Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Teljesítmény -LED, powerLED (pl. Cree, Luxeon) vezérlése
Lapozás: OK   111 / 141
(#) qvasz2 válasza HobbiEZs hozzászólására (») Szept 6, 2016 /
 
Bármilyen hővezető paszta jobb, mint azok a ragasztó vackok, amik a legkisebb hőtől nem ragadnak többé.
És igen a csavar feje alá érdemes alátétet tenni, ha lehet bakelitből, vagy más szigetelő anyagból (akár üvegszálas nyákból).
(#) nedudgi válasza HobbiEZs hozzászólására (») Szept 6, 2016 /
 
Az az egyszem csavar elgondolkodtató. Kínai termékben nagyon régen láttam olyan csavart, ami nem Philips fejes.
Amit még érdemes megnézni, mekkora áramot folyatnak a meghajtó áramkörök. Főleg akkor, ha bútorba épített (tehát rossz hőleadású) lámpatestről van szó, 300mA felett már garantált a rövid élettartam.
(#) csapeter válasza HobbiEZs hozzászólására (») Szept 6, 2016 /
 
Üdv. Én a helyedben 3 W-os LED-et tennék bele. Melegedni sem fog annyira, és az élettartama sem lesz oly rövid.
(#) nedudgi válasza csapeter hozzászólására (») Szept 6, 2016 /
 
Sose értettem, miért melegszik kevésbé egy ugyanolyan fizikai méretű alkatrész, ha mindkettő ugyanakkora elektromos teljesítményt kap. Te tudod ennek a magyarázatát?
A hozzászólás módosítva: Szept 6, 2016
(#) csapeter válasza nedudgi hozzászólására (») Szept 6, 2016 /
 
Nem tudom. Azt tudom, hogy egy 1W-os LED 300 mA-os meghajtóval, kb. 1 percig járatva a saját csillag hűtőjén tűzforró, míg egy 3 W-os ugyanezzel a meghajtóval szintén saját csillagján nyugodtan kézben tartható. Ennek ellenére a felhasznált LED-eket mindig hűtőlapra is szerelem.
(#) bbalazs_ válasza csapeter hozzászólására (») Szept 6, 2016 /
 
Ilyen nincs. Ilyenkor valoszinuleg a meghajto feszultsege nem tud elegge magasra emelkedni a kivant aram kialakitasahoz, magyaran nem tudja a megfelelo aramot kiadni mar. Elegge egyszeru ellenorizni, mukodes kozben aram- es feszmerovel....
(#) Kovidivi válasza nedudgi hozzászólására (») Szept 6, 2016 / 1
 
Egyszerű. A LED hatásfoka kisebb teljesítményen járatva magasabb. Én is tapasztaltam, fogom a 10W-os LED-et, adok neki 2W-ot, kapok egy kellemes fényerőt, és kevés hőt. Adok neki 10W-ot, a fényerő minimálisan növekedett, és elkezdett fűteni a LED, forrósodott azonnal.
(#) nedudgi válasza Kovidivi hozzászólására (») Szept 6, 2016 /
 
Itt egy picit másról van szó. Ha több energiát kap egy alkatrész, akkor persze hogy jobban melegszik. Ez még nekem is világos, egyértelmű. A hatásfok csökkenésével is tisztában vagyok valamennyire.
(#) Kovidivi válasza nedudgi hozzászólására (») Szept 6, 2016 /
 
A lényeg az volt, hogy a fényerő nem sokat nőtt amikor a teljesítményt 2W-ról 10W-ra emeltem.
(#) HobbiEZs hozzászólása Szept 7, 2016 /
 
Köszönöm szépen a válaszaitokat!

Valamikor megmérem, hogy milyen áram folyik a LED Driver kimeneti oldalán (kell keresnem valami egyszerű megoldást a csatlakozó pin-jeinek elérésére). A kimeneti feszültséget már megmértem: 15,9-16,1 V-ot 3 különböző driver-en.

Ez azért érdekes, mert a LED Driver (SP3W-0103) oldalán az áll SEC.: 0,35 A, 3.0-12V max. 3 W

Lenne is egy kérdésem: a fenti driver-rel az 1W-os LED mekkora áramot kell(ene) szipókázzon? P=U * I alapon 1 W = 16 V * n A --> 62,5 mA jön ki. (12 V esetén 83,3 mA) Vagy a LED-ek esetében ez nem áll? Bocs', tényleg nem vagyok szakmabeli.
A hozzászólás módosítva: Szept 7, 2016
(#) rockersrac hozzászólása Szept 7, 2016 /
 
A driver kimenete ilyenkor lehet csalóka, mert nincs rajta semmilyen terhelés, és megnövekedhet az üresjárási feszültsége a kimemeten.
(#) HobbiEZs válasza rockersrac hozzászólására (») Szept 8, 2016 /
 
Úgy emlékszem, hogy mértem a hűtőcsillagon lévő forrasztásokon is, tehát amikor rajta volt a terhelés a driver-en, de már nem vagyok 100%-ig biztos benne.
Árammérés még várat magára.
(#) erik001 hozzászólása Szept 17, 2016 /
 
Sziasztok.
Vettem kocsiba t10 ledes izzót (canbus) helyzetjelzőbe de mielőtt bele rakom kipróbáltam hogy milyen fénye van meg mennyire melegszik.
10 perc után a alumínium részt nem bírtam megfogni annyira forró volt.
Ez netán kigyulladhat kocsiba vagy kárt okozhat ?
Köszönöm előre is a segítséget.

t10 led.jpg
    
(#) Massawa válasza erik001 hozzászólására (») Szept 17, 2016 / 1
 
Hozzá képest az eredeti izzo 3-5x melegebb.
(#) erik001 válasza Massawa hozzászólására (») Szept 17, 2016 /
 
Akkor bele rakom, csak inkább meg kérdezem mielőtt belerakom oszt szétolvad valami.
Azt hittem lednek nem kéne ennyire melegnek leni.
(#) RoliNyh válasza erik001 hozzászólására (») Szept 17, 2016 /
 
Minnél melegebb annál hamarabb fog tönkre menni, leolvadni egy két led a foglalatról, ha nem megfelelő a hűtés (jártam már így igaz az másfajta T10 -es LED -es fényforrás volt). Fokozottan igaz ez nyári 30-35° -os melegben.
(#) HobbiEZs válasza HobbiEZs hozzászólására (») Szept 18, 2016 /
 
Sziasztok!

Tegnap mértem egy hőmérsékletet (infrás hőmérő) kb. 1/2 h bekapcsolt állapot után a lámpatest hűtőcsillag alatt lévő részének hátoldalán (tehát közvetlenül a hűtőcsillag alatt: 28-31 C.

Ez egyáltalán nem tűnik soknak (egyelőre még a gyári ragasztóban a csillag, hővezető pasztát ezután fogom megvenni). Magán a LED-en nem mértem a hőmérsékletet.

Szóval lehet, hogy nem is a hőterhelés miatt mentek tönkre a lámpáimban a LED-ek?
(#) nedudgi válasza HobbiEZs hozzászólására (») Szept 18, 2016 /
 
A lámpatesten mért hőmérséklet nem számít. A LED réteghőmérséklete a mérvadó. Az is lehet gond, ha a LED, és a hűtőcsillag között nagy a termikus ellenállás. A mostani hőmérsékletet a beépítés helyén mérted, vagy az asztalon?
(#) didyman válasza erik001 hozzászólására (») Szept 18, 2016 /
 
A fizika az fizika marad. Az autó műszerfalában 1,2 W-os izzók vannak, azok is izzásig hevülnek, pedig csak 1,2 W. Hasonló teljesítményű LED-nél akkor nem meglepő, ha melegszik megfelelő hűtés híján. Amúgy meg az üzemi hőfok 70-80 fok lehet bátran.
(#) didyman válasza RoliNyh hozzászólására (») Szept 18, 2016 /
 
