Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Labortápegység készítése
A múltkor közöltem méréseket a tápról, és a panelon ugyan pontos volt a fesz, de ez a kimenetre nem került át már ilyen pontosan. De segítettem ezen is! A régi megoldásban 1,5mm2-es kábelek mentek a kapcsolóhoz és csavaros kötéssel ment át a kapcsolóra. Ezen kívül a feszültségérzékelés sem ment ki a kapcsolóra, tehát nem volt vonali szabályozás sem (rosszul emlékeztem).
Megszüntettem a kapcsoló csavaros bekötését, forrasztva lettek rá a kábelek, és a feszültségérzékelést is kivittem a kapcsolóig. A vezeték vastagsága kb. 12mm2-re nőtt. Minden ág 3db régi vastag koax árnyékolóharisnyából van párhuzamosan. A 4-es saru a kábelból van kialakítva (átszúrod kúpos valamivel, 4-es tengely bele és fogóval kilapítani szépre majd forrasztás). A régi vezeték (kék a képen) jól látható, az + szabályzás visszavezetése a panelra. A másik ágat sajnos (mivel a - is előre lehetne hozni) nem sikerült áthozni, mivel a panel nem úgy van tervezve, ahhoz már sokat kellett volna alakítani a panelon. Jelenleg 4A-on áll a maximális áram beállítása (5A felett is használtam már). Tartósan 2,5A-ral rövidrezárva bírja órákig is, ez felett már csak rövidebb ideig használható (túlterheléses üzem, korlátozott használat). Az új bekötéssel a kimenetre is mértem feszültségeket. Most 10,4V 2A terhelésre mindössze 50mV-ot csökken a kimeneti fesz a kimeneti csatlakozón. Ebből 30mV (2x15mV) a kapcsolón esik, 10mV-ot a 723 okoz (régebbi mérések, a topicban feljebb), tehát a kivezető kábeljeim összesen (mindkét ág, ebből a + csak 5 cm, mivel a kapcsolónál van a feszültségérzékelés) csak 10mV esést okoznak. Na ezért tettem be azt a vastag kábelt. A képen a kábel mellett egy 5mm-es fúró van, hogy látni lehessen a kábel vastagságát. Mértem egyet 7,5V 3A-en is, a kimeneti feszültség esése 70mV a terheletlenhez képest. Ez még mindig 1% alatt van, szerintem belefér a labortáp fogalmába. Nem felejtettem el a rajzokat sem, amit ígértem. Be kell szkennelnem vagy újra kéne rajzolni, mert kézi rajz. A tungsramos adatlapokat is szkennelni akarom pdf-be. Sajnos nem sok időm van, de azért majd igyekszem (biztosan megcsinálom, de türelem addig). Üdv FREDDI Szerk: Visszanéztem a képeket. A Táp7 képen a panelon látszólag vékony a fóliázat. A kép jobb szélén a két nagy forrasztás a tápkondi, ez alatt van a három soros ellenállás (2 tranyó + közös). A vezetékek közvetlenül a panelba az ellenállások és a kondi mellé vannak forrasztva, tehát a fóliázat teljesen ki van véve a nagy áramok vezetéséből. De ez meglátszik a panel kimeneti pontjain mért 10mV feszültségcsökkenésen is 2A terhelésre.
Nekem nagyon tetszenek ezek a régebbi tipusu dolgok, nagyon szép munka főleg azért mert 20 évvel ezelőtt amihez hozzá lehetett jutni egy amatőrnek, ugye akkor még nem nagyon volt vasalós nyáktechnika, meg kinyomtatom az előlapot-technika , illetve válogatok a sok száz kapcsoló tipusból, a dobozokról nem is beszélve, abból kellett megoldani ami van, ezért .
Nekem nagyon tetszik, főleg, hogy mái napig üzemel a kis cucc.
És ugye stabilan üzemel. Ezen még nem kellett potit cserélni mert megugrik a fesz, most már a kimenet is elég jó (ugye a "hegesztőkábel" hatásos), a kapcsolóval együtt 2A-nál az az 50mV esés az jő. És nem véletlen ez a kapcsoló sem, ebben meg lehet bízni. A szépség nem minden, sőt! Ugye ismerős az hogy "szép szép de hiába szép, ha az egész egy ratyi..." Hát a dobozt pedig műszerkeret mérethez van hajlítva, minden oldal 2mm-es alulemez, én gyártottam a dobozt. Egyébként dobozt akkoriban is lehetett kapni, de ez a "fiókból" készült. A hálózati csati is bontott, a biztosítékfoglalat szintén, a kapcsolók szintén. A trafó unitra centeré (2db), 50W/db. De ez nem melegszik üresen, és a terhelést is bírja. Már írtam, hogy ezt rövidre lehet zárni 2A-ral és otthagyni két napra, semmi baja nem lesz, legfeljebb melegszik (kb. ugy 90W). Tehát a méretezés nem mindegy. + védelme nincs (hőfok), bár nagyon egyszerű lenne tenni bele, pld a trafora meg a bordára. Ha valaki vesz nekem 100C-os patront (mini kapcsoló) pesten és elküldi akkor lesz benne (kifizetem).
Na előástam a rajzát, de át kell rajzolni (módosítások). Sajnos nem tudom mivel lenne a legegyszerűbb (ezt már egyszer kérdeztem!, válasz nem volt). Letöltöttem a PCB123-at, de nem tetszik (modjuk tudom használni, nem ez a gond). Nem tudom hogyan lehet kivenni a rajzot jpg-ben stb. A piros vonalakon sem tudtam változtatni (zavar), színeket kéne változtatni a vonalaknál és nem tudom stb. Már a tranyótábrát is szerkesztettem mert az eredeti az hm... :eek2: Ha rajzot szeretnétek mostanában segítsetek, nehogy már én dolgozzak ezért is. Tehát vagy tíz éve nem készítettem panelt (ami kellett azóta kézzel megrajzoltam), tehát nem ismerem a tervezőprogikat. Jöhetnek a tanácsok, priviben hogy ne teljen a topic feleslegesen. Skype van ha az kényelmesebb, msn one (és nem is lesz).
Hello!
Ha csak a rajz a gondod, kapard le valamire és tedd fel, megrajzolom. üdv! proli007
Üdv.!
Bocs, hogy eddig nem rajzoltam meg neked amit ígértem, de eddig nem igazán volt időm rá. De most megrajzoltam, itt van: Bővebben: RAJZ Amit küldtél .brd, azzal kapcsolatban nem tudok sokat segíteni neked. Hiszen az csak egy brd, kapcsolási rajz nincs hozzá! Így fogalmam sincs hogy mi mi a nyákterven. Maximum annyit tudok mondani hogy felejtsd el az autoroutert. Mert ez a huzalozás így elég csúnyácska, sokkal szebben is meg lehetne oldani, ráadásul egy oldal is elég lenne. Emellett ez a nyákterv furatgalván nélkül nem megépíthető.
Szerintem ha a D1 így van bekötve, akkor nem védeni fog, hanem zárlatot fog okozni, és a kimeneten majdnem mindig 0,6V lesz...
Valaki tud a már feltett kérdésemben segíteni?
Attila86: Láttam a hozzászólásod, csak ezt nem értem: "csak pontosan ugyan akkorára kell beállítani a kimeneti feszültségüket"
Igazad van!
Az áramkör ezen részét nem is figyeltem, csak azt amelyiket én javasoltam (áramkorlát). D1 dióda így kis idő múlva kiég (megszakad) és utána valószínűleg normálisan fog működni az áramkör. De ez így természetesen nem normális állapot, azt a diódát meg kell fordítani! Mindjárt javítom a rajzot.
Én azt gondoltam, hogy 4db teljesen azonos felépítésű és egymástól független tápegységek kimeneteit szeretnéd párhuzamosan kötni. Ezért írtam, hogy a kimeneti feszültségüket pontosan ugyan akkorára kell mind a 4db tápnál beállítani.
De ha a tápegységenkénti maximális áramot szeretnéd megnövelni (ahogy a rajzodról gondolom), akkor mást kell tenned, ez a rajz így nem jó. Az LM317 áramát egy tranzisztorral kell elvezetned hogy ne az LM317-en folyjon át. Ilyen rajzot biztosan találsz a fórumon, de ha nem akkor én keresek neked.
Értem
Köszi a segitséged Lehet,hogy megprobálom a rajzot (csatolva) kiegészíteni egy tranyóval,vagy pedig keresek egy másik szab. tápot,aminek a bemeneti,kimeneti feszültsége,és a kimeneti árama is megfelel Azért ragaszkodok ehezz a táphoz,mert van egy 6A/19V trafo,nem lehet rátekerni sem,és trafok vannak más feszültséggel,csak azok nem olyan "erősek",mint ez UI:tudom a csatolt képen a bemeneti feszültség 30V DC,de nekem még csak ac-m van,és egyenirányitással kb 26-27V lessz Tomi
Üdv!
Nem lesz túl lomha a beállítás attól a 10µF-os konditól a potival párhuzamban?
Helló
Nem tapasztaltam semmilyen lomhaságot,rendesen szabályoz,de mintha az ic feltünően hamarabb melegedett volna fel . . . a hűtést is megnövelem,de még nem találom meg a legalakalmasabb tápot,addig ezt a kapcsolást sem fogom újraéleszteni
Szia!
Köszi a rajzot! Akkor ez így jó lesz, igaz? http://www.hobbielektronika.hu/forum/topic_hsz_249112.html?highligh...249112 Vagy a D1-es diódával kell valamit babrálni? Köszönettel: Zoli
Ez a rajz jó így ahogy van. D1 diódát is már megfordítottam.
Üdv.!
Üdv
Találtam egy szab. tápot,ami 0-30V-ig,és 3 A-ig szabályoz Ha a kapcs. rajzon látható Q4-es tranyót,az egyenirányitót,és az R7-es ellenállást kicserélem,akkor megnövelhető a terhelhetőség! Igazam van? /most nincs szükségem több,mint 3A-re,de gondolhatjátok ha lessz rá szükségem,akkor nem fogok külön nagyobb tápot készíteni,hanem ezzel biztosítok többet/ Köszi előre is! Tomi
Hali!
Tök jónak néz ki ez a táp! V és A kijelzésére panelmétert hova kell kötni? Nincs csatlakozás neki, vagy csak én nem látom? Milyen és mekkora tarfót kell hozzá minimum szerezni? Köszi! Zoli Idézet: „V és A kijelzésére panelmétert hova kell kötni? Nincs csatlakozás neki, vagy csak én nem látom?” A feszültség mérése a két kimeneti ponton történik, az áramé pedig az R7 ellenálláson. Idézet: „Ha a kapcs. rajzon látható Q4-es tranyót,az egyenirányitót,és az R7-es ellenállást kicserélem,akkor megnövelhető a terhelhetőség! Igazam van?” Igen, de ez tulajdonképpen szinte az összes tápegységre igaz! De nem elég csak kicserélni őket! Meg emellett a hűtést is meg kell többszörözni ám! És a Q4 tranzisztort mire cseréled ki? Azt nem cserélni kellene, hanem betenni mellé több ugyan olyan tranzisztort!
Szia
Talán a tranyót nem cserélem,mert az egy 2n3055-ös,az kibír akkora áramot... Igen persze!nagyobb hűtőborda,hogy ne melegedjen túl... Lehet az áramkorlátállítással gondok lessznek,mert van ott egy "amper állító" poti,és azt csak lehet 3A-re tervezték majd kiderül Köszi Tomi
Az lehet hogy az áramot bírja az 1db 2N3055, de a teljesítményt nem!
5A esetén rövidre záráskor 150W disszipálódik a tranzisztorodon. Az 5A-t még bírná a 15A-os tranyó, de a 150W-ot nem, mert csak 115W-os!
Hello. Nézz vissza egy pár oldalnyit,van egy táp Proli007-től,szerintem könnyebben utánépithető,van nyákrajz is,ugyanazt tudja mint amit linkeltél és azzal ellentétben problémamentes.
Hello!
