Fórum témák
» Több friss téma |
Üdvölök m.Egy apró kérdés lenne.Valaki eltudná magyarázni hogy egy diak mi célt szolgál egy triakkos kapcsolásban?Elnézést a primitiv kérdésemért.
...ami mellesleg 700-800Ft.
..egy biztosíték pedig pár forint.
Üdv!
Nem szoktam biztit tenni bele, mert a tekercs(Simsonnál) nem nagyobb, max 30-35W. Annyit meg simán eldisszipál megfelelő hűtéssel. Inkább kapcsolót szoktam javasolni a lámpa elé, így ha kiég le lehet kapcsolni. (De nem jellemző, ha jól van beállítva a feszültség.) Meg sokan a hátsó lámpa izzóját is erre a tekercsre kötik(gyárilag nem így van), így szabályzó nélkül, ha kiég az első, egyből kiég a hátsó izzó is. Szabályzóval nem. Üdv! Tomi
Sziasztok.
Egy kis segítségre lenne szükségem.Fűnyirotraktorba szeretnék feszszabályozot csinálni.Állandó mágneses töltőtekercses.Aksi 12V 20Ah.Esetleg egy erősebb simson feszszab jó lenne? Előre is köszönöm.
Üdv.
Hát nekem ez a kapcsolás nem nagyon működik. Annyi a változás, hogy 1.5k ohmos ellenállás van az emitter, és a 100ohmos "bázis ellenállás" között, de lényegtelen, mert hütőbordán van elég nagy, és tömör, nagyobb el sem férne, de így is felmegy a feszültség 17-18-19V környékéra, ha jobban húznám neki a gázt, akkor még fentebb is.. szerintem, és így is több, mint 60 celsius fok fölé kúszik a tranyó hőmérséklete. Helyes a bekötés, és ugyanezt a típust "használom". 12V-os zener van. A kapcsolás működik, mert azonnal kilőné az izzókat a magas feszültség. Talán megpróbálhatnám még egy tranyóval, de akkor már ott vagyok, hogy 2 ezer Ft-ot költöttem rá,(ez egy gyári párhuzamos szabályzó ára, amiből eddig már 2 is tönkrement, amit nem sajnálnék akkor, ha működne is, így viszont csak elfüstölöm az alkatrészeket. Nem akartam, de szerintem ennek az lesz a vége, hogy szétszedem a motor kábelezését, és a világító tekercs végeit egyenirányítom, majd egyenárammal, sorosan szabályzással üzemeltetném a világítást, természetesen stabil 12V melett. A 25 amperes sarus egyenirányító, és a vezérlő fet együttvéve nem fog annyira melegedni, mintha párhuzamosan söntölnék. Amúgyis azt a rengeteg energiát, amit termel a motor valahova el kell tüntetni-e a tranyónak, akkor a te tranzisztorod miértnem melegszik a simsonokban? A hozzászólás módosítva: Ápr 21, 2013
Köszi igy már értem.Gondoltam nem ördöngős dolog.
Sziasztok valami olyan feszültségszabályzó kapcsolást keresnék ami nem pazarolja el az állandómágnesű generátorom teljesítményét hanem valami triak- tirisztoros fázishasítással szabályoz tud nekem valaki ilyet? Gondolom ehez kell valami figyelő és vezérlő áramkör is. Vagyis a lényeg az lenne hogy akármekkora legyen a terhelés próbálja 12v-on tartani a feszt. A generátor teljesítményén belül még akkor is ha csak egy 5w-os izzót teszek rá.
A hozzászólás módosítva: Ápr 29, 2013
Sziasztok.
Segítség!!A barátom motorjába belenyúltam nyakig.Malaguti phantom F12.A történet, új aksi bele,mérés 6-7V.Új fesz.szabályzó mérés félgázon 13.7 tökély.ment a motor 150-200Km szólnak folyik az akksiból valami!!!Rohanás ,mérés félgázon 15V!!!Bolt vissza csere(rendes volt) berak ugyan az15V.Dajer kimegy , vakarozás,bontás.Csatlakozások tisztítva ,ugyan az.Ami megakasztott az a két szál madzag ami a tekercsek felől jön fel-. barna 10-14V,sárga 8-10V, ami a szabályzónál osztodik és fel megy a műszerfalhoz.A lendkerék lehuzó még nincs kész,ne kérdezzétek mi a barna és a sárga vezeték.Ha valakinek van ötlete , kapcs.rajza megköszönném . Mindig lehet tanulni Üdv Csaba
Sziasztok azt szeretném kérdezni ennél a kapcsolásnál hogy az ellenálások hány wattosak kell hogy legyenek ? vagy jó a 0.25W - 0.5W ?
2. a 2db 6.8v-os zennerek helyére tehetek 1db 13v-os zennert ? mert elég lenne ha tölt kb 13,5v-ot. http://www.hobbielektronika.hu/forum/files/8d/8d0cb303d7f40f435530b...c8.jpg Válaszokat elöre is köszönöm. A hozzászólás módosítva: Máj 2, 2013
Szia.
Nekem fél wattosak vannak, biztos, ami biztos. Lehet 1db 13V-os zénert is berakni, de nekem kettő zéner van, mert azt hiszem(már rgégóta megépítettem, és benne van a motorban 1-2 éve, hibátlanul működik) én tizedes feszültséget állítottam be. ..avagy, nem lehet kapni 13.6V-os zener diódát, hanem kettőből kell összerakni ilyenkor, persze ha valakinek 13.6V-os zéner diódára van szüksége. Üdv.Tomi
Köszi szépen a válaszod, én Proteus-al teszteltem ezt a kapcsolást, váltó fesz. 20V, kimenö fesz. 13.5V és a zenner 13V-os, persze a gyakorlatban lehet egész más mérések lesznek azért köszi mégegyszer a válaszod.
Megcsináltam ezt a fesz. szabájzót, http://www.hobbielektronika.hu/forum/files/8d/8d0cb303d7f40f435530b...c8.jpg de nem igazán akar müködni, a gond az lenne hogy a Graetz nagyon melegszik, és ahogy beinditom a motrot jó lenne a töltés, de ahogy elkezd melegedni úgy emelkedik a feszültség is és felmegy 16V-ig majdnem, pedig a zenner csak 13V-os, a másik ami zavar engem hogy ami a motorból jön ki AC feszültség az 60V ha tökig húzom a gázt, a Graetz az azt hiszem 50V és 5A bir, vajon a Graetz cseréje megoldaná a problémát vagy jobb lenne a motor tekercséböl letekerni hogy ne 60V -ot adjon max hanem csak kb. 35-40V-ot ?
Milyen motor, hány kivezetésű a töltőtekercs, egész véletlenül nincs testelve az egyik kivezetése?
Scuter motor-ról lenne szó, itt 1 kép róla, nincs testelve egyik kivezetése sem, eredetileg a töltés szabájzó úgy van bekötve hogy a tekercs mindkét kivezetése rajta van a fesz. szabájzón, ebbe AC fesz. van, még van rajta egy pozitiv és egy test, valahogy igy néz ki mint ez http://molnarmotor.hu/termek/suzuki_sepia_-_feszultsegszabalyzo_ad50.html
Ha az akku egyébként rendben van, (nem zárlatos), akkor valószínűleg sok a tekercsről lejövő feszültség. Mindenesetre méregesd át az alkatrészeket, lehet, hogy már zárlatos is akad köztük. A tranzisztorok feszültségtűrése 60V, ha ezt túllépi a generátor, akkor más megoldást kell keresni.
Az akku rendben van nem zárlatos, a tranzisztorokat átnézem mert lehet hogy nem müködnek már a túlnagy feszültség miatt.
Esetleg jómegoldás lenne az ha letekrnék pár menetszámot a tekercsröl hogy ne töltsön 60V-ot vagy nézek olyan tranzisztort aminek a feszültségtürése 80-100V körül van ? melyik lenne a jobb megoldás ?
Sziasztok!
Megépítettem a VFR750 szabályozót egy 8X8X2 centis hűtőbordára. Működik, de rettenetesen melegszik egy 1000-es yamahában használva. Közepes fordulaton, lámpák nélkül fél perc múlva már nem tudom a kezemben fogni. Ez ilyen vagy elrontottam vmit? Zoli
Ez az a 4. oldalról. Nekem úgy tűnik ez ennyire melegszik. Nem véletlen csavarozták a lábtartó nagy vasára. Mekkora hűtőbordára szerelik amiket csak a levegő hűt?
Az akkumulátor rendben van? rácsatlakoztattad rendesen?
A 20A biztosíték is épp? A hozzászólás módosítva: Máj 13, 2013
Ezekkel nincs gond, a szabályozás is működik, nem megy 14V fölé az akksi. Annyit módosítottam, hogy 12V-os a zener. Ez a kapcsolás a felesleges energiát elfűti? A generátor 300W-os, ha nincs fogyasztás keletkezik egy kis meleg.
Ha szabályoz rendesen,akkor én a helyedben felszerelném,és kipróbálnám,menetszél hatására hogy viselkedik,szerintem nem lesz gond,esetleg ha tovább dolgozik álló helyzetben,esetleg ilyen helyzetben mérni kéne a hőmérsékletét,majd megnézni a tirisztorok adatlapját mit viselnek el
Igen elfűti, mivel ez a fajta az úgynevezett söntszabályzó.
Biztonságos, mivel a feszültséget nem engedi megszaladni, ami a motor elektronikák számára végzetes is lehet. Az ára pedig a nagymértékű melegedés. Akkor ha nincs rajta fogyasztó, és az akku is tele van, hajlamos a túlmelegedésre, és erre csak a minél nagyobb borda a gyógyír. A gyári szabályzók is emiatt mennek tönkre legtöbbször, pedig azoknál is van tisztességes hűtőfelület.
Szia
A 2N6507 vagy 2N6508 próbáld ki a kapcsolást. Ez dupla olyan gyors mint BT152. Üdv nyemi A hozzászólás módosítva: Máj 14, 2013
Köszönöm a válaszokat, legközelebb ilyen tirisztort veszek, ezt a mostanit meg próbálom jobban hűteni.
Söntölés helyett a generátor leválasztása miért nem jó megoldás ha nagy a feszültség? Ezzel 2 gond is megoldódna egyszerre: nem kellene az áramot megtermelni, meg elfűteni sem. Legfeljebb a megszakításkor keletkező indukciós feszt kellene letörni.
Egy 1000ccm Yamaha generátortekercseiben üresen akár 200V-ot meghaladó feszültség képes ébredni, előbb-utóbb átüt, és lehet újratekerni.
Ha a kapcsolóelemeken disszipálódik el a teljesítmény egy része az nem baj, mert így kevesebb marad a tekercseken ami hő formájában kénytelen távozni, és túlmelegítené, még az olajfürdő dacára is. Ha esetleg fetekkel oldanád meg tirisztor helyett, akkor nagyáramú , kis csatornaellenállású példányokkal lehetne a szabályzó melegedését mérsékelni, de mint írtam akkor a tekercsekre jut a többletteher.
Olvastam itt a topikban, hogy van olyan megoldás ahol áteresztő a szabályozás. Ez sem alkalmazható itt, mert megnövekedne a feszültség a tekercseken?
Az áteresztőszabályzás rizikós, mert ha zárlatba megy a teljesítménytranyó, fet, stb, akkor nagy balhé van. Emellett ugyanúgy, vagy jobban fűt.
A söntszabályzó ha bezárlatosodik, a motor egyéb elektronikáit megvédi a pusztulástól.
Szóval nem véletlen alkalmazzák ezt a módszert. Kicsit erősebb hűtéssel fogok próbálkozoni, nem szívesen vennék gyárit 22 rongyért. Köszi az infókat.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |