Fórum témák
» Több friss téma |
Hello!
- Alapvetően igazad van, a minimummal kapcsolatban. - A zéner diódák használatát nem látom indokoltnak a bemeneten. A 100ohm-ok lehetnek akár 1kohm-ok is, a CMOS bemeneten van a két táp felé védődióda. - Ha a 40106-ot másra nem akarod használni, akkor szükségtelen, mert invertálni úgy is lehet, ha PNP tranyót használsz a reléhez, és a relét a GND-re kötöd. Így Q-negált alacsony szintjénél húz a relé, ami így "Q lesz". üdv! proli007
Hi!
Értem, ezek jól jönnek. Azt nem tudtam hogy ennyire védve vannak a CMOS-ok, de így frankóbb a dolog. A PNP tranyós ötlet is kiváló, nem akartam +1 IC-t felhasználni, ha nem muszáj. Köszi!
Helló! Volna egy 120l-es hordó, melyből a vizet ki szeretném szivattyúzni. A szivattyú napelemes rendszerről menne, ezért 12V esetleg 24V-os szivattyúra volna szükségem. Nem kell nagy nyomás, csak öntözés céljából lenne szükséges. Hol érdemes és milyen szivattyút venni?
Üdv!
Erre a problémára irtam 16f628A pic-re - Parsic-ban egy kis progit, Szammer fórumtárs kiegészítésével. Nem komplett áramkör, csak a pick.
Hali!
Köszi szépen, de egy ilyen "bonyolult" 1 IC-s feladatra szerintem eléggé pazarlás lenne PIC-et használni. Sajnos PIC programozásban amúgy is gyengélkedem (mind tudásilag, mind hardverileg). Szóval, még egyszer köszi, de nem pikkelek...
Sziasztok.
Proli007 hordófeltöltő kapcsolását kibővítve (Bővebben: Link) készítettem egy kapcsolást. Mielőtt a pcb teret elkészíteném, azt szeretném kérni Proli007-től, hogy nézze át, mert az előző kapcsolásomhoz is nagyon jó ötleteket adott, amiért külön köszönet. Előre is köszi. Üdv. Fecoman.
Hello!
A nélkül, hogy teljesen átlátnám mit miért tettél.. (Némi dolgot el sem tudok olvasni a felbontás miatt) - Nem igazán látom lényegét a két tároló alkalmazásának. Az "Állapot" tárolót, a minimum billenti be, és a maximum billenti vissza, vagy ha az idő letelt. De ha az állapot tároló kimenetére kötöd a számláló RESET bemenetét, meglátásom szerint ugyan oda lyukadunk ki. Hiszen az Időzítő tárolót, is a minimum billenti be, és az állapot tároló visszabillenése (ami ugye vagy maximum vagy idő vége) billenti vissza. Szerintem itt valami kettősség van. Szerintem D5 és D3 ugyan akkor fog jelezni. - Némi anomális mutatkozik az RC tagok használatánál. Ha egy RC tagot egy CMOS kimenetére kötöd, azzal hatástalanítottad is. Hiszen az kis-impedanciával hajtja meg a kimenetét. Pld. R2/C6. Vagy dióda kell az U5a kimenete és az R2 közé, vagy az R2 tápra menőlábát kell egyből a U5a kimenetére kötni. A kettő között, az a különbség, hogy diódával U5a alacsony kimenete egyből hat, míg ha az ellenállás van odakötve, oda-vissza integrálni (késleltetni) fog. Hogy ez jó vagy sem, azt döntsd el Te. R5-C6-nál is ez a helyzet, Gondolom a mágnesszelep gyors kis-be kapcsolását akadályozná meg. De 100k/100nF az csak 10ms. Nem sokat rúg a labdába, plusz a U1a kimenete hatástalanítja is. R4/C9-re nincs szükség, mert minden szintérzékelő bemenetén ott van az integráló tag. A DIP kapcsoló, meg valamelyik kimenetre mindig rá van kapcsolva. Így az RC tagok, csak párhuzamosodnak. Egyenlőre ennyit látok. üdv! proli007
Sziasztok, bocs a lassú válaszért.
Szóval, hogy miért is van két állapot flip-flop? Az eredeti kapcsolásban (amit készítettél), tesztelés közben találtam egy problémát. Ha elfogyott a víz a tartályból bekapcsolt a szivattyú és az időzítő. Ha valami külső gond adódik, és ténylegesen nem folyik a víz a tartályba, nem kezd feltöltődni. Ez azt eredményezi, hogy az alsó szonda nem zár. Emiatt az időzítő nem fog leállni, nem kapcsolja le a szivattyút, sőt, az időzítő ciklusa végén újraindul. Ez addig tart amíg le nem kapcsolod az áramkört. Ennek a jelenség kiküszöbölésére raktam két állapot flip-flop-ot. Az egyik a szivattyú/mágnesszelep, a másik az időzítő állapotát tárolja, és abban az esetben is lekapcsolja a szivattyút/mágnesszelepet ha nem kezd a tartály feltöltődni. Az időzítő a ciklusa végén lekapcsolja magát is és a szivattyút is. Mivel több lépésben készítettem, ezért az RC tagok az összekötések előtt még kellettek, de összekötések után már nem biztos. Így kivettem a R2/C6, R5/C7, R4/C9 tagokat. Ezek nélkül is rendben működik. A diódás megoldást is kipróbáltam, de az nem volt jó, mert megváltozott a működése, inkább az RC kivétele mellett döntöttem. Az időzítőn lévő kék LED-re sincs szükség (bár ott maradhat), csak a tesztfutás miatt kellett, végleges verzióban nem kell. Egy kérdés a végére, 2x12V-os trafót szeretnék használni, 1x12V az áramkörre, 24V meg a mágnes szelephez. Ez így működhet, mármint hogy egyszerre? Rakok fel egy nagyobb méretű képet, hogy láthatóak legyenek a feliratok. Illetve csak raknék, mert a feltöltő alkalmazás lekicsinyíti, ezzel nem tudok mit csinálni... így marad, legfeljebb emailben elküldöm aki kéri... Üdv. Fecoman.
Működik így is, bár nem szimpatikus...
A lapos (kétoszlopos vasú) nyák-trafók nem szeretik, ha aszimmetrikusan van terhelve a két szekunder, de itt a "nagy" fogyasztó a relé, a fél tekercsrcsől vett 12V-on alig van terhelés. Esetleg én a relé helyett tennék egy triac-ot egy optotriac-kal hajtva...
Sajna ezt az optotriacos megoldást nem ismerem, esetleg kérhetek egy rajzot arról hogyan kellene megcsinálni? Mennyivel lenne kisebb a fogyasztása?
Köszi. Üdv. Fecoman.
Hello!
Működhet így, de nem szimpatikus. Ésszerűbb, ha a trafó középkiveztése a GND, és hídegyenirányító helyett két diódával képzed a 12V feszültséget. Ekkor a mágnesszelep a GND-hez képest 12-12V-ot kap. A rajzon még mindig bent vannak az integráló tagok. Szerintem a monostabil kapcsolásnak sincs semmi jelentősége, sima RC differenciáló taggal ugyan az az eredmény érhető el. Egy monostabilnak csak akkor van értelme, ha a bejövő impulzust meg szeretnéd hosszabbítani. De szerintem itt szükségtelen, az első tüskére úgy is bebillen a tároló. Ráadásul Schmitt-es a bemenete. Ne jpg-ben, hanem png-ben rakd fel a rajzot, sokkal olvashatóbb. A jpg képekhez való, pont összemossa a dolgokat, ami itt hátrányos megoldás. üdv! proli007
Üdv!
Én ezt a kapcsolást építettem meg a mélykút szivattyúm automatizálására. Egy kedves kollégám tervezte és segített elkészíteni. 4 ill 3 érzékelővel (nálam 3db 5 rétegű vízvezeték, cső lecsupaszítva a kellő helyen), dolgozik és egy mágneskapcsolót vezérel. Már egy pár napja üzemel. A felső szinten kikapcsol és mindaddíg nem kapcsol be amíg az alsó érzékelőt el nem hagyja. (egy kétlépcsős rendszerem van ahol a mélykút sziv. tölt egy egy köbös tartályt arról meg megy a házi vízmű) Így nincs állandó ki be kapcsolgatás. Azt a korábbi búvárok nemigen szerették. A kérdésem az lenne ha valaki átnézné tüzetesen a rajzot: a felső szint jelző led akkor is halványan villog sőt az egyik belső relé(2vagy 1) is halkan rezeg ha éppen nem zárja rövidre víz a felső érintkezőt vagy ha éppen tölt. Ettől függetlenül üzemel, de engem kicsit zavar mert a benti teszteken(akvárium) nem volt ilyen gond. Előre is köszönöm.
Hello!
Vélhetően az akvárium nem volt földelve, mint a kút. Lehet, hogy a hálózati áram zavarja, ami a föld felé folyik. Egy *.png rajzot tegyél fel. Szerinted honnan tudjuk, hogy mivel rajzoltad, és van nekünk ilyen program? üdv! proli007
Először is bocsi
Nem jutott eszembe, de jogos. Én express pcb-t használok. De azt, hogy hogyan kell png be átrakni sajnos nem tudom. nem vagyok túl jó felhasználó...de majd megkérdem hogy kell, és rakok fel olyat is. A földelés valóban jó ötlet, mert az áramkörre én nem tettem. szégyen de elfeledkeztem róla pedig itt még életvédelmi szempontból is fontos...bár leválasztott 12 V-al megy az érzékelő. Minden estre köszönöm.
Hello!
Egy program vagy felajánlja hogy képként v. máshogy elmentsd a képet, vagy ahogy én is teszem, Print Screen-el kimásolom, majd beillesztem egy képszerkesztőbe (Xnview), kivágom a lényeget, és onnan mentek adott formátumban. üdv! proli007
Üdv!
Remélem így már használható ill megnézhető.
Hello!
Hú de komplikált esze volt annak aki ezt kitalálta. Mindent megkettőzni-diódázni, hogy a szondák váltófeszültséget kaphassanak.. üdv! proli007
Szia!
Megmondom neki, örülni fog. Amúgy villamos mérnök azt hiszem... mindenesetre mondta ő is, hogy a váltóáram miatt kellett kicsit bonyolítani, mert különben a gázburok szigeteli az elektródákat. Kérdeztem őt is a villogásról/berregésről, de egyenlőre nem ér rá mert államvizsgázik. Nekem viszont fontos és sürgős lenne mert tartok tőle hogy kinyiffan, nálam viszont a kútról megy az egész ház vízellátása. Szóval ha van ötlet légyszi segítsetek! (Bár jelenleg működik, a kollégám azt mondta, hogy az övé(a prototipus) nem csinál efféle extrákat.)
Üdv!
Szétszedtem a szerkezetet és megnéztem a zaj forrását. A 2 számú relé rezeg, annak ellenére, hogy amúgy rendre átkapcsol. Ezzel együtt villog a felső szint jelző led is. Amikor mindhárom elektróda vízbe merül mindhárom led világít és a rezgés-villogás megszűnik. Ki kéne deríteni melyik alkatrész mehetett tönkre, mert eleinte nem csinált efféle trükköket...
Hello!
Persze ha tudnánk, hogy melyik szonda a felső, melyik jelzés micsoda.. Egyébiránt két szonda van, szerintem Te azért emlegetsz hármat, mert a szondabemenetek 2-es lába a közös GND, gondolom ehhez csak egy szonda (pálca) van csatlakoztatva. De ha "berreg-villog" akkor egyik fele nem működik az áramkörnek. Ugyan is ha mind a pozitív, mind a negatív félperiódusban működik a kapcsolás, akkor 100Hz a feszültség, amit sem a Led-en nem látsz, sem a relé nem kerreg miatta. De ha valamelyik polaritás mellett, egy fokozat nem működik, akkor a relére 50Hz-es lüktető egyenáram jut, arra már rezeghet a relé, és vibrálhat a Led. Kipróbálni úgy tudod, hogy a trafó 12V-os szekunderét kikötöd, és helyére tápegységből egyenáramot adsz. Egyszer "ilyen", egyszer "olyan" polaritással. Egyik bekötés mellett, nem fog működni az áramkör. üdv! proli007
Köszönöm a gyors választ!
Minden bizonnyal az lehet a gond amit mondasz... ki kell cserélnem ezt azt. Esetleg arra van ötlet hogy melyik alkatrésszel kezdjem a cserét? Nem szívesen szednék szét mindent...
Hello!
Leírtam, mivel lehetne kideríteni. De hibát nem sacc/kb kell keresni, hanem szisztematikusan. Minden esetre a bemenő tranyókat veszélyezteti legjobban a hálózati áram, főleg, hogy gyakorlatilag nincs védelmük. Egy jó földelés, nem ártana a rendszernek. Célszerű, ha a GND elektróda (2-es láb) a leghosszabb, vagy ha fém csövön szív a szivattyú akkor azt arra kötni. üdv! proli007
Meglett a hiba!
Mivel volt alkatrész gyorsan kicseréltem a bemenő tranzisztorokat, és most működik gond nélkül. Köszönöm még egyszer a segítséget. Remélhetőleg a tartós üzemmel sem lesz gond... Amúgy ha valakinek kell a szerkezet van hozzá nyáktervem is, igaz csak pcb-s de ha kell írjatok és felrakom. Üdv!
Üdv!
Olyan problémám lenne, hogy van itthon egy fúrt kutam már lassan 6 éve. Eddig nem volt vele baj, viszont mikor beindul a szivattyú utána kb 10 másodperc múlva leáll és csak akkor indul újra mikor kihúzom a konnektorból a dugvillát és utána visszadugom 5 másodperc elteltével. Ez mitől lehet?
Hello!
Apró hiba a kérdésedben, hogy senkinek nincs fogalma, mid is van tulajdonképpen. Így, hogy mondjanak valamit is? Eddig azt lehet tudni, hogy fúrt kutad és szivattyúd van.. üdv! proli007
Hát van 4 kútgyűrű és ott lent egy szivattyúmotor egy ilyen Bővebben: Link más adat kell még vagy a kép róla jobban segít?
Hello!
Ha más nincs a szivattyúhoz (nyomáskapcsoló, száraz-futás védelem, időzítő, szintkapcsoló) akkor lehet, hogy a beépített hővédelem szólal meg. Lehet az pusztult meg, mert 10másodperc alatt a szivattyú nem tud felmelegedni. üdv! proli007
Szerintem más gond lesz, mert nekem is ilyen szivattyúm van , de abban nincs hővédelem. Esetleg a víz kevés?
|
Bejelentkezés
Hirdetés |