Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » LED az autóban
Frankye: Az "előéletem" elég szegényes, de én terveztem a Pest Megyei Rendőrkapitányság egyik nagy közlekedésbiztonsági kampányát, ami elég sikeresnek volt mondható (hála égnek elég sok megyében "ellopták").
Szóval ezért külön köszönöm hogy a fentebbieket leírtad. Fontos felhívni erre az emberek figyelmét, mert számomra egyértelmű volt ez a dolog, de lehet hogy valakinek nem, s "jó viccenek" gondolná, hogy ilyen lámpákkal villoghat közúton.
El sem hinnéd, mennyi felelőtlen, "kiváló barkácsember" próbál itt információhoz jutni. Mivel magam is vezetek, nem is keveset, tapasztalatból tudom, hogy a gyakorló gépjármű és járművezetők mennyire nem tartják tiszteletben a KRESZ-t és egymást, így igen érzékenyen érintenek az ilyenek. Ezért is próbálom megragadni mindig az alkalmat, ha csak tehetem, hogy felhívjam a figyelmét az embereknek a felelőtlen barkácsolás veszélyeire.
Sajnos azért én is látom, mennyi alkalmatlan ember és jármű van a közutakon. Privát vélemény, én az emberek felétől szemrebbenés nélkül venném el a jogsit, de rám azt mondják, túl radikális vagyok.
Az extrém világításra visszatérve, én idealista vagyok, meg sem fordult a fejemben hogy bárki ezt kivinné közútra. Épp olyan marhaságnak tűnt, mint ahogy a Discovery-n az egyik műsorban pl felrobbantgatták a mikrókat. Elnézi az ember: szép, jó, de eszében sincs otthon megcsinálni. Te valószínű többet értesz az elektronikához... Vajon miért van ilyen csend ebben a topicban? Ennyire érdektelen lenne ez a 100 wattos led-téma? Jómagam nem értek az elektronikához, s itt gondoltam segítséget találni. Sőt azt hittem, némelyek "kihívásnak", agytornának is felfogják a kérdésem, hisz semmi ehhez hasonlót nem találtam, ahogy keresgéltem itt a topikokban. Ezzel szemben a "levél sem rezzen", s én már azon gondolkodom, hogy vajon impossible mission lesz-e, hogy ledes első lámpát szeretnék?
30W LED egeszen biztosan nagyobb fenyt bocsajt ki, mint egy 50W-os auto fenyszoro... legyen az xenon vagy halogen. A LED adatlapjaban le kell legyen irva, hogy milyen hutest igenyel, attol elterni nem nagyon lehet (vagy erdemes).
Amugy kozutakra szant LED-es lampak leteznek, csak eleg fura szabalyok leteznek erre vonatkozoan -- tul a szokasos kovetelmenyeken, hogy hany metert kell bevilagitania, milyen iranyban stb, azt is leirjak, hogy pl ha akar egyetlen LED is tonkremegy egy lampatesten belul, akkor az egesz lampanak nem szabad mukodnie. Magyaran az izzo tulajdonsagaival kell vetekednie, es nem hasznalhatod ki a redundanciat, magyaran, hogy 20 LED-bol 1 kimegy akkor azert meg jobb, ha 19 vilagit mintha 1 sem. Amugy ha olyan feny kell amitol megolvad az aszfalt (mar olvasom, hogy nem kozutra kell), akkor miert nem inkabb hagyomanyos terep vagy fenykepesz vilagitashoz hasznalatos lampat teszel bele? 1000W mindket oldalra egy inverterrel meghajtva... de ha kiallitasra kell akkor kabellel is siman mehet a taplalas. Ha meg keves rateszel pluszban 3 kodlampat amilyet a ralley-ben szoktak hasznalni, ugyanigy 1000W -os atalakitassal...
Azért "erőltetem" annyira a led-et, mert nem szó szerinti kiállítási autót tervezek összehozni. Inkább egy olyan low cost járművet, amivel autós találkozókon (reptereken, pályákon, itt-ott) lehet rohangálni, gyorsulni, szlalomozni, stb.
Arra lesz kihegyezve, hogy menetteljesítmény-ügyileg nagyon durvát menjen (ez még egyeztetés alatt van persze hogy mit jelent), külalakilag viszont nagyon csúnya lesz, mint ami most szabadult a roncstelepről. A fejemben lévő "látványterv" szerint az első lámpák ugyanígy viszonyulnának a funkciójukhoz: jelentéktelenül kicsi, de irgalmatlan nagy fényerőt kéne hogy nyomjon.
Az alapkérdésedre visszatérve, vagyis hogy a kiválasztott LED-hez mekkora hűtés szükséges:
Azt gondolom, hogy az amatőr hobbisták körében nem sok olyan akad, aki "puszta kedvtelésből" megenged(het)ne önmagának ekkora teljesítményű eszközbe beruházni (majd' 70 $ nem kis pénz!), így azután - vélhetőleg - nincs is nagyon tapasztalata benne senkinek, hogy mekkora hűtőfelület szükségeltetik hozzá. Sajnos, ami ennél nagyobb baj, hogy nem látok hozzá adatlapot sem. E nélkül pedig nehéz lesz korrekt választ adni a kérdésedre. (Szentigaz, nem olvastam el a felhasználói értékeléseket és hozzászólásokat, lehet, abban van valamilyen információ...) Összefoglalva: Még egy kis türelmedet kérjük, hátha "idetéved" valaki, aki már dolgozott ilyen eszközzel, és el tudja mondani a tapsztalatait.
100W az nem kismiska. Hely mennyire probléma? LGA775 nem rossz ötlet (lehet hozzá egyszerűen faragni mechanikát is), abból is valami hőcsöves, "tuning" verziót keress, nagyon lényeges, hogy a keletkező hőt a talppontról minél gyorsabban lehessen elvonni, kicsi legyen a hőellenállás. A hűtőfelülete attól függ, hogy mekkora maximális hőterhelés engedhető meg a választott LED-eken, illetve mekkora hőellenállás van a LED és a hordozója között. Ha ezt olyan 70 fokra állítjuk be hasra, egy jobb hűtő simán elviszi állandó 12V-os üzemben. Célszerű hőbztosítót is beiktatni.
...Bár az is megfordul a fejemben, hogy egy 70W-os jó fémhalogén partiban van a 100W-os LED-del, de pláne a 150W-os, aktívan nem kell hűteni, egy egyszerű inverter meghajtja jól az elektronikus előtétjét, relatív olcsó is. Csak van neki felfutási ideje.
...amit linkeltél LED-et, az 80lm/W-ot tud, egy első sarki kocsmában kapható fémhalogén lámpa meg 100-at, tehát fényhasznosításban előrébb vagyunk, meg fényerőben is mondjuk egy 150W-os HCI Osrammal.
Na, ez viszont így elgondolkodtató, akkor lehet hogy lepasszolom a 100 wattos ledet, mert hát az mellett hogy igényeskedek itt, nem vet fel a pénz.
Fémhalogén lámpa? Azokra gondolsz, amik vagy egy percig melegszenek, utána viszont szanaszét világítják az ember szemét? Meg még kérdés, hogy mennyire hőtűrő egy ilyen lámpa, mert elég kis helyre szeretném bezsúfolni, tehát a levegő nem igazán (semennyire sem) járna körülötte. Nem tudom, az inverternek milyen költségvonzata lenne, de tartok tőle hogy azzal együtt is olcsóbb lesz a lednél. Akkor viszont marad a ledes hátsólámpa és index projekt, mert azokat viszont valószínű ki lehet hozni viszonylag ésszerű összegből.
A fémhalogén első körben nem érzékeny a melegre-a lámpatest annál inkább, a gyárinak mégiscsak több, mint a dupláját kell elviselje, célszerű fém lámpatestet használni, de ha nem sok órán keresztül megy, akkor nem lesz gond. Ha nagy a zsúfoltság, az elektronikus előtétjét arrébb kell rakni, de a kábel el kell viseljen impulzusszerűen 3-4kV-ot és maximum kb. pártíz cm lehet, máshogy nem lesz képes gyújtani a cső. Invertert akár itteni segedelemmel is alkothatsz, a készáruk 300W-os kivitelben azért már jelentős összeget képviselhetnek, de van még egy megfejtés: UPS. Olyan típus, ami indítható akkuról is, és 12V-os a háttértápfeszültsége. Akkuhibával ezeket kiszórják hulladékba (sajnos!), bagóért lehet megszerezni őket.
Hátra meg jó a LED, egy 3W-os típus a hagyományos izzó mintegy tízszeres fényét adja (a 100-as normál körte éri el az 1lm/W értéket, az 5W-os gyári égő ezalatt van jóval), kb. 30W-nak felel meg ebből.
Sziasztok!
Én a belső világítást szeretném LED-re cserélni, illetve kiegészíteni kilépőfénnyel. Egy kis problémám van csak... Az autóm gyárilag dimmeli a világítást, így valószínűleg nem lehet egyszerűen cserélni LED-re a sima izzókat, de gondoltam rá, hogy esetleg fel lehetne használni az áramgenerátor vezérlőjeleként azt a feszültséget, ami a belső világítás izzóját működteti. Szerintetek működhet ez? Lehet erre valami aránylag egyszerű megoldás, esetleg speciális IC vagy áramköri megoldás? Sajnos a google nem segített. Köszi! Laller
Köszönöm a tippeket, ezt a dolgot most nekilátok körüljárni. UPS elképzelhető hogy akad valahol, ez egy nagyon jó ötlet, köszönöm szépen!
Ez a 100w-os led viszont most egy kicsit csalódással tölt el, mert a 30w-os taktikai lámpával olyan fényerőt tudok produkálni, hogy az autó fényszórójának a fénye alig látszik mellette. Az a baj hogy kicsi a terület, de közel egy kilométer távolságra simán elhord, látcsővel kell néznem, amire világítok Ekkora különbségek lennének led és led között? A hátsó lámpához van valakinek vmi jó ötlete? Kissé(?) izmosabbnak szánom a sima hátsó lámpánál mind a normál, mind a féklámpát. Tehát ugyanaz a 6-8-10 3W-os led szolgáltatná halvány fénnyel a normál világítást, s max fényerővel a féklámpát. Meg gondolkodtam olyan "multifunkciós" dolgon, hogy a tolatólámpából ködlámpát csinálok, hisz a fehér búrán át jóval erősebb a fény. De valahogy úgy lenne jó megcsinálni, hogy ha hátramenetbe kapcsolom az autót, akkor a ködlámpa lekapcsol, s a sima fehér led világít ugyanaz alól a búra alól. Mennyire komplikált ez a dolog?
Ha a 30W-os LED-et is 80lm/W-ra számoljuk, akkor hogyne lesz erősebb egy autós 60W-os halogénnél: Az nagyon jó esetben tud 24lm/W-ot. Ez 1440lm, míg a 30W-os led 2400lm lesz, ez azért elég durván érzékelhető eltérés! Ehhez még adalék a LED "tökéletes" fókusza.
Hátra a 3W-os LED remek, oldalanként egyet-egyet sorbakötsz, számolsz eléjük egy ellenállást, meg még egyet kísérletezel, mondjuk olyan 1W teljesítményhez és a fékpedállal ezt söntölöd ki: 12V->1W-hoz szükséges ellenállás->3W-hoz szükséges ellenállás->LED->test, és a két ellenállás közös pontját a féklámpa vezetékére kötöd. A LED-ekhez lehet kapni kör keresztmetszetű hűtőbordát, amihez a BA15-öt ki kell szedni, és belefaragni a kb. 3 cm-es átmérője miatt. Ha szűk a fénysugár, a led búráját elmattítod polírpapírral és szórni fog, illetve a foncsort is tudja használni (ehhez mér pozícionálni is kell). A búra az a színének megfelelő szűkebb tartományban engedi át a fényt, ha a LED ettől messzebb eltér a saját, szintén szűk spektrumával, akkor valóban gyengébb lesz a fénye alatta. Izzónál nem gond, hiszen ott teljes a spektrum. Az átkapcsolás az nem bonyolult, a ködlámpát megszakítod egy morzés relé nyitó kontaktusával és a hátramenet lámpával (nyilván annak előtétellenállása "elé" ) párhuzamosan kötöd a tekercsét (párhuzamos, záróirányban kötött diódával védve!).
Bár belegondolva, a féklámpának a 3W LED még nem lesz egetverően nagyobb fényű, mint egy 21W-os égő, legyen akkor 3x3W, csak annak a hűtése már nagyobb gond. Bár egy 4cm-es ventillátor elfér rajta .
Én még több ledre is gondoltam, nem "csak" háromra, bár lehet, meg kéne néznem a fényerejét, mit is tud tulajdonképpen.
Akkor eszerint semmi áramgenerátor-féle dolog nem kell ezekhez a ledekhez? Bővebben: Link Magában nem mertem igazán kipróbálni, mert "háztájilag" nem könnyü 1.9-2.2V feszültséget összehozni, kéne hozzá gondolom valami precizebb szabályozható táp. Az előtét ellenállást fejből nem tudnám kiszámolni (google tuti kínálna megoldást), de gondolom az autóban a feszültség fordulatszámtól függően ingadozik (nem mértem még soha). Úgy tippelem 12-15V között mocoroghat, s ekkora ingadozás ennél a lednél nagyon nagy fényerőváltozást okozhat. Vagy tán ki is égne? Plusz engem eléggé összekever, hogy az általam linkelt oldalon mindenféle milliamperről beszélnek, s fogalmam sincs, hogyan tudnám én befolyásolni az átfolyó áramerősséget. Gondolom másoknak ez nem okoz gondot, de mindenki elkezdi valahol, én nagyjából itt kezdek ismerkedni ezekkel...
LED-nél felejtsd el a feszültséget: Áramerősséget kell biztosítani neki. Ennek hatására, üzemi értékein belül alakul ki a leírt pl. 1,9-2,2V. Ebből lehet tudni, hogy adott tápfesz mennyit bír el. Az áramgenerátoros jelleget egy soros ellenállás fogja adni. Mivel a generátor normális esetben 14,4V-on koppan, így ehhez számolsz ellenállást: A LED minimális feszültségét levonod (itt 2x1,9V-ot), majd elosztod a rá adott üzemi árammal és az ebből kapható közelségéből nézel egy 5-10W-os ellenállást. A generátor feszültségének változása hatással lesz a dologra, de a soros ellenállás révén nem futhat meg drasztikusan, illetve a LED túl fogja élni, de biztosra mehetsz egy soros biztosítóval, amit a LED árama fölé kevéssel méretezel, hogy a generátor tartós hibája esetén se legyen gond. Ha álló motornál túl halovány lenne (de nem lesz szerintem), akkor valóban áramgenerátor kell, ami egy tranzisztor, egy dióda és két ellenállás. A LED amúgy elég rugalmas eszköz, amíg a zárórétege nem éri el a rá kritikus hőmérsékletet, addig a rajta átfolyó áram nem fog neki gondot okozni ésszerű határokon belül.
Köszönöm, művelődök közben.
Eddig úgy néztem a led-re, mint "modern izzólámpára", de eszerint nagyon eltér a hagyományos izzótól a működése. Nekünk, laikusoknak általában tök egyszerű dolgok is meglepőek tudnak lenni, így most örülök hogy ennyivel okosabb lettem. Fene sem gondolta volna hogy a tápfeszültséget valahogy "megoldja" magának a led, s áramerösséggel kell variálni. Érthetetlen, hogy akkor vajon miért a feszültséget tüntetik fel fő helyen a jellemzőknél. Persze lehet az is, hogy olyan (nem jó?) helyen vásárolok, ahol ez elmegy, de akkor is fura. Ha mégis az áramgenerátoros megoldás mellett döntök, akkor hogyan alakul a "képlet"? Fejben már megvan, hogy a normál világítást és a féklámpát hogyan kötöm össze, de hogyan alakul ez áramgenerátor esetén? Az áramgenerátor szintén egyelőre egy misztikus dolog számomra, tehát elképzelésem sincs, hogyan lehetne a kimenő áramát "variálni" attól függően, hogy melyik madzagról (normál lámpa vagy fék) jön az áram.
Nem olyan vészes a dolog . LED-nél a színe szerint van jelentős eltérés a feszültségesésben, és ez csak azért fontos, hogy a jellemzően feszültséggenerátor tápegységekhez, feszültségforrásokhoz miként lehet illeszteni, illetve sorba kötve mennyit. A "baj" az, hogy a LED olyan, mint a dióda: Kicsi feszültségváltozásra nagy áramváltozást produkál. Éppen ezért kézenfekvőbb az áramot szabályozni.
Az áramgenerátoros megoldásnál a lényeg egy ellenálláson van (a tranzisztor a bázis-emitter körben lévő jelen esetben zener diódának a fix feszültségét fogja némi hőfokfüggéssel "áramerősíteni" emitterköri ellenállására, így azon Ohm törvénye értelmében egy fix áramot eredményezni), így ezt az emitterellenállást ugyanúgy kapcsolhatjuk a féklámpa vezetékével, mint az egyszerűbbik esetben.
No, itt már bonyolódik ám a dolog nekem... Szabadna kérni erről valami rajzot?
Valami ilyesmi lehet a megoldás? Bővebben: Link
Itt viszont az a kérdés, hogy hogyan lehet átalakítani a jelen helyzethez...
Hasonló, de a nagy áramok és disszipáció miatt talán mégis jobb volna egy egyszerűbb és hőfokkompenzáltabb kapcsolás az LM317-tel, áramgenerátoros üzemmódban..
Tudsz erről valami rajzot mutatni, hogyan lehetne megcsinálni? Az előző linket is vaktában tapogatózva találtam, fogalmam sincs sajnos a működéséről. Erről az eszközről meg végképp nincs még ötletem sem, hogy hogyan kéne belőle áramgenerátort csinálni.
Nekem már az is kihívás, ha rajz alapján össze kell ütni egy ilyet. Hiába, aki nem ért hozzá...
Bővebben: Link
Ez az alapkoncepció. Aztán majd délután kivesézzük.
Az elv annyi, hogy a soros feszültségstabilizátor IC-k arra törekednek, hogy a GND és a kimenetük között fix feszültséget tartsanak. Mi sem egyszerűbb, emeljük fel földről azt a lábat, és kössünk a kimenet és e közé egy ellenállást. Erre az ellenállásra az IC igyekszik fix feszültséget tartani, így az átfolyó áram is fix lesz, ezt így már akármi mással sorbaköthetjük. Az LM317 1,25V körül fog tartani, így a szükséges áramerősséghez való ellenállást egy osztással megkapjuk. Viszont, ha az eredeti féklámpás megoldást bele akarjuk rakni, akkor nekünk nem jó így, hiszen az ellenállás egyik lábán sem a +12V van. Ehhez trükközni fogunk egy kicsit. Van ennek az IC-nek negatív feszültségű kollégája, LM337 a neve. Ezzel most nem negatív feszültséget keresünk, hanem egyszerűen megfordítjuk az egészet: A LED marad a helyén, az ellenállás egyik végpontja így a 12V-ra fog csatlakozni, az IC ugyanazt fogja művelni, csak az áramirány tér el és ugyanúgy kapcsolhatunk bele az áramkörbe még egy ellenállást. Az IC maximum 1,5A körül tud nyújtani, efölött a saját áramkorlátja beleszól a dologba, de elég lesz ez nekünk: Ha 12V-os akkufeszültséggel számolunk és a cree LED-ek maximum 2,2V-os feszültségesésével, akkor egy ilyen IC mögé elfér négy, 3W-os LED. Az IC-nek kell olyan 2V minimum a ki-be lábai közé ahhoz, hogy stabilan működjön, az ellenállásokon 1,25V esik, a 4x2,2V+1,25V+2V pontosan 12V-ot ad eredményül. Az IC-n 3W fog disszipálni, ehhez valami móricka hűtőfelület kell (nem kell úgy félteni, mint a LED-et, van benne hővédelem és 100 fokon még vígan doglozik), valamint az ellenállásoknak is tudniuk kell 2-3W-ot elfűteni. Ha több LED-et akarsz, akkor kettő ilyen áramkör fog kelleni, ha ennél is több , akkor már egyszerűbb nagyobb áramú társát keresni, vagy ezt kiegészíteni tranzisztorral (de akkor növekszik az eszközön szükséges maradékfeszültség).
Ez egész jól hangzik... Érteni ugyan még nem értem, de legalább annyi lecsapódott az agyamban, hogy van egy ilyen okos kis ic, amit tök könnyen lehet "idomítani". A hogyan még kérdés továbbra is, mert egyes részletek nem tiszták számomra, de már közelítek a megértés felé...
Tudom, hülye kérdés (lehet masszívan hülyének fogok kinézni), de miért épp 1,25V esik az ellenállásokon? Ez megint afféle "varázslatnak" tűnik nekem, mint a ledek azon tulajdonsága, hogy nem a feszültség az érdekes a meghajtásuknál...
Csak azért, mert az IC erre törekszik.
Tudnál erről a dologról valami rajzot (esetleg konkrét alkatrészekkel) készíteni? Egyelőre saját kútfőből még ennek sem merek nekifutni, mert van jó pár dolog, aminek a miértjét nem tudom.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |