Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Akkumulátor töltő
 
Témaindító: josephx, idő: Jan 18, 2006
Lapozás: OK   36 / 299
(#) skoda120 hozzászólása Feb 3, 2010 /
 
Erröl lenne szó,tudom őskövület már..

PICT0354.JPG
    
(#) dokidoki válasza Inhouse hozzászólására (») Feb 3, 2010 /
 
Szia.
Igen, biztosan értenek hozzá.
Valószínű, hogy teljesen korrekt a grafikonban lévő töltési módszer. Mert ha folyamatosan 14Volt felett tartjuk a kapocsfeszültséget, akkor a gázfejlődés megmarad, még ha minimális is, de káros lehet.
Lehet, hogy érdemes belebütykölnöm egy áramérzékelő kapcsolást, ami elvégzi a TL431 átállítását az alacsonyabb feszültségre ha eléri az áramcsökkenést a töltőkör.
Mellékelem az írást a képhez, nem írtak hozzá sok regényt.
(#) dokidoki válasza skoda120 hozzászólására (») Feb 3, 2010 /
 
Ugyanilyen van nekem is, jobb mint a gazdaságos újabb keletű társai... Csak kár hogy nem automata. Megfeledkezik az ember róla és megfőzi az akkut. De érdemes modernizálni, Először erre adaptáltam a alább tárgyalt tirisztorost, de kevés neki a váltófeszültség a működéshez.(kivezettem belőle a diódahíd elől) De másfajta kapcsolással jó lehet.
(#) skoda120 válasza dokidoki hozzászólására (») Feb 3, 2010 /
 
Én is jobbnak találom,csak ha tényleg teljesen akarok tölteni vele akksit akkor időmilliomosnak kell lenni hozzá.Amit irtál nemrég az kb mennyiből hozható ki és milyen "gyors"?Jó lenne valami visszajelzés,hogy mikor van feltöltve az akksi.
(#) dokidoki válasza skoda120 hozzászólására (») Feb 3, 2010 /
 
A gyorsaságát, döntően a határozza meg, hogy mekkora teljesítményű és feszültségű transzformátort használsz hozzá. Az Re ellenállás értéke is jócskán befolyásolja az átfolyó áramot. A tirisztort kell nagyobb áramúra cserélni, és akkor elbírja a 8 Amper feletti áramot, persze hűtéssel.
Esetleg, olyan izzót használsz, amin átvihető a szükséges áram, és akkor annak az izzásán látod a töltöttség fokát.
De szerintem, nem érdemes nagy árammal tölteni, mert tapasztalatból írtam, hogy nagy áramnál hamar eléri a gázfejlődési feszültséget, és ha ezt figyeled csak akkor nem tudod teletölteni.
Én nem költöttem rá egy vasat sem, minden volt itthon hozzá. Nem vagyok tisztába az árakkal, de a trafó hozzá a legdrágább. A többi alkatrész, majdnem filléres árú.
(#) skoda120 válasza dokidoki hozzászólására (») Feb 3, 2010 /
 
És ezzel igazából mit tudnék csinálni,hogy jobb legyen?
(#) minmax válasza dokidoki hozzászólására (») Feb 3, 2010 /
 
Idézet:
„Szóval szerintem hibás az az elgondolás, hogy töltünk egy bármilyen akkumulátort valamilyen konstans árammal, és mikor elérte a kívánt kapocsfeszültséget lekapcsoljuk a töltést. Ennél az esetnél, szerintem sose lesz teletöltve az akku.”


Az áramot mindenképpen korlátozni kell a töltés elején is ebből adódóan konstans lesz a 14,4 V körüli érték eléréséig.
Tegnap volt egy kis időm és átnyálaztam az RT évkönyveket 1980-tól és millió akkutöltő rajzot találtam, de mindegyiknél mélyen hallgatnak a töltőáram szabályozásáról illetve ahol szóbakerül ott is ellenállások vagy égők sorbakapcsolásával valósítják meg. Elfogadom, hogy sokszor a legegyszerűbb megoldások a legjobbak, de 2010-be ne kelljen már égőkkel bíbelődni, minden elektronikát szerető és ismerő ember törekszik az egyszerű de egyben elegáns megoldásokra is. Nekem pl. kellene töltenem 34 Ah-tól 120Ah-ig akkut lehetőleg 1 töltővel ezért lenne fontos az áramszabályozás lehetőleg potival. Mint egy másik topicban leírtam jelenleg erre a célra kiválóan megfelel egy TR-9158A táp de ez olyan mintha ágyúval lőnék verébre. Gondoltam összedobok egy egyszerűbb stab tápot amelynél lehet szabályozni a rövidzárási áramot, de szembesülnöm kellett hogy ilyen rajz nincs, illetve van az a 4 műveleti erősítős, de azt nehézkes használni a visszahajló karakterisztika miatt.
(#) dokidoki válasza skoda120 hozzászólására (») Feb 3, 2010 /
 
Pontosan nem értem, "ezzel" Az orosz töltődre gondolsz?
Sokat nem lehet turbózni rajta. Egy lekapcsoló automatika tehetné szalonképessé.
A jó töltéshez, pedig idő kell. Én estére behozom a műhelybe az akkut, és töltöm reggelig a tirisztorossal 2-4 amper max. Persze csak akkor ha úgy érzem, hogy kissé merült, vagy nagyon hideg van. Eddig bevált.
(#) skoda120 válasza dokidoki hozzászólására (») Feb 3, 2010 /
 
Igen arra gondolok.Akkor megoldható lenne a lekapcsolás teljes töltéskor?Igazából a 4-5Amper már jó lenne.Igazából nem értem akkor minek van 10A-ig kalibrálva az óra.
(#) dokidoki válasza minmax hozzászólására (») Feb 3, 2010 /
 
Igen, kicsit pongyolán fogalmaztam, a lekapcsolással van fenntartásom...
Valószínűleg, az ideális töltő egy feszültség forrás 14.4 Volt maximált kimenőfeszültséggel. És tudja a kíván legnagyobb áramot, amivel tölteni szeretnénk. Ehhez sorosan kapcsolódik egy potméterrel állítható áramgenerátor. Az egésszel párhuzamosan a vezérlő elektronika, ami a lekapcsolást, illetve a feszültség csökkentést elvégzi a kívánt értékre(13.6V) Egy áramszabályozással ellátott táp jó lehet, csak vezérelni kell, mikor a beállított áramerősség lecsökken a kívánt értékre.
(#) dokidoki válasza skoda120 hozzászólására (») Feb 3, 2010 /
 
Mellékelek, egy kapcsolást, ami itt van a topikban, ez jó lehet erre. Bár én nem próbáltam ki.
Az ampermérője eddig mér, a beépített biztosíték is 10 amperes eredetileg. Az akku lemerültségétől és a belső ellenállásától függ a kezdeti áramerősség. Bővebben: Link A trafó és a diódahíd benne van a töltődben, csak az utána lévő rész az érdekes... egy feltöltődött akkun egy voltmérővel belőhető a potméter.
(#) bringas2 válasza dokidoki hozzászólására (») Feb 3, 2010 /
 
Honnan veszed hogy pont 14,4V al tölt minden autó fesz.g szabályozoja?Meg mérted,vagy csak álltallánoságban írsz?Mert én már mértem 2es,3as.golfot,Suzukit egynéhányat,de 14,4V felé nem ment egyik sem.Volt amin 13,8V,másikon 14,2V mértem.Egyébként természetes dolog a gázfejlödés,a mai akkuknál ezt megoldják,elnyeletik.Több zselés akkun is virit a felírat,stand by use=13,4V-13,8V,cicle use=15V,Akkor hogy is van ez.
(#) dokidoki válasza skoda120 hozzászólására (») Feb 3, 2010 /
 
Azt hiszem az írtad, hogy visszaesik már a töltés elején a töltőáram. Vagyis az akku úgy viselkedik mintha tele lenne töltve, a használat közben meg olyan mintha le lenne merülve. Ezért szeretnél nagyobb árammal tölteni.
Ez sajnos az elszulfátosodott akku jellemzője. Sokat nem tehetsz, csinálni vagy venni kell egy szulfátoldó elektronikát, és bízni a jószerencsében.
Sajnos a szulfátos akkumulátor viselkedése becsaphatja a legjobb töltőelektronikát is.
(#) skoda120 válasza dokidoki hozzászólására (») Feb 3, 2010 /
 
Jelen esetbe egy 2 hónapos akkumulátorról van szó.Van a töltön hátul egy 1.25A-os felirat és alatta gondolom a biztositék amit nem tudok kivenni.Olyan nem lehet,hogy "elfáradt"valami a töltőbe?Laikus vagyok.
(#) pb hozzászólása Feb 3, 2010 /
 
helló
találtam az oldalon egy egyszerű kapcsolást lm317-el.
azlenne a kérdésem hogy az lm317-es helyett használhatok-e lm350-es ic-t?
És hogy egy kb 200-500ma-es trafóval szerretnék tölteni egy 12voltos 6amperes zselés akkut, de ez a kacsolás hány voltig engedi tölteni az akkut, és mekkora max áramerősséggel?
(#) dokidoki válasza bringas2 hozzászólására (») Feb 3, 2010 /
 
Általánosságban írtam, szekérre és töltésszabályzóra válogatja... nem ragoztam tizedeket. A gázfejlődéssel egyetértek, kicsi elfér nagy gondot sem okozhat. Valószínűleg, a bonthatatlan gondozásmentes és a zselés miatt van értelme az alacsonyabb végfeszültségnek. Kevesebb vizet veszítenek így.
(#) dokidoki válasza skoda120 hozzászólására (») Feb 3, 2010 /
 
Beletaláltam a viselkedésébe? Ha igen, akkor jó, mert még garanciás akkor. El kell vinni egy olyan szervizbe ahol jobban meg tudják vizsgálni, például terheléses vizsgálat, savsűrűség mérés. De előtte érdemes egyeztetni az eladóval, nehogy ezért ne vegyék vissza.
szerk.
De lehet, hogy a túltöltésből is adódhat ilyen viselkedés...
A szulfátosodás, fehéres szürke valami a cellák lemezein, a túltöltés meg a dugókon látszódhat "ólompor" formájában, vagy a zavaros savon.
(#) Krisz03 válasza dokidoki hozzászólására (») Feb 3, 2010 /
 
Idézet:
„Valószínűleg, a bonthatatlan gondozásmentes és a zselés miatt van értelme az alacsonyabb végfeszültségnek. Kevesebb vizet veszítenek így.”


Azokhoz inkább kicsivel magasabb feszültség kell, hogy tudjon működni a gázrekombináció. A gondozásmentes akkuk ugyanis semmilyen formában nem tudnak vizet veszíteni (hacsak nem nyílik ki a biztonsági szelep). A keletkezett gázokból ugyanis újra víz keletkezik.
(#) dokidoki válasza Krisz03 hozzászólására (») Feb 3, 2010 /
 
Értem, sosem merültem el benne ennyire. Van bőven hiány az ismereteimben.
Amivel találkoztam, autóakku, gondozásmentes, annyiban merült ki, hogy nem lehetett kicsavarni a dugókat. Meg többnyire le is van ragasztva valami matricával... De bontottam ki ilyet, a dugóknál a szellőző rendszer megvan és a kivezetője sem hiányzik. Vagyis kiszökhet a gáz könnyen.
(#) skoda120 válasza dokidoki hozzászólására (») Feb 3, 2010 /
 
Gondozásmentes az aksi.De ha új akksit teszek rá akkor is ezt csinálja a töltő.Kiszedtem a biztositékot,olyan ami rávanirva a töltőre.Hol keressem a 10A-os biztit?
(#) Krisz03 válasza dokidoki hozzászólására (») Feb 3, 2010 /
 
Igen, de az nem gondozásmentes, hanem sima hagyományos, gondozást igénylő. Csak ugye megtévesztőek a leragasztott kupakok. Így drágábban lehet adni.
(#) dokidoki válasza skoda120 hozzászólására (») Feb 3, 2010 /
 
Értem, így paxxolom a kérdést, bár a feltöltődött akkumulátornál normális jelenség a töltőáram bezuhanása.
A biztosítékból nálam kettő is van, egyik a primer oldalt védi emlékeim szerint 1 A-os, a másik a 10 A-os eredetileg egy lengő dugóban a töltővezetéken található.
(#) Inhouse válasza dokidoki hozzászólására (») Feb 3, 2010 /
 
Szia!

14,4V felett indul a gázképződés, ezért van az autók fesszabályzója ennyire állítva, hogy ne történjen meg. Nem hiányzik oda.
A 15-16V töltőfeszültség sok leírásban szerepel úgy, mint egyetlen lehetséges módszer a teljes feltöltéshez, persze ügyelve a gázokra.

Kössz a leírást.

Üdv
Inhouse
(#) Inhouse válasza minmax hozzászólására (») Feb 3, 2010 /
 
Szia!

Miért kellene agyonbonyolítani modern cuccokkal, mikor az izzós bolondbiztos és az egyszerűsége ellenére kiválóan teszi a dolgát?
Ne arra gondolj, hogy ez kókány dolog, itt az izzó hasznos tulajdonságai vannak kihasználva.

Üdv
Inhouse
(#) Inhouse válasza bringas2 hozzászólására (») Feb 3, 2010 /
 
Szia!

A 14,4V a szabvány. Ezt alapjáraton is tudnia kellene, fogyasztókkal is, persze nem teljesen lemerült akkuval...
Ha nem éri el a töltőfeszültség a 13,8V-ot, soha nem lesz az akku feltöltve, és elindulhat a káros mértékű szulfátosodás. A 2-es és 3-as Golf is lehet már öreg...

A "zselés" akkuk teljesen más tészta, másfajta töltést igényelnek.

Üdv
Inhouse
(#) skoda120 válasza dokidoki hozzászólására (») Feb 3, 2010 /
 
Igy már én is passzolom.Sehol nincs több biztositék.Nem értem.
(#) Inhouse válasza dokidoki hozzászólására (») Feb 3, 2010 /
 
Szia!

A gyártók/forgalmazók többsége a szulfátosodást nem tartja garanciális hibának. Sőt már nem garancia van az akkukra, hanem szavatosság. Gyakorlatilag egy akku jótállási papírjában minden fel van sorolva, amitől az tovább nem "garanciás". Forgalmazója válogatja, hogy ezt mennyire veszi komolyan. Ha igen, akkor azok a vásárlók szívnak.
Nehéz elhinni, hogy egy mezei vásárló rendszeresen méri az akku állapotát, meg viszi regenerálásra, tölti...stb...

Üdv
Inhouse
(#) dokidoki válasza skoda120 hozzászólására (») Feb 3, 2010 /
 
Az enyém már 20-25 éves lehet, hogy ekkor még nem spóroltak ők sem.
(#) Inhouse válasza Krisz03 hozzászólására (») Feb 3, 2010 /
 
Inkább hívhatnák őket gondozásszegénynek...
Ha a fóliát leveszed, általában ugrik a "garancia".

Itt egy beszédes példa az akku garanciális kezelésére, gyakorlatilag a B3 ponton túl nem jut senki...

Római akku

Üdv
Inhouse
(#) proli007 válasza dolfin hozzászólására (») Feb 3, 2010 /
 
Hello!
Látom ezzel a szerencsétlen 317-el, mindenkinek gondja van. Lemodelleztem az IC működését mint áramgenerátor, remélem így már érthetővé válik a működése. (természetesen belül nem ez van, de működését tekintve igen)

- A három lábát jelöltem. Ami ezen belül van, az van a tokban.
- Az IC-ben belül található az 1,2V-os referencia feszültség. Ennek pozitív pontja, közös az Out kimenettel.
- Az erősítő fokozat, összehasonlítja a belső referencia feszültséget, az ADJ lábon mérhető feszültséggel. Ha az ADJ láb feszültsége (out-ponthoz képest) nagyobb mint a referencia feszültség, akkor az erősítő zárja a T1 áteresztő tranzisztort. Így szabályozva a tranzisztoron átfolyó áramot. Ha kisebb, akkor nyitja.
- Így beáll, egy egyensúlyi helyzet, és az Out és ADJ lábak között 1,2V feszültség mérhető. (És ez mindig állandó, míg az áramkör szabályozni képes. Tehát vagy a belső túláram-védelem működésbe nem lép, vagy a szabályozáshoz/működéshez szükséges feszültség az In és Out lábak között, le nem csökken kb. 3V alá. Azaz a kimeneti feszültségnél, a bemeneti feszültségnek minimum 3V-al magasabbnak kell lenni.) Tekintve, hogy az Out és ADJ lábak között most az 1ohm van, azon 1,2A-nak kell folyni.
- Ha egy ellenálláson a feszültség állandó, akkor a rajta átfolyó áram is állandó. Ez maga az áramgenerátor kritériuma..
üdv! proli007

LM317-CG.png
    
Következő: »»   36 / 299
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem