Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Autóelektronika
 
Témaindító: sufni-tunning, idő: Ápr 19, 2008
Témakörök:
Lapozás: OK   192 / 338
(#) nagym6 válasza AZoli hozzászólására (») Júl 13, 2015 /
 
Ez a motor, ami a linkelt képen van. A hengerfej végén van a kb. téglatest alakú "valami", ami tetején vannak a gyertyakábel csatlakozók, és mennek a kábelek a gyertyákhoz. Hasonlóan néz ki mint a gyujtáselosztós megoldás, csak ez nem kerek, hanem szögletes. Hengerenkénti befecskendezés van. Léptetőmotor cserélve lett újra. Egy betanítást is csináltak a léptetőmotornál, akkor tökéletes alacsony alapjárat volt percekig, de amikor elindultam a kocsival, utána egyből jött a hiba, állandósult az 1950 alapjárati fordulat. Ez kb. 20-30 másodperc után lejön 1100-ra, utána ingadozik le-fel, mindig 1100-1950 között.
A dolog érdekessége, hogy először amikor le lett szerelve a régi léptető, majd ugyanaz vissza, akkor fél napig helyi szakaszos üzemben tökéletes volt, max. 20 perc állások voltak. utána 3 óra állás után indulva, egyből rossz, lődörög alapjárat.
Nem tudom mi a KFX motorkód, hol találom az ECU-t.
Köszi.
(#) AZoli válasza nagym6 hozzászólására (») Júl 13, 2015 / 1
 
Az ECU szerintem az akksi mögött állítva, egy műanyag dobozban. A motorkód az alvázszámban: VF7xxx...KFX...
A 2000 környéki alapjárat elég furcsa 20-30 másodpercig folyamatosan.
Az ingadozás nyitott léptetőmotornál (vagy egyéb fals levegőnél) normális, mert ha az ECU a fojtószelep potin azt látja hogy nem adtál gázt, és a fordulat még is >1800, akkor motorfék üzembe kapcsol, (megszűnik a befecskendezés) addig, amíg a fordulat 1200-1300 -ra vissza nem esik. Ekkor megint lesz üzemanyag, és így tovább.
Na mármost amikor nincs ez az ingadozás, akkor lehetséges hogy az ECU azt látja, hogy kicsit nyitva van a fojtószelep. -> túl feszes gázbowden, kopott fojtószelep poti?
Ez diagnosztikai műszerrel paraméter mérésben ellenőrizhető volna, amikor folyamatosan magas az alapjárat.
Még valami..
Ha az akksi kapacitása csökken, és az ECU indítózás közben emiatt resetel, akkor kiesik a léptetőmotor szabályozás a zárt hurokból. Ilyenkor még simán beindul a motor, csak furcsaságokat produkál.
(#) Hurkafej1 válasza nagym6 hozzászólására (») Júl 14, 2015 / 1
 
Sajnos akkoriban még nem tanultam a belső égésű motorok működéséről és kiegészítő rendszereiről, így nem is próbáltam saját kezűleg megnézni a dolgokat az autóban, ami a szüleimé volt egyébként.
Valami baja egyébként mindig volt, összesen lehet, hogy 3 léptetőmotor cserét is megélt, pár takarítást stb... Amikor még nem volt idős a kocsi, akkor a Citroen márkaszervízbe cserélték, akkor nem is volt vele baj. De utána pár évvel (kb.: évesen 200.000km felé) elkezdett terpeszteni a hátsó futómű, 220.000Ft felett csinálták meg, utána a motorral jöttek elő megint a hibák, több szerelő is látta, volt aki cserélgette az alkatrészeket, de úgy sem sikerült neki, majd az autóklubhoz került, ahol szintén halvány fingjuk nem volt arról, hogy az elektronika hogy működik. 150.000Ft volt egy bontott elektronika, amivel nem lett jó, csak még az immó is fél perc után fogadta el a kulcsot... A lényeg ebben az egészben, hogy kb 500.000Ft rá lett költve utolsó évében, 550.000Ft-ért pedig el lett adva a kívülről patika állapotú autó. Persze az autókereskedésnek el lett mondva minden, így az is, hogy az autóklub "javította" az autót.

Ez volt a múlt, ebből a tanulság:
1.: Semmit ne fizess ki, amitől még nem javult meg az autó, ne a Te pénztárcádon próbálgassa az alkatrészeket.
2.: Ha mégis előfordul bármi ilyesmi fenyegetőzz, ügyvédezz nyugodtan, neked lesz igazad. A szerelők munkájára fél év jótállás van, ez törvényileg van így, sok szerelő sincs tisztába vele.
3. és talán a legfontosabb: Ha elektronika bajod van, és a szervízben csak a hibakód kiolvasást emlegetik, akkor fordulhatsz is meg, mert az elektronika sem tudhatja, hogy mi a baja. Valamint ha nem látsz szkópot a műhelybe, akkor csak az alkatrész cserebere fog menni, ami az 1-es ponthoz vezet vissza.

Jut eszembe, még olyan hibára is emlékszem, hogy éppen elhagyta az ember a garázst, már forrást mutatott a hőfok jelző, pedig nem volt semmi. Az elektronikát kellene letesztelni, bejuttatni egy jelent neki függvény generátorral, és megnézni, hogy reagál-e. Azért mondom, mert nekünk az iskolában azt mondták tapasztalatból, hogy az elektronika általában a legutolsó ami tönkre megy. Legalábbis motorkerékpároknál.
(#) nagym6 válasza AZoli hozzászólására (») Júl 14, 2015 /
 
Az ECU az aksi mögött, ahogy írtad, Magneti Marelli. VF7N1KFXF36072771.
Pár napig áll a dolog, mert kell nekem a kocsi. Kikapcsolt alapjárati léptetőmotorral megy, isteni, hogy nem bőg állandóan mint egy versenyautó. Külön szoknom kell, hogy gázadással induljak, ami a normális.
Az a gyanú, -folytatás iránya-, hogy valami bezavar, gyertyakábel, vagy trafó, ezek lesznek próbacserélve. Ugyanis a léptetőmotor csere utáni tanítása után tökéletes az alapjárat. Utána megpörgetve, vagy el is indulva, újra megbolondul. Újabb tanítás után ismét jó, de csak amíg nem lépek jobban a gázra, és felpörög a motor. Ebből az a gyanú, hogy a fojtószelep környéke jó.
Aksi nagyon jó állapotú, nem indítás után zavarodik meg. Diagnosztikai műszerrel volt vizsgálva, ott semmi hibaüzenet nem volt. Paraméter mód, ezt szerintem nem volt.
(#) nagym6 válasza Hurkafej1 hozzászólására (») Júl 14, 2015 /
 
Eléggé rosszul jártatok azzal a kocsival, ennyi költséget autóra még nem hallottam.
Jelenleg bontott ECU-ra 25000Ft.-ot mondtak, plussz a tanítása. Mint írtad, valaha 150000Ft. volt. A három léptetőmotor cseréteknél nem biztos, hogy tényleg hibás volt, enyémben még az eredeti jó 17 év. Csak próba miatt lett cserélve, de visszaveszik.
Itt a szervizben ilyen gond nincs (írtad 1-es pontban), hogy kisérletezést sorban fizettetik. Csak a megoldást jelentő munkát és alkatrészt kell fizetni, amelyik nem "talált", azt nem.
Köszi amit írtál, elgondolkodtató és tanulságos.
(#) gabormartin hozzászólása Júl 15, 2015 /
 
Sziasztok!
A négyvezetékes, fűthető lambdaszondák térfogatszázalékos feszültségjelet bocsátanak ki? Érdeklődő kérdezte, de nem vagyok jártas az elektronikában.
(#) AZoli válasza gabormartin hozzászólására (») Júl 15, 2015 /
 
A legtöbb ilyen szondánál a két oldal (kipufogó és szabad levegő) közötti oxigén parciális nyomáskülönbségétől függ a feszültség. A feszültség nem egyenesen arányos az oxigén tartalommal, érdemben csak két állapotot tud megkülönböztetni, sok, vagy kevés a Lambda=1 -hez viszonyítva. Nem tudom ez volt-e a kérdés.
(#) VIM válasza nagym6 hozzászólására (») Júl 15, 2015 / 2
 
Szia! Van ITT ez az oldal, amelyiken a fojtószelep kinézete megegyezik a citroméval és a rajta elhelyezkedő érzékelőkkel. Az alapjárati levegőszabályzó ohmikus értékei a két középső és két szélső érintkezőkön 50-50 ohm az értékük. A szelepállás potenciométer (TP) zárt állásban 1000, nyitott állásban 3000 ohm. A beszívott levegő hőmérséklet jeladó 20 fokon 2500 ohm körüli és 90 fokon 230 ohm, plusz-mínusz 10%. Van ennek a TB-nek egy fűtése is aminek az értéke 4 ohm, ezt viszont nem tudom, hogy hol van és mi célt szolgálhat, avagy mikor van szerepe a működésben.
(#) gabormartin hozzászólása Júl 15, 2015 /
 
Köszi a válaszokat!
(#) nagym6 válasza VIM hozzászólására (») Júl 15, 2015 /
 
Szia.
Köszi szépen, ez hasznos lesz.
(#) AZoli válasza VIM hozzászólására (») Júl 16, 2015 /
 
Idézet:
„Van ennek a TB-nek egy fűtése is aminek az értéke 4 Ω, ezt viszont nem tudom, hogy hol van és mi célt szolgálhat, avagy mikor van szerepe a működésben.”

A léptetőmotor fészkét fűti hidegben, hogy a kartergázból kicsapódó pára ne fagyjon rá.
(#) enree hozzászólása Júl 19, 2015 /
 
Sziasztok!
1.3 Swift 2002-es Suzukiba szeretnék tenni egy kapcsolót az utastérbe, amivel manuálisan be tudom kapcsolni a hűtőventilátort.
Tökéletesen működik az autó hűtése, de egy meredek domb tetején lakom, mire felérek, pörög a ventilátor, felmelegszik a motor, ez ugye normális. De mikor beállok a garázsba, sokszor még ott is bekapcsol és ebben a kánikulában, konkrétan szaunát csinál. Ezért, arra gondoltam, hogy hazaérkezés előtt egy perccel bekapcsolom manuálisan, ha folyamatosan fújja le róla a meleget, akkor talán jobb lesz a helyzet... Szerintetek? Okozhatok ezzel valami bajt?
(#) potyo válasza enree hozzászólására (») Júl 19, 2015 /
 
Szerintem az okozza a gondot, hogy dombra felfelé haladva a motor jelentős mennyiségű hőt termel, aminek egy része "raktározódik" a fémalkatrészekben, és ez a hő csak késleltetve tudna távozni, viszont leállítás előtt nincs kisebb terheléses menet, ami alatt valóban tudna távozni. Ezen pedig nem segít a ventilátor bekapcsolása, hiszen a hőtermelés folyamatosan történik a megállásig, odáig a termosztát vélhetően megfelelő mértékben kinyit, leállítás után pedig nem kering sem az olaj, sem a víz, így nincs, ami elszállítsa a fémben feltorlódott hőt.

Kárt nem csinálnál vele, viszont szerintem néhány fokot nyernél csak maximum, mert a probléma gyökere továbbra is megmaradna. Inkább hagyd nyitva a garázs ajtaját egy fél órára, hogy ki tudjon szellőzni. Esetleg próbálj meg egyel alacsonyabb fokozatban menni felfelé, hátha akkor az erősebb víz és olajáramlás jobban elviszi a hőt.
(#) enree válasza potyo hozzászólására (») Júl 19, 2015 /
 
Már így is hülyének néz a falu, pont e miatt már párszor följöttem kettesben...
Köszönöm a kimrítő választ! Ha mégis megcsinálom, miként csináljam? Arra gondoltam, hogy teszek egy relét párhuzamosan a gombára. Vagy létezik kulturáltabb módja is?
(#) Bakman válasza enree hozzászólására (») Júl 19, 2015 /
 
Vezettem már mindenféle autót, volt, amelyik szeretett melegedni. Mi úgy oldottuk meg a problémát (mivel szervízbe nem akarták vinni az autót), hogy a domb előtt bekapcsoltuk a fűtést (klímát természetesen ki, már ha volt) és a ventillátort teljes fordulaton pörgettük, ablakokat le. Persze ettől az utastér melegedett át jobban, de határozottan hidegebb lett a motor. Egy próbát megér és nem kerül semmibe. Így talán több hőt tudsz hátrahagyni, mielőtt megérkezel.

Ha minden ablak le volt engedve, nem nagyon lehetett észrevenni, hogy megy a fűtés, persze nem a lábra irányítva, hanem előre és a szélvédőre.
(#) nagym6 válasza enree hozzászólására (») Júl 19, 2015 /
 
Így szokták megoldani, relé párhuzamosan a gombára. Vagy relé sem, csak egy erősebb kapcsoló párhuzamosan a gombával.
De csak akkor, ha egyszerű az elektronika, a gomba egy be-ki kapcsoló ami a ventit kapcsolja, semmi egyéb nem jön ide. Ha a gomba egy hőmérő jeladó, ami analóg jelét másik elektronika kapja, akkor nem biztos, hogy jó ez a meoldás. A Suzuki nagy valószinűséggel egyszerű kapcsolós megoldású.
(#) enree válasza nagym6 hozzászólására (») Júl 19, 2015 /
 
Ok, köszönöm!
Bakman! Ez nagyon jó ötlet! Ki is próbálom holnap. Azt valaki meg tudja mondani, hogy az említett gépjárműben merre van a gomba? Találtam valamit az egyik vastag cső tövében, ami a blokkhoz megy, de annak három kivezetése van... :/
(#) nagym6 válasza enree hozzászólására (») Júl 19, 2015 /
 
A Suzukit nem tudom, de a hűtőben szokott lenni. Elve, ha a hűtőben bizonyos hőfokot meghaladóan forró a víz mert a menetszél sem hűti eléggé, akkor kapcsol be.
Lehet, hogy egyik drótja láthatóan közvetlenül a ventire megy.

Még egy ötlet. Ne állj be a garázsba, csak ha kihűlt a kocsi.
A hozzászólás módosítva: Júl 19, 2015
(#) potyo válasza enree hozzászólására (») Júl 19, 2015 /
 
Simán lehet az is, hogy a motorvezérlő kapcsolja a hűtőventilátort is a motorhőmérséklet alapján, és nem klasszikus gombája van a hűtőradiátorban. Én megkeresném a ventilátor reléjét, az talán valahol ott van a ventilátor közelében, tennék rá párhuzamosan egy másik relét, amit kézzel tudnék kapcsolni, az lenne talán a legegyszerűbb beavatkozás.
(#) enree válasza nagym6 hozzászólására (») Júl 19, 2015 /
 
Köszönöm Neked is!
Igen, ezen én is agyaltam, de 12óra után hazaesve bedőlök az ágyba és alszom...
Kint meg nem olyan jó hagyni, mert az indiánok lopják a kocsikból a benzint...
(#) enree válasza potyo hozzászólására (») Júl 19, 2015 /
 
Köszönöm mindenkinek! Holnap kipróbálom ezt a fűtés bekapcsolós dolgot, ha nem hozza a kívánt eredményt, relézek!
(#) VIM válasza enree hozzászólására (») Júl 20, 2015 / 1
 
Szia! Jó megoldás a hőfokkapcsoló, kapcsolóval való átkapcsolása is mert a kis sebesség és alacsony fokozat használata okozza ezt a túlmelegedést és erre csak a ventillátor járatása a megoldás. Nekem is elő szokott fordulni az "ezeröcsinél" ez a helyzet, mire beállok a garázsba akkorra fellendül a hőmérő a 90fok fölé és a garázsban hűti le a ventillátor a motort. A "szuzinak" hőfokkapcsolós a megoldása nem NTC-s.
(#) enree válasza VIM hozzászólására (») Júl 24, 2015 /
 
Sziasztok!
Bakman kolléga fűtésbekapcsolós ötlete már javított a helyzeten, de ennek ellenére meg szeretném csinálni, hogy kapcsolható legyen a ventilátor.
Megszereztem a kocsi doksiját, elég fura, mert egyik helyen egy relét kapcsolgat egy hőfokkapcsoló, egy másik rajzon meg ott van a hőérzékelő hőfok-ellenállás karakterisztikája...
Az enyémben három vezeték megy a hőszenzorhoz.
Valaki meg tudná nézni nekem, hogy most akkor mit kellene nekem rövidre zárni?
Motorkód: G13BB772183
Előre is köszönöm!
(#) VIM válasza enree hozzászólására (») Júl 24, 2015 / 1
 
Szia! Ettől többet én sem tudok, mint ami a képeken is látszik, mert sokféle változatban lelhető fel .... A nagybátyámé az pont ilyen megoldású de ha mondasz vezetékszíneket, talán lenyomozható a hovatartozása. A hőfokkapcsolót talán a hűtő alsó részén kellene megnézni, hogy ott hol van, de a hűtőn kellene lennie ennek a kapcsolónak nem a motoron.
A hozzászólás módosítva: Júl 24, 2015
(#) enree válasza VIM hozzászólására (») Júl 24, 2015 /
 
Nagyon köszönöm a gyors választ! Igen, ezt az ábrát találtam meg én is, akkor lehet, hogy a vízpumpa közelében levő szenzor a motorvezérlőt tájékoztatja? Szétnézek a hűtő környékén. Mivel a hőkapcsoló csak egy relét kapcsol és nem a ventilátort közvetlenül, így gondolom nekem is elég simán csak egy kapcsolóval rövidre zárni, jól gondolom?
(#) VIM válasza enree hozzászólására (») Júl 24, 2015 /
 
Nincs más hátra, mint előre ..... olyan csatlakozást kell keresni a hűtő rendszerben, amire egy kék és fekete-fehér vagy fehér vezetékek futnak be. A nagybratyó sem tudja, hogy hol van ez a kapcsoló, sajna. Még átnézem még egyszer a szervizkönyvét hátha .... Ha meglesz akkor majd ezt a hőfokkapcsolót kell majd áthidalni és ott kell leágaztatni egy általad működtetni kívánt kapcsolóra a vezetékeket.
(#) enree válasza VIM hozzászólására (») Júl 24, 2015 /
 
Ok, ha hazaértem, alábújok, megnézem
(#) VIM válasza enree hozzászólására (») Júl 24, 2015 /
 
Ne bújj alá, mert nem is alul van hanem a termosztátnál van becsavarva az ábra szerint és a száma is talán az volna ami ott fel van tüntetve. .... persze ez az injektorosé de alatta a karburátorosnak a száma van megadva. innen
A hozzászólás módosítva: Júl 24, 2015
(#) enree válasza VIM hozzászólására (») Júl 24, 2015 /
 
Na, itt kezdődik akkor a probléma, ezt már megtaláltam, de nekem erre három vezeték megy... :/
(#) VIM válasza enree hozzászólására (») Júl 24, 2015 /
 
De milyen színűek? Egy NTC-re is csak kettő vezeték csatlakozik. Amit találtál az három pólusú?
Következő: »»   192 / 338
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem