Fórum témák

» Több friss téma
Cikkek » Multicopterek, nulláról az UAV-kig III. - IMU szenzorok
Multicopterek, nulláról az UAV-kig III. - IMU szenzorok
Szerző: Topi, idő: Máj 11, 2016, Olvasva: 12971, Oldal olvasási idő: kb. 1 perc
Lapozás: OK   8 / 13

A talajtól távolodva a légnyomás értéke változik, ezt megtanulhattuk már az általános iskolában. A hagyományos repülőgépekben is van egy olyan magasság mérő, mely a légnyomást veszi alapul.

 barometer.jpg

Barométer (azaz légnyomásmérő) segítségével meghatározható az ún. nyomásmagasság. A földtől távolodva egyre kisebb légtömeg nehezedik a légnyomásmérőre, így ha tudjuk a légnyomásváltozás és magasságváltozás közötti összefüggéseket, akkor könnyedén meghatározhatjuk az abszolút magasságot.

Az elmélet sajnos nem ilyen egyszerű a gyakorlatban, ugyanis a légnyomás értéke a hőmérséklet függvénye is ugyan úgy, ahogy a domborzat is nagyban befolyásolja. Hozzávetőleges számítás természetesen létezik, eszerint 27 lábanként (~8.23 méter) 1 hPa-t változik (ejtsd: hektopaszkál)

A domborzatot nem tudjuk érzékelni egyszerűen, a hőmérsékletet viszont tudjuk nagyon pontosan mérni. Ha a hőmérséklet birtokában vagyunk, akkor már azonnal egy kicsivel pontosabb közelítést adhatunk a magasságra.

Létezik egy szenzor mely méri a légnyomás értékét, és a hőmérsékletet is nagy pontossággal. Az alkatrészt a Bosch gyártja, a neve BMP180 / BMP080.

BMP180

bmp180.jpgAz integrált áramkör I2C interfésszel rendelkezik, melyen keresztül az adatok kiolvashatók. A légnyomásmérés pontossága ±0.02hPa (0.17 méter).

A légnyomás megállapításához rengeteg kalibrációs adat és koefficiens szükséges, ezeket az adatlap a számítási móddal együtt tartalmazza, érdemes fellapozni.

file_extension_pdf.png BMP180.pdf
hestore.png BMP180 modulok [HESTORE]

Tekintettel arra, hogy a pontos kiszámítási algoritmusokat tartalmazza az adatlap, jelen cikkben nem térünk ki rá.

A BMP080 egy régebbi típus, kissé pontatlanabb.

Az adat felhasználása

Az adatot az automatikus magasság tartáshoz fogjuk használni, a szabályzástechnikai résznél.


A cikk még nem ért véget, lapozz!
Következő: »»   8 / 13
Értékeléshez bejelentkezés szükséges!
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem