Fórum témák
» Több friss téma |
3 perce csináltam meg életem első kondiját, egy bizonyos leyden-i palack formájában. Kb 7dl sós víz, benne 6mm-es inox rúd egészen az aljáig, köré alufólia, ahogy kell.
Csak úgy kipróbálás szinten álltam neki, de nagyon meglepődtem az eredményen.. Az eddig szelíden mászkáló 10kV-os ívem, dobhártyaszaggató brutalitássá változott, és kissé meg is vakultam, gondolom a sok UV miatt. Minden számolás nélkül sikerült. Mi lenne, ha utána is számolnék?? /videó készül.../ JA! Ki akartam sütni, mielőtt hozzányúltam, DE nem tudtam. Ez hogy lehet? Nem "maradt benne" semmi... Gondolkodom több palack sorbakötésén, ennek van értelme? Vagy hogyan hangoljam?
Inkább párhuzamosan,aztán a végén mérni,Skori oldalán is találhatsz pár tippet a minitesla egyenirányítása című résznél..A leírtak alapján egészen komoly kondikat lehet összehozni,nagy feszt kibírnak,kapacitásuk viszonylag alacsony.Persze lehet belőlük sorozatgyártani,a kapacitásnövelés érdekében,de akkor már inkább fólia.
Na jó,most olvasom,h a Skori-féle palack 1nF-os.
Nekem 15nF kellene. De mivel mérjem? Van multiméter, ami mér kapacitást???
Szóval akkor párhuzamosítsam a palackokat? Rendesen kedvet kaptam a dologhoz, hogy ilyen jól sikerült a dolog, persze szeretném számosítani a helyzetet, hogy hogy is állok.
Van multiméter,ami mér kapacitást.Nekem is van,nem egy csúcsmodell,de azért mér,ha kell segítek!
Segíthetsz persze.. Hol lehet ilyet venni? Vagy tudsz esetleg eladót?
Pl.Bővebben: vatera..
De a neten rengeteg félét találni,nekem maxwell nevű van,nem bíznám rá az életemet,de hobbi célra megfelel! Bővebben: vatera..2
Én egy piacon vettem 1000 forintért multimétert, és azon van kapacitásmérő, mindig ezt használom, nagyon pontos. Csak kapacitásmérő miatt nem szabad több ezer forintot kiadni (jelen esetben).
Idézet: „Az eddig szelíden mászkáló 10kV-os ívem, dobhártyaszaggató brutalitássá változott, és kissé meg is vakultam, gondolom a sok UV miatt.” Igen, ilyen szép kis recsegést kapsz, ha a kondi jó. Azt kell megnézni, hogy nem-e koronázik a kondi (vaksötétben). Az ilyen sós vizes borzadályt egyébként max tesztre ajánlom, mert a só kirakódik az üvegben, meg ha valami miatt eltörik, akkor csúnya színű sós lötty ömlik mindenfelé. Ezért is említettem, hogy üvegtáblával jobb dolgozni, és ott nagyon könnyedén el tudsz érni 15nF-ot. Házi feladatnak számold ki mekkora áram alakul ki a kondi rövidre zárásakor (Ha 10kV mellett több száz A jön ki, akkor jól számoltál). Emiatt van ez a jelenség, minél nagyobb kondit raksz be, annál hangosabb, és fényesebb lesz (ha nagy fázisjavítót kötnél be, akkor elszállna a fél ház tőle ). Idézet: „Ki akartam sütni, mielőtt hozzányúltam, DE nem tudtam. Ez hogy lehet?” Úgy, hogy nagy a vesztesége a kondinak (korona és áteresztési).
Csináltam egy nagyobb, 5l-es műanyag vékonyfaló flakonból is egy ilyet, párhuzamosítva az első palackkal még jobb az eredmény, szabad szemmel nem is nézhető pár mp-nél tovább az ív, és iszonyat hangos, kell a hallásvédő.
De megnéztem sötétben, mert gyanús hangok jöttek a palackokból, meg ugye nem tudom kisütni, és mit láttam? Igen, koronázik elég szépen. Leegyengettem a fóliát egyenesre, de akkor is. Lehet valamit csinálni vele? Vagy felejtsem el, és nézzem meg az üveglapos szendvics szerkezetet?
Persze, üveglapból jobbat lehet csinálni. De ajánlott hozzá a trafóolaj, és a fólia sarkak lekerekítése.
A fólia szélén sokkal nagyobb a térerő, ezért csak azt tudnád csinálni, hogy odaraksz egy polírozott toroid gyűrűt az üvegnél. Teljesen felesleges, el kell ezt a vizezést felejteni.
Te hogy oldottad meg a koronázást a PE tekercseidnél?
Polietilénnél nagyon hosszan tekertem fel a fóliát (5 méter), így a széleknél sokkal jobban lecsökken a térerő. Megszüntetni viszont csak olajjal lehetne.
Igazából én elvagyok a koronázással is, de úgy veszem ki a szavaidból, hogy ez negatív jelenség, (csökkenti a kapacitást is?).
A lényeg, hogy akkor neked is koronázik, és mégis korrektül működik a teslád vele. Szóval? Mennyire kell akkor ezzel foglalkozni? Mehet így a primerbe, ha meglesz a kb.15nF? Vagy esetleg meg se lesz ilyen korona mellett??
Persze hogy negatív. A korona az egy párhuzamos veszteség, hő, meg jókora elektromágneses zavar forrás.
Vedd le a szikraközt, és hallgasd meg úgy, milyen hangja van a kondenzátornak. A koronának semmi köze a kapacitáshoz. Nálam nincs korona, ha van is, az is annyira kicsi, hogy max mikroszkóppal lehetne látni, különben azonnal átégne a fólia mellette. Mellékeltem egy képet egy 5 éve készült kondimról, ami korona miatt ment tönkre. Idézet: „Mehet így a primerbe, ha meglesz a kb.15nF?”
Ha nem akarod normálisan összerakni, akkor mehet.
Honnan szereztél ilyen fóliát, aminek nincs összeforrasztva az alja. Csak olyat találtam, ami X x Y cm, Z darab...
Vagy esetleg ez mezőgazdasági takarófólia? Csak mert az 100 m2-ben van, 5x20-as.. Azt meg elég macera szabdalni... Komolyan, megőrülök, hogy nem lehet ilyen kondikat venni...
Lehet venni, már linkeltem neked, hogy hol. De házilag sokkal jobb kondit összerak az ember.
Fóliát fóliaboltban kell venni Vagy veszel sima fóliát, és házilag összeforrasztod őket ellenálláshuzallal.
Sziasztok.
Remélem jó helyen járok , a segítségeteket kérném abban , hogy hogyan lehet csinálni 100nF 15-20kV s kondit illetve ha lehet hol lehet venni? Nagyon szépen köszönöm Tibi
Milyen frekvenciára? Nem mindegy, hogy AC vagy DC. Készíthetsz magad is, vagy vehetsz sok kicsit, és összerakod belőle (bár ezt nem ajánlom).
Mihez kell?
100nF 20kV mellett igen nagy teljesítményt feltételez, legalább 10kW-ról kell, hogy szó legyen bemeneti teljesítménynek. De ha már ez dupla feszültség, akkor is 4-5kW-hoz szokás ekkora kondit használni.
Én polietilén és alufóliából szoktam csinálni. A 4kVA körüli tekercsemhez tekertem 80nF 16kV-os kondit.
Meghalt egy nagyobb szúnyogcsapda nagyfesz része. Most egy TV sorkimenővel megy, egyenirányítás nélkül. Sajnos gyenge, húzza az ívet, de nem csattan, ahogy a gyári, sokáig szenved az alannyal...
Egyenirányítva, kondival pufferelve valószínű jobb lenne... Mekkora kondit ajánlanál, és hogyan lehetne elkészíteni? Üdv Inhouse
Mindenképpen egyenirányítani kell a fogyasztás miatt.
Meg kéne nézni, hogy mekkora a gyáriban a kondi, ide nem szabad túl nagy értékűt betenni, mert életveszélyes lehet. Kiszámolhatod az energiából is visszafelé, hogy mekkora érték biztonságos (a neten találni valahol arra vonatkozó adatot, hogy mi a biztonságos szint joule-ban). Tippre 100pF-500pF, ez max. 10kV-ig. Egy ilyen kondit seperc alatt tudsz készíteni üvegből, de nyákból is. Ami fontos, hogy a fegyverzet széle ne legyen hegyes, legyen lekerekített, és minden oldalról szigetelt. Az üveg azért jó, mert nagyon jól bírja a DC-t. Pl. mikroszkóp üvegalátétből is lehet csinálni, az elég vékony, és kicsi.
Kössz a választ, átbogarászom a topicot, gondolom benne van a készítés mikéntje...
Az eredeti cucc egy fekete műanyag tokban van műgyantával kiöntve, nem lehet belelátni... Üdv Inhouse
A készítést nem kell leírni lépésről lépésre. Két szembenéző fegyverzet, közte dielektrikum.. ezért jó a 2 oldalas nyáklap, (a szélek lemarva) mert már eleve ki van alakítva a kondi rajta. Kiöntöd gyantával, vagy ragasztópisztollyal leszigeteled, és kész, ez nem olyan bonyolult művelet. De ki lehet találni mást is, csak kapacitásmérővel utána meg kell nézni. Persze az is lehet megoldás, hogy veszel kisebb 1-2kV-os kondikat, és sorbakötöd őket. Pár x 10 forintból kijön.
Kösz.
Írtad pl. az üveget, az már nem olyan egyértelmű...mivel ragasztod? Mi a fegyverzet anyaga? Alufólia? Üdv Inhouse
Alufólia is jó, csak arra nehéz kivezetést készíteni. Valami vékony réz, vagy acéllemez is jó. Ha üveggel csinálod, mondtam, hogy ragasztópisztollyal tudod ragasztani, vagy műgyantával kiöntöd az egészet, akkor egy darab lesz az egész.
Köszönöm.
Közben kiderült, hogy a diódával is gond lesz, nem nagyon van errefelé ilyesmi... Üdv Inhouse
Hát igen, ide gyors nagyfesz dióda kell. Régen vettem 20kV 3mA-es 20us-os diódát, a típusszámát nem tudom, de az jó lenne ide. Ha jól emlékszem a HQ videóban vettem.
BY8418 ? Ilyesmit árultak régebben, nem tudom van-e még belőle.....
|
Bejelentkezés
Hirdetés |