Fórum témák
» Több friss téma |
Nem, a D1. Jól leválassza a nagyáramú kör tápjától a vezérlés tápját.
Üdv Mindenkinek!
Megkerestek ma telefonon, hogy szükség lenne egy motor fordulatszám szabályzóra egy eszterga padhoz. A gép neve: Expert Professional LT 400 (Valami praktikeres cucc) Meghalt benne az elektronika. A tulaj azt mondta, hogy "220-as egyenáramú motor, szénkefés és 2 vezeték jön ki belőle". Abban kérnék segítséget, hogy ismeri-e valaki ezt a gépet, vagy esetleg az elektronikáját? Nyomatéktartó elektronika kellene hozzá, mint a gyári is, de nekem most nem jut eszembe rá ötlet, hogy visszacsatolás nélkül hogyan is lehetne megoldani. A segítséget előre is Köszönöm!
Valahol kell lennie egy jeladónak, anélkül nem fog menni...
Valószínű IR kompenzációs, ahhoz a felvett áramot kell csak felhasználni.
Igen, valamikor próbálkoztam én is vele, de nehéz dió. Olyan sosem lesz, mint a tacho-s.
De a célnak megfelelhet. Egész jót lehet csinálni fúrógéphez.
Ahhoz igen, de esztergán nem mernék menetet vágni vele
Néha elfog a félelem a sajátomnál is, pedig tacho van rajta...
Nem értek az esztergához, de valahogy megcsinálták a Praktikeres cuccban is...
Köszönöm a válaszaitokat! Olyasmire gondoltam én is, hogy egy söntön mérné a fesz.-t és aszerint avatkozna bele a fordulatszám állításába. A másik amit nem igazán értek, hogy a motor 220-as egyenáramú... de miről megy akkor? A hálózat van lecsökkentve, vagy van valami trafó és az van egyenirányítva? Nem láttam még ilyen megoldást és így vakon nem nagyon tudom elképzelni, hogyan is valósíthatnám meg ezt a szabályzót.
Talán egy sima soros univerzális motorról van szó (a "kefés").
Szerintem is olyan lehet, mert azokat rakják szerszám gépeke. Nem hiszem, hogy annyira különleges és bonyolult alkatrészeket tesznek bele az ilyen kis gépekbe.
Megoldottam a problémát... elküldték az elektronikát motorral együtt, így már nem volt nehéz megjavítani. A motor egyenáramú kefés motor, állandómágneses és 190V-os! Ehhez van egy tirisztoros egyenirányítás LM324-el, szinte olyan mint a hegesztő szekunder oldali teljesítmény szabályzás. Nem bonyolult áramkör, csak hát a minőség miatt fáradékony. Most a kritikus alkatrészeket kicseréltem, de még a jókat is, hogy hosszú ideig menjen. Köszönöm a segítséget!
Szia! Nem rajzoltad vissza véletlenül az áramkört? Nekem egy hyundai esztergához kellene, valószínüleg ugyanolyan elektronika lehetett benne.
Szia!
Sajnos nem rajzoltam vissza, nem érek rá, de lefényképeztem sokféleképp direkt ezért, hogy egyszer majd visszarajzolom. Szerintem egyformák ezek, más is jelentkezett most ilyen problémával. Einhell gép és ugyan az a bele.
Sziasztok!
Megépítettem ezt a kapcsolást pwm és az lenne vele a ondom hogy nem tudom majdnem nullára levenni a motor sebességet! Hogy tudom megoldani hogy szinte majdnem teljesen nullára letudjam venni?
Szia!
Ahogy elnézem ezt a kapcsolást, eléggé "érzékeny" motorod lehet, mert pl. 0.1-49.9 kohm arányú és egy dióda kitöltésnél is még megy ... A tengelyre szerelj egy kis bütyköt és pici mikróval a 4-es lábat ( amit pl. 2k2 -vel köss tápra előzőleg ) testeld le min. állásban és így a kimenet 0 volton lesz.
Kb. 2 %-os kitöltés alá nem lehet menni: Bővebben: Link
R1=1kohm R=sok kohm.
100 kohm potméter próba?
Sziasztok
Tudnátok segíteni abban, hogy egy 12V 220w-os warburg dinamóval hajtott mézpörgető fordulatszám szabályozását hogy tudnám megoldani? Az a szabályzó ami rajta volt az meghalt, és szerintem nem a legjobb megoldás volt. A dinamón 3 kivezetés van, D+, D-, DS. Eddig csak a + és a - volt bekötve, és elég sűrűn elégett a ki-be kapcsoló a nagy áramfelvételtől. Szóval tudtok ajánlani egy kapcsolást a probléma megoldására? Előre is köszi
Szia!
Jobb oldalon, az 1/108 felett van egy pici nyílhegy, "csak képek keresése" és találsz biztos kedvedre valót. 1db 555-ös impulzusszélesség-szabályzás, utánakötsz egy 30-40 amperes fetet, a motorral párhuzamos 20 amperes diódát és kész. A hozzászólás módosítva: Jún 26, 2015
Szia!
Én is csináltam már ilyet... a keresőbe meg is taláod. A lágyindítás miatt inkább a TL494-el felépített vezérlőt ajánlanám. Nekem bevált, vagyis akinek készült.
Szia Köszi
A kapcsoláson úgy látom, hogy a motornak csak a plusz és a mínusza van bekötve. ilyenkor a motor ds (gerjesztés) csatlakozóját szabadon kell hagyni, vagy pedig lekötni a +-ra? Vagy esetleg a +ra és a -ra rá kell kötni a teljes 12 v-ot, és a ds és a + közé a szabályzót?
Párhuzamos gerjesztésű dc motornál első körben a főáramkört, azaz a forgórészt szabályozzuk, a gerjesztőtekercs megkaphatja a teljes tápot ( 12 volt).
Ha még jobban akarod pörgetni, akkor egy bizonyos mértékig a gerjesztést is lehet szabályozni, lejjebb venni. Jelen esetben kapja csak meg a 12 voltot állandóan, ameddig hajtod a motort.
Én a forgórészt vezéreltem, a gerjesztés fixen ment. Fordított esetben gyengébb volt és a fordulatszám az egekbe is mehetett volna. Javaslom a ferci által írtakat megtartani.
Köszönöm a segítséget, megépìtettem, működik.
Dőlhet a méz!
Sziasztok, szeretnék segítséget kérni, hogy vajon mitől melegednek a fetek az áramkörömben. Az adalap szerint 18A-t bírniuk kéne, nálam 2A áram mellett kb 15-20 másodperc alatt felforrósodnak. FET datasheet (Q1 a képen)
A hozzászólás módosítva: Júl 6, 2015
Az R3 ellenállásoknak sokkal kisebbnek kellene lenniük, mondjuk 10...100 ohm, feltéve, ha nagyobb frekvencián működnek a FET-ek. Ha a meghajtókör nem tud nagyobb áramot szolgáltatni, akkor emitterkövetőkkel kell megnövelni azt.
Szia katt, az R3 ellenállásokat nem lehetne egy az egyben elhagyni? A FET-et nem feszültséggel nyitjuk? Miért kellene több áram? Az emitterkövetős ötleted sajnos nem értem, nem vagyok túl nagy szakértő (gondolom ez már kiderült az előző kérdéseimből), mindenesetre köszönöm a segítséget. Lehet értelme nagyobb feteket is beszerezni ilyet ? vagy az eredetileg tervezettnek is bírnia kéne?
Az igaz, hogy a FET feszültségvezérelt eszköz, de a gate-source között van egy jó nagy kapacitás. Ahhoz, hogy a FET bekapcsoljon, ezt a kapacitást fel kell tölteni. Méghozzá gyorsan, ha azt akarod, hogy a FET nagy sebességgel tudjon ki-be kapcsolni. Ehhez pedig áram kell, esetleg sokkal több, mint amit a meghajtókör tud produkálni. Különben a FET nem kapcsol be, hanem analóg üzemben megy és persze nagyon melegszik. Ezért kell a dupla emmitterkövető. Fogsz egy pnp és egy npn tranyót, a kollektorokat felkötöd a plusz- illetve GND-re, az emmittereket összekötöd és egy 22 ohmos ellenálláson keresztül rákötöd a gate-re, a bázisokat összefogod és egy 1 k-s ellenálláson keresztül rákötöd a meghajtó ic kimenetére.
Ha nagyobb FET-et teszel be, annak még nagyobb a kapacitása, vagyis még több töltést kell belepumpálni, ehhez azonos idő mellett még nagyobb áram kell. Ez a tranyó még sok is erre a 2A-re.
Köszönöm a részletes választ, így már érthető számomra is Holnap megpróbálom az ellenállást kisebbre cserélni és ha ez nem lesz elég akkor jöhet az emitter követős megoldás. 1000 hála mégegyszer!
|
Bejelentkezés
Hirdetés |