Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Labortápegység készítése
Szia Stanford, PCB.
Először is mégegyszer nagyon köszönöm hogy segítetek a problémám megoldásában. Tehát akkor az értékek: U1 6. láb: 10.9V U2 , U3 4. láb: -9.3V U1, U2, U3 7. láb: 31V ezeket az értékeket a kimeneti testhez képest, tehát a 0.47ohm ellenállás után a 4-es ponthoz képest mértem. üdv
Szia!
Eddig jónak tűnik, de szerintem a negatív ágban egy kicsit alacsony a feszültség. Egyelőre nem nagy baj, de ha ráérsz majd mérd már meg, hogy a D7 diódán mekkora feszültség esik (A mérőkábel egyik végét a dióda egyik sarkára, a másikat a másikra, természetesen figyelve a jó polaritásra, mivel ez egy 5,6 V-os zéner, és nekünk most a ZÁRÓ irányú fesz ejtése kell ezért furcsállom egy kicsit a -9.3V ot!) Ezután mérd meg, hogy működik-e a fesz 3 szorozás, amit az U2 IC és a köré épített elemek végeznek. Tekergesd a fesz szabályzó potit (P1) és mérd meg az U2 3. lábát a földhöz képest. Ha ez megvan, akkor szintén tekergetve a potit(P1) mérd meg az U2 kimenetét (6. láb) a földpontodhoz képest. Tehát a lépések: U2 3. láb: A P1 poti tekergetésével változik 0V-kb 11V ig U2 6. láb: A P1 poti tekergetésével változik 0V-kb 31V ig Ha ezek is rendben vannak, akkor írj és majd folytatjuk üdv
Szia!
szerinetm itt már bajságok vannak.... U2 3. láb: -6.3V nem változtatható a potival U2 6. láb:-5.3V nem változtatható a potival D7 Zener diódán 4,7V üdv
Szia!
Akkor először is nézzük a D7 diódádat. Ha záró irányban méred, annak mindenképpen negatív feszültséget kell adnia. Tehát a multiméter COM-ja megy a korábbi földpontodhoz, a zénernek meg az a része, amivel nem nulla feszt mutat megy a multiméter másik bemenetére. (Ne haragudj, nem kioktatásból írom, csak azért, hogy biztosan jól értem-e amit írsz). Ha ennek ellenére is pozitív feszt mérsz, akkor szerintem az a dióda fordítva van bekötve, ami esetleg forrása lehet annak, hogy nem pontosan ugyan ezt a feszt mérted az U2, és U3 4. lábán (-9.4 V) (merthogy azokon hajszálra anyit kellene mérni, mint amennyit a D7 diódán!) Ami az U2 3. lábát illeti arra vonatkozóan az a tanácsom, hogy kapcsoljuk le róla az áramszabályozó részt U3 IC. Ezt a D9dióda kiforrasztásával teheted meg. Ha ez megvan, akkor pontosan akkora feszt kell mérned az U2 3. lábán, mint amit írtam, vagyis 0-U1 6. lábán mérhető fesz. ig a P1 potméter függvényében. Apropó! Ugye nem világít az áramkorlátozó leded? Fontos kérdés, mielőtt bármit is csinálsz mindenképpen nézd meg, és ha világít, akkor tekerd egy kicsit fentebb a P2 potit, amíg elalszik, és aztán ismételd meg előről az eddigi méréseket. (megint bocs a kioktató hangnemért, de lehet, hogy csak az építési lázban és az élesztés okozta extázisban nem vetted észre, hogy világít ) üdv!
Szia !
Ha U2 3. lábát, vagy bármelyik bemenetet méred, jó lenne ha mindegyiknek megmérnéd a párját is. (Invertált - nem invertált bemenet összehasonlítása után derül ki, hogy mi történik a kimeneten. ) U2 3. láb: -6.3V.... U2 2. láb feszültsége ? Amúgy az U2 3. lábon negativ feszültség lehet ? Üdv!
Sziasztok!
Bocs hogy így belerondítok a beszélgetésbe, de akkor senki se tud nekem fényképe küldeni a PCB féle tápról...vagyis, hogy annak a dobozáról... köszi
Az a kép engem is érdekelne, mert én is meg akarom építeni azt a tápot.
Szia !
Doboz: 1, veszel egy műszerdobozt amibe belefér 2, teszel rá egy voltmérőt és egy ampermérőt + 2 potit Az elrendezés tetszőleges Üdv!
Köszönöm a képet...
Ebbe miért van 2 ampermérő? vagy csak én látom rosszul és más a funkciója? köszi még 1szer
Szia !
Idézet: „Ebbe miért van 2 ampermérő?” Jól látod, az 2db uA mérő, legalább is a skála az. De ez ne tévesszen meg, a felső áramot, az alsó feszültséget mér. Ezekkel a műszerekkel, hogy mit mérsz, a bekötés határozza meg. Üdv!
Sziasztok!
Nagggyon ciki..... végignézetm, amit mondtál...megnéztem a ledet is...nem világit...na mondom hátha fordítva raktam be....ezernyi ledet raktam már be jól...és bakker fordítva volt...és világít...ilyen baklövést szóval: led világít, D7 okés de azért cseréltem, -4,9 volt van rajta polarítás okés...U3 4-e lábán azért van -9,3V mert belemértem a 0,47Ohm feszültségét is, hiszen a kimeneti földponthoz képest mértem tehát az R7 utáni ponthoz képest. R7-en 4,3V van. 4,9+4,3=9,2V ezért mérek ennyit. Ha bemeneti földponthoz képest mérem, akkor megegyezika Zenerrel. üdv
Szia!
Semmi gond, csak mondtam az építés közbeni extázi (s) okozhatta. De azt nem írtad, hogy mi történt, amikor fentebb tekerted a potit, amit mondtam? És hogy megjavult-e a táp? (legalább is ami a fesz szabályozást illeti) üdv!
Ja mégvalami!
R7-nek gondolom ugyanazt a 0,47 Ohmos ellenállást kötötted be mint amit a cikk ír igaz? Akkor valami nagyon nagy zárlat van a nyákodon, mert I=U/R azaz 4,7V/0,47Ohm=10A :eek2: (de persze javítsatok ki, ha nem így van). Ilyen körülmények között viszont akkor kétséges, hogy él-e még akármelyik kimenő tranzisztorod, illetve ha nem melegszik az R7 amikor bekapcsolod a tápot, akkor bizony azt már forraszthatod is ki, és "jobb kéz bal váll módszerrel" javítani tessék :yes: . (előtte persze ellenőrízd le, hogy mennyi az ellenállása , de szerintem tuti, hogy szakadt, mert ez a tápegység nem tud 10A kiadni magából. Szia!
Szia.
akkor nagy a baj...lehet meg kellene epiteni megegyszer...a tap nem megy sajna,a led folyamatosan vilagit, a potikra nem csinal semmit. a ref.fesz megvan, (10.9V) de onnantol nuku...szoval akkor megepitem ujra..aztan jelentkezem...az uj panelt sokkal nagyobb alapossagal fogom megepiteni :yes: nagyon koszonom az eddigi help-et, remelem az uj jo lesz.. udv
Szia!
Sajnálom, hogy el kellett keserítselek..... De esetleg, amit a következőre ajánlhatok. Azok alapján, amit leírtál, szerintem nagyon nézd meg, (akár 2X is), hogy hogyan forrasztod be a diódákat. Nem kritika ként mondom, de az alapján amit írtál, szerintem legalább egyet (LED) rosszul forrasztottál be. Ezek a hibák okozhatnak ilyen dolgokat. Sok sikert az ujjáépítéshez!
Szerintetek, hogy lehetne ebbe egy áramkorlátot rakni?
http://w3.externet.hu/~veres_ferenc/html/elekrto/valttap_30V_2A.htm Előre is köszi!
Van benne áramkorlát, R3 határozza meg.
köszi szépen .Azt meg lehetne csinálni, hogy változtatahtó legyen?
Szia !
Ha több R3 -at teszel és azokat kapcsolgatod. Nem ideális megoldás ! Üdv!
Köszi a gyors választ. Akkor te mit ajánlanál? Egy másik kapcs.rajzot?
Szia !
Abban az esetben ha egy olyan tápot akarsz amin a feszültséget és az áramot is szeretnéd szabályozni, igen ! Tápegység Ez már fent van itt a topic elején, de azért linkeltem be újra mert javítottam a nyákon. Üdv !
Illetve, ha nem így csinálod, hanem egy változtatható erősítővel csatolod az árammal arányos feszültséget a bemenetre ( akkor kezd visszaszabályozni, ha eléri a 0,6V-ot ) Pl. műveleti erősítővel könnyen meg tudod csinálni.
Szia !
Ez igaz, csak bonyolultabb kisérletezni, mint egy működőt összerakni. Üdv!
Köszi a hozzászólásokat
Még gondolkozok, hogy melyiket csináljam...
Sziasztok Hátor vagyok . A közelmultban én is építettem egy tápot a Hobbyelektronika folyóirat legutolsó számából ,amit még ucai árusoknál megvásárolható volt .2004/12
Ez a tápegység tökéletesen müködik ,igaz még nem dobozoltam, és nem láttam el panel müszerekkel ,de már kipróbáltam . Én anyival egészítetem ki az egész rajzot ,hogy egy ventilátorral láttam el a hűtőt ,mert a teljes kimenő feszültségnél és max árammal terhelve a 90watt ami némi hővel jár . A forumban valaki már emlitette korábban ezt a tápot ,kérdésére válaszolva a finom feszültség beállítás úgy oldható meg ,hogy a rajzon szereplő P2 -es potival sorbakötsz egy 1KOhm -os Ajelü /lineéris/ potit ezzet tudod szabájozni finomabban a kimenő feszültséget .A rajzot sajna nem tudom felrakni ,mert azt szerzői jog védi ,de a folyóírat még beszerezhető a szerkesztőségtől www.hobbyelektronika.hu Idézet: „rajzot sajna nem tudom felrakni ,mert azt szerzői jog védi”
Mi evel a gondod?
A lapban szereplő cikkek,ábrák,ilusztrációk,ill.azok részei sterzői jogi védelem alatt állnak. Azokat részben vagy egészben bármilyen módon reprodukálni,adatrögzitó rendszerben rögziteniés/vagy tárolni , nyilvánoságra hozni a kiadó egyértelmű engedélye nélkül tilos ! |
Bejelentkezés
Hirdetés |