Fórum témák
» Több friss téma |
Hali.. Úgy belelendültünk a szélkeréképítésbe az első sikerek után, hogy építünk még egyet..
Kerítettem egy motor, 3~ 2.2kw, 720 1/min, amit 6m-es lapátátmérővel fogok meghajtani. A lapátok 315x12.1mm es PVC nyomócsőből készülnek, 3m hosszan. Nade a lényeg, hogy a motorral nem haladok. Adattábla szerint 720fordulatú. Szétkaptam, és 36hornyú. Az meg hogy lehet 720as? Esetleg törthornyú? Mert az biztos, hogy 2 rétegű, de szerintem nem törthornyú... Lehet már áttekercselték volna? Meg akarom állapítani a pólusszámot hogy a mágneseket meg tudjam venni, csak nem tudom 6 vagy 8 pólusú. Egyszerű lenne fordulatmérővel megmérni a fordulatszámát, onnan már biztosan lenne a pólus, de nincs mérőm.. Az eredeti forgórész vasalata 120mm hosszú, átmérő 140mm. Arra gondoltam, hogy pólusonként 2db 50x25x15mm N35ös mágnest használok majd, tehát 100mm hosszan, de attól félek kevés lesz. (mondjuk az ára nem.. ) Mi a véleményetek a dologról? Üdv. Gergő
Szia!
8 pólusú motor..... 2 pólus-> 2800 ford. 4 pólus->1440 ford. 8 pólus-> 720 ford. A hozzászólás módosítva: Dec 9, 2012
Szia!
Szerintem is 8 pólusú ez, de az eredeti forgórészről nem derül ki? Az viszont egy érdekes kérdés, hogy állandó mágnesesre alakítva is 8, vagy csak 6 pólussal lesz-e jobb? PMG-ként más szempontok szerint kell csalni.
Bár a szlipet megnézve: (A fordulatot névleges terhelésen adják meg!)
8 pólusnál - 0,96; 6 pólusnál - 0,72. Az egyik túl nagy, a másik túl kicsi, de a 0,72 terhelten valósághűbb. Mindent összevetve én 6 pólusú állandó mágneses forgórészre szavazok.
Az állórész tekercselés horonylépése segíteni tisztázni a pólusok számát.
Az első sikereket pár szóval elmondhatnád, hogy esetleg mi is tudjunk saját okulásunkra feltenni kérdéseket. Nekem sajnos nem ugrik be, hogy milyen is a géped.
Szia. Köszi, csak már nem vagyok benne biztos, hogy nincs-e áttekercselve.. mert ha tényleg 720 akkor 8, ez tuti.. Csak a tekercselést elnézve nem tudom, mintha nem törthornyú lenne, 36 horonynál meg a 720 csak törthoronnyal érhető el.. (ha jól olvastam a könyvben, bár nem vagyok tekercselő sajna)
Számomra nem derül ki a forgórészből.. Nem is nagyon vágom ezt a 3~ motortekercselést, meg nem látom a forgórészen a vezetősávokat, a hornyok pereme teljesen összeér... SZóval szerinted 6? Akkor nem kell a tekercselést macerálni még akkor sem ha 8 pólusú a moci??
Horonylépés: 1-5, 2-6, 3-7.. stb..
Első sikerek: volt feltéve pár kép, lehet a generátorról még nem... Pótolom ha hazaérek. 450w, 960fordulatú 3~ motor, 6 neo mágnessel, 3m átmérő, 5 lapátos. 4xes láncos áttét, röpsúlyos fék + kifordulós farok... 8mes villanyoszlopon... de kevés sajna a generátor, kap egy nagyobbat majd(1,5kw 720-960 fordulatút szeretnék)... csak még motor donort keresek.. A gép elég nagy viharokat prímán átvészelt és remekül működik..
A 36 horonyhoz 36 vasmag oszlop is tartozik az állórészen. A mágnesességet vivő oszlop 8 pólusra elosztva 4,5 oszlopot ad. Ez tört hornyú tekercseléssel és a közölt 1-5 horonylépéssel szépen megtekerhető (a tekercselési séma biztos fenn van ezen a fórumon, készítettem én ilyet).
A leírással meg ne kímélj bennünket, meg fogjuk köszönni.
No nem olyan biztos még ez. Minden jel szerint egyre valószínűbb, hogy 8 pólusú motor volt. Foxi63, Sziriusz, az én első sejtésem és Hámori is azt írja, hogy névleges fordulaton a szokásos szlip 0,04 (1-0,96), ami a 720-s fordulathoz 8 pólust (750 szinkron fordulatot) jelent és ráadásul szerinted 2 soros a tekercselés, amit torzítás nélkül csak páros számú póluspárok (pólusszám/2) esetén lehet kivitelezni a tekercsfejek miatt.
Már pedig, ha ezek így vannak, vagyis 8 pólusú, akkor lehet, hogy nem kellene változtatni a pólusszámon állandó mágneses gerjesztéskor. Kéne ezen még egy kicsit agyalni, lerajzolni kiterítve a tekercselést és megnézni a pólusok középvonala hová esik 6, illetve 8 pólus esetén.
Régen rajzoltam én ilyet, mert volt valakinek gondja. Itt a rajz. Ezzel csak az a baj, hogy én vasas vagyok, aztán néhány dologba csak belekontárkodok, de ettől még akár jó is lehet.
Ha szét van szedve, akkor egyenáramot neki. Csak annyit, hogy egy mágnessel lehessen érezni a pólusokat.
Na szóval a gépemről: vaterán vettem egy rotor-szettet, 3m átmérő, 5 lapátos, mdf préselt lemezből készült. Ehez készítettem el egy agyrészt, mint egy kerékagy, a gép alvázán van egy masszív tengelycsonk, ezen forog egy komplett bmw kerékagy, ezen csücsül a rotor tárcsája. Erre a erékagyra felgyógyítottam egy talám MZ hátsó lánckerekét, természetesen esztergán. Ez 44 fogú, ami hajt egy 11fogú kis kereket(talán Babettáról??), ami a motoron van rajta. Az egész egy masszív alvázon ül, amit alulról suzuki kerékagyra szereltem, ez ül a központi csapon, amin tud forogni. Ezen 3db bronzgyűrű + 3db bronzkefe tartóval az áram lehozásához. A csak masszívan egy erős sapkára van hegesztve, amit pontosan a villanyoszlop tetejére méreteztem. Így 8,5m-en van a csúcs. A farok csuklója átellenben van a rotor tengelyével, ez 2db 50x30as persely az alvázon, 2db a farokrészen, 18as tengellyel. Rugó tartja a farkát megfelelő helyen(tegnap eltört a rugó a nagy szélben, cserélnem kell). A farok 3szál 1/2"os cső, 1,5m, bebordázva. Rajta mdf lemez faroknak, a képen levő kicsi volt, most kb-3,5szer akkora van fent. Az oszlopot 6.5m magasan 120fokban 3db pányvázókötél tartja, betontuskókon, spanolóval. onnan 100m kábel a házig. A fesz egyenfesz, 3fázis egyenirányítva. Kapcsitápos akkutöltöt visz, 2db 12v 82Ah akku, arról megy a pince világítása(egyenlőre). Valamint túl nagy szélben 300as halogénizzó világítja az udvart.
A generátor: 450w(vagy 430??) 960as 3~motor, a bele készített forgórésszel, 6db 50*10*5 N35 neo mágnessel. Sajnos nem mértem be, csak szemre néztem a termelést. A fék egy régi motorkp. röpsúlyos kuplungja, kb 900nál nyit. Ezen van a 3fázisú egyenirányító, 3*470u/200V kondival. Az egészet egy lehajtható keret védi aluborítással. Elég hamar indul a gép, már nagyon kis szélben is megindul a 4szeres áttét ellenére, de kb. 32v alatt nem indul a töltés, nincs terhelése sem. A kis generátor kevés lett sajna, bár tudtam nem lesz elég, de mondom kezdésnek jó lesz.. Most egy 1,5kw körüli alacsonyfordulatú(700-950) motort keresek, amit mágnessel megtuningolok... De lehet majd kap még egy 5szörös áttételt is, túl nagy a rotor fordulatszáma szerintem... Most pedig egy magasabb villanyoszlopon(jó magas.. ) készül a 6m átmérőjű gép a 2.2es motorral a "kicsi" mellett, ha ki tudjuk találni milyen forgórész lenne a legjobb bele, mert itt már nem játék a mágnest megvenni, át kell gondolni rendesen...
A tekercselés tuti 2 soros, igen..
Kösz! Titokban rád gondoltam.
Többször felvetődött már, hogy ebben a "hobbiban" az is jó és szép, hogy kénytelen-kelletlen a tanult és gyakorolt szakterületen túl "kontárkodni", tájékozódni kell.
A Sziriusz rajzával (leellenőrizhetnéd a tényleges tekercselésen, néha speciális igények miatt tudnak a gyártók fejvakarós egyedi tekercseléseket is előadni a mi "bosszantásunkra") kiegészülve szerintem eddigi ellenvélemény hiányában kimondhatjuk, hogy ez egy 3f-ú, 8 pólusos, 2 soros tekercselésű, hengeres forgórészű kalickás aszinkron motor volt.
Ebből lenne (ha jól sejtem) egy 3f-ú, 8 pólusos (mese nincs, 8), változatlan 2 soros tekercselésű, kiálló forgórészű állandó mágneses szinkron generátor. A mágnesek gondolom itt is "kalapozva" lesznek. A pólusfej távolsággal az elvékonyodó szélek miatt én lemennék 1 horonnyira (~10°-ra). Biztosan átgondolod, gondoljuk többen is még ezt - ennyi mágnest melléfogáskor kidobni már badarság lenne. (Természetesen az ehhez szükséges műhely lehetőségek miatt Téged is "irigyellek".)
A tekercselési ismereteim elég hiányosak, de amit megnéztem, hogy az 1-5, 2-6, stb horonylépés mindenhol megvan, minden horonyban két tekercs fut.. Úgy néz ki a dolog, mintha koszorútekercselés lenne, 2 soros. Hengeres kalickás forgórész. Trükköt nem látok benne, szép egyenletes a tekercselés, semmi furcsaság nincs benne...
Igen, terveim szerint 3~, 8 pólusú generátor, a tekercselés marad úgy ahogy volt. A mágnesek kalaposak lesznek, és nem is terveztem nagy távolságot... Remélem ez a gondolkodásunk helyes lesz.. Ebbe kell akkor 16db mágnes, 50*25*12,5mm... Műhely az nem rossz, sokminden van ott.. Van egy 400as IK-s eszterga, egyetemes fémgyalu, kis gépi fémfűrész, meg miegymás, így már lehet dolgozni, bár van ami még hiányzik.. pl marógép
Amit a tekercselésről a rajzon megadtam, az jó. Egyedi tekeréshez megfelelő, bár a tapasztalatlan tekercselő nehezen boldogul el a tekercsfejekkel. Hogy minden tekercs egyforma legyen, és a tekercsfejek is szépen simuljanak egymásba, a két rétegű tekercselést választják inkább, a kevesebb réz miatt meg a rövidebb lépést (36/8=4,5).
Csak hogy nyugodt legyél, leírom az hogy néz ki (adódik a rajzokból). Van 36 horony, abba beleraknak két rétegben 36 darab tekercset. Leírom, hogy az egymás után berakott tekercsek melyik fázishoz tartoznak számmal jelölve, és külön választom a pólusokat egy ferde vonallal: / 1,1,2,3,3 / 1,2,2,3 / 1,1,2,3,3 / 1,2,2,3 / / 1,1,2,3,3 / 1,2,2,3 / 1,1,2,3,3 / 1,2,2,3 / Ezt a számsort tartja néhány tekercselő eldugva a fiókja mélyén.
Köszönöm a leírást. Nagy fába vágtad a fejszédet, Nagyon drukkolok Neked. Biztos lesz még kérdésem, pl. milyen alapon lesz kialakítva a lapát, hogyan lesz megfogva, stb.
Én egy 4,5 métereshez kezdtem hozzá, lassan halad, igaz ez tényleg csak hobbi gép lesz, a lakásomtól messze a kertemben, viszonylag szélcsendes helyen.
Én is köszönöm a leírást és minden segítséget! Akármilyen kérdésed van vagy lesz, szívesen segítek! A nagyobb gép építését majd kicsit jobban, több képpel kiegészítve kommentálom. Bízok benne, hogy a nyáron ez is elkészül. Végülis nekem is hobbi, egyenlőre, aztán hátha megtérül egyszer. Habár a kis gép eddig nincs valami sok pénzbe, mindent otthonról szedtem össze, kivéve a mágnest és a rotort. Ja meg a villanyoszlopot. De a szél tekintetében nálunk sem túl jó a helyzet... A lapátokra még én is kíváncsi vagyok, egyenlőre nincs róla terv, csak annyi, hogy 6m átmérő, a 315*12.1es PVC csőből...
A 4,5m elég korrekt lesz.. 3 vagy több lapát? PVC, kompozit vagy fa? Mekkora generátort tervezel és milyen kialakításút?
Az enyém tényleg csak hobbi gép. 6 db PVC lapát lesz rajta. A megfogásáról tettem fel képet, az alakja meg a szélkerék fizikája szerint elkészítve. A PVC melegen lesz sablonra hajtva. Egy kis gépem már így készül (a lapáthoz van saját készítésű Excel táblázatom). A generátor állandó mágneses autó generátor, szintén feltettem a képét.
( Na ez jól összejött. A táblázatom, meg a generátor. Ahogy én raktam bele a mágneseket, olyan megoldást nem láttam a neten. Itt a fórumon ez nem tűnt fel, csak az, hogy miért vackolok a táblázatokkal....). Késő van, majd holnap folytatjuk. Szia.
Ilyen ránézésre gondoltam én is. szerintem a 8 póluson nincs mit tovább rágódni. Ránézésre a mágneseket is jónak saccolom. Körző, szögmérő és persze nem álltam meg, hogy lerajzoljam a várható forgórészt egy cetlire - én is remélem, hogy így jó lesz. a mágnes vastagságot én is 10-15 mm közé tenném. Azért nem ártana még bevásárlás előtt fluxust számolni, elég nagy a tét. A kalapnak szinte tökéletes egy 40x5 mm-s laposvas.
Mellesleg tetszik és jónak tartom az 5-6 lapátban gondolkodást is. Bocs, de nem emlékszem, hogy terhelés szabályzásban gondolkodsz-e? Ezt mindenképp javasolnám ekkora, már tényleges hasznot is sejtető szélgenerátornál. A műhelyhez gratulálok! Sok örömöd és hasznod legyen benne!
Ha nem gond, lenne kérdésem a rotorodról. A Canstein rotorod milyen gyorsjárással megy? Néhány méretet is kérnék, főleg a kerület irányába betett lap hosszát, a lapátszámot és az átmérőt. Előre is köszönöm a választ.
Darrieus rotort készített valaki, aminek a gyorsjárása 4-6 közé esett? Én kíváncsiságból készítettem ilyen típust. Kicsi szellőre is elindul forogni, de nem pördül fel, csak vánszorog. Egy sorozat fa lapát NASA 0012 alakra ment, először dundi volt, aztán karcsúsítottam. Lemezből is készült szárnyprofil, az eredmény azonos az előzővel. Sajnos arról fogalmam sincs, mi a felpördülés feltétele, pedig sokat olvastam erről a rotorról a neten.
Szia!
Ha ellátogatsz erre a linkre: http://szelesember.freebase.hu/windenergy_hu.html ott sok minden le van írva, többek közt, az excel tábla is, ami segített a méretezésben. A miénk 4mx 2.5m . Gyorsjáraratról nem lehet beszélni,csak lassú járásról, de semmi adat még nincs, mert a szélmérő és az elektronika ami illeszt az inverter felé, az még csak készülget.A tsr kb 0.6-0.8 közé lesz belőve, üdv. Foxi A hozzászólás módosítva: Dec 14, 2012
Szia!
Én arra voltam kíváncsi, hogy a Te működő géped milyen méretekkel megy. Már nem kell, mert a kérdés óta készült egy újabb rossz Darrieus rotor. Csak akkor folytatom a kísérletezést, ha lesz valami értelmes ötletem.
Szia!
Jut eszembe, a "Szelesember"-nek szólni kellene, hogy a Canstein rotor excel tábláját frissítse fel. A fejlesztők a méréseik alapján kis mértékben módosították az alap adatokat
Szevasz!
Nem nagyon akarja, csak majd miután a saját méréseivel igazoltnak látja a saját excelének nyilvánosságra hozatalát. Egyébként mik ezek a módosult alap adatok? Mellesleg a darrieushoz: A 4-6, inkább 4-5 opt. TSR az ívelt, kétlapátosé. A 3 lapátos Giromill-é 2,5-3,0 körül van, 4-5 m/s alatt nem igen fog felpörögni. Lehet, hogy meg kellene próbálnod a lapát profilok változtatása helyett inkább 6-9 lapátszámmal kísérletezni.
Kikerestem Neked a neten a "C" rotor csapatának az írását:Bővebben: Link
Nem hinném hogy érdemes lenne a méréseiket megismételni, és megerősítésre sem szorulnak. A leírásból (nem csak ez az oldal) látszik a korrekt munka. Az más dolog, hogy én az adatok feldolgozását más fizikai megfontolások alapján készítettem volna el, mert az többet mondana el a szélkerék működéséről. A Darrieussal csak akkor fogok foglalkozni, ha megértem vagy megtudom a felpörgésének feltételét. Hogy a gyorsjárás, a szélsebesség vagy a lapátszám milyen hatással van a szerkentyűre, azt könnyű megmondani, ha 10-15 fokonként kilistázod a relatív szélsebesség nagyságát és szögét. Ha belegondolsz, a propeller alakot induláskor a szél csak taszítgatja, aztán látható gyorsulással kezd felpörögni, ahogy a szárnylapát felhajtó ereje (nálad lift erő) elkezd működni. Ez itt automatikus folyamat, a Darrieusnál meg nem működik nekem.
A linket kösz, de ez van a weblapomon is jó féléve, ami tulajdonképpen több éves kutakodásuk összefoglalója. Megbízható, hozzáértő és lelkiismeretes munkájuk ellenére sajnos rendre kifelejtették a szélsebességek megadását. Alig lehet összehalászni.
A Darrieus nálam is zátonyra futott, mint már írtam úgy a minimális kísérlet és alapos elméleti kutakodás ellenére. A felpörgési gondok miatt tippelem, hogy 6-9 lapát db-al talán 4-5 m/s alatt is hajlandó lenne dolgozni. Nem egyszerű a matematikai vizsgálata, mert eleve 0-360° minden fordulatkor a lapátszög változás, és ehhez kell a relatív szélsebesség vektort figyelembe venni úgy, hogy minden egyes lapát az összes többi szempontjából változó hatású terelő lapátként is viselkedik. Ráadásul ennél és minden VAWT-nál "kettős" találkozás van a széllel - a szélsebességre merőlegesen elvágott szélkerék szél felőli "domború" oldalán és a szélkerék belsejében átáramló igen örvényes és irányát váltogató módosult széllel a kilépő, "homorú" oldalán, mellesleg szabad térben és nem zárt szélcsatornában eleve irányát és sebességét lökésszerűen változtató, örvényesen érkező valós széllel. Ezt az együttes jelenséget folyamatában matematikával leírni - nos erre én biztos nem vállalkozom, de még bármelyik nem free, szerver hátteret igénylő modellezést is alaposan megválogatnám, hogy higgyek-e neki. Maradna a kísérleti megközelítés - talán még előveszem a Canstein előre jutás után, mert nem hagy nyugodni, hogy miért nem úgy működik, ahogy szeretnénk. |
Bejelentkezés
Hirdetés |