Fórum témák
» Több friss téma |
Nagyon jó. Az érdeklődők mindjárt olvasgathatnak is a DC motorok vezérléséről...
Szia!
Ne felejtsed el az adót úgy beállítani, hogy a motor pwm kivezérlése ne haladja meg a 95-97%-ot üdv.
Szia jó hogy erröl irsz mert nekem pont egy ilyen jellegü problémám van. Adott egy program és tul kis intervallumot enged, ha bármelyik irányba tullépi akkor letilt, erre van valami ötlet? Sajna assembly nyelven van meg a program és tök hülye vagyok hozzá én csak égetni tudok de programozni nem tudnál segiteni?
Üdv Kovács
Szia!
Az egész adót visszavettem már az utolsó elfüstölés előtt 50% os kitérésre. Te tudod, de az itt jelenlévők közül nem sokan tudhatják, ez nem 50%-os kitöltést jelent. Hanem hogy a távirányítón a joykar kitéréséhez a teljes kivezérlés hány százaléka tartozzon.(mi legyen a max sebesség). Ahogy olvasom a linkelt pdf-et. Már biztosan érzem, hogy a hosszú vezeték miatt ment tönkre a második konstrukció. A gate vezérlése teljesen korrekt volt csak a vezetékben indukálódó feszültség tehette tönkre a feteket. Tehát a tanulság Itt nem elegendő egy kapcsolási rajzot olvasa elészíteni az áramkört. Legalább akkora súllyal esik a latba a mechanikai kialakítás, mint maga a vezérlés. Tehát azt mondjátok , hogy célszerű a kér zenert szembeforgatva a gate és source közé beiktatni,ahogy a linkelt pdf.en is van a 2.59 ábra szerint? Rgs2 pedig 2-10 kOhm közé essen ide gondolom a középérték megfelelő 4k7 Van egy rakat 12V os zenerem ez megfelel a védelmre?
Sziasztok!
Elkészültem a nagyáramú híd mechanikai tervével. Szeretnék véleményt kérni, mert a hétvégén elkészíteném, amennyiben a hozzáértők jónak ítélik. A pdf 3d-s forgatható nagyítható kicsinyíthető. Kicsit sötét lett de ez most mellékes. Átlátszóvá tettem a bakelitlemezeket és a dobozt is. A doboz alu 70x100mm-es a piros lemezek 2mm-vtg vörösréz lemezekből vannak kialakítva. Szintúgy az M6 csavarok. A csavarok a furatban lyukforrasztással lennének rögzítve. Az egyik lemezen átmenő csavarok körül szigetelőgyűrű van esztergálva. mint a tranzisztor szigetelő gyűrű. A Fetek szigetelten vannak felszerelve a dobozra. A csavarok az átlóban a táp illetve a motor kivezetések. A vezetékek a rajzon nem látható fedélen lesznek kivezetve. A pic-es vezérlőrészhez szintén a fedélen RS232 es csatlakozóval készítek kivezetést. A hídvezérlő nyákja a csavarok között lesz hosszában. A gatekre ferritgyűrű lesz húzva. Ez a kivitelezés már megfelelő lehet? Kösz ha válaszol valaki.
Szia,
Sajnos a kerdesedre nem tudok valaszolni, de lenne egy kerdesem. Milyen szoftvert hasznaltal a 3D modell elkeszitesehez?
Szia
Én SolidWorks-ös vagyok. Nem kedvtelésből modelleztem, s nem is erre "való" ez a szoftver. De szükségem van a modellre, mert kell a lemezek dxf-je és a lábak hajtogatási méretei.
Nem látom a pufferkondikat. Miért kellene a gate-ekre ferritgyűrűt húzni? Ezzel csak a gate-ekhez menő hozzávezetések induktivitását növelnéd meg. Ez kifejezetten káros. Egyébként, a gate-ek hogy lesznek bekötve? Pontosabban hova lesznek kötve? Valami drót a levegőben?
Nem így kell megcsinálni. A pufferkondikat ( legalábbis egy részét ) a FET-eket, a gatemeghajtást szerves egységben kell kezelni. Vagyis mindennek nagyon közel kell lennie mindenhez. Egyébként, lehet csinálni többréteges panelt is úgy, hogy a kétoldalas ( vagy egyoldalas ) nyáklemezeket teszed egymás tetejére.
Tudod most kicsit vagy nagyon nem értem.
Folyamatosan követem a tanácsaidat. Már 3 d modelleket készítek. Ez csak mechanikai kialakítás egy modell! ami a doboz fúrását, és a lábak hajtogatását valamaint az elhelyezésére vártam választ. De az hogy nem így kelll megcsinálni már ne haragudj de nem válasz akkor hogy? Mint írtam a nyák máshol lesz kialakítva! Én ezred mmm.re helyezgetem a Feteket te meg lesöpröd egy mozdulattal. Hogyan lehet még közelebb helyezni? Te magad írtad, hogy a nyáklemez a 35mikronjával alkalmatlan ekkora áramokra ok Én ökör fogom az egészet és elkészítem vastag rézlemezből ez se jó akkor mia ****** ból csináljam? Azt hiottem van annyi képzelőerő egy mentorban hogy lássa a nmotor kapcsaira csabvarozott kondikat és a doboz teterjére kivezetett kapcsokon a puffereket! Fizikailag képtelenség ennél közelebb építkezni smd használata nélkül! látod a fetek méreteit, leírtam, hogy M6 a csavar érezheted hogy oda egy többb ezer mikrós kondi nem fog beférni! Inkább tiltsatok ki a febnébe de leírom . Ez nem válaszu hogy nem így kell ! Hónapok óta csak ezt hallom. Ferritgyűrű? Egyetemi tananyagot linkeltek Egy kis olvasnivaló címszóval egy oldallal korábban 55-57. oldalig olvasd el. Kérlek csak az egytizede hozzáállással mint amivel én próbálok megérteni, és elkészíteni valamit mutasss már valamit a "hogyan kell ha nem így "tárgykörből.
Tetszik a kialakítás. Szerintem a lemezeket 1x próbaként nyák lemezből is csinálhatnád, és akkor rögzítés is egyszerűbben megoldható. Ha meg a füstölés miatt aggódsz beis forrasztó ónozhatod a nyákot, de szerintem nem szükséges elég nagy vezető sávod van.
Esetleg még azt is csinálhatnád hogy a gate lábakat egyenesen hagyod és alulra kerülne a vezérlő elektronika, (minél közelebb lehessen hozzá). Nem tudom de valahol láttam hasonló megoldást. Más/ Valami olyasmi rémlik hogy híd áram méréssel van bajod. Nekem valahol van ACS712 Halszenzoros áram mérőm, csak nagyolt mérésre alkalmas (túláram) és mágneses tér érzékeny de szervóba tökéletes. Ha esetleg érdekel sőr-ért elcserélném Üdv
Tetszik a szép munka, egy apro megjegyzés ha már ilyen precizios kivitelben gondolkodsz.
A szerkezeteket illik ugy megtervezni, hogy azok egyszerüen javithatók, szerelhetök is legyenek. Nem tudom hogyan gondoltad a megépitést, ha ugy, hogy elöször a dobozon kivül beforrasztod a FET-eket majd utánna helyezed az egészet a dobozba és csavarozod a FET-eket a doboz falához, akkor az gyártástechnologiailag jó (igy gondolkozik manapság pl. az autoipar stb.), de ha egy FET-e-t késöbb cserélni kell, mindent az utolsó csavarig ki kell szerelni, mert különben nem jutsz a FET-ek lábaihoz. Ha én tervezném, akkor a rézlemezeket egy kicsit másképp alakitanám ki, bevágásokkal füleket csinálnék és azokat egy szintbe hajlitgatnám a FET-ek lábainál, azaz azokhoz a dobozban is hozzáférhetsz, igy bármelyik FET-et egyenként és bármikor egy csavar kiszerelésével és kiforrasztással cserélni lehetne. Szerintem 2mm-es rézlemez is tulzás (az nem fogod tudni forrasztani). Untig elég a 0.7 - 1mm-es rézlemez. Itt is hallani, hogy hányszor füstöl el egy-egy FET valamelyik hidban, igy ezen szerintem érdemes egy kicsit elgondolkodni, hogy ilyen esetekben egyszerüen lehessen alkatrészt cserélni. A hozzászólás módosítva: Szept 25, 2012
Szerintem bombabiztos. Bár az igaz hiba esetén macerásan javítható. Olyat nem tudsz csinálni ami mindenkinek tetszik, mert ki ezt gondol róla ki azt. Kíváncsian várom az üzemi tapasztalatokat. Csak az számít az elméletben gyártott megoldásokkal tele van a .... topic. Gratulálok az elszántságodhoz.
A hozzászólás módosítva: Szept 25, 2012
Szia!
Megpróbáltam már nyáklemezből vastagon ónozva. A zárlatkor elillant először a rézfólia , s kisvártatva az ón is egy szép csipkés szélű sávot hagyva maga után. Amikor zárlatra kerül a sor, a 2 db akksi me hazudik a maga 65Ahjával darabonként. Ne feledjük 100A környékén már hegesztünk is! Jelenleg egy üzembiztos áramvezetésen gondolkodom. A kialakítás lényegtelen. A 2mm vtg lmez meg van maradékban a pálinkafőző maradékából. A forrasztását pedig hőlégfúvóval előmelegítéssel képzeltem el. Massawa: A javításon egyenlőre nem parázom. A megépítés fizikai része nekem nem gond Step By step: 1 Alsó bakelit a helyére 2 Alsó lemezek a helyükre( átvezető csavarok beforrasztva) 3 Fetek az oldalakra 4 Szigetelésellenőrzés 5 Akadék lábak felhajtása. 6 Aktuális lábak forrasztása 7 Köztes bakelit behelyezése 8 Felső lemezek behelyezése átvezető gyűrűk behelyezése 9 Felhajtott lábak lehajtása forraasztása 10 átvezető gyűrűk ki. 11 felső bakelit be 12 szigerelő gyűrűk vissza anyák a helyükre 13 Ellenőrzés 14 Hídvezérlő paneltervezés,kivitelezés,beszerelés. 15 ellenőrzés terhelés lámpával, meghajtás generátorról Ez a fázis mindig is működött mint írtam többször minden esetben egy már üzemelő rendszer füstölt el vagy gerjedés miatt vagy a hosszú gatevezeték miatt, vagy a nyák elillanása miatt. Én is gondolkodtam a bevágásokon és hajlításokon. ez technikailag nem probléma. Az ellenérv maga a hely. bármit móxolni kell sajnos ki kell venni az egészet. Itt nem lehet megmozdulni egy pákával s ugyanannyi munka kivenni, mint bent szentségelni. Próbálom úgy alakítani hogy otthoni körülmények közöt előállítható legyen, és lehetőség szerint egyforma alkatrészekből álljon.(rézlemezek) A legutóbbi veruióban már jó volt a híd csak hosszú volt a gate vezeték. több mint egy órát játszottam már vele mikor elfüstölt. s nem akkor amikor rajta is ültem. Hanem szinte terheletlenül. A dobozon nem látszik, mivel átlátszóvá van téve de egy szigetet tartalmaz alul ami miatt nem lehet a teljes belső teret kihasználni magasságilag. Ezért kerül a vezérlés felülre. Zolika60: Én nem elszánt vagyok hanem pokoli dühös! 2 évi spórolt pénzem ette meg ez a robot (ennyiért már kaptam volna gyárit is) Én megalkotom ezt ha törik ha szakad. Ennyi szuflát nem hagyok veszni.
Dühöngeni felesleges, mert semmit nem visz előbbre. Hívjuk inkább kitartásnak. Az lehet, hogy vehettél volna gyárit, de azzal közel sem tanultál volna ennyit. Szerintem ez jobban megéri.
Csodálom az optimizmusodat, de a valos élet már ugy látom néhányszor pofon vágott....
Ne add fel, legfeljebb hallgass mások tanácsára. Sok évig dolgoztam ilyen erösebb áramú elektronikával meg rézlemezzel és sajnos sohasem volt leányálom ahhoz hozzáforrasztani akár 2-3 lábat is (anélkül, hogy másik 2-3 le ne olvadjon), pedig profi technika állt a rendelkezésemre. Azon kis darab 1 mm-es rézpléhen már ne muljon a sikered. (ha itt lennél a közelben, adnák is egy kisebb táblát).
0,8 as bronz nem réz van a cégnél nem tudom forrasztható-e
Érdekes, nekem egyértelműnek tűnt, hogy hogyan lehet a lerajzolt kialakításodban jól elhelyezni a gate-meghajtást: a dobozon belül, a legfelső rézlemezt fedő bakelit tetejére rakott panelen. Tökéletesen elhelyezhetőek a Zenerek, az ellenállások, a meghajtók, meg az ő pufferkondijaik kb. 1-2cm-re a FET-ektől, még nem SMD verzióban is (bár nem kéne annyira idegenkedni attól az SMD-től, ide pl. ideális). A motor kondijainak meg nem kell ott bent lenniük.
Igaz, ezt így nem rajzoltad bele, sőt, a válaszodból kiderült, hogy nem is erre gondoltál, de ez nem akadályozza a képzelőerőmet A ferritgyűrűkre szerintem itt nem lesz szükséged. A belinkelt anyag kA-es FET áramokról ír, ott valóban van értelme.
A bronz remekül forrasztható, elektromos vezetés szempontól majdnem egyenértékü a rézzel, viszont rosszabbul vezeti höt, igy könnyebb forrasztani.
Már megyek is a lézeresekhez egy üveg pálinka ígéretével!
Keress rá a Nagyteljesítményű DC motorok pwm vezérlése topicban, ott még rajzolgattam is, hogy hogyan lehet mechanikailag helyesen felépíteni egy ilyen áramkört. Meg van egy, két rajz a miértekre is. Itt már nem fogom mégegyszer lerajzolni ezeket.
Egyetemi tananyag: kétségtelen, lehet beletenni fojtót a gate-tel sorba, de csak az analóg erősítőkben, ott a gate kapacitással együtt egy hangolt szűrőt alkot, de a mi témánk kapcsolóüzem, egész más világ. Ha másra nem, akkor gondolj arra, hogy a gate-et ugye ki kell sütni, vagyis a gate kapacitásból el kell venni a töltést. Rövidrezárjuk egy tranyóval, aztán a gate töltés hirtelen elfogy, akkor mi történik a fojtó áramával? Hát lesz egy szép nagy túlfeszültség, ami esetleg hazavágja a gate-et. Erre van kitalálva a zener, de ugye inkább ne tegyünk bele fojtót, ha lehet minnél kisebb legyen a szórt induktivitások hatása, hogy kicsi legyen az energia, amit a zenernek el kell nyelnie. Ez nincs leírva valamelyik IR applikációban? Ez a lényege az egész gate-maghajtásnak...hogy közel legyen a meghajtókör a tranyóhoz, hogy kicsi legyen a szerelési ( szórt ) induktivitás... 8 pF egyes szerzők véleménye szerint a gate kapacitás? Esetleg 8 nF lehetne, egy közepes teljesítményű FEt-nél. IGBT-nél meg jóval több. Legyen házifeladat, számoljátok ki, hogy egy 8 pF-os kondit 1 A-rel feltöltve mondjuk 12 V-ra, mennyi időre van szükség? Az, hogy leírnak mindenféle zöldséget, tele hibával, hát.... sajnálom a most végzősöket, akiknek ilyen irodalomból kell megértreni a szakmájukat... Kicsit csodálkozom, hogy ezt a lektorálásnál nem vették észre? A többi részét nem olvastam ennek az irodalomnak, de nem csodálkoznék, ha még lenne néhány tévedés... Én leírtam neked, hogy mire kell vigyázni a nyáktervezésnél. Nem az a lényeg, hogy a kivezető csavarok hol helyezkednek el... Azok lehetnek a szomszéd utcában is... de így elveszted a legértékesebb helyet, ahova teheted a kondikat. Így nem lehet tervezni. Nem az a lényege a tervezésnek, hogy 3 D legyen. Megértjük azt a nélkül is... És hol lesz benne az áramkorlát? Mi lesz az áramérzékelés? Sönt? Hall cella? Vagy majd utólag kitalálod? Akkor hova teszed? Vagy megint áttervezed az egészet? A nyák nem attól füstölt el, hogy nagy volt az üzemi áram, hanem attól, hogy nagy volt a zárlati áram. Vagyis, először zárlatosak lettek a tranyók, aztán akkora áram folyt, hogy még a nyákfóliák is elégtek. Persze, ha tettél volna az akksival sorba egy biztit, akkor ez nem fordul elő. Legfelejebb, ha jól működik, akkor látod ( érzed ) hogy melegszenek a fóliák. Akkor lehet gondolkodni, hogy mit csinálsz. Az, hogy simán leónozod, nagyon kevés. Az ón nagyon rossz villamos vezető. Rézlemezt, vagy vastagabb huzalt kell ráforrasztani a fóliákra. Nem elég a doboz tetejére csavarozni a puffereket, mert az már messze van. És az MKT kondit hova teszed? Annak meg még közelebb kell lennie. Az, hogy elhelyezel két tranyót egymás mellé, aztán szemben még kettőt, ezzel megvan egy félhíd. Az egyik oldalára a tranyók mellé odatehetsz egy 4700 µF-os kondit, a másik oldalukra pedig az MKT kondit. Aztán jön mellé a másik félhíd, a végében megint egy nagyobbacska elkó. Hogy a csavar kivezetéseket hova teszed, az majdnem mindegy. Annyival növelheted a méretet, hogy az odaférjen, valahova a szélére. A gatemeghajtás lehet egy kis panelen, mondjuk középen, az MKT kondi forrasztási oldalán. A hűtés meg valahogy úgy legyen kitalálva, hogy ne kelljen egy hétig dolgozni egy tranyó cserén... Sajnos, igenis tönkre fog menni néhány ez-meg az az élesztés során.
Mivel nekem 10A a névleges áramfelvételem, tesztként kipróbálom ezt ACS713
A hozzászólás módosítva: Szept 29, 2012
Ja további kutakodás eredménye igaz 3 fázisú fethíd de valami ilyet kerestem
SLA5064
Szerintem fet-hidal csak akkor érdemes foglalkoznod ha már van egy jó vezérlésed. Meg ha egy fet tönkre megy a hid-ban akkor az egész kuka. sok minden van mellette meg ellene is.
Érdekesség képen fet hidakat dc szervókban még nem láttam (nem azt jelenti hogy nem használják). AMC szervóknál még csak külön álló feteket láttam, nálunk is voltak ilyen projektek de azok meg haltak. Ahol láttam ilyet Texas nak egy fejlesztő környezetében használtak ilyet, meg inverteres klímákban az aszinkron 3fázisú kompresszorok vezérlésében. A hozzászólás módosítva: Szept 29, 2012
Ma eddig jutottam.
Nem egyszerű javítani, de mivel használt feteket építettem be, ezért volt aminek letört a lába. Azaz le kellett bontanom a felette lévő réteget. Pofon egyszerű volt. Pákával olvasztás és szikével láb alá nyúlás. kicsit megemel ennyi volt az egész. Tinky melyik vezérlésre gondolsz? A táv->pic-> híd-> áramfigyelés->vissza pic Vagy a hídvezérlésre? A hídvezérlést megoldja az IR2111 és egy inverter. Én most ezt csinálom mert ha már ennyit rajzoltam és küszködtem szeretném látni működni ezt is. függetlenül bármilyen más kialakítási koncepciótól amiről értekeztünk. Ma mennem kell!
a 3fázisú fet hídra gondoltam. Mert sokat kellet cserélgetnem , valahogy nem lopta be magát a szívembe.
Tetszik a dobozolás, de én túlzásnak érzem . A hozzászólás módosítva: Szept 29, 2012
Ja értem
szgyelano v szszszr((made in CCCP) A három fázisú fetsor csak példa volt hogy kisebb teljesítményekre van kész híd. Ezt egy szervo motorban találtam, s csak utána néztem. S ha csak két fázisát használja valaki már nem kell törődnie sem a zeneres védelemmel hisz integrálva van,sem a fizikai kialakítás "gyötrelmeivel" Nálunk az összes 40w os ELRA hajtómű ezzekel az elektronikával van szerelve. Sorolható planethajtőműves kivitelben 24.és48 v os kivitelben. encoderrel vagy anélkül. (a céljaimra kicsi) Én ezzel kapcsolatban már semmit nem érzek túlzásnak! Még a hozzávezetés is árnyékolt kábelen fog megtörténni, s még a csavarokat is lehagytam a "szent" hely érdekében. A beforrasztott derót olyan kereszmetszetű (4mm2) mint ami a gyári motoron van. S mivel olvastam, hogy az ACS713 erősen hőfokfüggő, a kalibrálási hőmérsékleten pontos, ezért ezt az ict-t polisztirol "hőszigetelésbe" fogom szerelni, hogy kiküszöböljem ezt a hibát. A szakértőktől kérdeném, hogy a felső szigetelő réteg fölé ne építsek-e be egy árnyékoló lemezt a zavarok árnyékolására. Mert ebben a dobozban még van erre hely. A lemez egyébként 0,8mm vtg bronzlemez, ezt tényleg rém egyszerű forrasztani. Más : Az ACS713 kimenő jelét a PIC fogja feldolgozni a pic órajele 20Mhz írtad hogy nem elég gyors ez a pic, a túláramvédelmre. Egy egyszerű. és prózai megoldást találtunk ki, egy 25A-os kismegszakítóval kötjük sorba a hidakat s meglátjuk mi történik.
Szabályzásra nem alkalmas "mert lassú". 4clock/művelet ha jól tudom, Plusz még fordító milyen jól generálja a kódot. Ilyenkor néhány mS is füstre elég. Megoldható de valamit fel kel áldozni cserébe.
Hő fok függés az szerintem minimális, nem pontos vissza mérés a lényeg hanem hogy ha túl nagyok az áramok tudjon tenni ellene a pic (vissza veszi a PWM-et). Pontos mérés nem szükséges, elegendő az elnagyolt de ez pontos mérésre nem alkalmas, csak nem disszipál hőt mint egy ellenállás. Árnyékoló lemezt nem kell, szerintem a doboz két vége is fémből lesz.
A Pic 20Mhz-n megy.
1 órajel 50nanosec ha ezzel mérnénk akkor a mérésre kéne 0,2mikrosec a program futása ki tudja mennyi idő, a rendelkező jel megint 0,2microsec+a valóság mint tényező Ötlet: Analóg feszültségfigyelés komparátorral.Ekkoraz ACS a megnövelt pl 610mv/A es ajánlott alapkapcsolást készítenénk el az adatlapról. Majd egy kalibrált komparátor kimenetét vinnénk vissza a picbe ami kiadja az 50%kitöltésre szolgáló utasítást. Ekkor a program futás gyorsabb mert mindossze a van jel nincs jel ellenőrzést kell figyelnie a picnek. Max 8-12 órajel alatt bekövetkezhet a beavatkozás. ami 8x5ns=40ns vagy 12x5ns=60ns Ez így elvi síkon alkalmas lehet? A hozzászólás módosítva: Okt 1, 2012
A túláramvédelemnek us alatti tartományban kellene működnie.
Kellene egy sönt vagy fet Udson-t figyelni, ezt komparálni egy referncia jelhez, majd a komparátor kimenete egy RS tárolót kapcsol, ami tiltja a félhidakat (IR2104 nek van SD-je, és 3.3V logikai szintel vezérelhető) az RS tárolót pedig a pic reseteli. A söntös megoldás egyszerű, az Udson-t pedig úgy lehet figyelni, hogy párhuzamosan kötsz az alsó fettel egy kisebb fetet, aminek a source körébe beiktatsz egy ellenállást, a gate-t pedig sokkal nagyobb feltöltőellenáláásal hajtod, amit áthidalsz egy gyors diódával a kisütési áramiránynak megfelelően. A jelet a source ellenállásról veszed le, egy RC taggal szűröd, és mehet a komparátorra. (Ha ügyes vagy egy CMOS 555-el meg tudod csinálni, ami elég gyors is, a trigger jelváltozástól kb. 250nS-on belül állapotot vált az output, az IR2104 pedig 200nS-on belül tilt.) A mostani kontrukcióból hiányolom a kondenzátorokat, amik a tápfeszt hidegítik közvetlenül a feteknél!
Ma rendeltem a lehető legkisebb méretű kondenzátort. benne lesz az!
|
Bejelentkezés
Hirdetés |