Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Autórádió (fejegység) problémák, kérdések, válaszok
Témaindító: angel83zs, idő: Máj 14, 2006
Témakörök:
Sziasztok!
Rendeltem az ebayről egy mp3-as, usb-s autórádiót. Gondoltam hogy nem lesz egy nagy szám. Hát nem is az. 4*50watt van ráírva ezzel szemben, 12v-ról dolgozó IC-s félhidak vannak benne kb 4*6 watt lehet. Hídba kötve és a hűtésen javítva két hangszórót már meg tud hajtani kellő hangerővel, viszont nagyon zajos. Attól függően hogy a kijelzőn mit jelenít meg, fütyül, brummog. Gondolom a táp része van rosszul megcsinálva, valaki nem foglalkozott már ilyennel esetleg? Hogy lehetne csökkenteni a zajt? Tudom, nincs kapcsolási rajzom hozzá, de ezek a kínai cuccok eléggé egy kaptafára készülnek. A hozzászólás módosítva: Máj 2, 2015
Félhidak? Ez új kifejezés. És hogyan kötötted hídba?
Mi az IC neve? Bővebben: Link igen létezik a fél-híd kifejezés, de csak D-osztályú erősítőknél. Ha D osztályú, akkor a kimeneti LC szűrőket kell megnézni.
A half-bridge rendben van, de egy sima "alig" fejegységben minek használnának bi-tápos végerősítő megoldást?
Szerintem a félhidat úgy értette, a hídáramkörnek a fele van benne, tehát egy normál kondenzátort igénylő kimenet. Ez szembe köthető a másik ugyan ilyen kimenettel, így lesz hídkapcsolás.( bár nem tudom mitől invertálódik az egyik.)
Végül is nevezhetjük félhídnak, csak nem szoktuk. (legalábbis eddíg nem volt szokás, a hídkapcsolások elterjedésével vált gyakorivá) De, jónak tartanám, ha a hagyományos, általában közérthető magyar nyelvű elnevezéseket használnánk, és nem az idegennyelvű irodalomból 1:1 ben átvett, sokszor nem is konzisztens kifejezéseket. (pl bi - tápos = kettőstáp)
A másik erősítő "félhídja" már az erősítő elején levő fázisfordítóval kapja az ellentétes fázist, amitől lesz a hídkapcsolás. Magyarán, a hidalható erősítőkben van egy többnyire kapcsolható plusz fázisfordító (invertáló) fokozat.
Na igen. Szépen leírtad. Minden fel nem tett kérdésre is válaszoltál. De az eredeti kérdés még mindig ugyanaz maradt.
Idézet: „egy sima "alig" fejegységben minek használnának bi-tápos végerősítő megoldást?” A hozzászólás módosítva: Máj 3, 2015
Azért használnak kettős tápot, mert így a kimeneten nem kell kimeneti kondenzátort használni, mert a kimeneten nincs egyenfeszültség, (már ha jól van beállítva, és jól működik a végfok) így nincs mit leválasztani.
Oké, ezt tudom. De maga a kettőstáp kialakítása egy noname fejegységben miért éri meg? Hisz egy LC taggal illeszthető a kimenet kettős táp nélkül is.
TDA7377. Négy csatornás módban működik. De mivel a hátsó hangszórók jele fordított fázisú ezért elég könnyen hídba lehet kötni két hangszóróhoz.
Mostanában többet foglalkoztam d osztályú erősítőkkel, de nem gondoltam hogy a félhíd kifejezés ekkora problémát okoz. Sajnos a zaj nem végfokból jön, rajz nélkül meg elég nehéz kideríteni, de gondoltam hátha valaki találkozott már ilyennel, ezért kérdeztem meg.
A hídkapcsolás két ellenfázisú kimenet közé kötött hangszórót jelent szerintem.A kettős tápot nem tartanám fontosnak a hídkapcsoláshoz. Ha a hídkapcsoláshoz nem fontos a kettős táp, akkor ha csak az egyik fele van megépítve, ahhoz sem kell. viszont ettől függetlenül nevezhetjük félhídnak. A D osztályú erősítőt, csak azért mert hídkapcsolást / esetleg félhíd kapcsolást használ kár ide keverni.
Hogy miért éri meg, azt nem tudom. Mindenesetre vannak előnyei is. 12 V tápból nagyjából 15 - 20 W -os erősítő készithető. Ha ennél nagyobb teljesítmény kell, akkor a tápfeszültség emeléséhez inverter kell. Ha már inverter, akkor már annak egyszerűen készíthető kettős táp, és ezzel megspórolható a kimeneti nagykapacitású, nagyfeszültségű kondenzátor is, ami nem olcsó, és integrálni sem lehet. Egy viszonylag egyszerű inverter, ami előállítja a dupla tápot, nem nagyméretű, nem is bonyolult, és a trafó kivételével jól integrálható.
Nem okoz gondot, csak ez nem félhíd, ahogy te kötötted be, ahogy az most leírtad. És tényleg szerencse hogy nem pukkant el a fej végfoka, ha a végfok kimenetét letestelted. De ha 4 hangszóróra van kialakítva akkor viszont van benne kimeneti kondi és a közös gnd-t kötötted az rca testjére, ami mind a 4 hangszórónál ugyan az, tehát nem okoz zárlatot.
Sziasztok!
Van egy a címben szereplő gyári (6) CD-s autó rádióm. (Ford mondeo 2003-2007 közötti autókba szerelt). A problémám az lenne, hogy ha bekapcsolom, akkor szól egy-két percig, majd elmegy a rádió. Egyik letárolt rádióállomáson sem lehet fogni semmit, se rövid se hosszú hullámon se. Hiába kezdek el csatornákat keresni, csak megy "körbe-körbe" nem talál egy állomást sem. Aztán van, hogy csak úgy magától egy-két percre újból visszajön az adás. Utóbbi időben az összes felprogramozott állomásra berakta a 104,7MHz-et. A CD része eddig működött, most mintha azzal is problémák lennének, csak nagyon nehezen tudtam vele CD-t olvastatni (de ezt most hagyjuk). Tehát a végfok része jó, valami a tunerrel lesz... Ezért kiszedtem a "main board"-ból a tuner-t és lecseréltem a benne lévő 70080SB IC-t, de ugyanaz az eredmény. Sehol nem találtam hozzá kapcsolási rajzot, se újabb firmware-t, semmit. (Mert, hogy az alaplapon van egy MC9S12DP512-es processzor és egy SAA7724 / 106-os digitális jel processzor. Tanácsot kérnék, hol keressem a hibát, mit javasoltok, esetleg valakinek van-e a rádióhoz bármilyen leírása, dokumentációja? A cél a rádió megjavítása lenne, nem egy újabb vásárlása. Szerk.: Természetesen a forrasztásokat és az elektrolit kondenzátorokat átnéztem, szemre nem láttam problémát. A hozzászólás módosítva: Máj 6, 2015
Szia! A kondik közül nekem szemre van azért olyan, ami gyanús lehet, bár tutira esr mérővel lehetne mondani pl valamit, viszont ha nincs se eser mérőd, se kapacitásmérőd, akkor azokat próbáld meg kicserélni, amiken a fólia valamennyire össze van zsugorodva... pl az első képen a nyák jobb alsó sarkában az a nagyobb kondi... de a kisebbek között is láttam ilyeneket... mert lehet, hogy attól a hőtől, amitől a fólia összébb zsugorodott, attól a kondi belseje is esetleg kiszáradhatott... illetve magasabb hőmérsékleten az élettartamuk eleve alacsonyabb...
De amúgy pl szkóppal nézted a tápokat, hogy mennyire zajosak terhelés nélkül és ehhez képest működés közben?
Amint sikerül beszereznem a szükséges kondikat, lecserélem az összeset biztos, ami biztos alapon. Újra kiszedem a tunert és az abban lévő kondikat is cserélem. Nekem sajnos nincs szkópom, kicsit macerás, de meg tudom oldani a mérést, csak kell egy időpont, amikor nekem és az egyik jó barátomnak is megfelel, akinél le tudnám mérni.
Sziasztok! Nagy problémám van! Ha bekapcsolom az autó rádiómat akkor nincs hang bármit csinálok de viszont az erősítőnél van és szól is! Tehát csak az RCA-kon keresztül szól de a benti hangszórók nem! Volt párszor hogy egyszer kétszer elment a hang mintha összért volna két kábel de nem találtam hibát! Mindent átnéztem és semmi (minden vezeték tökéletes) Majd az egyik nap ugyan ugy pici csatt majd némaság de az erősítő szól! Valaki tudna segíteni mi lehet a gond?! Előre is köszönöm!
Kapcsold ki, húzd ki a hangszórók ISO dugóját, majd mérd meg a 4 hangszórót! 4ohm körül kell lennie mindnek, ha valamelyik 0ohm körül van, akkor ott zárlat van és emiatt letilt a végfok.
Tegnap megvettem a kondenzátorokat, remélhetőleg holnap sikerül átkondizni az egészet!
Esetleg másnak valami ötlet, tanács? A hozzászólás módosítva: Máj 8, 2015
Sziasztok! HELP!!! Audiovox vme9122ts multimédiához szalagkábelt szeretnék vásárolni!! Segítséget szeretnék kérni tőletek, hogy hol kaphatnék itthon vagy online kűlföldről!! "Lehetőleg"reális áron! Köszönöm a válaszokat! Zsolt.
Sziasztok birtokomba jutott egy VDO Dayton CD2102 tipusú autórádió ami a videón szereplő jelenséget produkálja. Csak a táp van bekötve a hangszórókat nem szúrtam rá. Gondoltam kevés a táp, de nem , mert 13,5 volton ugyanez a hiba fogad bekapcsolás után.
Sziasztok,
támadt egy kis gondom egy Delta CC Blaupunkt tipusu magnoval.Kicsit már lehasznált volt ezért vettem hozzá egy donort az előlapot átraktam róla bekötöttem a csatlakozókat,kódot beírtam de nem szólt egyik hangszóró sem.Vizsgálódás után kiderült hogy a magnóval minden rendben van mert külön hangszórót rákötve működik.Inkább az erősítő(Bose lesz a gyanús).Gyanakodtam arra hogy esetleg beesett hátra a 3.-ik csatlakozó(mert a próbát a szabadon álló lábakon végeztem).Kis keresgélés után rájöttem hogy a sárga csatlakozó adja a jelet meg a tápot az erősítőnek.Közben az is eszembe jutott hogy amikor kiszedtem a rádiót a helyéről az egyik kábel kicsúszott a csatlakozóból és bár visszadudgtam elképzelhető hogy nem a megfelelő aljatba toltam vissza.(ami valószínű hogy a 12v vezetéket egy not connected aljatba toltam be szóval ez nem szabadott volna hazavágnia az erősítőt). Holnap szétszedem az erősítőt esetleges károk után kutatva,természetesen a megégett,megpúposodott chipet ki szúrom ezen kívűl mire mérjek,csipogtassak? A hozzászólás módosítva: Máj 12, 2015
Fura ha a sárga csatlakozó ad tápot. Tápot az alsó csatlakozón szokott kapni, a középső a hangszóróké, a legfelső meg a kijelző vezérlő. Lehet kihagytál egy csatlakozót, és pont a hangszórókat.
Bár ha erősítőből szól a hangszóró, akkor nem is kell a középső. A hozzászólás módosítva: Máj 12, 2015
Kezdetnek.
(Tápot nem ad csak vezérlő jelet) A hozzászólás módosítva: Máj 12, 2015
Sziasztok!
Köszönöm mindenki segítségét,tanácsát!A következő dolgokkal lettem okosabb: Az erősítő működik legalábbis erre utal ha leveszem a kábelét a rádióról megszűnik a Bose kezdő felirat,visszadugum megjelenik.Tehát elvileg jó lenne de a hangszórók mintha nem kapnának áramot vagy jelet.Fura mert legalább hangyahang lenne.Elvileg a 6-os pin adná az áramot az erősítőnek.Bedugtam egy kis kábelt a csati hátuljába hogy elenőrizzem a bekötést, feszültség alatt van.De valahol mégsem jut el vagy az áram vagy a jel(esetleg mindkettő) a hangszórókra.
E leírás szerint a 6-os pin adja a tápot,ezt sikerült is kimérni
Nem az áramot adja, az külön kell bekötve legyen vastag vezetékkel. Ez csak egy kapcsolt 12V, ezzel jelzi az erősítőnek, hogy működjön. Az erősítőn meg van a +12V és a test?
Most mértem rá az erősítő csatijára vmi nagyon minimális feszültségváltozást mutat.
És valamilyen relét mondott valaki a gyujtás közelében hogy kicsit kattognia kellene de semmi ilyesmire utaló hangot nem hallok. A kábel harisnyát a rádiónál is visszabontottam ameddig lehetettt de nem találtam biztosítek nyomát. A hozzászólás módosítva: Máj 12, 2015
Ezt egy másik fórumból másoltam:
"Az új rádió valószinűleg BOSE módban van. Vár egy külső végfokot (amit nem talál) ezért lezárja a hangkimeneteket." Úgy gondolom hogy az én esetemben is pont ez történik.Mit lehetne tenni? |
Bejelentkezés
Hirdetés |