Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Építsünk mi is elektromos autót!
Lapozás: OK   24 / 100
(#) hibbantpasi válasza zolika60 hozzászólására (») Márc 22, 2011 /
 
Sziasztok!

Párhuzamosan kapcsolt generátorokat láttam már Volvo buszban.
Sorosan is működhet 3 db, de akkor rendesen át kell alakitani : gyárilag a házon vannak testelve a negativ diódák, ezt le kéne választani valahogy.


A feszültségszabályzó a forgórész gerjesztőáramát szabályozza, a feszültség felső határa a csillagos ég, ill. amennyit a diódák kibirnak...persze fordulatszámarányosan.

Értékelhető töltéshez legalább 1500-as fordulat szükséges.36 volton ez kb. 4500 lenne , és akkor még sehol nincs meg a névleges teljesitményünk(12V-os generátornál).
Az Ikarusok generátorát ismerem, ezeknek elég a kb 1200-as fordulat/perc a 28 V-hoz; 100 A -esek általában, viszont nem igazán hosszú életűek.
36 V-ra gerjesztve ez 3,6 kW teljesitmény+ a hatásfok és a hajtás veszteségei.

Sorbakötött generátoroknál , hagyományos fesszabályzóval mindig igyekezne elérni a 14 V körüli feszültséget, tehát haladás közben maximálisan lenne terhelve a generátor=> ha a hatásfokot is figyelembe vesszük, kéne vagy 6 lóerős belsőégésű motor a működéshez (55 A-es generátorra saccolva).
Ezt kb egy 400-as dizel tudná.

Szerintem megoldható mindkét verzió, egyedi feszültségszabályzóval,amit én 12,6 ill. 37,8V-ra állitanék be,( mivel savas ólomakkukról volt szó) és egy dizel stabilmotorral tekerném meg.Ez igy nem helyettesitené a hálózati töltést, csak a hatótávot növelné.=> kész is a házi hibrid

Az egy generátoros verzióban mindenképp szükség van egy ellenörző áramkörre, mivel egy akku cellazárlata esetén már forralja is a másik kettőt.

Elnézést, hogy ilyen bő lére eresztettem a mondandómat, remélem volt benne hasznos gondolat is

üdv : hp
(#) zolika60 válasza hibbantpasi hozzászólására (») Márc 22, 2011 /
 
Körülbelül ezek az én aggodalmaim is. Aztán csak az a kérdés marad, hogy miért nem a 400-as diesel hajtja a járgányt?
(#) csanaszb válasza hibbantpasi hozzászólására (») Márc 22, 2011 /
 
Sziasztok!
Köszönöm a hasznos ötleteket! Számomra ez a range extender valóban csak időnként kellene, ezért nem is feltétlen ragaszkodom a motor eredeti névleges teljesítményéhez a 2,5 KW-hoz. Csak saccolom, de talán a 36V 50A is elég lenne. Ha néha elfogy az ólom hatótávolsága, akkor hazagurulok benzinnel, de a járgányt alapvetően elektromos üzemben szeretném használni és hálózatról tölteni. Így nézve a gyengébb hatásfok sem akkora tragédia. Az viszont fontos, hogy semmiképpen ne tegye tönkre a járgány eredeti elektromos rendszerét. Elsőre azért kezdtem 3x12V generátorban gondolkodni, mert azok a cuccok könnyebben beszerezhetőek, hiszen sok van belőlük.
A sorba kötött generátorok kapnak a számukra elviselhetőnél nagyobb terhelést? (feszülséget) Tudunk arról részletesebben beszélni, miért kell a diódákat másképpen beépíteni? Ha kell megteszem, de szeretnék okosodni.
Köszi, üdv:SzB
(#) Alkatel hozzászólása Márc 23, 2011 /
 
Ha valakit erdekel... A bosch legujabb mosogepeiben 195 volt 300 Hz-s haromfazisu 800 wattos asszinkron motor van. A vezerloje tenyernyi meretu.
(#) Turciii hozzászólása Márc 23, 2011 /
 
Sziasztok!

Egy egyetemi feladat keretében szeretném a segítségeteket kérni: egy tanulmány elkészítéséhez kellene ezt a kérdőívet kitölteni.
A téma az elektromos autók és az ahhoz tartozó fogyasztói attitűd vizsgálata.
A kitöltés max 10 percet vesz igénybe.

A kérdőív ezen a linken elérhető! https://spreadsheets.google.com/viewform?formkey=dEYtSDNHZ2YyRktjSz...Umc6MQ

Nagyon hálás lennék, ha tudnátok nekem segíteni!
Köszönöm!
Üdv, Bálint
(#) dokidoki válasza Turciii hozzászólására (») Márc 23, 2011 /
 
Helló.

Kitöltöttem, de pár kérdés, hát hogy is mondjam... Gyenge.
A régebbi és a jelenlegi világkép kialakításához érdemes lenne mindenkinek megnéznie ezt: Ki ölte meg az elektromos autót Bár szerintem sokan ismeritek.
(#) zolika60 válasza Turciii hozzászólására (») Márc 23, 2011 /
 
Kitöltöttem én is. Közben azon törtem a fejem, mit lehet ebből megtudni?
(#) KTobi válasza zolika60 hozzászólására (») Márc 23, 2011 /
 
Semmit. De iskolai feladatnak jó. Még lehetőség sincs, hogy építesz elektromos autót. Kicsit ront az eredményeken, hogy külföldről töltöttem ki, itt kicsit más a jogi helyzet.
(#) Turciii válasza KTobi hozzászólására (») Márc 23, 2011 /
 
Sziasztok!

Köszönöm,h kitöltöttétek. Viszont azért ilyen a kérdőív, hogy felmérje a jelenlegi hozzáállást az elektromos autókhoz, milyen a fogyasztó attitűd felé, milyen változások szükségesek ahhoz, hogy akár Magyarországon is elterjedhessen.
A Ki ölte meg az elektromos autót én is láttam. Viszont direkt nem mentünk bele olyan részletekbe, hogy mi a szerepe az államnak, milyen jogi háttér szükséges ahhoz, hogy ténylegesen elterjedhessenek ezek az autók. Fogyasztói oldalról közelítettük meg a dolgot, hogy most mi a vélemény és ebből mi szűrjük le, hogy vajon min kéne változtatni.

Lehetőségként nem vetettük fel, hogy építesz elektromos autót, mivel hosszú távon, amennyiben elterjednek (10-20 év ugye lehet) nem ez lesz a fő üzleti koncepció.

Remélem pár kérdésre válaszoltam.
Még egyszer köszönöm a segítséget!
(#) sebes válasza zolika60 hozzászólására (») Márc 23, 2011 /
 
Jelenleg is több projekten dolgozunk, hibrid, illetve tisztán elektromos meghajtású járművek elektromos hajtásvezérlőjét, illetve BMS-t (akkumulátor felügyeletét) tervezzük. Az akkutöltésnél a kiegyenlítő áramkör mellett természetesen van alacsony-, illetve túlfeszültség figyelés. Rengeteg jó megoldás van a BMS megvalósítására, az egyik a cellák (vagy akkuk) külön-külön való töltése "áramforrásról". Természetesen a töltés lehet feszültség, vagy áramgenerátoros, ahol a generátorok jelleggörbéje (és üzemmódja) változtatható.
Fórumtársunk elképzelt megoldása egy a sok közül, ahol az akkuk töltése belsőégésű motor által meghajtott generátorokkal történne, ahol a generátorok közös tengelyen lehetnek, de villamosan potenciálfüggetlennek kell lenniük. Ez nem biztos, hogy könnyen megoldható, mivel a gépjárművekben alkalmazott egyvezetékes negatív testelésű hálózat komoly egyszerűsítéseket tartalmazhat, pl. a generátor háza össze van kötve a diódahíd egyik végével.
Ha egy jobb és egyszerűbb megoldást javasolhatok, akkor én szereznék egy megfelelő teljesítményű 12V-os generátort és vásárolnék hozzá egy DC-DC átalakítót, ahol a kimeneti feszültség változtatható és ráadásul rövidzárvédett. Ezek átlagos hatásfoka 90% feletti és rengeteg kínai cég gyártja.
Remélem érthetően fogalmaztam, ha nem akkor kifejtem a témát bővebben, ha vkit mélyebben érdekel.
(#) zolika60 válasza sebes hozzászólására (») Márc 23, 2011 /
 
Ez valóban jó lehet.
(#) hibbantpasi válasza csanaszb hozzászólására (») Márc 23, 2011 /
 
Szia

Nézegettem otthon egy bontott öreg VW generátort.
Elég könnyen bontható benne a 3 tekercs csillagpontja.
Igy ki lehetne vezetni és egyenirányitani tekercsenként is.
Ez esetben a fordulatszámot nem kellene az égig emelni, viszont a töltőáram is a harmadára csökkenne.
Golf II -ben létezett 90 Amperes, ilyen felállásban kb 3X12 V 30 A-t lehetne kivenni belőle (ehhez is illene egy legalább 2 lovas robbanómotor), előnye a hely- és súlytakarékosság lenne, hátránya a nehezebb szabályozhatóság.

Valóban sokkal egyszerűbb lenne a babetta blokk, ami a hátsó tengelyt hajtaná ,ha baj van

üdv: hp
(#) csanaszb válasza sebes hozzászólására (») Márc 23, 2011 /
 
Szia Sebes!
Köszönöm a javaslatodat! Első gondolatom nekem is az volt, hogy közös tengelyre kellene 3 forgórészt szerelni, de magam még soha nem sajtoltam szét generátor forgórészt, ezért egy generátor felújítással foglakozó vállalkozót kérdeztem meg a dologról. Ő erre nem igen akart vállalkozni, így ekkor lemondtam róla. Megpróbáltam 1 db 36V-os generátort keresni. Fentebb már leírtam, ez sem látszik egyszerűnek, mert nem nagyon van ilyen. Azért örülök, hogy az 1 tengelyes megoldást Te is felvetetted, mert ezek szerint lehetséges. Esetleg csináltál ilyesmit valaha, mert ha igen, akkor az engem részlesebben is érdekelne. A Generátorházra kötött diódákat biztosan gyorsan át lehetne teljesen szigetelt verzióra állítani, ebben nem látok nagy problémát. A megfelelő DC-DC átalakító nekem nem ugrott be, hol és mennyiért szerezhető be ilyesmi? Mégegyszer köszi az infó-t. Ez is egy lehetséges megoldás!
Üdv: SzB
(#) rozsda válasza csanaszb hozzászólására (») Márc 23, 2011 /
 
Ha tényleg csak ritka használat lenne a Range Extendert akkor biztosan egyszerűbb megoldás valami kicsi kétütemű motorral meghajtani a kerekeket.És ha gáz van haza tudsz döcögni azzal is.Fölösleges volna elbonyolitani generátorláncal az Ekocsit.Ráadásul plussz súly ami igencsak hátrány főleg úgy hogy csak vészhejzetre van beépitve.
Ha használni akarod akkor vegyél bele jó nagy akksikat és bőven el fog menni negyven kilómétert.

Turciii.:
Én is kitöltöttem.A hasznát pedig csak te láthatod.Minnél több hejröl kap infót az ember az elektromos autózásrol annál jobban bele fog épülni a hétköznapjába (ez eddig nagyon sokmindenre igaz) és mikor meglátja az elsőt akkor érdeklödéssel fog utánnafordulni.
(#) csanaszb válasza hibbantpasi hozzászólására (») Márc 23, 2011 /
 
Szia Hibbantpasi,
Köszi Neked is a jó gondolatot! (csak azt nem értem, akkor miért hibbant?) Az nem jutott eszembe, hogy 3 részre bontsam az állórészt, pedig ha megoldható, akkor valóban jó lehet. Igaz, ekkor elveszítem 3 fázis (majdnem) kiegyenlített jellegét (nem tudom, hogy ez mekkora probléma), de viszont helyet és meghajtási könnyebbséget nyerhetek. A szabályozás itt esetleg kérdéses, mert a 3 különválasztott állórészt 1 közös forgórész gerjesztene. Az 1 db 12V-os generátoros rendszert magam úgy gondoltam, hogy ciklikusan lehetne változtatni azt, hogy éppen melyik akkut tölti az 1 generátor. Azt nem tudom miféle (nem mechanikus) átkapcsolóval lehetne váltogatni (G-A1 -> G-A2 -> G-A3 -> G-A1 ....) a generátorra kötött akkukat, meg azt sem, hogy milyen terhelést jelentene ez a generátornak, meg az akkuknak. A mechanikus meghajtást magam is alaposan megvizsgáltam, két baj van. 1.) Nincs túl sok hely a tengely közelében. 2.) Ez a beavatkozás megzavarhatja a járgány hatósági minősítését. A Range extender (ha elég kicsi) a csomagtartóban elférhet, a hatóságot pedig kevésbé érdekli.
Üdv:SzB
(#) hibbantpasi válasza csanaszb hozzászólására (») Márc 24, 2011 /
 
Sziasztok!

A gyakorlat sokszor többet ér az elméleteknél, tehát az egyik tesztgenerátorom tekercseit kivezettem egyenként, egyenirányitottam, külső gerjesztést adtam neki és mértem.

Nem is saccoltam olyan rosszul.
A generátor Golf I, Bosch 14V 55A

A mért értékek, 1 fázison mérve:

gerjesztőáram: 2,6 A
fordszám: cca. 2500/perc
kimenő fesz: 11,9 V
kimenő áram: 8,5 A
felvett teljesitmény : cca. 450W !!

A mért értékeket erősen befolyásolta, hogy műszervezetékekkel kötögettem össze, melegedtek is rendesen, tehát a hatásfok normális kivitel esetén azért jóval jobb ennél.
De: ha a benzinárakat nézem, közel annyi lenne igy a költség, mint egy kisfogyasztású dizel autóé

Én azon a véleményen vagyok, igy megoldható a dolog, egy igazán preciz gerjesztésvezérlővel, ami akkunként nézi a feszültséget és a töltőáramot, és a határértékeknél leszabályoz (pl 12,6 V , 20 A egy 90 A-es generátorral), max 3A -es gerjesztőárammal.

A meghajtásra megfelelne egy japó robogó blokkja, főleg az öninditós verzió (a saját töltőtekercseiről lehetne pl. a gerjesztőáramot megoldani, igy inditás után nem fogná vissza azonnal a generátor és arányos lenne a motor teljesitményével a terhelés)

Ha pedig ébren álmodom: egy feszültségfigyelő automatán indithatná a benzinmotort és léptetőmotorral szabályozná a fordszámát

ui: további kisérletezés céljára szivesen felajánlom ezt a generátort, feltéve, hogy tájékoztatsz az eredményekről

üdv: hp
(#) hibbantpasi válasza hibbantpasi hozzászólására (») Márc 24, 2011 /
 
ui.

Belenéztem egy Golf IV. Bosch generátorba...
Gyárilag ki vannak vezetve a tekercsek végei, nincs csillagba kötve, valamint jóval vastagabbak a madzagok => kisebb fordulaton, nagyobb áramerősséggel össze lehet hozni a töltést.

hp
(#) bankimajki hozzászólása Márc 24, 2011 /
 
Sziasztok lenne egy olyan problémám, hogy van egy opelbe való gázpedálom, aminek 6 pólusa van. (Ez van ráírva: 6pV 008 112-00 gm 9 157 998) A google erre dob ki pár találatot: gm 9 157 998 Csakhogy a működéséről, bekötéséről, kommunikációjáról semmi hasznosat nem találtam. Hátha itt valaki tud bármi jót mondani ezzel kapcsolatban. CAN buszon kommunikál? Vagy valami egészen más elven? (Azt hogy sima analóg jeleket küldjön elléggé kizártnak tartom.)
(#) Ricsi89 válasza bankimajki hozzászólására (») Márc 24, 2011 /
 
Úgy olvastam valahol, hogy két potméter van ezekben és egymással ellentétes jelet adnak ki. tehát az egyik jel 0-tól 5V-ig megy, a másik meg 5V-tól 0-ig. Ebből tudja a compu, hogy mennyire taposod a pedált.
(#) csanaszb válasza hibbantpasi hozzászólására (») Márc 24, 2011 /
 
Szia Hibbantpasi,

köszönöm az értékes véleményeket!
Az egyik helyen ezt írtad:
"ui: további kisérletezés céljára szivesen felajánlom ezt a generátort, feltéve, hogy tájékoztatsz az eredményekről"
Erről lehet, még később beszélhetünk, de előbb talpra kell állítanom a járgányt.
Aztán ilyet is írtál:
"egy igazán preciz gerjesztésvezérlővel,...."
Tudsz esetleg ilyet ajánlani?
Bár megmondom azt még nem értem, hogyan lehet 1 fogórésszel 3, esetleg különböző igényű állórészben megfelelő feszültséget gerjeszteni, de erről is beszélhetünk később.
Mert lehet, hogy az akkuk nem egyforma mértékben merülnek. Vagy kis különbség nem nagyon számít?

Hol vagy Te elérhető, én Győrben lakom.

Üdv:Székely Béla
(#) bankimajki válasza Ricsi89 hozzászólására (») Márc 24, 2011 /
 
Egész biztos analóg jelekkel működik? (Kicsit nagy a hibalehetőség, nem?)
(#) Ricsi89 válasza bankimajki hozzászólására (») Márc 24, 2011 /
 
Én valahol így olvastam, ezt erősíti meg a 6 kivezetés is(két poti). Pont a hiba elkerülése végett van benne két poti, ami ellentétes jelet ad. Itt egyébként sem valami olcsó 200Ft-os potik lehetnek, tehát csak bírják azt. A fojtószelep állást is potival szokták figyelni, és ezekből vannak 20 évesnél öregebb darabok is, amik tökéletesen működnek.
(#) hibbantpasi válasza bankimajki hozzászólására (») Márc 25, 2011 /
 
Üdv. mindenkinek!

Volt már szerencsém ilyen Opel gázpedáljeladót cserélni.
Pár éves koráig birta csak.
Két db poti van benne, sima szénréteg, fésűs csúszóérintkezőkkel.
Átlagos használatnál az eleje kopik el, mivel többnyire nem rugdossa az ember a gázpedált haladás közben.

Üdv: hp
(#) hibbantpasi válasza csanaszb hozzászólására (») Márc 25, 2011 /
 
Szia!

Állórészből is csak 1 db-ot használunk fel, mivel arra van a három fázis feltekerve.

Amig az akkuk egyformák ,vagy legalábbis közel egyformák, addig a sima feszültségszabályzás pont megfelelne, mivel sorosan kötve a terhelőáram ugyanaz mindhármon,tehát elvileg a töltőáram is lehet közel azonos.Azért tennék minden körhöz áramfigyelőt és feszültségfigyelőt is, mert az ördög (és a szulfát) nem alszik

Nem szégyellem bevallani, hogy elektronikai ismereteim erősen kezdő szintűek, tehát én maximum műveleti erősitőkkel tudnám a szabályzást megoldani,ami ekkora akkuk töltéséhez még meg is felelhetne.
Jónéhány ember hozzászólását olvastam itt, akik ezt jóval korszerűbben meg tudnák oldani pl. pic-kel.
Ha odáig eljutsz a kisérleteidben, vagy a gyakorlati megvalósitásban, minden bizonnyal segitenek.

Bp-n lakom , közel az M1-M7 közös szakaszához. (e-mailban felvehetjük a kapcsolatot)


üdv: hp
(#) Ricsi89 válasza hibbantpasi hozzászólására (») Márc 25, 2011 /
 
Én ilyesmi rendszerben gondolkoztam, csak biciklin, hogy egy apró motor hajt egy generátort, ami feszültséggel látja el a meghajtó motort és aksikat. Én meghajtáshoz apró modellmotort gondoltam, 10-20ccm max. Ezek tudnak 2Le körül, ami már elég lenne egy bicikli meghajtásához simán. Ezek a motorok ráadásul alkohollal mennek. de nem hiszem, hogy bármi is lehetne belőle, csak az elgondolás szintjéig jutottam el.
(#) mgy válasza Ricsi89 hozzászólására (») Márc 25, 2011 /
 
Szerintem az apró modellmotorok, nagy fordultszámmal (10-15e/perc) csak max 100 üzemórát bírnak ki.
Modellező ismerősöm többet szerelgeti a kisautóját, mint a használja. Az áráról még nem is írtam.
(#) Ricsi89 válasza mgy hozzászólására (») Márc 25, 2011 /
 
A nagyobb lökettérfogatú motorok már másabbak. Ezért is nem egy 3ccm-esre gondoltam, mert az is tud 3Le-t, de 30ezres fordulaton. A 10-20ccm-es motorok sokkal alacsonyabb fordulaton mennek. Egy repülő vagy hajómotor elég sokat bír, ha rendesen használják. Most is tudnék egy hajómotort, majdnem új, két garnitúra csere dugóval és hüvellyel, amivel elég sokat futhatna. És mindezt 7000Ft-ért adnák. Csak épp jelenleg másra kell a pénz.
(#) csanaszb válasza Ricsi89 hozzászólására (») Márc 25, 2011 /
 
http://cgi.ebay.de/Pocket-Bike-Motor-49-cc-Ersatzmotor-Pocketbike-N...74a1d9
Ez ugyan kicsit drágább, de mégiscsak kisebb biztosabbnak látszik mint 1 modellmotor.
(#) Ricsi89 válasza csanaszb hozzászólására (») Márc 25, 2011 /
 
Ez sem rossz, de számításba jöhetne még valami láncfűrész, vagy fűkasza motor is esetleg.
(#) csanaszb válasza hibbantpasi hozzászólására (») Márc 25, 2011 /
 
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=370487539219&ssPa...WAX:IT
Ebből is meg lehetne vajon csinálni?
Nyilván az a kérdés, hogy a tekercsek összekötése hozzáférhető-e, valamint a dióda híd átalakítható-e. (ez utóbbi gondolom igen)
Következő: »»   24 / 100
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem