Fórum témák
» Több friss téma |
Nagy igazságod van, egy korábbi válaszból még az OPA2134 lebegett a szeme előtt ami oly kis bemenő áramú és offset hibájú, hogy megengedi a köztes kondi elspórolását.
Ebben a kategóriában azért az elkó csatoló felvállalható.
Ha nem találtál újabbat akkor igen, de közben reloop is megválaszolta a kérdést.
Sziasztok!
Idézet: Ebben az opa-ban sohasem gondolkodtam. Én csak egy közzétett kapcsolás "hibáit" azzal kapcsolatos észrevételeket akartam korrigálni egy rajzban.„egy korábbi válaszból még az OPA2134 lebegett a szeme előtt” A bemeneti csatolókondi (C1, C2) nekem is volt eszemben 1 - 2,2µF fólia kivitelben. Elég a 2,2µF oda, vagy kell a 4,7µF ? (Az ugye az alsó határfrekvenciát határozza meg?) fkx kolléga javaslatát is meghallgatva bejelöltem a rajzon C3, C4-et. Jó helyen vannak? Az értékükre mit javasoltok. Mekkora szerepet tulajdoníthatunk neki. A C12, C14 kerámia kivitelű, igaz? A szerepét kicsit kifejtenéd. Köszönöm az észrevételeket mindenkinek A hozzászólás módosítva: Nov 3, 2015
A csatoló kondenzátorok -3dB csillapításhoz tartozó frekvenciáját kalkuláld 5Hz-cel, a képletet és némi magyarázatot itt találsz hozzá. Szabványos értékhez fölfelé kerekíts!
A végerősítők meredek jelváltozásra magas tranziens intermodulációs torzítással válaszolnak, ezért mindig aluláteresztő szűrőn engedjük át a jelet. A 100k poti után annak állásától függne a vágási frekvencia. A hozzászólás módosítva: Nov 3, 2015
A C3-C4 nem kell, ahogyan az R1-R2 sem. És általában R15-C12 és R16-C14 sem kell, mert ott vannak a végfok bemenetén. P7-P8-nak pedig bőven elég a 22k-47k.
Sziasztok!
Megépítettem a hangszínszabályzót a rajzon látható kapcsolás szerint (először a pirossal jelölt C15, C16 kondik nélkül) NE5532 OPA felhasználásával. Működött, de a potikhoz közelítve rettenetesen el kezdett sisteregve zúgni, pedig azok fém házát lekötöttem a GND-re. Ez akkor volt a legfeltűnőbb, ha a magas poti fel volt tekerve. Szerintem gerjedt. (Az OPA-t kicserélve JRC4558-ra a zúgás -gerjedés- ugyan csökkent, de jelentős maradt) Néhány rajzon láttam, hogy az előfokozat visszacsatoló ágába tesznek egy pár pikos kondit, ahogyan a rajzon feltűntettem pirossal. A kondi berakása után szinte teljesen megszűnt a probléma. A kérdésem az lenne, a kondi valóban az esetleges gerjedést szünteti meg, továbbá milyen befolyással van a jelátvitelre?
Hello! Igen a gerjedés gátlás szempontjából is lehet visszacsatolás (hasonló belső kompenzálás is van az IC-ben). Egyben a felső határfrekvenciát is meghatározza. A legerősebb hatása akkor van, mikor a poti maximális állásban (ellenálláson) van. De ekkor is a -3dB-es pont kb. 120kHz-re fog esni..
Szia, köszönöm a válaszod! Ennek a kondinak az értékét meddig növelhetem büntetlenül? A gerjedésre utaló zajok (egyenlőre csak füllel tudtam „lemérni”) 100pF-nál tűntek el.
Szia.
Kérdések: - árnyékolva van a hangszín áramkör? - a bemenete megfelelően le van zárva? - tápfeszültségek hidegítve vannak rendesen? Ezek miatt gerjedhet kiemelt magassal. Idézet: „Ennek a kondinak az értékét meddig növelhetem büntetlenül?” Semennyire. A kondi értéke, nem hasraütés szerűen került oda, hanem gondos tervezés után. Ha képes vagy rá, szedd elő az IC adatlapját, az abban megadott paraméterek alapján újra számolhatod a visszacsatolás hálózatának értékeit. Az IC erősítésétől függ az alkalmazható felső határfrekvencia, itt már az IC -nek jelentős fázistolása van. Ha a visszacsatoló hálózatod, aminek szintén van frekvencia függő fázistolása hozzáadódik az IC fázistolásához, és a kettő összege 135 fok felett van, az erősítő instabillá válik, és könnyen gerjedhet. Tehát elég sokat kell számolni, tudni kell hogy mit hogyan, és csak azután lehet belenyúlni, áttervezni, egy feltehetően gondosan megtervezett áramkört. Az megint egy jó kérdés, hogy miért is akarsz belenyúlni? Miért nem jó, ahogy van?
A felső határfrekvencia -3dB-es pontját magad is kiszámolhatod az f=1/(2*Pi*R*C) képlet alapján. Tekintve, hogy a maximális erősítés nem túl nagy (Au=5,7), az OPA belső kompenzációjával, a nyílt hurkú frekvencia menet jelentősen nem befolyásolja ezt az értéket.. (R ellenállásnál, az R5 és P1 összegét kell figyelembe venni..)
A hozzászólás módosítva: Nov 20, 2015
Szia! A bemenetek rendesen le vannak zárva, a tápfeszültségek stabilizálva és kellőképp hidegítve. Nyák vezetősávjainak kialakítására is próbáltam figyelni, kerülni a hurkokat (lásd: a csatolt képek, bár a telefonommal csak erre voltam képes).
Valóban akadt árnyékolatlanság béli hiányosság (fém dobozba téve már csendben van), de NE5532 OPA-val szerelt változatban szükségesnek láttam a plusz kondi (22pF) benntartását. Lehet, hogy kifogtam valami gerjedékenyebb példányt, de elég sokat szívtam vele.
Köszönöm a segédletet, ennek tanúlsága szerint a felső határfreki 100pikos kondi esetén 28KHz környékére esik, ami még elfogadható lenne. Ezt azonban már nem lépem meg, mert gondosabb árnyékolással gyakorlatilag zajmentes lett a berendezés. Mint fentebb irtam az NE5532 mellé viszont kellett a 22 pikos.
A hozzászólás módosítva: Nov 23, 2015
Ismertek valami elfogadható árú és minőségű hangszín szabályozó IC-t, amit I2C-n vagy SPI-on kell piszkálni?
Szia.
Én úgy látom, hogy ez a menő Ebay-en: F4AAOxyOa9Rzt9z" target="_blank" rel="nofollow" >Bővebben: Link Ezt akartam linkelni, csak a fórummotor kicsit átszabdalta: F4AAOxyOa9Rzt9z" target="_blank" rel="nofollow" >http://www.ebay.com/itm/PT2314-I2C-Stereo-audio-control-IC-volume-b...9Rzt9z <- itt egyébként csak simán bemásoltam, mint szöveg, link gomb nélkül... Nem ismerem mit tud, de ha már 140-en megvették, csak jó lehet valamennyire, 3$-ért pedig megéri kipróbálni. Csak beírtam Ebay-re, hogy treble bass ic, és ezt dobta ki elsőnek. A hozzászólás módosítva: Nov 24, 2015
Üdv!
Erről a kapcsolásról valakinek van valami tapasztalata? Egy TDA2030 as stereo erősítőhöz szeretném készíteni. Előre is köszönöm! Modosítás: Vagy esetleg valami egyszerűbb kapcsolás is jöhetne mivel csak gyakorlásra kell! A hozzászólás módosítva: Nov 26, 2015
Nem rossz. Gondolkozom, hogy maradni kéne az LM1036-nál és PWM jellel etetni egy kontrollerről.
A PT az csak bemenetválasztó. Én az LM1036-ot választottam, hozzá a DS1844 digitális potméter I2C-n meghajtva.
Ha rendesen kisímítod a PWM-et, akkor jó lesz, kb. 1mp beállási idővel. De még akkor is marad rajta egy nagyon-nagyon pici "szőr", ami a hangképben is jelen lesz. Nem tudom, hogy ez zavaró-e, vagy hallatszik egyáltalán.
Az adatlap szerint van benne mély és magas állítási lehetőség.
Sziasztok!
Építés alatt van életem második quad 405-je To3as végfoktranyóval. Nos én szeretnék hangszínszabályzót berakni az én "kis" quadomba, de elakadtam. Ugyan is van egy hangszínszabályzó kapcsolás egységnyi erősítéssel ami még számomra agyilag stabil. Na de!Hogyan csináljam a potiknak a nyákot?Ha balról jobbra tekerem a potit, akkor, emelkedjen a hangerő a bass meg a magas. De ezt hogyan kivitelezzem? 100K A Sztereó poti van tervben.De hogy alakítsam a NYÁKot? Csatolok egy Stereo LIN 100k Potit, melyet a következő link-kel kapcsolatban használok fel: Bővebben: Link A hangszínszabályzó Quad 405-höz részt nézzétek! Én a mély, magas potikat egymás mellé terveztem helyezni fizikailag. Hangerő az erősítő jobb oldalán talál helyet. A balansz szabályzást hogyan állítsam be?
A hangszín potikat értelemszerűen, a rajz szerint kell kötni. A poti jobb szélső lába menjen a rajz szerint arra a pontra, ahol a "Max" felirat van. Balansz szabályzáshoz sztereó, lineáris pot kell használni, úgy bekötve, hogy jobbra tekerve a bal csatorna, balra tekerve pedig a jobb csatorna jelét halkítsa.
Ez érdekelt engem, hogy mely láb hová kerüljön, köszi szépen!A balansz potinak a 2 szélét tegyem a 2 kimenetre és közepét meg a földre?
Úgy is kötheted, az az egyszerűbb, egy monó lineáris potival. A potik elé, sorban a jellel, ellenállások kellenek.
A hozzászólás módosítva: Jan 28, 2016
Azért egy sztereó potival, sokkal tisztességesebb balansz áramkört lehet kialakítani. És nem lesz miatta esetleg áthallás sem..
Ha visszalapozol néhányat ki lett tárgyalva hogy ezt a kapcsolást miért érdemesebb nem így megépíteni hanem máshogy. A C3-akra semmi szükség, a hangerőpotit a végére kell tenni, különben a fokozat teljes zaja ott fog csücsülni a végfok bemenetén.
Aztán az illesztő fokozatot is egyszerűbb invertálóba kötni, univerzálisabb lesz mert bármikor adható neki egy minimális erősítés, vagy köthető elé néhány poti és kész egy keverő.
Ezt nem keverőben szeretném alkalmazni, quadomba lenne.Tehát akkor C3 nem kell és a hangerőpotikat a kimenetre kössem?De akkor a Balanszpotit hová tegyem?Mert balanszpotit sztereopotival gondolom úgy lehet, hogy a stereo potiban lévő 2 potit egymáshoz viszonyítva fordítva kötöm be, tehát egyiken nő a hang a másikon csökken ugye?
Annyi kérdésem lenne még, hogy a hangszínszabályzó potik milyenek legyenek?Lineáris vagy logaritmikus?
Ebben eleve nincsen balansz poti. Az úgy néz ki, hogy a földön egy mono potival össze van kötve a jel szempontjából a két (bal-jobb) csatorna, és így el tudod húzni mindkét irányban valamennyire a jelszintet.
Ez azonban nem jó megoldás. Ha mindenképpen akarsz "balanszot", akkor érdemesebb úgy megcsinálni hogy 2db mono poti a hangerő, és akkor külön tudod tekerni a két oldalt, nincs szükség külön balanszra. Ha a sztereó potit fordítva kötöd be akkor nem lesz hangerőszabályozás, mert amíg az egyiken nő, addig a másikon csökkenni fog a hangerő. Tehát ahhoz kell még pluszban egy hangerőszabályozó poti is.
Szia!
Tudom, hogy nincs benne balanszpoti. Monoval miért nem jó megoldás?Nem kötekedni szeretnék, csak érdekel Balansz megoldható úgy, hogy a Stereo Log poti és fordítva kötöm be a 2 potit, tehát az egyik poti jobb lába megy földre, bal meg a jelre, míg másik poti bal lába megy földre és jobb lába pedig a jelre?Vagy ez nem jó megoldás, mert középállásban nem egyezik meg az ellenálláspályák ellenállása és nem lesz "egyenlő" a hang? Hangerő potinak nem Logos potit szokás használni? Úgy terveztem egyébként, hogy a kapcsi kimenetére megy a hangerő poti a balanszpoti meg megy a a követő erősítő, az az bemeneten lévő műverősítő kimenetére. Hangszínhez milyen potit használjak? Mert én építettem ilyen hangszínszabályzót, de úgy emlékszem, hogy logos potival, itt meg lin poti van, melyik a jobb? |
Bejelentkezés
Hirdetés |