Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Töltöttségszintjelző akkumulátorra
 
Témaindító: bancsi15, idő: Ápr 10, 2007
Témakörök:
Lapozás: OK   1 / 7
(#) bancsi15 hozzászólása Ápr 10, 2007 /
 
Szeretnék a 12V4Ah-s akkumulátoromra egy olyan műszert amely jelzi hogy milyen szinten áll az akksi (például: teli ,közép, lemerült). Én valami LED-es cuccra gondoltam de várom a váloszokat hogyan lehetne ilyet készíteni!
Köszönöm, várom a válaszokat!
(#) DRoland válasza bancsi15 hozzászólására (») Ápr 10, 2007 /
 
Hello!

Itt az oldalon van egy jó kis fesz mérő akksihoz!

http://www.hobbielektronika.hu/kapcsolasok/feszultseg_or_autoba.html
(#) potyo válasza DRoland hozzászólására (») Ápr 10, 2007 /
 
Ezzel az a baj, hogy azt jelzi, hogy menet közben megy-e a töltés, nem pedig azt, hogy az akksi hogy áll. Illetve a kapcsolásban hiba is van, ugyanis a 14.5V feletti feszültség már túltöltés, ezen feszültség fölé nem szabad menni, valamint nem 11V, hanem inkább 11.75V alatt a piros lednek kellene világítania. Ha jár a motor, akkor 14V-nak kell lennie az akksin, a gyári szabályzó ennyin tartja. De az elv jó.

Az ólomakksi feszültsége elég lineárisan csökken az idő folyamán, feltéve, hogy a kisütőáram állandó. Ebből megállapítható a töltöttségi szint, ha ismerjük a kisütőáramot, és előzőleg bemérjük az akksit.
(#) DRoland válasza potyo hozzászólására (») Ápr 10, 2007 /
 
Pedig én ezt meg akartam csinálni. Bár nekem másra kellene (hordozható erősítő akksijának az ellenőrzésére).
Akkor szerinted ne csináljam meg? Vagy tudsz jobbat?

(bocs az OFFért)
(#) chiplaci hozzászólása Ápr 10, 2007 /
 
Szasztok!

Nekem kétféle akkufigyelőm vót:

1: kocsiba,a sziv.gyujtó csatlakozójára.
Ez kék/zöld/sárga/piros/villogó piros üzemmel jelezte
az állapotokat (értelem szerint a vill piros a 10,8V, és
ekkor már le is oldott a relé, nehogy a fogyasztó
továbbmerítse az akkut..

(Bonyolúlt- LM324 + NE556 + tranya + relé kavalkád

2: egy duplás komparátor (müveleti erősítő) pl. LM082, de lehet az LM324 fele is.
Lényeg hogy a két billenési szintet fedésbe rakd egymással, így tehetsz a kimenetre egy kétszínű led-ed, (amin ha 1x-re megy a kettő sárgát kapsz.)
12,3 felett ződ, 11V és 12,3 közt kis kíínai, 11V alatt
támadnak az oroszok..
(egyszerü pár alkatrészes mini-játék)
nálam LM393 (elég rossz választás volt) + 2 tranya hibakikuszöbölésnek, mert ez a fránya csak test-re húzza a kimenetét, a led meg közös katódos

Sztem pákát elő, oszt ucca. !
Akku helyett használj változtatható tápot, az pont olyan lessz mint ha merülne/töltődne az akku, majd ha minden tuti, mehet az akkura...
képzeletnek mnindíg csak a beszerzés, és a szabadidő szab határt.. Jó játszást!

P4099564.jpg
    
(#) potyo válasza DRoland hozzászólására (») Ápr 10, 2007 /
 
Nem, ez nem arra való, mert a feltöltött akksi feszültsége nyugalmi állapotban 12.3-12.5V között alakul. Ha terheled, akkor csak ettől kisebb lehet, neked csak a sárga led világítana. Viszont a kapcsolás önmagában alkalmas rá, a komparátorok bemenetein kell az ellenállásokat lecserélni, hogy a megfelelő feszültségszinteknél billenjenek.

Ha rászánsz egy kis időt, akkor felveheted az akksi jelleggörbéjét, és utána számolgathatsz, hogy mekkora ellenállások kellenek. A mérés a következő:

Az akksi amperóra kapacitásának tizedével (C/10) elkezded kisütni a teljesen feltöltött akksit, közben mondjuk 10 percenként leméred a feszültséget a sarukon. A lineáris szakasz kb. 1 óra után kezdődik. Addig sütöd ki az akksit, amíg a kapocsfeszültség 1.75V-ra esik C/10 áram mellett. Kb. 9 óra után már a feszültség a lineáristól jobban esni kezd, és elvileg kb. 10 óra után éri el az 1.75V-ot. 1.75V alá nem szabad menni, mert maradandó károsodás éri a lemezeket. Ha ekkor leveszed a terhelést, akkor némi idő után a feszültség visszaáll kb. 1.99V-ra. Viszont nem szabad így hagyni, sürgősen fel kell tölteni. Ha terhelés kisebb, akkor a jelleggörbe lineáris része feljebb vagy lejjebb tolódik, de sosem szabad hosszabb ideig kisütni, mint amennyi idő alatt C/10 árammal elérte az 1.75V-ot. Tehát ha nem C/10-el sütöd ki, akkor az akksi nem akkor van lemerülve, amikor 1.75V-van a kapcsain. Emiatt csak az áram ismeretében lehet megmondani, hogy áll az akksi. Az így felrajzolt jelleggörbe alapján kiszámolhatod, hogy mekkora ellenállások kellenek a komparátorok elé az osztóra.

Referenciának mellőzd a zener használatát, vagy használj 5V-os tipust, az a legkevésbé érzékeny a hőmérsékletváltozásra. Én inkább 78L05, vagy 78L08-as stabkockát ajánlok, okvetlenül 1-1 100nF-os kerámiakondenzátorral a be és kimenetén.
(#) potyo hozzászólása Ápr 11, 2007 /
 
Én ilyen akkufeszültség jelzőt csináltam. Egy picit elrugaszkodott az egyszerűségtől, de ez töltésszabályzó is egyben. A PIC azért került bele, mert onnantól csak program kérdése a töltés feszültsége és a kijelzés. Végül így állítottam be:
12V alatt sárgán világít - akku merül, nincs töltés.
12V-13V zöld villog - akku rendben, nem merül, de a töltés ha van egyáltalán, nagyon gyenge.
13V-13.7V zöld világít - van töltés, de nem megfelelő, de az akksi legalább nem merül.
13.7-14.3V sötét, de néhány másodpercenként felvillan a zöld, hogy jelezze, az áramkör működik - minden rendben.
14.3V felett piros villog - túltöltés.
Kb. fél éve teljesít egy traktorban, azóta semmi gond az akkuval.
(#) DRoland válasza potyo hozzászólására (») Ápr 11, 2007 /
 
Kösz, hogy szóltál! Hirtelen felindultságomban nem is gondoltam, hogy töltés nélküli akksit feszültségét akarnám ellenőrizni
(#) Bush válasza bancsi15 hozzászólására (») Ápr 11, 2007 /
 
Hali.Itt egy elmés kis kapcsolás.
Egy kétszinű leddel dolgozik,
11,5 volt-ig piros,
11,5V-13,5V között narancs,
13,5V-15V zölden világit.
15 Volt felett sötétt marad,vagyis nemvilágit-túltöltés,vagy egyébb hiba.
Én megépitettem és tökéletesen dolgozik.
A kapcsolást egy másik elektronikai portálon találtam,ha érdekel valakit,akkor késöbb be linkelem.

akku.gif
    
(#) bancsi15 hozzászólása Ápr 11, 2007 /
 
Sziasztok! Itt írtok mindenféle túltöltésekről meg ilyesmikről. Szeretném tisztázni. Ez egy olyan akksi, ami egy babettára kerül hogy táplálja az index villogókat menet közben. A motor nem tudja tölteni ezért én magam fogom otthon tölteni akkutöltőről. Ezért szeretném hogy tudjam milyen állapotban van pl.: menet közben. Tehát ezt nem tölti semmi, hogy túltöltés legyen! Ilyen állapotjelzőt szeretnék csak nem tudom mi kell hozzá és hogy néz ki a kapcsolási rajza!
Várom válaszotok!
(#) Gab_Bee válasza bancsi15 hozzászólására (») Ápr 11, 2007 /
 
Halee!
Találtam egy kapcsolási rajzot, ami negyed voltonként műxik! A kapcsolás szerint, meg az írás szerint 10.25V-15V-ig mér 20 Led segítségével! 2db lm3914-es ic-vel!
A kapcs.rajzot mellékelem, meg az oldalt is! Mindent megtalálsz az oldalon is! (nyákrajz, kapcsrajz, beültetési rajz)

üdv: Gab_Bee

V-Meter-1.png
    
(#) potyo válasza bancsi15 hozzászólására (») Ápr 11, 2007 /
 
Arre próbáltam rávezetni a társaságot, hogy nem lehet a feszültségből megállapítani, hogy az akksi mennyire van töltve, de úgy látom nem nagy sikerrel. Ha ismerjük az akksi jelleggörbéjét, akkor a terhelőáram figyelembevételével már meg lehet állapítani, de ez mikrokontroller után kiáltó feladat.
(#) Macsek71 válasza bancsi15 hozzászólására (») Ápr 12, 2007 /
 
A Babetta nem "termel" valahol egy kis delejt ?
Gyári világítás vagy vmi hasonló...
Onnan +oldható a töltés is ...

Mintha a Robi kistrakeszban is Babetta erőforrás lett volna... Az tudott 6V 15W áramt adni...
(#) Joci77 válasza Macsek71 hozzászólására (») Ápr 12, 2007 /
 
azt lehet mondani hogy UAz. itt a kapcs is..
(#) bancsi15 válasza Macsek71 hozzászólására (») Ápr 13, 2007 /
 
De tud, csak a B abetta 6V-tal megy, az akksi meg 12V-os!!!
(#) JZoli válasza bancsi15 hozzászólására (») Ápr 13, 2007 /
 
Szia, szerintem sem lehet az akku töltöttségét feszméréssel megállapítani.Régebben cellavizsgálót használtak az akku kapacitásának (töltöttségének) megállapítására. Ez úgy működött, hogy viszonylag nagy árammal terhelte az akksit és közbe mérte a feszültségét.Ezzel a módszerrel az akku belső ellenállása miatt megváltozott a kapocsfeszültsége, szerintem ez jó lenne neked is, egy nyomógomb egy feszmérő és egy teljesítményellenállás és kész is az áramkör, a töltöttségi szint tapasztalati úton megállapítható.
(#) potyo válasza JZoli hozzászólására (») Ápr 13, 2007 /
 
Annyit tennék hozzá, hogy a mérővillának is cserélhető vagy állítható az ellenállása, amit akkorára állítanak, hogy az ampermérő a C/10 áramot mutassa, és akkor némi idő után (5-10 másodperc, amikor a feszültségmérő stabilizálódik) a feszültségmérőről leolvasható az akku töltöttsége.
(#) Macsek71 válasza bancsi15 hozzászólására (») Ápr 13, 2007 /
 
Vegyél 6V akksit, telepíts 6V iránytjelzőt :nevetes1:
(#) lrogacs1 hozzászólása Júl 3, 2007 /
 
SZiasztok!

Megépítettem a kapcsolások közt találhaó akkufeszültség mérőt Bővebben: Ezt a következő módosításokkal:

1. A LED-ek kivételével minden SMD
2. A 6,2V-os Zener helyett egy 5,1V-osat raktam be, mert nekem pontosan 1V-tal alacsonyabb értkeknél kell kialudni a ledeknek.

Működik is a dolog, de az IC (LM324) iszonyatosan melegszik. Ne törődjek vele? Szerintem kellene, mert nagyon instabilnak tűnik most a "rendszer". Vajon mi lehet a gond?

(#) Moderátor hozzászólása Júl 3, 2007
 
Idézet:
„Megépített akkufesz mérő gond”
téma ide áthelyezve!
(#) potyo válasza lrogacs1 hozzászólására (») Júl 3, 2007 /
 
Biztos nincs elkötve semmi? Nem lenne szabad melegedni a cuccnak.
(#) lrogacs1 hozzászólása Júl 3, 2007 /
 
Háát, megépítettem 6 db-ot, mindegyikkel ez a gond. A nyák elvileg nem hibás. (Elvileg, de átnézem). Plusz, mivel működik rendesen, nem hiszem, hogy rosszul lenne megcsinálva. Az igazság azhogy mikor a Zeer is SMD volt, akkor sorra szálltak el az lm324-ek. Most kicseréltem sima 1,3W-os Zenerre. Így jó, csak melegszik... De úgy érzem, melegszenek a ledeket védő ellenállások is. Az áramkör áramfelvéteme 160mA. Amikor kezd meghalni az IC, de még működget (egy-egy led kialszik, majd újra felgyullad), akkor 400mA körüli.
(#) potyo válasza lrogacs1 hozzászólására (») Júl 3, 2007 /
 
Az a 160mA az nagyon sok. Valami ott nem jól van bekötve, ha a zener hatására az LM324-ek tönkrementek. Azok bemenetén amíg a feszültség a tápokon belül van, addig ott áram gyakorlatilag nem folyik. Az LM324 alsó tápja megvan? Az ellenállások értéke annyi, amennyinek lennie kell? Mérd le műszerrel őket!
(#) lrogacs1 válasza potyo hozzászólására (») Júl 4, 2007 /
 
Ha "alsó táp" alatt a testet érted, akkor megvan. Az ellenállások értéke is megfelelő. A panelt már 100x ellenőriztem és a kapcs. rajzot is. Na várjunk csak...
(#) lrogacs1 válasza lrogacs1 hozzászólására (») Júl 4, 2007 /
 
Nem, minden rendben
(#) lrogacs1 válasza lrogacs1 hozzászólására (») Júl 4, 2007 /
 
A hiba fennáll továbbra is.
(#) Sanya bá hozzászólása Márc 13, 2008 /
 
Jómagam viszonylag keveset értek az elektronikához, ezért kérem a társaságot, véleményezze a kapcsolást, amit ITT találtam, viszont ez egy régi oldal, a szerzővel nem tudtam felvenni a kapcsolatot.
Összerakosgattam EWB-ben, de nem azt mutatja, amit szeretnék.

A kérdésem: az eredeti kapcsolás helyesen van paraméterezve? ( Hol rontottam el az ewb-vel?)


Kösz a válaszokat.
(#) potyo válasza Sanya bá hozzászólására (») Márc 13, 2008 /
 
A rajz működik, úgy 14V-ig a piros led világít, afelett a zöld. Ebből viszont mindjárt következik az is, hogy túltöltés esetén nem jelez (és a 14V felett egykettőre odaérünk), valamint ha a töltési feszültség mondjuk 14V-ra van beállítva, bekapcsolod a fényszórókat, és mondjuk leesik a feszültség 13,8V-ra, akkor már úgy jelez, mintha nem lenne töltés. Ami pedig nem igaz, az akku nagyon jól érzi magát a 13,8V esetén is.

Vannak ettől jobb rajzok is, inkább keress másikat.
(#) buszter hozzászólása Máj 26, 2008 /
 
kérdés ... nem olvastam vissza szal bocsi ha már volt ...

nekem nem kell hogy az aksit fojamatosan mutassa mennyi van benne ....

kocsi aksiról van szó ...
szeretné tudni hogyan mérhetem meg hogy mennyi van még az aksiban ....

ha egy ampermérővel megmérem az jó ? vagy ez hüjeség ?

nem értek hozzá mint láccik a kérdésből ... de jó lenne tudni mennyi van az aksiban ..... volt az 12 az tuti
de Az amper sem változik vgy azt mérhetem vagy ha egyiketsem akkor hogyan ?
(#) buszter hozzászólása Jún 11, 2008 /
 
miért nem válaszol senki a kérdésemre ?
ennyire bonyolultat kérdeztem volna ?
Következő: »»   1 / 7
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem