Fórum témák
» Több friss téma |
Én beszélek fejfájásról.
A tegnap esti szél eltörte az oszlopomat persze a toldásnál ahol a leggyengébb volt. Ugrott három lapát + most már tényleg kell csinálnom egy új tornyot. Közben azért végig működött a fordulatszámmérő. Az legalább megúszta. A 24V-os DC rollermotor 2500 Rpm 14A 250W os motor a táblája alapján. Ez egy 12V-os 55W os izzóval terhelve volt fent.A max. szélsebesség a képen, olyan 67Km/h volt. A max. fordulat pedig 481Ford /perc. A lapátok tengelyén. Ez a motornál az 1/7-es áttélellel Kb 3300ford/perc lehetett. Még nem néztem meg hogy az izzó ill. a motor milyen állapotban vannak.
Itt csak erős szél volt,semmi komoly.
Éppen csak működgetett a viharvédelem.
Szelesnapot mindenkinek!
Valaki foglalkozott itt a fórumban c rotorral, valamint toroid generátorral? Errefelé kacsintgatunk a fiammal. Tervezett méret : középmagasság =6m felület 8m2
Úgy látom, btoti mostanában nem jár erre. A honlapja: A szélenergia otthoni hasznosítása...
Ő alaposabban tanulmányozta a C rotort. A toroid generátor, bár viszonylag egyszerűen készíthető, de nem túl hatékony. Toroid szerű tekercselt vasmagra felfektetett tekercsekkel jobb eredményt lehet elérni. Ha meg még ráadásul kimart hornyokba fektetjük a tekercselést átlapolva több fázisra, rengeteg mágnest meg lehet spórolni vele. Korábban alaposan kitárgyaltuk. Csak olvasni kellene.
Üdv foxi63 itt a fórumon.
Most, hogy az első kioktatáson túlvagytok, én bátorítalak benneteket, fogjatok hozzá és kezdjétek el építeni a szélgépeteket. A lassú forgású, nagy nyomatékú rotor mindenképpen jó választás a nálunk jellemző alacsony szélsebességek miatt. A generátor pedig attól függ mit szeretnétek belőle kihozni.
Kb 200. oldaltól végig olvastam a fórumot, de nem volt benne ilyen irányú tárgyalás
Az említett linket végigolvasva jutottunk a C rotorhoz.
Szia!
Nem sokmindent akarunk, mert ugye 6m nem egy egetverő magasság, a felület se sok de a tervezett napelemeknek jó kisegítője lehet. Most kisérleti stádiumban van a dolog, egész egyedi megoldások lesznek beépítve az alacsony fordulat miatt. Mivel kicsiben már elkészült egy példány, a légmagos generátor is 1db próba tekerccsel, de a relatíve nagy belső ellenállás végett a toroid tekercselt szalagmagot választottuk inkább. Igy több tekercs fér el, és a belső ellenállása is fele a légmagoshoz viszonyítva.Légrés pedig ugyanannyi . Az eredményeket majd mondom, ha lesz. Mivel a mágnesek megvannak, oszlop megvan, generátor majdnem kész, valami csak lesz belőle. üdv.: Foxi63
Szia .
Több dologban is van hasonlóság. Én is a fiammal csináltam. 6m az én tornyom is. És légmagos a generátor is. Nálam 12 tekercs van 1,3-as huzalból három fázisba kötve. Bojler betétre nyomom az energiát. Így egész jó az Rb/Rt arány. Még a vasmagos tekercsen gondolkodom a kisebb Rb miatt. Csak szabadidő kellene több, hogy megvalósuljon. Fotókat ha tudsz feltenni, szivesen vennénk itt a fórumon valamennyien.
A toroidmagra tekercselt huzal esetén a légrés töredéke lehet a légmagosoknak. Huzalvastagság+szigetelés+légrés. Vastag lemezköteg kell hozzá és kb kétszer annyi huzal, mintha ugyanezt a tekercset a felszínére fektetnéd.
Szia!
C-rotorral a fórumon én se sokat (hasonló érdeklődés hiányában), de a tervezésével, építgetésével egyenlőre mérési, modellezési szinten aktívan. Lehet, hogy tudunk hasznosítható infót cserélni. Maga a szélkerék milyen lesz? - melyik "C" típusú lapát, mekkora lapátok, szélkerék magasság-átmérő, lapát db, ... ? Én pillanatnyilag 3 féle "C" lapátot vizsgálgatok - sima pórias félbevágott cső, Canstein és a "csonkolt" szárnyprofil. Mindegyik esetén 6 db lapáttal. 5-6 lapátnál kevesebbet a hazai talaj-közeli (~10 m) szélviszonyokra nincs értelme készíteni - ezt a sok-sok olvasás és az 50x50 cm-s mérőmodell kísérleteim is igazolták. Egy hete körül készültem el a 6 m-s dönthető mérőtoronnyal, a ~1,5 m2-s szélkerék cserélhető lapátokkal, állítható lapátszöggel pedig készülget. Bármelyik szélkerék, így a VAWT C-rotor jóságát is alapvetően befolyásolja a tényleges lapát alak, lapáthúr/szélkerék-átmérő, lapát db, lapátszög - ezeket igyekszem mérésekkel optimalizálni a "nagy" (5-10 kW) építése előtt. A mérőgenerátor valószínűleg elektromos bicikli motor lesz, a lánckerekes, áttételműves. Sajnos még nincs kézben, így nem sokat tudok róla a maga valóságában. A toroid generátoron melyik Ring-generátort érted?
Az ötlet innen van:generator
A miénknek a külső átmérője 40cm 24 tekercs fér el rajta. a mágnesek 2x18 db egyenként 17 cm2 felülettel. Mi kettős rotorban gondolkodunk, az egyik a mágneskört forgatja a másik a toroid vasat a tekercsekkel ellentétes irányban.Az agy készen van. 2m átmérő és 2x2m magasság. 4-4 vagy 5-5 lapát. Később teszek fel képet a generátorról.
készülő gen:
Az elképzelés nagyon jó! A gen. forrást ismerem, az egyik legjobb megoldásnak tartom. Kellő műhely háttér hiányában nálam nem jöhet szóba jó generátor építés. Az ellentétes forgatás sokat segíthet - a relatív fordulat duplázódik. A tekercseket, mágneseket, toroid vasmagot gondolom méreteztétek.
A 2 m szélkerék átmérő várható legjobb hatásfokhoz tartozó fordulata ~20-50 1/min körül lesz (a generátorban ~50-100). Terheletlenül ennek ~kétszerese. Ez persze a tényleges szélkerék függvényében +/-50 %-ban is eltérhet ettől. A kétszintes szélkerékhez a 2x4-5 lapát tökéletes ötlet szerintem is a gyakoribb 3-5 m/s-s szelek hasznosításához. Kevesebbet semmiképp ne tegyetek! Saccom szerint 8 m2-től 3-8 m/s közt 30-500 W villamos teljesítmény remélhető. A max. viharban 1-1,5 kW és nagyon komoly oldalirányú, rezonáns szélterhelés a 4 m magas "henger" miatt - erre mindenképp gondoljatok! (A tegnapi viharnak a felcsúti "csoda" sem állt ellen, amit mérnöki alkotásként sajnálok. Az ugyan nem C-rotoros, hanem a Verancsics-féle terelőlapátos VAWT turbina volt.) Mi a szélkerék konkrét elképzelése? - Lapát alak, méret, lapátszög? Őszinte érdeklődéssel figyelem a fejleményeket. Nagyon kevés hazai VAWT megépítéséről tudok, C-rotorosról egyet sem. Szurkolok!
Hali!
Vásároltunk trafólemez szalagot,a feltekerése komoly kihívás volt. Végül is egy 100-as áttételű csigás hajtóművel tekertük fel közben epoxigyantával kentük, másnapra beton kemény lett. A lapát a klasszikus canstein rotor a méretezése egy netről letöltött exeltábla alapján, ha jól tudom a német méretező fodítása.A teljesítményt mi is ennyire saccoljuk, minenképp erős tartóoszlop és erős kipányvázás lesz. A kúpgörgős csapágy belső átmérője 35 mm a külső 72.Az agy maga vagy 10kg.
Lemaradt...
A próba rotorra =d=1,7m feltettük a légmagos generátort, 1 tekerccsel, és a kapott eredmények alapján rájöttünk a hibákra : nagy belső ellenállás a légmagos tekercsen.... sok veszteség. már akkor 1 tekercs 2V effektív feszültséget adott kb. 3m-es szélben. A mostani vasmagosban ugyanannyi a légrés,(rézdrót miatt) de a belső ellenállás a fele sincs ráadásul fázisonként nem 4 hanem 8 tekercs fér el. A körkörös vasmag végett pedig várhatóan nem lesz ragadás.Ha működik, lesznek adatok hatásfok stb.
Szia!
A trafólemez feltekerésébe belegondolva borzalmas lehetett, de a fénykép szerint remekül sikerült. Le a kalappal az össz. elképzelés előtt. Mindenképp ismertesd a fejleményeket. A Canstein méretezésére én is a daswindrad fórumról származó excelt ismerem. Eléggé általános, szerintem pontatlan nagyobb szélkerék átmérőnél, 3-nál több lapátra. (Szinte kizárólag 50x50 cm-s, 3 lapátosokat teszteltek barkács "szélcsatornában".) Mérési adatok hiányában próbáltan ugyan tökéletesíteni, de méréssel igazolva nincs. Úgy gondolom, hogy érdemleges hatásfok és fordulat javulást eredményez, ha az orra a klasszikus félkör helyett szimmetrikus szárnyprofil-orr. Ilyen, 2 m-s átmérőhöz szánt bordáit elkezdtem kivágni, de tovább még nem jutottam. Így sajnos használható tapasztalatom sincs még róla. A most készülgető második mérőmodellen szeretném ezt is tesztelni (hónapok, félév). Ha egymástól függetlenül hasonlóan számolunk, saccolunk - az nagyon nem mehet mellé, még úttörő alkotásnál se. Remélem.
Keresztbe írtunk.
A mostani generátornak elvben nagyságrenddel jobbnak kellene lenni. Eleve a vasmag, dupla tekercs fázisonként és a dupla fluxus-forgás miatt. Csak nincs tapasztalat, így izgalmas a végeredmény. Valamekkora ragadás (pici ugrálás) így is lesz, de szerintem a kétszintes szembe forgó 4-5 lapátos kerék az egész rendszer nyomatékeloszlása szempontjából 8-10 lapátosnak tekinthető - ez is sokat segít.
A rezonáns szélterhelés valóban borzalmas dolgokra képes, és lehet ugyan rá méretezni, de áramlást rontani egyszerűbb. Hacsak nem kivételes viharról van szó, akkor nem is igazán az oszlop van veszélyben, hanem a pányvázó kábelek. Itt sokan használják a műanyag bevonatú sodronyt, ami nagyon tartós, de sima a felülete, ami ciklikus áramlásleválást eredményez, széllökések nélkül is lengeti a pányvát, rázza az oszlopot.
A durva felületű közönséges horganyzott sodrony szépen sistereg-zizeg a szélben, de a hosszon a spirális szerkezet miatt nincs egyidejű örvénylés, nem rezonál be. Ugyanez a nagyon karcsú oszlopokon is eredményesen használatos, a rezonáns szélterhelés csökkentésére.
A mi kisérleti rotorunk eleje kúpos nem félkörív, de szinte mindig forog, persze terheletlenül. Reggel még levél se rezzen, amikor már forog, persze ebben semmi erő nincs.
Ha jól néztem táblázatból, akkor 0,8 Tsr nél a legjobb hatásfokú, a generátor terhelése folyamatosan fog alkalmazkodni a kivehető teljesítményhez.
Ha könnyen indul, az a nagyon jól sikerült kiegyensúlyozásnak is a jele. A szomszédom dekorációs céllal épült gépén vettem észre, hogy a nemzeti színű kerék szélcsendben "szeret" a piros lapáttal fölfelé parkolni, és a szél feltámadásakor előbb csak oda-vissza himbál, mielőtt folyamatos forgásba lendülhetne. 50g 12-es alátét oldotta meg a problémát.
Az ellentétesen forgatott rotor ill. tekercs miatt milyen módszerrel gondoltátok levenni az áramot?
Szén vagy bronzkefe? Esetleg valami egyedi? A tekercsek állni szoktak a légmagosokon. Ha folyamatosan forognak akkor valami strapabíró szerkezet és anyag kell.
Megszívlelendő észrevétel. Egyetértek, bár ilyen jogos szempontból még nem nézegettem. Általában leragadok az oszlopban kialakuló állóhullámok csillapításánál, de bizony igényes, viharálló oszlopnál illik minél több szempontot, a kikötő kábelek tulajdonságait is figyelembe venni.
Furcsán hangzik, de a megfelelően érdesített, pikkelyezett, hullámosított felület melletti határvonal, határvonal leválás kevésbé örvényes, mint a tükörsima felületé. (Persze alak, áramlási sebesség függvénye is.) - Pl. a krokodilok örvénymentesen, zajtalanul úsznak, pedig igen érdes a felületük. No, de ez egy külön tudomány. T.I.T. szinten belegondolni azért nem árt szelesek társaságában.
A kúpos orr is ok. Egyenlőre úgyis csak irányelveket tudunk. Majd amikor már forgott, termelt a Tietek és az enyém is biztosan tudunk finomítgatni.
A tsr érdekes kérdés. Én nem tudtam tisztázni a német fórumosok (máshol egyáltalán nem találtam adatot) leírásaiból. Hol ~0,6-t, hol ~0,8-t írtak legjobb hatásfokhoz; üresjárathoz 0,8-t, vagy 1,2-t; meginduláshoz elég egybecsengően 0,2-0,3-t. A begyűjtött adatokat én próbáltam feldolgozni, de nem volt egyértelmű szélsebesség. Mindenesetre mellékelem, hátha hasznotokra válik.
Toroid vasmag tekercselés:
Szalaghoz nem egyszerű hozzájutni, nagyobb trafók bontásából táblákhoz viszont igen. Darabos trafólemezt sem nehéz feltekercselni, még akkor sem, ha egy-egy lemez nem ér körbe. Vékonyabb lemezből, átmérőtől függően 1-1,5 mm vastagságúból össze kell hegeszteni a kívánt szélességű gyűrűt. Nem árt lekenni rozsdamaróval, ami elszigeteli a bele kerülő lemeztől. Nem rontja lényegesen a vasmag jellemzőit. A kívánt szélességűre vágott csíkokat egymás után bele kell fektetni, úgy, hogy a lemezek szépen kövessék egymást. Az eleinte belógó lemezeket a következő körök kifeszítik a köpenyhez. Ahogy kitolják egymást, kicsit igazítani kell rajtuk, hogy a végek ne távolodjanak el egymástól. Ha együtt a kívánt kötegvastagság, rázogatva, ütögetve, helyenként megkötve tömöríthető, majd kétkomponensű lakkal rögzíthető. Parkettlakk is megfelel. Kipróbált technológia.
valóban nem rossz ez a megoldás sem.
szalagmag 350Ft/kg áron az apród.hu hirdetésen található tonnaszám van állítólag készleten.
Azért ez a TSR kérdés nem teljesen világos nekem, de tervbe véve a következő van:Mivel a legjobb hatásfok 0,6-0,8 között van, ezért veszek egy szélsebességmérőt és annak adatát összehasonlítom a rotor aktuális fordulatszámával és annyira kell terhelni, hogy az érték 0.6-0,8 közötti tartományban maradjon.
Ma készült el a csúszógyűrű és látható az egyik agy is. A csúszógyűrű 105mm átmérőjű kb.
Három gyűrű, három fázis?
A kefék milyenek lesznek a terv szerint? Mekkora max. fordulatszámra gondoltatok? Szép munka egyébként, csak így tovább és várjuk a további képeket, fejleményeket.
Igen, én is ezt tartom járható útnak. Bármelyik szélkerék típus optimális (legjobb teljesítmény hatásfokhoz tartozó) TSR értéke általánosan csak tartományban adható meg, ráadásul szélsebesség függő is. A VAWT-knál 5-6 m/s szélsebesség alatt elég jelentős, +/-50 %-nyi mértékben. Minden egyes konkrét szélerőmű rendszer, a generátort is beleértve, saját opt. TSR értékét (inkább csak az általános típusénak szűkebb tartományát) mérésekkel, terhelésváltoztatásokkal meg kell határozni és ezt a saját opt. TSR-t igyekezni tartatni az aut. terhelés szabályzással, pl. szél és fordulat összehasonlítással. Így a szélmérő elengedhetetlen, mert a szélsebesség az amit nem tudunk befolyásolni, hozzá kell igazodni, így mérni kell folyamatosan. Én csináltam egyet 50000 helyett 5000-ért.
Milyen terhelés szabályzást terveztek? A csúszógyűrű is szép munka. |
Bejelentkezés
Hirdetés |