Az az ominózus poti, csak a referencia feszültséget osztja le, amit az IC összehasonlít az R7 (shunt) ellenálláson eső feszültséggel. Ha az R7-et csökkented, akkor nygyobb áramnál esik rajta ez a feszültség, amot a potival beállítottál. De ha nem akarod cserélni az R7-et, akkor is megnövelhető a kimenő áram szabályozása, az R18 csökkentésével. Ha már kiválasztotok egy rajzot, nem ártana kissé értelmezni, hogy is működik valójában. Ez is az építés része, sőt szerintem célja az építéseknek! üdv! proli007
Oké, de nem én akarok tápot építeni, úgyhogy nem értem ezt miért nekem írtad.
(Illetve én is építek tápot de nem azt amiről itt szó van.) Az Urbán-féle LM317-es tápot csak azért linkeltem anno, mert a kérdező úgy tűnt hogy ragaszkodik az LM317-hez és avval szeretne építkezni. Sőt, úgy emlékszem hogy az Urbán tápját ő hozta szóba.
Köszi a hozzászolásokat
Proli007:Az R7-es ellenállás teljesitményét akartam megduplázni 5W-ról 10W-ra,az ohmos érték maradt volna! Ha magyar leírás van hozzá,akkor tudom értelmezni,igy leirás nélkül azt is tudtam,hogy a tranyón és az ellnálláson folyik át a terhelés,de nem voltam benne egészen biztos! Közben megtaláltam a tápegységed,amire Mex hivta fel a figyelmemet Köszi Nektek
Sziasztok!
Megépítettem az általam és általatok is már oly sokszor belinkelt kapcsolást, mely sajnos nem működik. Valamit én szúrtam el, mert ahogy olvastam, egyik kolléga már 4db-ot is pakolt a tápjába Az alapvető problémát szerintem a fólia tükrözés okozhatja. A pcb.gifet kinyomtattam lézerrel és nyákra vasaltam. Az IC lábakat visszavezetve elvileg jó igy, majd mikor a tranyókhoz értem, akkor döbbentem csak rá, hogy ott meg tán forditva lennének a lábkiosztások? A kettő ellentmond, ill. valamelyiket nem jól tudom A layout.gif első ránézésre nekem olyan, hogy az alkatrészt látom és a láthatatlan vezetősávot mutatja alatta, ami valójában a túlóldalon_lenne_. Ami nálam csak akkor passzol ha épp felforditom (graetz nálam bal lent,gyárilag bal fent), igy beültetésnél úgy "képzeltem el", hogy az alkatrészek a láthatatlanok. Igy visszavezetve passzolt a tranyón kivül elvileg minden(?) Kérlek segitsetek, mert itt elvesztettem a fonalat Jó kis deprez műszer, ház, minden megvan hozzá csak a panellel nem jutok düllőre. Előre is köszi minden tippet, hozzászólást! ui. csatolt képeken lévő vezetékek csak amolyan "na lássuk működik-e" bekötés, rátekerés", mely az izgatottság szülte, utána a csüggedésben már nem volt kedvem szebben megcsinálni...majd ha működőképesen beépítem.
Hát haver, ezt tényleg fordítva nyomtattad ki sajnos nézd csak meg az oldalon a panelt és a tiédet, pont a tükörképe, ezért nem működik rendesen. Velem is előfordult egyszer, és én még ráadásul egy könyvből másoltam át a panelt egy irásvetítő fóliára, onnan a nyákra, persze forditva, de mákom volt mert megoldottam a tranyók elforgatásával. A lényeg, hogy semmi ördöngősség nincs a dologban, kinyomtatod a PCB.GIF -et egy münyomóra és vasalod, nem kell semmit tükrözni meg forgatni, csak igy ahogy van, a LAYOUT .GIF pedig egy sima beültetési terv, ami felülről mutatja a panelt és alatta halványan a vezetősávokat.
Remélem segítettem. Üdv: Doncso
Ilyenkor új nyák és mehet bele az alkatrész, az IC-k lábai nem hiszem hogy stimmelnek, hiszen az egész panel az eredetinek a tükörképe, ezzel nem fogsz tudni mit kezdeni.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |