Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Transzformátor készítés, méretezés
Ha kérdésed van, az alábbiak segítenek a hatékony választ megadni:
Mag típusa: M, EI, UU/LL esetleg I-kből összerakott, tekercselt, toroid. Lehetőség szerint képpel.
Méretek: magkeresztmetszet a*b (amit a tekercs körbeölel) ablakméret, lánc és toroidnál, belső-külső méretek.
Primer-szekunder feszültség(ek), teljesítmény igény.
Fél kvadrát = 0,5 mm2. Valami többeres kötözőhuzalra gondoltam. Lehet vékonyabb is, csak sértetlen legyen rajta a pvc szigetelés. Zománchuzal is jó, de azt kár ilyesmire elhasználni. A pvc-t meg letekered, jó az még máshova. Az sem baj, ha nincs egyben olyan hosszúd, meg lehet azt toldani, csak le kell rendesen szigetelni.
Nem tudom, hogy probléma e az összemosodás a lemezek élein, ezért gondoltam, hogy célszerű lenne csak a primert megtekerni valami egyszerű formában, hogy egyrészt meg lehessen állapítani a minimális menetszámot, másrészt, hogy ez az összemosódás nem okoz e problémát. Az a baj, hogy erről az állórészről nem lehet semmit tudni, vagyis pl. mekkora a telítési indukciója? Vagy milyen minőségű vasból van? Ha megtekered és bekapcsolod és nem melegszik a 340 menetel, akkor biztos, hogy nagyobb indukciót is elvisel, tehát, tekerhetsz le a drótból, nem kell rá annyi menet. Én inkább attól tartok, hogy kevés lesz ez a menetszám, a régi motorok nem hiszem, hogy arról votak híresek, hogy sziliciumos lemezből csinálták az állórészt... De van ellenpélda is, mert magyarországon már nagyon régóta volt ( van? ) gyártás MX4 és MX6-os lemezanyagból, amik még most is nagyon jó minőségnek számítanak, tehát, nem a dinamólemez kategória. A Trakis használta a trafóihoz, meg Kunmadaras, meg biztosan mások is. Hát azt, hogy egyforma a vas és a rézveszteség, csak utólag, méréssel tudnád megállapítani. De erre nincs szükség, hiszen az belátható, hogyha csak a primer van feltekerve ( vagy ha már van szekunder is, de nincs megterhelve ) és nem melegszik a vas egyáltalán, akkor a trafó rendes üzeme esetén csak a rézben fog veszteség keletkezni. Erre írtam, hogy célszerű annyira lemenni a primer menetszámmal, hogy a vas már kezdjen el melegedni egy kicsit. Tehát, akkor látszódik, hogy a vas már jól ki van használva, tehát már nagyon keveset lehetne spórolni a huzalon, nem érnél el számottevő javulást. Ha viszont egyáltalán nem melegszik, akkor biztos lehetsz benne, hogy sokkal több huzalt tekertél fel, mint amennyi szükséges.
Attól, hogy nem esztergálják ki teljesen a hornyokat, nem sok javulás lesz a mágneses keresztmetszetben, hiszen a megmaradó hornyokban kisebb a keresztmetszet. A másik, hogy akkor még nehezebb megtekerni, mert valahogy le kell úgy szigetelned, hogy a hornyokba ne menjen be a huzal.
Ha bikázó tápot építesz belőle, akkor legyen kicsi a szórása a trafónak, különben nagyon ejti a feszültségét. Ha meg hegesztőt, akkor nagy szórásúnak kell lennie, úgyhogy ez nem annyira egyszerű. Ráadásul hegesztő esetében zárlatban csak a szórás, meg az ohmos ellenállások fogják meghatározni az áramot. Ha a szórás kicsi, akkor leveri az automatát... Ha túl nagy, akkor nincs hegesztőáram... szóval ez elég macerás, igazán biztosat akkor lehet építeni, ha valami komplett recept alapján csinálod. Vagy kisérletezgetni kell a szekunder tekercsek térbeli elhelyezésével. ( meg a primerével is esetleg... )
Helló!
Csináltam egy kis tesztet a gyári trafóval. Garázsban önindítóval. A megcsapolást használtam amit nagyapám hagyott rajta (és érdekes: 16VAC feszültség jön rajta). Ez a híd után már 18-19 VDC. Sokallom, de az önindító nem érzékeny ilyesmire úgyhogy belevágtam. A feszültség mondanom se kell, majd csak mint a házi trafónál leugrott. Kb 12-re. Amit még észre lehet venni, hogy szépen begyorsul az önindító, nem vacakol annyit mint az előző esetben. Mi legyen? Féltem az aksit! (Zaporozsecet hogy hogy nem bántotta?) - A toroid: Hogy érted a szórást? a keresztmetszet vastagságán, vagy a kerület kihasználásán? Mivel ugye most csak bikázásra tekerem kb. primertől függően kb. 15- 22 menet lehet rajta. Az előzős rajzom szerint és a 3x5-ös fazonhuzallal ez kb. 120 fokot foglal el a teljes kerületből. Van videó: http://www.youtube.com/watch?v=46Lwz8XJ7eA
Sziasztok, gondom adódott egy képlettel, amit itt van: Bővebben: Link Ha kicsit legörget az ember, ott van egy képlet. Amikor az A-t adom meg, akkor csak a számot kell odaírni vagy utána kell írni azt is hogy négyzetcentiméter? Meg hogy is kell ezt megoldani, mert nem tudok belőle értelmes végeredményt kihozni.
Nem kell odaírni, de abban kell megadni. Tehát mondjuk 2cm2 helyett 2.
Értem. Tehát ha van egy 4 négyzetcentiméteres hasznos vasmagom, beírom az A helyére hogy négy, aztán a jobboldalból az 1.2-t sima kivonással elvehetem az egészből, bal oldalból is?
A szórás, szórási induktivitást jelent, ez olyan, mintha valamelyik tekerccsel sorba lenne kötve egy fojtótekercs. Ez azt jelenti, hogy csökkenni fog terhelés hatására a szekunder feszültség. Ez bikázásnál nem jó, de ha csak 12 V-ig csökken le a fesz, akkor az nem baj. Hegesztésnél ennél jobban kell csökkenie, tehát, oda nagyobb szórási induktivitás kell. Ha úgy tekered meg a trafót, hogy a szekunder nincs a primer felett, akkor annak nagy lesz a szórása, ha úgy tekered, hogy a primer felett lesz a szekunder ( vagyis teljesen beteríti a primer felületét a szekunder menetek ) akkor kicsi lesz a szórási induktivitás. Tehát, a bikázáshoz húzd szét a meneteket, hogy a primer és azon a szekunder az egész vasmagot beterítse.
A 18...19 V nem nagyon árt az akksinak, ha csak rövid ideig tart ez a folyamat. Annál inkább próbára teheti az autó kompjuterét. Az lehet, hogy ezt már nem szereti.
Értem, köszönöm a választ!
(komputerrel nem lesz baj Iván még az irodába se rakott, nem hogy az Mtz-be Majd írok a fejleményekről, üdv!
Üresjárati áramot szoktak mérni. Nem értem a mérésedet, rövidre zártad a szekundereket?
Ettől függetlenül örülök hogy megszűnt a zaj.
Ezt a 15 ampert a szekunder oldalon mértem. Sajnos üres járatit nem tudok mérni, mert rossz a váltóáram mérés. Annyit tudok, hogy rövidre zárt szekunderrel viszi az 1,5 amperes biztosítékot a primer előtt. 2 amperes már jó.
Szerintem ne zárd rövidre a szekundert,mert leég a tekercs.
Amúgy nem a vasmag melegszik hanem a tekercs, csak azután a vas. Azt írtad, hogy 10cm.magas a lemezcsomag, akkor ez EI 85,ös trafó lehet, mint a képen látszik kb.3,5-4cm.pakett vastagsággal. A lemezeket,érdemes felcsiszolni, mielőtt összerakod a trafót, ne legyenek sorjásak, lakktól ragyásak, mert akkor tuti hogy zugni fog. Vagyis passzosan kell összerakni a trafót, 1-lemez már nem fér be, nem szabad erőltetni, cséve elrepedhet.
Most néztem meg alaposabban a toroid tekercselési tervedet. Korábban azt hittem, kiesztergálás után 3 cm vastagság marad. Most látom, hogy csupán 1,5 cm. 1,5 cm vastag, 12 cm magas csomaggal, 18 cm2 vasmagkeresztmetszettel nem érdemes nekilátni a tekercselésnek. 1 Tesla gerjesztéshez 575 menet tartozik. A 340 menet, amit terveztél, túl kevés, ~1,7 T gerjesztést adna a vasnak, amit csak a jobbfajta hiperszilek hajlandóak elviselni.
Szerintem ezzel a vassal csak a méhecskék (MÉH) járnak jól. Lehetne belőle hegesztőt tekerni, mert a nagy tekercselési térbe rengeteg huzal beleférne, de rettentő drága lenne. Bikázó trafót sem érdemes tekerni belőle, mert a rossz alak miatt nagyon hosszúak a menetek. Aránytalanul sok huzal kell bele.[u]
Kész szerencse, hogy valaki utánnaszámolt... tényleg mehet a MÉH-be.
Off
Valamikor réges-régen, még nagyon vasmagínséges időkben, úgy 30-35 évvel ezelőtt több motorvasmagot méregettem és számolgattam, mit lehetne velük kezdeni. Elég robusztus példányok is voltak köztük, mint ez is, ~2900 fordulatra készültek. Ha kiesztergálás után kettőt egymásba lehetett volna sajtolni, akkor már elfogadható alak és keresztmetszet jött volna ki belőle. Sajnos, a méretek soha nem illettek egymásba, így maradtak megérdemelt helyükön. Mellettük felbukkantak ellenben bontott trafó 2 m hosszú 59,5 cm széles lemezei. !!! Na ebből megvettem 60 kg-ot. Akkoriban még megérte hegesztőtrafókat tekercselni. On
Régi, szép idők... Egyszer valaki megkért, hogy számoljak ki neki egy trafót, hegesztőgépnek. Vacuumschmelze SU114b-re készült és elsőre eltaláltam a tekercsek elhelyezését is. Nagyon jó lett. Aztán pár év múlva gondoltam, magamnak is csinálok egyet de sem én, sem aki tekerte az elsőt, nem találta meg a rajzokat. Magát a trafót meg eladta valahova. Hát, így jártam. Igaz, csak néha kellene hegeszteni, azért meg szólok valamelyik szomszédnak...
Helló!
Igazad van, elszámoltam magam 3 cm nem marad éppen, horony nélkül 2,5cm most mértem meg tolómérővel. Az 30Cm2 lehet elég valamire, gondolom anyagminőségtől függ. Reggel leadtam az esztergályosnak, holnapra meglesz. Már csak utána olvastam a hozzászólásotokat Elgondolkodtam azokon amit írtatok. Figyeljetek, ráérek. Pénzbe nem kerül. Ha nem jó, legfeljebb kilököm, jó ára van most a vasnak... Ma fa vágás közben kis időt szántam a korábban említett kisebb trafómra. 18 Volt-ot játszott rákötöttük a gépre. Segített neki és nem is esett le nagyon a feszültség. kb. 9-10 Volt-ra de ez már kevés volt, nem tekerte elég gyorsan. Úgyhogy ez nem jó.. ez nem zaporozsec. Még van bennem egy kis lendület, talán ha valami pozitív tapasztalatom lesz vele, akkor befejezem a munkát, ha nem tudom sehogy sem összehozni akkor elvetem az ötletet. Mesélted hogy Co-hegesztővel bikáztatok Dutrát, kíváncsi vagyok hogy abban milyen trafót rakott a gyár, gondolom azzal nincs ennyi vacakolás. Üdv
A 2,5 cm csomagvastagsággal az a menetszám, amit számítottál, éppen jó. 1 T-nél 345 menet. Talán még lehet belőle valami. Mindenesetre aránytalanul sok drót kell bele.
Sehogy nem értem, mit számolgatsz kistrafóval. Egyszer 18 V, máskor 10 V. ? Ha 24 voltos a trafó, ki kell hozni a középkivezetését, +2 dióda és kész! Ennek vinnie kell az önindítót. A Dutra 24 voltos. A CO2 gép 3 fázisú 250 A-es, csak megfelelő állásba kellett kapcsolni. Van 8 fokozata.
A tények viszont, én már jónéhány trafót tekertem , 80W, 150,250W, ost is, és üresjáratban még nyáron se melegszik, dekányit sem, nem éri el a 30fokot a vas.
A kicsi trafó 10-20W az más, mert annak rosszabb a hatásfoka, a 100W felettieknek, 90% feletti, hatásfokot lehet elérni, mindenféle nagyobb őrvényáram nélkül. A lemezeket nem véletlenül ötvözik, hengerlés előtt Szilicium oxiddal, gyártáskor.. Azt meg ne mondja senki, hogy sértetlenül ki lehet ütni a lemezeket, egy lakkozott passzosan összerakott EI trafóból. Amikor szétszedésnél bereped visszahajlik a lemez, ki kell simítani reszelni belőle, különben összerakás után zugni fog, ami elég idegesítő. Ettől a trafó nem fog melegedni, ez is tény, csak akkor ha szarul van megtekerve. A menetszámításról sokaknak itt fogakmuk nincs, a leírásokból kitűnik.
Én sose titkoltam, nem értek a trafókhoz. Se menetszámítás, se tekerés se semmi. A tekercs nem melegszik, csak a vasmag. Annak megfogom az oldalát, és terhelésnél is hideg. Viszont a vasmag az melegszik. Igaz most, hogy jól összehuzattam nem annyira, így csak egy darabig melegszik, utána már nem. Ez kb 26 fok. Inkább csak langyos lesz.
Egyébként úgy raktam össze, ahogy írtad, de szerintem ezek a lemezek rozsdásak kicsit, és már elég megviseltek. Nem mai darab.
A javaslatom az lenne, hogy mérd meg az üresjárati áramot. Amúgy gyári primer van rajta nem? 25 Celsius az normális ha tényleg 25...
Nem sokat tudunk a trafódról, pl.primer menetszám, I=üresjárati/primer
U=üresjárati/szekunder, Ezeket érdemes lenne megmérni multival. Csak 26fok kb.a vasmag hőmérséklete, ez ne okozzon gondot,a kisebb trafók, pl.10-15W, adapterek trafói, terhelés nélkül elérik a 35-40fokot, minden gond nélkül hosszú évekig bírják. A tekercselő huzalok műanyagbázisú 150-170fokig hőálló lakkot tartalmazó/bevonatú huzalok, ezt nevezik zománcozott huzalnak, elég jól bírják. A mag melegedése csekély melegedése lehet a laza összerakásból,pl.E+I lemezek közti légrés,de a vasmag alacsony Szilícium tartalma miatt is, pl. fojtótekercs vasmagból készült. A rozsda nem gond, de ha vastagon van rajta akkor a lemezek már nem olyan passzosan mennek egymásra, ami min.veszteség lehet.
Mérnék nyugalmit, de nem jó a multiméteremben a váltóáramos rész.
Tegnap bekapcsolva hagytam, és kb 40-45 fokig melegedett jó pár óra alatt. A kérdésre válaszolva, nem eredeti a primer, illetve kevesebb a menetszáma mint eredetileg volt. Sajnos már nem emlékszem, hogy mennyi. De most jól használom, egyenlőre jó lesz, majd ha nyáron lesz időm, rászánom magam Van egy mikrosütő vasmagom, gondoltam ezt megpróbálom majd megtekerni. Nem túl magas, de jó széles. Eredetileg még hegesztve is volt. Ráadásul a mikróm is döglődik, 10 év után, szóval várhatóan lesz még egy. Ebből szeretnél egy trafót varázsolni erősítőnek. Ebben tudna valaki segíteni? Csak pár alap dologra, tanácsra lenne szükségem. Megmérem mindjárt az adatait.
Szia!
Van egy jó hírem. Kivezettem a közepét (azaz, majdnem a közepét [11/13] elb..stam) a kis 24V-s trafónak, és sikerült vele indítanom. Igaz kis hidegindító spray meg be is kellett fognom a légszűrőt, de csak azután 15 másodperc tekerés után beindult. Holnap teszek róla hogy ez jobb legyen (kicserélek pár rozsdás csavart). A lényeg hogy a középleágazásos 2diódás ötleted bejött!! Köszi a bíztatást! Ettől függetlenül még a toroiddal is játszom majd kicsit, de a lényeg hogy már nem maradok árván se így se úgy. üdv!
Szia,
ha még valahogy be tudnál fűzni néhany menetet amivel megtoldanád a 11Voltot 13ra ... még jobb lenne
Nem tudom, mindenesetre lehet hogy megkeresem a közepét pontosan Meg majd egy kis videót is csinálok, de az már a megfelelő topic-ba fog kerülni, nem ide! üdv
Az előző trafóddal köss sorba két darab 100-as égőt párhuzamosan. Úgymond "kicsit" megnöveled a belső ellenállást. Pl akku töltőnek kiváló lenne, az erősítő megszívja, de végülis egész jó kivezérlés mérő lenne belőle
A mikrónak kiváló vasa van. Építettem belőle ponthegesztőt úgy, hogy ki lett fúrva belőle a szekunder. Ebben az esetben nem kell lefűrészelni a hegesztést. Tanácsok: A mikró trafó csak az eredeti mágneses folytásával működik az eredeti primerrel, különben melegszik... Ebben az esetben a mágneses rövidzárat benne kell hagyni, kifúrni a szekundert ( ami életveszélyes feszültséget éllít elő alaphangon) és beletekerni vastagabb drótot. Ezzel pl 6-10 Voltig barátságos trafót lehet csinálni. Vagy szétszeded az egészet egy vasfűrésszel. Cséve készítés, tekercselés, impregnálás, majd CO hegesztővel össze kell hegeszteni a vasat, különben búg, mint az állat. :hide: Ne állj neki, ha nincs rendes prespán szigetelésed, textilbakelit anyag az új csévének, minősített!!! szigetelő lakk, zománc huzal, szigetelő cső a kivezetésekre, majd a történet végére egy kalibrált szigetelés és átütés vizsgáló müszered. Az utóbbi kivételével, bár lehet hogy ezt is, megveheted Kistarcsán a Villértben, de egy trafóra nem gazdaságos pl a lakk beszerzése. NEM JÁTÉK!!! mint írtam: a korábbi trafód ebben az állapotában életveszélyesnek minősíthető... Azt javaslom hogy tekerj pl 100Volt / 8 Ohm kimenő trafót valami vonali erősítő mögé, elég sok tapasztalatot lehet szerezni.
A mikro trafót be se dugd eredeti szekunderrel!! Erősítőnek nem feltétlenül éri meg trafót tekerni, ugyanis annyira általénos feszültségek kellenek, hogy olcsóbb venni pl 2*35 Voltos trafót, mint a réz amit rátekernél.... Kifejezetten kimenő trafót vagy nagyfeszültségü eszközt éri meg tekeni pl rádióamatőr végfok tápja stb.
Igazából nekem kb 600 watt 2x60 volt körüli trafóra van szükségem az erősítőhöz. Ráadásul abból is kettőre.
Sziasztok! Van 1 trafóm ami lead 24V-ot! És ezt egyen irányítom szűröm és mag hajtok vele 1 led sort!
A led sor 3mm ledekböl áll 10db led sorba és a 1 sor pedig párhuzamba van kötve! És a táp az nagyon melegszik! KB 1 órát ment és a táp úgy fel melegedett hogy nem lehet megfogni olyan forró! A tát 1 közel 150ledes karácsonyfa égősort hajtott szóval annak birnia kéne szerintem! Mi a véleményetek?
1. Mekkora ellenállást kötöttél sorba a LED-sorokkal?
2. Mekkora teljesítményű a trafó? |
Bejelentkezés
Hirdetés |