Fórum témák
» Több friss téma |
No, gyors skicc, így volna az újra induló:
Esetleg a tranyó bázisellenállását a csatolókondi másik pólusára... Ha impulzussal indítasz például.
Nagyon szépen köszönöm a gyors és kielégítő választ!!! Tökéletes!!! Köszönöm!!!
Szia!
Kösz a kimerítő vizsgálatot! Röviden: a kapcsolásnak annyit kellene csinálnia elektronikai szinten, hogy az SW1 váltó nyomógom megnyomásánál átbillenti a bistabil flip-flopot, és az azon a kimenetén, amin H szint van, elindítja az időzítőt, ami kiküld monostabil módban egy 0,25-0,5 s-os jelet a tranyónak, ami egy ilyen impulzussal átbillenti a bistabil reléket. A mechanikáról azt kell tudni, hogy az egy ablaktörlő motort vezérel. Ezek a motorok úgy vannak kialakítva, hogy a motor gyárilag egy irányba forog, és egy áttételes tolattyús mechanizmus 2 ponton visszafordítja az ablaktörlő lapátot forgató tengelyt. Az egyik végállásban a motorba be van építve egy végálláskapcsoló, ami megállítja a motort. A baj az, hogy az én ablaktörlő motorom 90°-os kitérést produkál a tengelyen, nekem viszont vissza kell fordítanom 30 °-nál. Azért van 3 relé, mert váltani kell a polaritást az ablaktörlő mind 3 a vezetékén, ugyanis, ha kikapcsolom az ablaktörlőt, a végállás vezetéken (X2a) addig kell, hogy kapjon áramot, amíg az ablaktörlő vissza nem megy az ablak szélére, ahol a motorba épített végálláskapcsoló szakítja meg az áramkört. Azért nem sima reléket használok, hanem bistabil reléket, hogy amíg a motor törli az ablakot, a relék ne fogyasszanak áramot. Az egész kapcsolás egy 12 V-os akkuról fog járni egy spéci zárt, 3 kerekű bringában, tehát a felesleges áramfogyasztás kerülendő. A 3 relé azért kell, mert nem találtam bistabil relében olyat, ami kibír érintkezőnként 10A-t, amit a motor áramváltásánál felléphet. A motor ugyan csak 2A-t vesz fel, de az irányváltásnál ez többszörösére nő. 2A-es relével próbáltam, de gyorsan beégtek a kontaktusai. Mit jelent ez a differenciáló tag, amit írtál a flip-flop és az 555-ös közé? A relé már 9V-tal is meghúz, így ez remélhetőleg nem lesz gond. Előre is köszönöm a segítségedet. Öreg
Szia!
Elnézést, hogy belekérdezek a témába, de mechanikusan ( a motoron levő kar hosszának csökkentésével ill. az ablaktörlőkart mozgató kar hosszának növelésével) nincs lehetőséged megoldani ? ..Annak idején ,amikor nagy divat volt az autók átalakitása egy lapátosra, mechanikusan oldottuk meg a nagyobb szögű elfordulást,igaz, ott azért van hely bőven. üdv: hp
Kösz a tippet, nekem is ez volt az első ötlet, de kicsi a hely, itt nem fér el a motoron kívül más mozgató mechanizmus, mint az autóknál az első ablaktörlőnél, ott van hely bőven. Hátsó ablaktörlő motor, itt a tengely közvetlenül forgatja az ablaktörlő kart és lapátot.
Öreg
Hello!
Némely dolgot értek, némelyt nem. - Ezek szerint ez egy zár működtető mechanika. - Ha megnyomod az SW1 nyomógombot, a motor elindul és elmegy a 30fok végállásig. Itt várakozik. - Ha még egyszer megnyomod, akkor forgásirányt vált, és vissza megy az alapállapotba, ahol a beépített végálláskapcsoló megállítja a motor. Majd ismét itt várakozik. - Ha ez így van. akkor bebillenteni a bistabilrelét, az 555-nek kell, és visszabillenteni a végállásoknak. - Azon gondolkodni kell, hogy a beépített végálláskapcsoló, véghelyzetben bontó, és egyik lába közösített a motor egyik kivezetésével. (Ha jól emlékszem a kocsiban. Azt is meg kell nézni, nincs-e közösítve a motor másik kivezetése a házával.) - De még mindig nem értem, miért jó a bistabil relé. Mert annak működtetéséhez, így, két impulzust kell előállítani. Egy sima relénél, meg amíg jár a motor, húzva van valamelyik irányrelé, és amikor áll, el van ejtve mind. A motor fogyasztása mellett a relé árama elhanyagolható. (Az elektronika, tekintettel arra, hogy állandóan áram alatt lesz, sokkal több energiát fog felemészteni mint a relé, a pillanatnyi motorüzem alatt. De rajzold le magadnak, csak a motort a kontaktusokkal és a végállásokkal, hogy az hogyan fog működni, mert mintha itt, valami logikai árulás lenne még, a főáramkörben. Aztán ha úgy látod az már működik, akkor kell ráapplikálni a reléket-elektronikát... A differenciáló tag, pont az amit az 555 és a 4013 közé rajzoltál. (Miért nem nézted meg a hálón?) üdv! proli007
Szia!
Még egyszer köszönöm, hogy ennyi időt szánsz rám! Szóval: - nem, ez nem zár működtető mechanika, hanem egy Lada Samara hátsó ablaktörlő, amit a Pannonrideremre applikáltam fel (www.facebook.com/pannonrider). A motort az X1 c/d csatlakozóra kötött kapcsoló indítja, ami áramot kapcsol a reléken keresztül az X2 a/b csatlakozóra és elindul a végállásból a motor valamerre. Az ablaktörlő lapát 30°-os kitérésénél a lapát megnyomja az SW1 váltó nyomógombot, mire a D flip-flop átbillen, a Q vagy Qnegált kimeneten magas szintet ad ki, ami elindítja az 555-ös monostabil időzítőt, az kinyitja 0,25s-ra a tranyót, az meg átbillenti a bistabil reléket a másik állapotukba, ezzel megfordítja a motor polaritását, és az visszafordul. elmegy a végállásáig, ott a mechanika visszafordítja, majd amikor megint eléri a 30°-os kitérést, megint megnyomja az SW1-et, és minden kezdődik elölről. Ez így OK? Kösz! Öreg ui.: a rajzon volt egy hiba, javítottam.
Hello!
Végső soron így már működhet a dolog. Egyébként a monostabilokra nincs is szükség. Simán megoldja a dolgot, ha a Q kimenetről egy kondit kötsz a tranyó bázisába, és a bázisból egy ellenállást a GND-re. Ez is egy differenciáló tag lesz, melynek idejét úgy lehet megválasztani, hogy a polár relé meghúzzon. Ráadásul ez nem fogja fogyasztani az áramot, mint az 555. A tranyó emitterkövetőként működik, így a relé ellenállása a bázisban kb. bétászor nagyobb értékkel jelenik meg. Ezt figyelembe kell venni az RC differenciáló tag megválasztásánál. Ha kicsi lenne a béta, és így a kondinak nagy kapacitásúnak kellene lenni, akkor lehet darlingtont is használni. Egy próbát megér szerintem. üdv! proli007
Sziasztok!
Az lenne a kérdésem, hogy 555-ös IC-vel meg lehet-e hajtani egyszerre két tranzisztort. Válaszotokat előre is köszönöm.
Szia!
Attól függ, hogy milyen tranzisztort.
2 darab NPN tranzisztort.
A típusa: 2SC5200
Még egy is sok az 555-nek, nemhogy kettő. Ekkora bázisáram-igényre kell egy meghajtófokozat.
Nem mindegy, mivel van terhelve az a tranzisztor, hogy például emitterkövetőként van használva, vagy földelt emitteres kapcsolásban. Max. 1,5 A bázisáram nem azt jelenti, hogy annyit is kér mindig, az csak a határérték. Vegyük figyelembe a tipikusan 60-as áramerősítési tényezőt is.
Én reléket raktam az 555 kimenetére, 150-200 ohm-os tekercsekkel. 200 mA-t is elbír, persze illik tartalékkal használni.
De ugyan miért rakna ilyen tranzisztort az 555-re? Gondolom nem egy LED-et akar villogtatni vele.
Középleágazású primer tekercses Tesla trafót szeretnék két tranzisztorral meghajtani.Eddig visszacsatoló tekerccsel végeztem a bázisáram vezérlését, de nem volt jó a hatásfoka, ezért 555-el szeretném vezérelni.
Csinálj egy ilyen nagyáramú drájvert a végtranzisztorokhoz.
Sziasztok
Egy öreg diesel kistraktorhoz szeretnék automatikus izzítást csinálni. Ahogy ráadom a 12V-os gyujtást bekapcsol és 5-től 15 sec-ig állíthatóan izzít, majd kikapcsol. Ehhez kérném a segítségeteket, ill. nagyon megköszönném ha valaki mellékelne egy működőképes áramkörről kapcsolási rajzot.
Szia!
Itt az oldalon találod pl. ezt a rajzot:Bővebben: Link Az R1 ellenállást 47 KOhmra és a P1-et 100kOhmra cserélve megközelitőleg az általad kivánt időket tudja produkálni.Természetesen a relének el kell birnia az izzitógyertyák áramát. üdv: hp
Hello!
Kollégának teljesen igaza van. De hogy legyen egy kedvedre való kapcsolás is.. üdv! proli007
Sziasztok!
Én egy olyan megoldást keresnék, ami ha kap egy vezérlő jelet (ez lehet feszültség, vagy relé kontaktus is) akkor kb 5-20 perc alatt (állíthatóra kellene csinálni) szépen lassan izzástól teljes fényerőig kigyulladjon egy tirisztoron vagy triakon keresztül egy 230V 40W-is izzó. Tud valaki ebben segíteni? Előre is köszönöm!
Hello!
A Skory weblapján szereplő kapcsolóüzemű áramgenerátort szeretném megépíteni 555-el. A problémám, az hogy 1db Li-ion celláról kellene üzemelnie. Létezik olyan 555, ami elmegy 3V körüli feszről? köszi.:Matyko
A C-MOS 555 1.5V-ról is működik.
A Li-Ionod meg 3.8V alatt kisütöttnek tekintendő.
Csak a forrás, illetve a nyelőáram sokkal kisebb.
Valamit valamiért... C-MOS
Sziasztok!
No, most jutottam el odáig, hogy összerakjam a kapcsolást. Remekül működik, a kapcsoló megnyomására a D-Flip-flop átbillen, és aZ 555-ös a tranyóval szépen átrántja a bistabil reléket a másik állapotába. A motor forgásirányát a relék szépen kapcsolgatják. A baj csak az, hogy ez kb. 30 mp-ig van így, utána kihagy egy-két kapcsolás erejéig és a flip-flop nem kapcsol, vagy oda-vissza kapcsol gyorsan, ezt nem tudom mérni... A vicces az, hogy 1-2 kihagyás után újra jó, megint kb fél percig. Mi a fene okozhatja ezt??? Kösz! Öreg
Hello!
Lehet valami tranziens zavarja meg a működést. De én nem látok a tápfeszültségen egy árva kondit sem. Pedig oda illik tenni. Minimum egy 100µF-ot és egy 100nF-os fólia, vagy kerámia kondit. Ha az R1-R2 ellenállás 100k, akkor az elég nagy értékű, így bármi zavart összeszedhet. Tegyél egy-egy 100nF-os kondit az ellenállásokkal párhuzamosan. De félperces működést produkálni, leginkább valaminek a melegedése tudna okozni. Ha ciklikus, és nem véletlenszerű a dolog. üdv! proli007
Csináltam egy kis kapcsolást.
Érdekes módon csak 100nF-os kondenzátor beiktatásával (kimenet és föld közé) rezeg.Működik, de egy kicsit még tuningolni kell.
Ez biztosan nem lesz jó, mert az a kondi szinuszt csinál a négyszögből. El kellene távolítani onnan és tovább keresni a rezgetlenség okát.
A végén a rezgés már nagyon misztikus, mert a BD244 tranyó csak pattog a negatívon, mint a kecskekaki, pozitívot úgyszólván sehonnét nem nyer. Így járt...
Meg az 5-ös lábnak se jutott legalább egy 10 nF...Válság van. |
Bejelentkezés
Hirdetés |