Fórum témák
» Több friss téma |
Idézet: „A Polimer még most is felbukkan időnként, vagy csak képzelődöm.” Nem képzelődsz: Bővebben: Link Csak kérdés hol gyártják. Szerintem azért tiltják a szigetelőszalag használatát, mert csak akkor lehet felhasználni szigetelési célokra, ha a típus engedélyeztetve van, hogy alkalmas villamos szigetelésre. De ez a jelenlegi magyar viszonyok közt..
Amikor réges rég mestervizsgáztam az előadó azzal magyarázta a forrasztás tiltását, hogy főleg Cu kiskábelek esetén nekiestek több száz wattos pákával, melegitették ész nélkül és a kábel "nyakánál" megolvadt a szigetelés ami később zárlatot több esetben tüzet okozott.
Én egy pillanat pákát (70W) használok. Ez pont elég egy rendesen tiszta Cu kötés leforrasztásához. 4db 2.5mm2 vezetéket -nem huzatos helyen- meg lehet csinálni vele. A szorítós, wago-s, átszúrós kötőelemeket kerülöm. Azt én is meg kívánom jegyezni hogy a közel 30 éves praxisomban általam készített beégett, hibás forrasztott kötést nem láttam.
Kérdés a Hozzáértőkhöz:
Adódott egy számomra érthetetlen probléma. /Nem vagyok villanyszerelő, de némi ismeretekkel rendelkezek, és nincs kedvem az egész 107 oldalt végigolvasni. Tehát: egyik napról a másikra az egyik kismegszakító megbolondult. A hozzá tartozó áramkörben csak egy számítógép üzemelt semmi más. Egyszer csak elment az áram. Nézem a kapcsolószekrényt, a kismegszakító leoldva. Visszanyomom, kb. 5 perc után ismét leold. Na, minden konnektorból minden fogyasztót kihúzgáltam, tehát semmilyen terhelés nincs, kismegszakítót felnyomom, kb. 5 perc és megint kiold. Visszanyomom, erre levágja az óra alatti bal szélső automatát. Nincs mese, két hosszabbítóval vételeztem áramot a szomszéd szobából és a fürdőszobai konnektorból. Végül is van áram és mégsincs. Kb. négy éve költöztünk ide, nem nagyon ismerem a lakás vezetékelését. Arra nekem most nincs pénzem, hogy az egész hálózatot átvizsgáltassam. Csak tippet, ötletet kérnék hogy mi lehet a gubanc oka. Néhány képet mellékelek hátha mond valamit a hozzáértőknek. Kösz: mazsola
Zárlat azon az áramkörön amit a kismegszakító véd. Elfúrt kábel a falban, kicsúszott vezeték egy konnektorból......akármi.
Idézet: „... nincs kedvem az egész 107 oldalt végigolvasni.” Ez nem szép kijelentés, pláne, egy majd 3 éves tagság mellett.
Szia!
Azt azért tudni kellene, hogy arról az automatáról milyen áramkörök voltak megtáplálva. Elmondásod szerint mindent kihúztál a konnektorokból, mégis leoldott, sőt a főautomata is megszólalt, ez valószínű kimelegedésből származó zárlatra utal. Ez előfordulhat a konnektoroknál is, főleg ha huzamosabb ideig nagyteljesítményű igénybevételnek volt kitéve. A vezetékek szigetelései hosszan elszenesednek, majd a kötésdobozban eligazított erek, a keresztezési pontoknál összeérnek az elszenesedett s végül a fémes részükkel és kész a zárlat. Ez az eset más kötésdobozban is előfordulhat (amit itt fentebb is tárgyaltunk a kötésekről), rosszul elkészített eltérő agyagú (réz az alumíniummal) vezetékek összekötésénél (elektrokémiai korrózió), vagy laza kötéseknél, átmeneti ellenállásból adódó kimelegedés, ami a kötés szigetelését ugyancsak elszenesíti és így rövidzárlat lesz a vége. A három fázisú hálózatodnál ez inkább a csomózó dobozokban okoz nagyobb problémát a fázisok között, de jelen esetben nem fáziszárlattal van dolgunk. Tanácsom a következő: nézd végig az összes konnektort, de főleg azokat, amelyek mostanság sűrűn voltak használva, még akkor is, ha nem túl nagy teljesítményt csatlakoztattál bele. A vizsgálódást csak a TELJES áramtalanítás után kezd el. Nem árt, ha egy papírra ráírod és az óraszekrénybe betenned, hogy: Visszakapcsolni tilos! Nehogy valamelyik családtag megfeledkezzen a folyamatban lévő javításról és ..... (gondolok itt az idősebbekre).
Nem kell ahhoz mozgatni vagy használni sem.
Nekem annó apósnál volt hasonló: A konnektor rögzitő 'karmocskája" alá került a dobozba begyömöszölt vezeték. Természetesen a fázis (mert ugye egyébként ki sem derült volna). Ami szépen lassan átvágta a szigetelést az évek során. Pedig senki nem használta mivel a koloniál szekrénysor mögött volt
Ez a ma érvényes szabvány - de nem jogszabály: MSZ 2364-520:1997
A forrasztott kötést elkerülni ajánlja, de nem tiltja. Ellenben meg kell nézni, hogy a korszerű kötőelemek biztosította előnyök megvannak-e. Húzásra, rezgésre, zárlati ellenállóságra, stb. Egyébként a sodrott kötés tilalma sincs benne a 2364-ben.
Azt azért írtam, mert a B fokozatnak csak rész-villámáram levezetése esetén van szerepe, a kisebb energiatartalmú lökéseket a D és a C megfogja. Volt egy csomó alkalmazási példa a gyártók katalógusaiban, általában a B akkor hiányzik, ha "az épületen nincs villámhárító" a felirata az ábrának.
Értem már! Igazad van, de valami miatt én ki szoktam építeni, baj még nem lett belőle
Hello!
Tudom, hogy én csak kiragadtam egy dolgot a témából, de.. Fizikai törvényszerűségek önmagukban történő felsorolása, nekem nem műszaki vélemény. Mert azok hatása - súlya, csak egymással szembeálló paraméterek viszonylatában, és általunk felállított kritériumok figyelembe vételével értelmezhetőek - értékelhetőek. Tehát ha egy műszaki vélemény nem tartalmaz méréseket, számításokat, konkrét adatokat, akkor az számomra csak egy kocsmai beszélgetés, és nem értekezés valamely műszaki témában. Az is jó és hasznos, csak éppen nem szabad messzemenő következtetéseket levonni belőle.. üdv! proli007
Köszönöm a gyors válaszokat. Tehát menjünk szépen sorjában.
1./Action2K moderátornak: általában azzal szoktam kezdeni, hogy minden témát átolvasok, feleslegesen ne duzzasszuk a topikot. Ez most rendkívűli eset volt, mert az asszony nyavalygott, hogy nem tud TV-t nézni, a konyhában nincs világítás, a fiamnak nem szuperál a számítógépe, egyébként is tél van, korán sötétedik, szóval sürgetett az idő, nem trehányságból hagytam ki ezt a lépést. Különben is érdekes dolgokat lehet felfedezni olvasgatás közben. Most már lehiggadtam, át van kábelezve az egész lakás ilyen-olyan hosszabbítókkal, egy darabig így is lesz. 2./Dudus és VIM: Na akkor kezdjük az elején -/nem akarok regényt írni/-: amikor az adott esemény bekövetkezett, már délután volt, nem volt értelme nagyobb munkába belekezdeni. Leáramtalanítottam az egész lakást, és létrával, fáziskeresővel, szakadásmérővel felszerelkezve megbontottam az automatához tartozó kapcsolódobozokban található összes vezeték szigetelését leszedtem gyanakodván a réz-alumínium kötések anomáliáira //Trabant önindítókábel átmeneti ellenállása -aki még emlékszik-// de semmi problémát nem találtam. A kismegszakítóhoz menő vezetékre egy csipesz + jó hosszú vezeték, ellenállásmérő egyik pólus, másik pólussal próbálgatva a dobozban lévő vezetékek. Látszólag minden OK. Kezdett esteledni és még a hosszabbítósdit el kellett játszani. [Talán nem nagyon látszik a fényképen, de minden kismegszakítóra rá vagyon írva filctollal, hogy milyen áramkört véd. Az órának a dobozához meg nem nyúlkálnak, főleg hogy tudják mivel foglalkozok éppen.] És én vagyok a legidősebb családtag. Hadd ne mondjam hanyadik X-et taposom. Ötnél több. Persze tudom hogy a kor nem érdem, hanem állapot.És jő a második nap, amikor is áramtalanítás, minden létező konnektor, kapcsoló, lámpatest leszedve, átvizsgálva, visszaszerelve. Látszólag minden OK. Áram alá helyezés és lőn világosság. Kb.5-7 percig. Akkor kezdődék minden előlről. Ha kiold a kismegszakító és rögtön visszakapcsolom, akkor az óra alatti automata azonnal levág. Ha várok 10-15 percet akkor a szokásos jelenet kezdődik. Na ezért fordúltam én a fórumozókhoz, tudniillik részemről már csak az van hátra, hogy leszedjem a kismegszakítót és rákötve egy fogyasztót -lámpát- megnézzem hogy jó-e egyáltalán. Őszintén szólva nem akarom az egész kapcsolódobozt szétszedni, -a kismegszakítós részről van szó- másképpen meg nem jön le, mert forog mindkét anya. Egyébként nem tudom hogy ki szerelhette ez a hálózatot, de a nyári konyhai részben -különálló épület, légvezetéken megy a lakástól az áram- valamit szereltem és fázisceruzával megnéztem a konnektort hogy melyik a fázis és mindkét pólus világított, csak az egyik egy kicsit halványabban. Mindenesetre mint matektanárom szokta volt mondani, ez bizony kubikmunka lesz. Szép estét mindenkinek, azért ha felmerűl valami ötlet, szívesen várom.:mazsola
Én mint szakmabeli mindenképpen azt ajánlom hogy nézz a gumman tábla alá.És nézz bele minden kötődobozba a házba ami ide szólhat.
Szia olvastam a problémád.
Szerintem bonsd meg a kismegszakító gummantábláját még ott is lehet disznóság és ha már meg van bontva kösd ki a kismegszakítót és terheld le mondjuk egy vasalóval . A lakásba menő vezeték közben ne legyen bekötve. Ha nem kapcsol le akkor a lakásban lesz a hiba . Mérjél ellenállásmérővel a fázis nulla és a védőföldelés között ellenállást . Előtte kapcsold le a bejövő oldali kismegszakítókat! Próbálhatsz olyat is hogy csak ezt a fázist kapcsolod fel hátha fázis fázis zárlat van. A legjobb egy lakatfogós műszer lenne amivel mérnéd az áramot lehet csak egyszerű tulterhelés. Kapcsolj ki minden kismegszakítót és huzzál ki mindent a konektorból csak ez a megszakító legyen felkapcsolva Elvileg a villanyórának nem lenne szabad forognia. Ha forog akkor a hibás vezetékszigeteléseken illetve még fel nem derített fogyasztón folyik az áram. Villanytűzhelyed van? Azoknál előfordul hogy elszenesedik a bekötés. Mekkora a főbiztosíték és mekkora az ami folyton lekapcsol?Hány amperos? Van 3 fázisú dugalj is?
Így van! És az 526/1-2 es pont és ajánlja az IEC 1200-52 áttekintését.amit meg én nem találok meg.
A szigetelési ellenállást kellene megmérni (multimétert felejtsd el) minimum 230V max. a vezeték szigetelésétől függ 0,5-1KV. Az ellenállás nem lehet több 0,2Mohmnál.
Ha nem tudsz szigmérőt beszerezni , kapcsod le a kérdéses kismegszakítót és a két csatlakozó kapcsára tegyél egy áramérőt,de a multi méter csak ha van védelme akkor jó. (1,1mA felel meg a 0,2M ohmnak) Ha rossz értékek vannak (ez szinte biztos) jön a szakaszokra bontás a kötő dobozokban, célszerű elsőnek a legtávolabbit levenni és mérni az előbbi szerint.
Hali! Most olvastam a hibát. Szerintem nézd meg a kábeltartót nem e kivan dörzsölve ,és hozzáér a tartóhoz . Ilyenkor olyan mint egy nagyfogyasztó és folyamatosan nő az áramfelvétele.
Idézet: „a nyári konyhai részben -különálló épület, légvezetéken megy a lakástól az áram” Ott is le lett kapcsolva minden a hálózatról? Véletlenül nem közös a hibás fázis a melléképületével? A légkábel mindkét végén lévő csatlakozási kötéspontot le kellene ellenőrizni, ha már a tábla mögötti részen minden rendben találtatott.
Én a helyedben a megszakítóból kikötném az elmenő vezetéket ,ide sorba kötve betennék egy égőt,ezután odaállítanák valakit, hogy kiabáljon, ha az égő kialszik .Ezután mennék végig a feltételezett nyomvonalon -akár felezős módszerrel- megbontva .Első körben gyanús minden ami kültéri,konnektor lámpa...
Ügyes megoldás,tényleg jó a hibahely meghatározására.
Óvatosságból írtam a méréses módszert, mert nagy az esélye annak,hogy több helyen is lesz rossz szigetélés az izzó kevésbé durva szigetelés hibánál már nem jelez, majd kis idő múlva jelentkezhet a hiba és azért tudjuk ez tűzveszély forrása.
Ez tuti, hogy egy kezdődő szenesedett zárlat lesz valahol! És azért old mindkét automata, mert túl vannak terhelve. Ha vársz vele néhány percet ahogy írtad is, akkorra visszahűlnek és ezért tudod egy ideig használni!
A jó az egészben, hogy Valóban csak szigetelésmérővel lehet mérni, mert multiméterrel nem mérhető a zárlatod! Milyen jó ilyenkor a könnyen bontható kötés, pl. Wagó, csoki! És nem kell a vászonszigetelésű kátrányos akármit lecsipegetni a vezetékről!
Hello harmi, dobo, walter, jumbo65, VIM, proba és fulcsii!
A bőség zavarával küszködök, hirtelen annyi ötletet kaptam tőletek.Nagyon köszönöm mindannyiótoknak. Hát ma már nem lesz ezekből semmi, majd holnap nekikezdek és szépen átnézek mindent. Melléklet: ilyen műszerem van, egy orosz katonai műszer, két deci rumért adta egy volt híradós kollégám. Nem ma történt az eset és mérni sem tudok vele igazán mindent. Van hozzá valahol használati utasítás, oroszul. A melléképület témáját csak érdekességképpen említettem meg. Kb. két éve történt az eset és el volt kötve egy vezeték. Megcsináltam, azóta szuperál. Egyébként villanytűzhelyem nincs, háromfázisú dugalj van a pincében de nem használom, a kismegszakítók mindegyike 16 Amperes. Küldök értesítést ha megjavítottam. üdv:mazsola
Én csak erőművekben, gyűjtősíneknél hallottam, hogy skin hatás méretezési szempont. Bár a kapcsolóüzemű eszközök felharmonikusai már magasabb frekvenciájú áramösszetevőket is generálnak...
Kis szerencsével talán "tapintással" is meg lehet találni. Hogyha valahol langyos a doboz az már gyanús. Természetesen leoldás(ok) után és áramtalanítva...
Eléggé univerzális kinézete van.
Ha egy rendes képet nyomnál róla, biztosan kiderülne, mit lehet vele tenni.
Skin hatás 60Hz-es frekvencián (ami a nyugati szabvány) 8,57 mm. Az már egy 17,14mm átmérőjű tömör vezeték, ami 230,6mm2. Hol használunk ilyet egy családi háznál? Még a városi hálózatokban sincs. Ami inkább számottevő, az a kötéseknél az átmeneti keresztmetszet, azaz a szűkületi ellenállás.
Dehogy! Csak számszerű adatokkal is alátámasztottam ezt a skin-mizériát. Hobbi szinten, még a hangfrekvenciás tartományban (erősítők) sem kell vele számolni.
Szia! Elgondolkodtatott ...
Idézet: „... a nyári konyhai részben -különálló épület, légvezetéken megy a lakástól az áram- valamit szereltem és fázisceruzával megnéztem a konnektort hogy melyik a fázis és mindkét pólus világított, csak az egyik egy kicsit halványabban.” Mintha valahol a nulla kötésénél lenne gond. Ez háromfázisú rendszernél elég érdekes dolgokat okozhat a két fázis közé "szorult" fogyasztók miatt. Terheléstől függően az egyik fogyasztón a feszültség meg fog emelkedni és a gyengébb tönkremegy, vagy rendellenesen megnő az áramfelvétele. A kérdéses kismegszakítón feltétlen meg kellene mérni az áramfelvételt. S egyúttal a lakásban ( vagy a lakás kismegszakítóin ) a nullához képest feszültséget kellene mérni mind a három fázison. Ha nullához képest a feszültség terheléstől függően elmászik, akkor a hullakötést kell átnézni a mérőszekrényben és-vagy a lakásban. Meg lehet még mérni ( De csak áramtalanítás után! ) a legtávolabbi dugaljban a nulla és védőföldelés közötti ellenállást. Jó nulla - védőföld kötésnél nem lehet több néhány ohm -nál. ( Feltéve ha szabályosan van elkészítve a vezetékelés .) Ezzel a módszerrel akár a teljes lakás átvizsgálható. HA a mérőóra alatti kötés lesz a hibás, akkor az áramszolgáltatót kell értesíteni a tapasztalt hibáról. Mert csak ők szerelhetik a plombázott részeket. Kismegszakítók. Fogyasztásmérő. A fogyasztásmérő szerelőtáblája. STB. !!! A plomba eltávolítása sok gondot okozhat! ( Tudom mindenki tudja. De nehogy gond legyen... ) Írtad, hogy egyenlőre hosszabbítót használsz. a hosszabbító nulláját is használhatod referenciapontként...
Sajnos a behatolási mélység kifejezés (rézre a 8,57 mm 60 Hz-en) eléggé félrevezető. Pontosan csak azt jelenti, hogy abban a mélységben az áramsűrűség már a felszíninek a 37%-ára csökkent. De a csökkenés rögtön megindul.
Családi házban még 6 mm átmérőjű rézvezető is ritkán van, de a második millliméter végénél már csak a felszíni áramsűrűség 80%-a van, rézvezetőnél, 50 Hz-en. A sodronyszerkezetek alkalmazásának ez az egyik oka. Ezen felül: hegesztés, transzformátorok, érintkezők... Én ugyan nem írtam azt, hogy családi házban ez jelentős, én arra a hozzászólásra reagáltam, ami kigúnyolta az idézett cikk íróját, miszerint is 50 Hz-n egyáltalán létezik ez a hatás. |
Bejelentkezés
Hirdetés |