Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motor/lámpa PWM szabályzása
 
Témaindító: redcar, idő: Márc 3, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   102 / 153
(#) (Felhasználó 46585) válasza proli007 hozzászólására (») Máj 22, 2015 /
 
Nem, a D1. Jól leválassza a nagyáramú kör tápjától a vezérlés tápját.
(#) zosza18 hozzászólása Máj 23, 2015 /
 
Üdv Mindenkinek!

Megkerestek ma telefonon, hogy szükség lenne egy motor fordulatszám szabályzóra egy eszterga padhoz. A gép neve: Expert Professional LT 400 (Valami praktikeres cucc) Meghalt benne az elektronika. A tulaj azt mondta, hogy "220-as egyenáramú motor, szénkefés és 2 vezeték jön ki belőle". Abban kérnék segítséget, hogy ismeri-e valaki ezt a gépet, vagy esetleg az elektronikáját? Nyomatéktartó elektronika kellene hozzá, mint a gyári is, de nekem most nem jut eszembe rá ötlet, hogy visszacsatolás nélkül hogyan is lehetne megoldani. A segítséget előre is Köszönöm!
(#) Sebi válasza zosza18 hozzászólására (») Máj 23, 2015 /
 
Valahol kell lennie egy jeladónak, anélkül nem fog menni...
(#) (Felhasználó 46585) válasza Sebi hozzászólására (») Máj 23, 2015 /
 
Valószínű IR kompenzációs, ahhoz a felvett áramot kell csak felhasználni.
(#) Sebi válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Máj 23, 2015 /
 
Igen, valamikor próbálkoztam én is vele, de nehéz dió. Olyan sosem lesz, mint a tacho-s.
(#) (Felhasználó 46585) válasza Sebi hozzászólására (») Máj 23, 2015 /
 
De a célnak megfelelhet. Egész jót lehet csinálni fúrógéphez.
(#) Sebi válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Máj 23, 2015 /
 
Ahhoz igen, de esztergán nem mernék menetet vágni vele
Néha elfog a félelem a sajátomnál is, pedig tacho van rajta...
(#) (Felhasználó 46585) válasza Sebi hozzászólására (») Máj 23, 2015 /
 
Nem értek az esztergához, de valahogy megcsinálták a Praktikeres cuccban is...
(#) zosza18 válasza Sebi hozzászólására (») Máj 24, 2015 /
 
Köszönöm a válaszaitokat! Olyasmire gondoltam én is, hogy egy söntön mérné a fesz.-t és aszerint avatkozna bele a fordulatszám állításába. A másik amit nem igazán értek, hogy a motor 220-as egyenáramú... de miről megy akkor? A hálózat van lecsökkentve, vagy van valami trafó és az van egyenirányítva? Nem láttam még ilyen megoldást és így vakon nem nagyon tudom elképzelni, hogyan is valósíthatnám meg ezt a szabályzót.
(#) Sebi válasza zosza18 hozzászólására (») Máj 24, 2015 /
 
Talán egy sima soros univerzális motorról van szó (a "kefés").
(#) zosza18 válasza Sebi hozzászólására (») Máj 24, 2015 /
 
Szerintem is olyan lehet, mert azokat rakják szerszám gépeke. Nem hiszem, hogy annyira különleges és bonyolult alkatrészeket tesznek bele az ilyen kis gépekbe.
(#) zosza18 válasza Sebi hozzászólására (») Máj 31, 2015 /
 
Megoldottam a problémát... elküldték az elektronikát motorral együtt, így már nem volt nehéz megjavítani. A motor egyenáramú kefés motor, állandómágneses és 190V-os! Ehhez van egy tirisztoros egyenirányítás LM324-el, szinte olyan mint a hegesztő szekunder oldali teljesítmény szabályzás. Nem bonyolult áramkör, csak hát a minőség miatt fáradékony. Most a kritikus alkatrészeket kicseréltem, de még a jókat is, hogy hosszú ideig menjen. Köszönöm a segítséget!
(#) fkx válasza zosza18 hozzászólására (») Máj 31, 2015 /
 
Szia! Nem rajzoltad vissza véletlenül az áramkört? Nekem egy hyundai esztergához kellene, valószínüleg ugyanolyan elektronika lehetett benne.
(#) zosza18 válasza fkx hozzászólására (») Máj 31, 2015 /
 
Szia!

Sajnos nem rajzoltam vissza, nem érek rá, de lefényképeztem sokféleképp direkt ezért, hogy egyszer majd visszarajzolom. Szerintem egyformák ezek, más is jelentkezett most ilyen problémával. Einhell gép és ugyan az a bele.
(#) CHrissDock hozzászólása Jún 14, 2015 /
 
Sziasztok!
Megépítettem ezt a kapcsolást pwm és az lenne vele a ondom hogy nem tudom majdnem nullára levenni a motor sebességet! Hogy tudom megoldani hogy szinte majdnem teljesen nullára letudjam venni?
(#) ferci válasza CHrissDock hozzászólására (») Jún 14, 2015 /
 
Szia!
Ahogy elnézem ezt a kapcsolást, eléggé "érzékeny" motorod lehet, mert pl. 0.1-49.9 kohm arányú és egy dióda kitöltésnél is még megy ...
A tengelyre szerelj egy kis bütyköt és pici mikróval a 4-es lábat ( amit pl. 2k2 -vel köss tápra előzőleg ) testeld le min. állásban és így a kimenet 0 volton lesz.
(#) Bakman válasza CHrissDock hozzászólására (») Jún 14, 2015 /
 
Kb. 2 %-os kitöltés alá nem lehet menni: Bővebben: Link
(#) szsrobert válasza CHrissDock hozzászólására (») Jún 14, 2015 /
 
R1=1kohm R=sok kohm.

100 kohm potméter próba?
(#) sejtek hozzászólása Jún 26, 2015 /
 
Sziasztok

Tudnátok segíteni abban, hogy egy 12V 220w-os warburg dinamóval hajtott mézpörgető fordulatszám szabályozását hogy tudnám megoldani? Az a szabályzó ami rajta volt az meghalt, és szerintem nem a legjobb megoldás volt.
A dinamón 3 kivezetés van, D+, D-, DS. Eddig csak a + és a - volt bekötve, és elég sűrűn elégett a ki-be kapcsoló a nagy áramfelvételtől.
Szóval tudtok ajánlani egy kapcsolást a probléma megoldására?
Előre is köszi
(#) ferci válasza sejtek hozzászólására (») Jún 26, 2015 /
 
Szia!
Jobb oldalon, az 1/108 felett van egy pici nyílhegy, "csak képek keresése" és találsz biztos kedvedre valót. 1db 555-ös impulzusszélesség-szabályzás, utánakötsz egy 30-40 amperes fetet, a motorral párhuzamos 20 amperes diódát és kész.
A hozzászólás módosítva: Jún 26, 2015
(#) zosza18 válasza sejtek hozzászólására (») Jún 26, 2015 /
 
Szia!
Én is csináltam már ilyet... a keresőbe meg is taláod. A lágyindítás miatt inkább a TL494-el felépített vezérlőt ajánlanám. Nekem bevált, vagyis akinek készült.
(#) sejtek válasza zosza18 hozzászólására (») Jún 26, 2015 /
 
Szia Köszi

A kapcsoláson úgy látom, hogy a motornak csak a plusz és a mínusza van bekötve.
ilyenkor a motor ds (gerjesztés) csatlakozóját szabadon kell hagyni, vagy pedig lekötni a +-ra?
Vagy esetleg a +ra és a -ra rá kell kötni a teljes 12 v-ot, és a ds és a + közé a szabályzót?
(#) ferci válasza sejtek hozzászólására (») Jún 26, 2015 /
 
Párhuzamos gerjesztésű dc motornál első körben a főáramkört, azaz a forgórészt szabályozzuk, a gerjesztőtekercs megkaphatja a teljes tápot ( 12 volt).
Ha még jobban akarod pörgetni, akkor egy bizonyos mértékig a gerjesztést is lehet szabályozni, lejjebb venni.
Jelen esetben kapja csak meg a 12 voltot állandóan, ameddig hajtod a motort.
(#) zosza18 válasza sejtek hozzászólására (») Jún 26, 2015 /
 
Én a forgórészt vezéreltem, a gerjesztés fixen ment. Fordított esetben gyengébb volt és a fordulatszám az egekbe is mehetett volna. Javaslom a ferci által írtakat megtartani.
(#) sejtek válasza ferci hozzászólására (») Jún 28, 2015 /
 
Köszönöm a segítséget, megépìtettem, működik.
Dőlhet a méz!
(#) k3gy3tl3n hozzászólása Júl 6, 2015 /
 
Sziasztok, szeretnék segítséget kérni, hogy vajon mitől melegednek a fetek az áramkörömben. Az adalap szerint 18A-t bírniuk kéne, nálam 2A áram mellett kb 15-20 másodperc alatt felforrósodnak. FET datasheet (Q1 a képen)
A hozzászólás módosítva: Júl 6, 2015

hajo.png
    
(#) (Felhasználó 46585) válasza k3gy3tl3n hozzászólására (») Júl 6, 2015 /
 
Az R3 ellenállásoknak sokkal kisebbnek kellene lenniük, mondjuk 10...100 ohm, feltéve, ha nagyobb frekvencián működnek a FET-ek. Ha a meghajtókör nem tud nagyobb áramot szolgáltatni, akkor emitterkövetőkkel kell megnövelni azt.
(#) k3gy3tl3n válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Júl 6, 2015 /
 
Szia katt, az R3 ellenállásokat nem lehetne egy az egyben elhagyni? A FET-et nem feszültséggel nyitjuk? Miért kellene több áram? Az emitterkövetős ötleted sajnos nem értem, nem vagyok túl nagy szakértő (gondolom ez már kiderült az előző kérdéseimből), mindenesetre köszönöm a segítséget. Lehet értelme nagyobb feteket is beszerezni ilyet ? vagy az eredetileg tervezettnek is bírnia kéne?
(#) (Felhasználó 46585) válasza k3gy3tl3n hozzászólására (») Júl 6, 2015 / 1
 
Az igaz, hogy a FET feszültségvezérelt eszköz, de a gate-source között van egy jó nagy kapacitás. Ahhoz, hogy a FET bekapcsoljon, ezt a kapacitást fel kell tölteni. Méghozzá gyorsan, ha azt akarod, hogy a FET nagy sebességgel tudjon ki-be kapcsolni. Ehhez pedig áram kell, esetleg sokkal több, mint amit a meghajtókör tud produkálni. Különben a FET nem kapcsol be, hanem analóg üzemben megy és persze nagyon melegszik. Ezért kell a dupla emmitterkövető. Fogsz egy pnp és egy npn tranyót, a kollektorokat felkötöd a plusz- illetve GND-re, az emmittereket összekötöd és egy 22 ohmos ellenálláson keresztül rákötöd a gate-re, a bázisokat összefogod és egy 1 k-s ellenálláson keresztül rákötöd a meghajtó ic kimenetére.
Ha nagyobb FET-et teszel be, annak még nagyobb a kapacitása, vagyis még több töltést kell belepumpálni, ehhez azonos idő mellett még nagyobb áram kell. Ez a tranyó még sok is erre a 2A-re.
(#) k3gy3tl3n válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Júl 6, 2015 /
 
Köszönöm a részletes választ, így már érthető számomra is Holnap megpróbálom az ellenállást kisebbre cserélni és ha ez nem lesz elég akkor jöhet az emitter követős megoldás. 1000 hála mégegyszer!
Következő: »»   102 / 153
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem