Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Teljesítmény -LED, powerLED (pl. Cree, Luxeon) vezérlése
Témaindító: george_b, idő: Nov 30, 2007
Témakörök:
Bármilyen hővezető paszta jobb, mint azok a ragasztó vackok, amik a legkisebb hőtől nem ragadnak többé.
És igen a csavar feje alá érdemes alátétet tenni, ha lehet bakelitből, vagy más szigetelő anyagból (akár üvegszálas nyákból).
Az az egyszem csavar elgondolkodtató. Kínai termékben nagyon régen láttam olyan csavart, ami nem Philips fejes.
Amit még érdemes megnézni, mekkora áramot folyatnak a meghajtó áramkörök. Főleg akkor, ha bútorba épített (tehát rossz hőleadású) lámpatestről van szó, 300mA felett már garantált a rövid élettartam.
Üdv. Én a helyedben 3 W-os LED-et tennék bele. Melegedni sem fog annyira, és az élettartama sem lesz oly rövid.
Sose értettem, miért melegszik kevésbé egy ugyanolyan fizikai méretű alkatrész, ha mindkettő ugyanakkora elektromos teljesítményt kap. Te tudod ennek a magyarázatát?
A hozzászólás módosítva: Szept 6, 2016
Nem tudom. Azt tudom, hogy egy 1W-os LED 300 mA-os meghajtóval, kb. 1 percig járatva a saját csillag hűtőjén tűzforró, míg egy 3 W-os ugyanezzel a meghajtóval szintén saját csillagján nyugodtan kézben tartható. Ennek ellenére a felhasznált LED-eket mindig hűtőlapra is szerelem.
Ilyen nincs. Ilyenkor valoszinuleg a meghajto feszultsege nem tud elegge magasra emelkedni a kivant aram kialakitasahoz, magyaran nem tudja a megfelelo aramot kiadni mar. Elegge egyszeru ellenorizni, mukodes kozben aram- es feszmerovel....
Egyszerű. A LED hatásfoka kisebb teljesítményen járatva magasabb. Én is tapasztaltam, fogom a 10W-os LED-et, adok neki 2W-ot, kapok egy kellemes fényerőt, és kevés hőt. Adok neki 10W-ot, a fényerő minimálisan növekedett, és elkezdett fűteni a LED, forrósodott azonnal.
Itt egy picit másról van szó. Ha több energiát kap egy alkatrész, akkor persze hogy jobban melegszik. Ez még nekem is világos, egyértelmű. A hatásfok csökkenésével is tisztában vagyok valamennyire.
A lényeg az volt, hogy a fényerő nem sokat nőtt amikor a teljesítményt 2W-ról 10W-ra emeltem.
Köszönöm szépen a válaszaitokat!
Valamikor megmérem, hogy milyen áram folyik a LED Driver kimeneti oldalán (kell keresnem valami egyszerű megoldást a csatlakozó pin-jeinek elérésére). A kimeneti feszültséget már megmértem: 15,9-16,1 V-ot 3 különböző driver-en. Ez azért érdekes, mert a LED Driver (SP3W-0103) oldalán az áll SEC.: 0,35 A, 3.0-12V max. 3 W Lenne is egy kérdésem: a fenti driver-rel az 1W-os LED mekkora áramot kell(ene) szipókázzon? P=U * I alapon 1 W = 16 V * n A --> 62,5 mA jön ki. (12 V esetén 83,3 mA) Vagy a LED-ek esetében ez nem áll? Bocs', tényleg nem vagyok szakmabeli. A hozzászólás módosítva: Szept 7, 2016
A driver kimenete ilyenkor lehet csalóka, mert nincs rajta semmilyen terhelés, és megnövekedhet az üresjárási feszültsége a kimemeten.
Úgy emlékszem, hogy mértem a hűtőcsillagon lévő forrasztásokon is, tehát amikor rajta volt a terhelés a driver-en, de már nem vagyok 100%-ig biztos benne.
Árammérés még várat magára.
Sziasztok.
Vettem kocsiba t10 ledes izzót (canbus) helyzetjelzőbe de mielőtt bele rakom kipróbáltam hogy milyen fénye van meg mennyire melegszik. 10 perc után a alumínium részt nem bírtam megfogni annyira forró volt. Ez netán kigyulladhat kocsiba vagy kárt okozhat ? Köszönöm előre is a segítséget.
Hozzá képest az eredeti izzo 3-5x melegebb.
Akkor bele rakom, csak inkább meg kérdezem mielőtt belerakom oszt szétolvad valami.
Azt hittem lednek nem kéne ennyire melegnek leni.
Minnél melegebb annál hamarabb fog tönkre menni, leolvadni egy két led a foglalatról, ha nem megfelelő a hűtés (jártam már így igaz az másfajta T10 -es LED -es fényforrás volt). Fokozottan igaz ez nyári 30-35° -os melegben.
Sziasztok!
Tegnap mértem egy hőmérsékletet (infrás hőmérő) kb. 1/2 h bekapcsolt állapot után a lámpatest hűtőcsillag alatt lévő részének hátoldalán (tehát közvetlenül a hűtőcsillag alatt: 28-31 C. Ez egyáltalán nem tűnik soknak (egyelőre még a gyári ragasztóban a csillag, hővezető pasztát ezután fogom megvenni). Magán a LED-en nem mértem a hőmérsékletet. Szóval lehet, hogy nem is a hőterhelés miatt mentek tönkre a lámpáimban a LED-ek?
A lámpatesten mért hőmérséklet nem számít. A LED réteghőmérséklete a mérvadó. Az is lehet gond, ha a LED, és a hűtőcsillag között nagy a termikus ellenállás. A mostani hőmérsékletet a beépítés helyén mérted, vagy az asztalon?
A fizika az fizika marad. Az autó műszerfalában 1,2 W-os izzók vannak, azok is izzásig hevülnek, pedig csak 1,2 W. Hasonló teljesítményű LED-nél akkor nem meglepő, ha melegszik megfelelő hűtés híján. Amúgy meg az üzemi hőfok 70-80 fok lehet bátran.
Erről a leolvadásról tudsz képet mutatni? Mert az ón és a különféle, tokozás körül használt műanyagok olvadáspontja messze a LED tönkremenetelét okozó hőmérséklet felett van.
Arra gondol szerintem, hogy a LED kivezetése vagy bármi a hőingadozástól (túl magas hőmérséklettól) elválik, kontakthibás lesz. Nálam több 10W-os LED is így járt, ekkor zavaróan elkezd villogni, be-kikapcsolgat a 3 párhuzamos sorból az egyik. Kisebb hőmérsékleten nem villog, csak amikor felmelegszik. És sokszor ehhez az elváláshoz 50fokC réteghőmérséklet is elég. Persze gyártásfüggő is. Szívesen látnék olyan LED-et, ami 80fokC réteghőm.-nél még nem megy tönkre, de ilyennel még nem találkoztam.
A LED és a hűtőcsillag közötti termikus ellenállás miként csökkenthető? Kiforrasztom a LED-et és annak az aljára is teszek hővezető pasztát? Vagy ez felesleges, mert ezt (elvileg) gyárilag is így kell(ene) csinálják?
A mostani hőmérsékletet a lámpa kiszerelt állapotában mértem. De beépítve gipszkartonba van, ahol bőven van mögötte levegő eltávozásnak hely (25 cm-es dobozolás a faltól számolva).
És gondolod, hogy 50 fokon ott valami megolvadt? Komolyan kérdezem.
Pedig nagyon sok LED-nél üzemszerű paraméter a 70-80 fokos záróréteg-hőmérséklet. Csak éppen az élettartama sokkal rövidebb. Élettartam alatt a fényerőcsökkenés adott értékét értjük, nem a LED fizikai tönkremenetelét. Ebben a tekintetben a határ valahol 100-125 fok körül jár gyártótól, típustól függően. Csak ne a nevenincs gyártók termékeit nézzük, és ne a márkás modul-elrontott szerelés kombinációban, ami sajnos sok ebayes forrásnál gyakori. Amúgy sok, márkás LED-es lámpa (most példának mit hozzak itthonról-Philips Dimtone, meg Osram Parathom COG van, egyiket sem tudja megfogni a kéz, ha ment 10 percet) jár csak burkolaton 60 fokot meghaladó üzemi hőmérsékleten, ott a hordozón biztos nem 45 fok van.
Igen, úgy, Általában ragasztva van. Én arra Thermopox 85-öt használtam, mikor az akváriumot LED-esítettem. Arról azt tudom mondani, hogy megy két éve, napi 12 órát, a 13 mm-es emitterek kb. 4W betáplált teljesítményen, a záróréteg valahol 60 fok körül lehet.
Nincsenek már meg a képek, de teljesen elszenesedett a panel amire rá voltak forrasztva. Mutattam az eladónak a képeket, aztán visszafizette a vételárat.
Egyébként egy 206 -os első hejzetjelzőiben voltak, nem tudtam elképzelni mitől van "kábelszag" az autóban, mire rájöttem, már néhány LED le volt esve a világítótestről. Egyébként ez a fajta volt: 13 LED 5050 T10...
Ki beszélt itt olvadásról??? Idézem magam: "hőingadozástól (túl magas hőmérséklettól) elválik, kontakthibás lesz." Komolyan mondom. Kiegészítem: megreped. Most már sejtem, mire gondolok?
A hozzászólás módosítva: Szept 18, 2016
Valamit nem olvastam el délelőtt. Vasárnap van, hosszú hét pihenője.
Sziasztok!
Mi a véleményetek, esetleg tapasztalatotok az ebayen kapható led bar -okról? Én egy kb. 60cm hosszúságút, kombinált (a közepén kis látószögű, a két szélén nagy látószögű optika van), papíron 280W -os verziót szeretnék venni. Ennek melegedésről, tartósságról, vízállóságról, esetleg fényerejéről tudnátok valami valós infóval szolgálni? Nyilván nem lesz pl. Rigid Industries minőség, de 1000$ helyett 60-70$... Ilyesmi jellegű: http://b.cdnbrm.com/images/products/large/lights/double_row_cree_le...ro.jpg Köszönöm
Sziasztok.
Csak érdekesség: ahogy látom, nem használnak a gyártók a LED-ekhez áramgenerátort, csak meghajtják PWM-mel. Pl. a mellékletben levő fejlámpát szétszedve egyetlen egy paca található a nyákon. Ide csak félvezető, kondi, ellenállás kerülhet be, tekercs kizárt, tehát nem kapcsolóüzemű. Folyamatos használat közben sem melegszik semmi, csak a LED picit, gyorsan mozgatva a fejlámpát látszik, hogy nem folyamatos a fény, és mikor labortápról megtápláltam, a bemenő feszültséggel arányos volt az átfolyó áram, ami nem is akkora probléma, mert merülő elemnél/akksinál legalább csökken az áram, ezzel is kicsit elnyújtva az üzemidőt. Amiért számomra érdekes, hogy jobb a hatásfoka, mint egy áramgenerátornak, szinte alig termel hőt. Ha össze lenne hozva egy kis áram méréssel is, akkor kapnánk egy nagyon jó hatásfokú, egyszerű áramgenerátort LED-ekhez. Pl. Attiny85-tel megoldható lenne, van neki 20x erősítésű belső műveleti erősítője, 0,055V kellene hogy essen a söntön maximum, ami 1A-nál 0,055ohm, és a veszteség is minimális lenne rajta. De ha nem kellene az 1mA-es felbontás, tovább lehetne csökkenteni a söntöt, tovább növelve a hatásfokát az áramgenerátornak. Fillérekből kihozható lenne akár egy 100W-os LED driver is, ami bekapcsoláskor akár szép lassan is növelhetné a fényerőt, dimmelhető lenne, akár még buszrendszerhez is könnyen illeszthető lenne. |
Bejelentkezés
Hirdetés |