Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » UV-s NYÁK levilágító készítése
Lapozás: OK   7 / 136
(#) Sonix válasza Norberto hozzászólására (») Feb 3, 2007 /
 
Hali!

Igen,

"XL7090UVV-L100-UV7-12

250-300 mW, 390-395 nm"

ez az UV LED! :yes:
(#) Szárnyas hozzászólása Feb 10, 2007 /
 
Sziasztok
Vettem én is egy ilyen uv ledet, csak felmerült bennem pár kérdés ezzel kapcsolatban. A első, hogy valaki írta, hogy célszerű egy Lm317 ic-vel meghajtani áramgenerátoros kapcsolásban. Az lm317 adatlapját megnéztem, de nem vagyok benne biztos, hogy az lenne amire én gondolok. (1. kép) Ha ez lenne az és az ellenállással belövöm mondjuk 250mA-re, akkor hány voltot kap a led. Van-e valamilyen képlet arra, hogy így mennyi a kimenő fesz? Ha jól tudom a led max. nyitóirányú fesz.-e 4V.
A másik meg azzal kapcsolatos, hogy eSDi írta egyik hsz-ban hogy:
Idézet:
„A nyákot kell úgy kialakítani, hogy nagy rézfelűletet kell hagyni hőelvezetés céljából. A LED-en meg ki van alakítva egy elszigetelt rész (szinte az egész LED alja) ami a hőelvezetést biztosítja. Ezt kell összeforrasztani a hőelvezető felülettel.”
Ezt a hűtőfelületet hogy lehet ráforrasztani az alatta levő nyák rézfelületével? Vagy lehet, hogy az enyém más kialakítású (2. kép) Bocs, ha nagyon láma a kérdés, de SMD ledeT, még soha nem forrasztottam, igazából más SMD alkatrészt se.
Ja, és még az előző kérdéssel kapcsolatban: lehet-e az Lm317-el több ledet hajtani, mondjuk sorbakötve, és ha igen hogyan?
köszi.
(#) Norberto válasza Szárnyas hozzászólására (») Feb 10, 2007 /
 
1. Igen, ezen kép alapján kell majd kiszámolnod a max. kimenő áramot.

2. Igen, az a pirossal bekarikázott terület az, ami a LED-től úgymond független, tehát a hűtést szolgálja. Pontosabban a hő átadását a LED-től a hűtőfelület felé, ami lehet NYÁK-lemez, kisebb hűtőborda, stb.

3. Szerintem lehet több LED-et is hajtani sorban az LM-ről, de akkor megfelelő kimeneti feszültségnek kell lennie, ugyanis a LED-ek soros kapcsolásával azok nyitófeszültségei összeadódnak.
(#) bbatka válasza Szárnyas hozzászólására (») Feb 10, 2007 /
 
Kell még egy feszültséggenerátor is amit az áramgenerátor elé kell tenned. Így betudod állítani a szükséges feszültséget és az áramot is. Javaslom hogy ezt is Lm317-el csináld meg.
(#) Szárnyas hozzászólása Feb 10, 2007 /
 
Norberto : De hogyan tudom ezt összeforrasztani a hűtőfelülettel, ahogy eSDi is írta?

bbatka : Tudnál valam rajzot küldeni róla, és hogy hogyan számolhatom ki?
(#) Sonix válasza Szárnyas hozzászólására (») Feb 10, 2007 /
 
Hali!
Az 1.kép az LM317 áramgenerátoros üzemmódja, jól gondoltad! Én egy 4,7ohmos 5W-os ellenállással állítottam be 265mA-t és mértem is. A feszültséggel én kísérleteztem egy kicsit. Először 12V-tal hajtottam, de az ellenállás is meg az LM317 is nagyon melegedett. Elkezdtem csökkenteni a feszültséget, és azt tapasztaltam, hogy kb. 6,4-6,5V-tól lefelé meredeken csökken az áram. 5V-on már csak 80-100mA-t hajt át a leden. (UI karakterisztika)
6,5V-on járattam kicsit, így még leadta a 265mA-t, és nem melegedett annyira!
(#) Sonix válasza bbatka hozzászólására (») Feb 10, 2007 /
 
Én is így csináltam!
LM317 szabályozható feszstab! :vigyor3:
A képen látszik én hogy forrasztottam be!
(#) Sonix válasza Szárnyas hozzászólására (») Feb 10, 2007 /
 
Itt a feszstab kapcsolás értékekkel!
Én ezzel építettem meg egy kis próba panelen!
Kb. 1,5V-10,5V-ig lehet a potival szabályozni!

feszstab.JPG
    
(#) Szárnyas válasza Sonix hozzászólására (») Feb 10, 2007 /
 
Tehát akkor két LM317-et használtál fel, az elsővel a feszt. állítottad be, a másodikkal az áramerősséget? A fesz. szabályzó hány voltot kap nálad? Nálam 12V-ról menne. Bocs a sok kérdés miatt, még kezdő vagyok.

A forraszást úgy csináltad, hogy a két vezető felületet és a hűtőfelületet a nyákon befuttatad ónnal és utána forrasztottad rá?
(#) Sonix válasza Szárnyas hozzászólására (») Feb 10, 2007 /
 
12V-ot adok a feszstabnak, és ez táplálja párhuzamosan a két áramgenerátort. Én két leddel próbálkozom!

Be kell futtatni ónnal és utána nem nagy ügy beforrasztani.
Én az egyiket forrólevegővel forrasztottam, a másikat meg pákával. Mind a kettő járható út!

Egyet ne felejtsetek el! Védjétek a szemetek!
Mert én nem néztem csak nagyon keveset, és nem is közvetlen bele néztem, de jojóztak a szemeim! :guluszem1:
(#) bbatka válasza Szárnyas hozzászólására (») Feb 10, 2007 /
 
Bocsi ! Közben a RT évkönyveket olvasgattam, de látom már mások segítettek.
(#) Szárnyas hozzászólása Feb 10, 2007 /
 
Köszi mindenkinek a gyors válaszokat

Még egy dolgot szerentnék kérdezni. Az lm317-es feszültségszabályzós bekötésénél a V0=Vref(1+R2/R1)+IadjR2 képlettel lehet a kimenő feszt. kiszámolni, de a Vref-et és a Iadj-ot honnan veszem?
Tudom, hogy Sonix leírta az ellenállatok értékét, csak szeretném tudni pontosan, hogy lehet kiszámolni.

Próbálgatásnál majd heggesztő szemüveget veszek fel
(#) Sonix válasza Szárnyas hozzászólására (») Feb 10, 2007 /
 
Tudom ajánlani mindenkinek az alábbi linket!

http://www.muzique.com/schem/lm317.htm

(#) hammer14 hozzászólása Feb 10, 2007 /
 
csősztök lenne egy nem túl bpnyolult kérdésem de lehet hogy hülyén hangzik számotokra az egyik az hogy szeretnék ledeket venni de honnan mert nekem nem kisfényű ami a számítógébbe is van hanem nagy fényű kell mint amilyen a villágítós gyujtóba van talán teljesítmény diodának nevezik na rmélem értitek hogy mijenre gondolok. A másik meg az hogy ezek a ledek folyton elcsesződnek vais amik voltak elméletileg 3 v kéne nekik én 4,5 v ra köttöttem rá ezért lehetett a hibája nem leégettt hanem vibrálni kezdett hol világított nagyon hol kicsit néha meg sehogy ez kb 30 perc után jelentkezett mindegyiknél és aztán nem is javult meg egy kivételével az 1 hétig birta na szóval ennyi a válaszokat szívesen fogadom ja meg bocs hogy elég bután fogalmaztam.
(#) Sonix válasza hammer14 hozzászólására (») Feb 10, 2007 /
 
Ha jól sejtem nem tettél áramkorlátozó ellenállást a LED-ek elé, azért szálltak el szegények!
Egy hagyományos LED kb. 20-30 mA-t visel el tartósan, ezt az áramértéket be kell állítani egy sorbakötött ellenállással, aminek az értéke ohm törvénnyel kiszámítható.
R=U/I
Tehát ha te 4,5 voltról akarsz hajtani egy ledet, akkor sorba kell vele kötni egy 220ohmos ellenállást!
Egyébként nagy fényerejű ledet bármelyik elektronikai boltban kapsz.


(#) Szárnyas válasza Sonix hozzászólására (») Feb 10, 2007 /
 
Köszi a linket, én meg találtam egy másikat, ami működik oda-vissza is: http://www.cpemma.co.uk/317calc.html
A feszstabos kapcsolásnál az ellenállásoknak legalább mekkora teljesítményűnek kell lennie?
(#) Sonix válasza Szárnyas hozzászólására (») Feb 11, 2007 /
 
A te linked jobb!
Az ellenállások teljesítményének nincs nagy jelentősége.
Én mezei 0.25W-os ellenállást tettem bele, egy sima trimmer potival.
(#) iamrob válasza Szárnyas hozzászólására (») Feb 11, 2007 /
 
Hali!

Nam akarok beleokoskodni, de két LM317-nek semmi értelme.
Az áramgenerátornak 37V-ig bármilyen bemenő feszültséget adhatsz, a kimenő árama stabil marad a teljes tartományban, természetesen egy Umin feszültség fölött.
Az Umin értéke pedig úgy jön ki, hogy a LED(ek) munkaponti feszültsége + 1,25V (LM317 soros ellenállása) + 1-2V tartalék a LM317-re. Kb. ez az a feszültség, amit leginkább célszerű használni. Ha ettől többel tudod csak meghajtani, akkor a fölösleges teljesítményt az LM fogja elfűteni. Amíg ő bírja, addig mehet az Ube. Ha mégtöbbet akarsz neki adni, akkor meg egy sima teljesítmény ellenállással is elfűtheted a többlet teljesítményt, erre tök fölösleges mégegy LM317-et berakni.

Én is UV LED-del fotózom már régóta . Sokkal kényelmesebb mint a higanygőz és társai. (Előtte kvarclámpával csináltam.)
Két LED-et kötöttem sorba, ezt egy sima LM317-es áramgenerátorral hajtom. Két db 7,5 ohm 0,6W-os ellenállás párhuzamosan adja a referenciát. Ez az egész kb 10V-ot kap labortápról és 7 perc alatt kész a levilágítás.

Üdv.
(#) titi válasza iamrob hozzászólására (») Feb 11, 2007 /
 
Hali!
Nem tudnál feltenni néhány képet a cuccodról?
Jöhetne kapcsirajz is.
köszike
:yes:
(#) iamrob válasza titi hozzászólására (») Feb 11, 2007 /
 
Sajnos többszöri próbálkozásra is csak ezt a minőséget sikerült produkálni.
A nyák borzasztó egyszerű (ennek ellenére sikerült elrontanom - ezért az átkötés.)
A túloldalán van egy U alakú hűtőlemez, tartós használat után is kézzel elviselhető a hőmérséklete.
Így szoktam használni (persze lefelé világít ), olyan 10-15cm-ről 7 percig

A kapcsolási rajz mégegyszerűbb...
(#) titi válasza iamrob hozzászólására (») Feb 11, 2007 /
 
Hali!
Nekem nagyon is megfelel a minőség.
Azonban lenne még kérdésem:
Hol vetted a ledeket?
Milyen tipus?
Egyébként köszi a fáradozásodért!
(#) iamrob válasza titi hozzászólására (») Feb 11, 2007 /
 
A LED-et a ChipCAD-től vettem, ezt a típust: XL7090UVV-L100-UV7-12 (1400.- bruttó)

Az előbb lemaradt, hogy én nem forrasztottam oda a hűtőfelületét, csak szilikonzsírral bekentem.
(#) Szárnyas válasza iamrob hozzászólására (») Feb 11, 2007 /
 
Köszi a tanácsodat, egyátalán nem vettem okoskodásnak. Bármilyen tanácsot elfogadok, ha lehet belőle tanulni.
(#) Sonix válasza iamrob hozzászólására (») Feb 11, 2007 /
 
Az én esetemben azért van értelme a két LM317-nek, mert én nem labortápról akarom hajtani a ledeket, hanem van egy 12V/800mA-es tápom. De 12V-on az áramgenerátor az ellenállással együtt melegszik mint állat, ezért kell lentebb vinnem a feszt.
A két LED-et pedig nem kötöttem sorba, hanem külön panelt csináltam neki, mert így ki lehet kísérletezni, hogy mekkora területet tudnak bevilágítani, és tetszés szerint bővíthető a rendszer.
Későbbi célom egy kétoldalas levilágító építése!
(#) bbatka válasza Sonix hozzászólására (») Feb 11, 2007 /
 
Szerintem is. Az Lm317-en nem érdemes spórolni mivel rugalmasabbá teszi a használatot. Óvja a drága UV ledeket.
(#) iamrob válasza Sonix hozzászólására (») Feb 11, 2007 /
 
Igen, ugyanezt írtátok mindketten már korábban is. De miért kell LM317 a feszültség csökkentésére? Egy 22 ohmos ellenálláson 300 mA LED áram mellett esik 6,6V, így a 12-ből már csak 5,4 V jut az áramgenerátorra. Ez elég is neki és nem is melegszik. Az elfűtött teljesítmény ugyanannyi mindkét esetben.
És a LED-eket sokkal jobban védi egy ellenállás mint egy félvezető, ami bármikor zárlatos lehet...
Tehát észszerű magyarázat még mindig nincs két LM317 alkalmazására.
(#) eSDi hozzászólása Feb 12, 2007 /
 
Itt vagyok én is... hát hétvégén jól kiveséztétek a témát. Örülök neki, hogy ennyire elterjedt az UV LED használata. Az elején én nem is gondoltam, hogy egyáltalán lesz belőle valami...

A hőátadó felületet nem kötelező forrasztani, ahogy már előttem is említette valaki, nyugodtan megoldható hővezető pasztával is...

A másik! Nagyon fölösleges 2db LM317 alkalmazása....
Ha a LED-en átfolyó áramot beállítod, akkor a LED-en akkora feszültség fog esni, amekkora kell. Se több, se kevesebb... Én például semmilyen áramgenerátort vagy fesz szabályzót nem használok! egyszerűen egy PC táp 5V-os ágára rádugom és a LED-el sorba kötök egy 4.7Ohmos ellenállás és kész... Tudom, nem a legprecizebb, de megfelelő egyenlőre... Az igazi egy PWM-es áram beállítás lenne. Így mégnagyobb fényerőt is ki lehetne belőle csikarni. Nyáron talán lesz rá időm és akkor össze dobok egy ilyen PWM-es kütyüt neki....
(#) Sonix válasza eSDi hozzászólására (») Feb 12, 2007 /
 
Sziasztok!
Nem szeretem ismételgetni önmagam, de mint már mondottam a két LM317 az én esetemben van!
Én nem azt mondtam, hogy így a legjobb és így kell csinálni!
Szükségem volt egy állítható feszszabályzóra a kísérletezéshez! Ehhez volt itthon LM317-em meg minden.
Én így csináltam!
Van aki labortáppal, van aki pctáppal, kinek mije van!
(#) Szárnyas válasza eSDi hozzászólására (») Feb 12, 2007 /
 
Szia!
Találtam egy weboldalt, amin a szóban forgó Uv LED-ről lehet találni adatokat. Az oldal alján van egy kis táblázat amelyik az mutatja, hogy különböző feszültségről hány ohmos és milyen teljesítményű ellenállással sorbakötve lehet a ledet üzemeltetni és van még egy kalkulátor is amivel ki lehet számolni egyedileg, hogy milyen értékű ellenállást kell használni. Jelen esetben ha én mondjuk 1 darab led-et, 12 V-ról akarom táplálni 3.5V-on és 350mA-rel, akkor azt adja ki, hogy 24ohm-os és 3.01W-os ellenállásra van szükségem. Tehát, ha én egy ehhez közeli értékű ellenállással sorbakötve akarom hajtani a ledet, akkor nyugodtan használhatom, nem fog túlmelegedni, sem az ellenállás sem a LED? Ha így működik, nekem ez lenne a legegyszerűbb megoldás.
A másik kérdésem az lenne, hogy mekkora az az áramerősség amelyről nyugodtan az élettartam jelentős csökkenése nélkül lehet üzemeltetni a led-et? Ugyanis ezen a honlapon az található a ledről, hogy "mA test.: 350mA" , "mA typ.: 350mA", "mA max.: 1000mA". Valaki egy régebbi hsz-ben azt írta, hogy nem érdemes 350mA-on használni, mert az nem tesz jót neki. Gondolom az adatlapon "mA typ." a tipikus, jellemző értéket jelentené.
A weboldal: http://www.led-tech.de/en/High-Power-LEDs/CREE-XL-7090-Series/CREE-...9.html
(#) eSDi válasza Szárnyas hozzászólására (») Feb 12, 2007 /
 
Mint ahogy már írtam én is csak egy sima mezei 2W-os 4.7Ohmos ellenálást használok, ugyhogy nyugodtan használhatsz te is azt... De előbb egy picit nagyobbat tegyél be és mérd meg az átfolyó áramot...

Nem tudom, hogy ki írta azt, hogy nem célszerű 350mA-el járatni a LED-et... Az adatlap szerint ez a LED névleges árama.... Ezt viszont túllépni szerintem csak impulzus üzem esetén egészséges.
Következő: »»   7 / 136
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem