mutat. ellenállás mérésnél 20M-ás állásban szintén. Ez lehet a hibás? Digit multiméterrel mérhető a fet beforrasztva tápfesz nélkül? Ha igen milyen értékeknek kell lenni?
[off] még hányszor írtad el? sebaj. javítva szabi83
A feten szakadást kell mérned a drain source között, tehát ez jó. Azonban ez nekem nem egészen egyértelmű:
Idézet: „negativ ponthoz viszonyítva csak 125-259 V DC-t tudtam mérni,” ezt milyen két pont között mérted??? a másik: Idézet: „IRFBC20 sourcén (?) 32 V-ot” ebből sem derül ki egyértelműen, hogy melyik két pont között mérted ki a feszültséget. A fet source lábja általában az egyenirányított hálózati feszültség negatív pontjára van kötve áramfigyelő ellenálláson keresztül. A következőket mérd meg légyszíves: -a primer oldalon lévő pufferelkó két lába közötti feszültséget (300V) -Az IRF840 gate source feszültsége (0V) -Az IRF840 drain source feszültsége (300V)
Légyszi tegyél fel egy képet a nyák fóliázott feléről is, hogy minél jobban képben legyünk a tápoddal.
A negatív pont a szekunder oldali puffer elkó negatívja volt.
A második üzenet alapján: a primér elkón nem mérhető se AC-, se DC. A source utáni kérdőjel pedig azt jelenti, hogy nem vagyok biztos benne, hogy ez tényleg a source. A másik fetnél a panelre van szitázva a lábkiosztás, de ennél nincs, és nem tudom egyezenek-e?
Ha nem mérsz a primer pufferen semmit, akkor valahol a hálózati egyenirányitó és az NTC környékén lehet a probléma...
A 230-as csatlakozó alatt van agy szürke axiális tokozású (?)ellenállás(?). Annak mekkora az értéke? Szerintem mérd meg multiméterrel mert lehet, hogy az szakadt el.
Szia!
Sajnos semmit nem találtam a tápcsatlakozó alatt, sem a környékén. Amit én primer oldali pufferelkónak néztem kizárásos alapon az 10 mikrós és CSAK! 50 V-os. A szekunder oldalinak tippelt az 35 V, 330 mikro. Az összes ellenállást, SMD-is vágig mértem egyik sem szakadt.
A fóliázott oldal képén a PCB # 2323 felirattól balra lévő patkó alakú fóliaszakasz a 230 V egyik bekötése, a másik láb a szemben lévő egyenes szakaszba van forrasztva.
A kimenet a bal felső sarokban +, és - jellel berajzolt 4-es csati. ( a két további érintkező a LED-es panelre ültetett figyelő ellenálláshoz vezet.) Hátha ez segít az eligazodásban.
Én NTC-t sem látok a panelen, hacsak valamelyik SMD "Bigyó" nem az. NEm igazán értek hozzá, (ez gondolom a kérdéseimből kiderült) de az az érzésem, hogy ez nem egy "klasszikus" kapcsolóüzemű táp. Azok nem spec. vezérlő IC-ről mennek? Az LM 2901 sima 4-es komparátor az adatlapja szerint. Ez nem az áramgenerátort vezérli?
Ja, igazad lehet, mert a fóliarajzból látszik, hogy a primer és a szek. rész között nincsen galvanikus elválasztás...
Szerintem ez valami PFC (power factor control) cucc lehet... Azon C01 pozíciószámú, 22n 400V-os kondin mekkora feszültség van?
Köszi a választ, mára ennyi jutott, át kell adnom a gépet a fiamnak. Viszlát holnap, ha erre jársz és esetleg ráérsz. Szia
Az IRFBC20 fet D lábára cstlakozó ellenállás kissé elszineződött. Ellenállása 8 Mohm fölötti. Szinkódos és az elszineződástől nem egyértelmű, hogy az első sáv barna, vagy szürke (Inkább barnának tűnik). A szinkód: barna-fekete-vörös-arany-lila. Kicseréltem 2 Kohmosra, de pillanatok alatt elfüstölt. Ez a fet lehet a hibás? Digit műszerrel ki lehet-e mérni?
Ez az ellenállás a panelon "R03" pozíciószámmal van jelölve?
Van egy egyszerű módszer, hogy miként lehet az elszíneződött fémréteg ellenálláskat kimérni: Szükséges hozzá egy hegyes végű mérőfej és egy ellenállásmérő. Az ellenállás egyik lábára ráteszed a mérőzsinórt, a másik mérőfejet pedig beleszúrod az ellenállás közepébe. Ilyenkor valószínűleg az ellenállás értékének felét méred. Ha szakadást mérsz, akkor a másik láb felől is próbáld meg. Ezt azért lehet így megmérni, mert a fémréteg általában csak egy ponton szakad meg. A fetet sem ártana megmérni, azt ugyanúgy kell, mint ahogy néhány hozzászólással feljebb leírtam.
Szia! Igen az R03-as. A Q01 jelű fetet időközben kicseréltem, de az új fettel is lefüstölt az R03. Kiforrasztottam a Q03-at és úgy próbáltam. az ellenállás úgy is elszállt. Amire gyanakszom: Ha megnézed a fóliás oldal képét, akkor a bal felső sarokban a +,- lellel rajzolt részen (ez a puffer elkó polaritása) a "-" jel alatti 2 db 103 értékű ellenállásnál van egy forrasztási csomópont. Szerinted nem lehet itt rövidzár? A fotón még az eredeti (gyári) forrasztás látszik, de időkőzben már az elkó lábát átforrasztottam és így már nem látszik jól.
Lehet, hogy rövidzár van ott!
Szerintem szedd le arról a pontról az összes forraszanyagot, hogy megnézhesd, hogy a rézfólia hová csatlakozik igazából.
Az SMD ragasztva is van, attól félek nagyobb bajt csinálok.
Kapcs. tápegységek tipushibája: Az elkók kiszáradnak. Kondimérő segit, miután az egyik lábát kiforrasztottad, illetve a szakadt, de méginkább zárlatos félvezetők. (10 fax-bol 9nél ez volt. )
Pandras
A 2 db elkó 10 és 330 mikrós és CSAK! 35 V, 50 V-osak.
Prinner szerint nem is kapcsolóüzemű a táp, hanem PFC (power factor control), amihez még annyira sem konyítok mint a kapcs. üzeműhöz. Amit egy "mezei" digit multiméterrel kilehet mérni a panelen, azt már mindent végigmértem: se szakadás, se rövidzár.
Sziasztok!
Beszállhatok a táp javitásba? Túl részletesen még nem olvastam beszélgetéseteket ezért lehet, hogy blődséget írok. Hasonló eszköz javitásakor vettem észre, hogy ha szekunder oldal terheletlen akkor nem indul be az egész elektronika. javaslom valamilyen műterhelést tegyél rá. H.G.
Szia! A kapcs. üzeműnél tényleg így van, de ahogy Prinner tippeli, lehet, hogy PFC (power factor control).
Ha ez így van akkor kérném a mod-okat, hogy legyenek szívesek átjavítani a téma címét. Kérném olyan hozzáértő segítségét aki biztosra meg tudja ezt a két fotóból állapítani.
Sziasztok! Találtam egy szakadt NTC-t(?), A kódszáma: 2754. Mit jelent ez? 27 Ohmos?
bocsi a hülye kérdésért de elég amatőr vok a kérdésem a következő lenne olyanoktól akik jártasabbak az elektronikában magyarul figyelem mindenki!!!! na jó kicsi vicc szóval valaki megtudná mondani nekem hogy 2 db számítógép tápot párhuzamosan össze tudnék kötni hogy esetleg nagyobb áramot vegyek le? vagy ez nem megoldható?
a válaszokat előre is köszönöm jah és ha ez esetleg működne akkor gáz a tápok közti fesz különbség? mert akkor olyat válogatnék összeaminek kissebb vagy azt lehet állítani benne? és ha igen merrefele van az a poti? mert vanni van mind1ikbe csak nem merem tekergetni...
Idézet: „2 db számítógép tápot párhuzamosan” Meg lehet csinálni, és nem gáz, ha a tápok feszültségei között relatív kicsi eltérés van, úgysem tudod halál pontosan belőni. Ezért mindegyik táp kimenet elé egy-egy alacsony nyitófeszültségű, megfelelő áramú, lehetőleg SCHOTTKY diódát kell kötni, csak ezután lehet a tápokat összekötni! Így nem fordulhat elő, hogy egyik táp "tölti" a másikat. De ezt csak olyan terhelésekhez használd, amelyek induláskor akkora áramot vesz fel, amit egy táp is elbír, úgyanis a tápok bekapcsolási ideje sem tökéletesen egyforma. Így PC-hez sem ajánlom ezt a formációt A diódákat persze hűteni kell, főleg a +12, +5, +3,3-as ágakban lévőket A fentiekhez még annyit, hogy nagyobb áramot vehetsz le, mintha egy táp lenne, de nem kétszer akkorát, mivel ahogy fent írtam, nem tudod tökéletesen szimmetrizálni a kettőt, így egyik jobban ki lesz terhelve mint a másik.
Sziasztok! kellene nekem eggy kapcsolás ami 230/24v-os és kb60w-os kellene. tudtok nekem ebben segíteni?
előre is köszi a válaszokat. |
Bejelentkezés
Hirdetés |