Erről a leolvadásról tudsz képet mutatni? Mert az ón és a különféle, tokozás körül használt műanyagok olvadáspontja messze a LED tönkremenetelét okozó hőmérséklet felett van.
(#) Kovidivi válasza didyman hozzászólására (») Szept 18, 2016 /
 
Arra gondol szerintem, hogy a LED kivezetése vagy bármi a hőingadozástól (túl magas hőmérséklettól) elválik, kontakthibás lesz. Nálam több 10W-os LED is így járt, ekkor zavaróan elkezd villogni, be-kikapcsolgat a 3 párhuzamos sorból az egyik. Kisebb hőmérsékleten nem villog, csak amikor felmelegszik. És sokszor ehhez az elváláshoz 50fokC réteghőmérséklet is elég. Persze gyártásfüggő is. Szívesen látnék olyan LED-et, ami 80fokC réteghőm.-nél még nem megy tönkre, de ilyennel még nem találkoztam.
(#) HobbiEZs válasza nedudgi hozzászólására (») Szept 18, 2016 /
 
A LED és a hűtőcsillag közötti termikus ellenállás miként csökkenthető? Kiforrasztom a LED-et és annak az aljára is teszek hővezető pasztát? Vagy ez felesleges, mert ezt (elvileg) gyárilag is így kell(ene) csinálják?

A mostani hőmérsékletet a lámpa kiszerelt állapotában mértem. De beépítve gipszkartonba van, ahol bőven van mögötte levegő eltávozásnak hely (25 cm-es dobozolás a faltól számolva).
(#) didyman válasza Kovidivi hozzászólására (») Szept 18, 2016 /
 
És gondolod, hogy 50 fokon ott valami megolvadt? Komolyan kérdezem.
Pedig nagyon sok LED-nél üzemszerű paraméter a 70-80 fokos záróréteg-hőmérséklet. Csak éppen az élettartama sokkal rövidebb. Élettartam alatt a fényerőcsökkenés adott értékét értjük, nem a LED fizikai tönkremenetelét. Ebben a tekintetben a határ valahol 100-125 fok körül jár gyártótól, típustól függően. Csak ne a nevenincs gyártók termékeit nézzük, és ne a márkás modul-elrontott szerelés kombinációban, ami sajnos sok ebayes forrásnál gyakori. Amúgy sok, márkás LED-es lámpa (most példának mit hozzak itthonról-Philips Dimtone, meg Osram Parathom COG van, egyiket sem tudja megfogni a kéz, ha ment 10 percet) jár csak burkolaton 60 fokot meghaladó üzemi hőmérsékleten, ott a hordozón biztos nem 45 fok van.
(#) didyman válasza HobbiEZs hozzászólására (») Szept 18, 2016 /
 
Igen, úgy, Általában ragasztva van. Én arra Thermopox 85-öt használtam, mikor az akváriumot LED-esítettem. Arról azt tudom mondani, hogy megy két éve, napi 12 órát, a 13 mm-es emitterek kb. 4W betáplált teljesítményen, a záróréteg valahol 60 fok körül lehet.
(#) RoliNyh válasza didyman hozzászólására (») Szept 18, 2016 /
 
Nincsenek már meg a képek, de teljesen elszenesedett a panel amire rá voltak forrasztva. Mutattam az eladónak a képeket, aztán visszafizette a vételárat.

Egyébként egy 206 -os első hejzetjelzőiben voltak, nem tudtam elképzelni mitől van "kábelszag" az autóban, mire rájöttem, már néhány LED le volt esve a világítótestről.

Egyébként ez a fajta volt:
13 LED 5050 T10...
(#) Kovidivi válasza didyman hozzászólására (») Szept 18, 2016 /
 
Ki beszélt itt olvadásról??? Idézem magam: "hőingadozástól (túl magas hőmérséklettól) elválik, kontakthibás lesz." Komolyan mondom. Kiegészítem: megreped. Most már sejtem, mire gondolok?
A hozzászólás módosítva: Szept 18, 2016
(#) didyman válasza RoliNyh hozzászólására (») Szept 18, 2016 /
 
Szép..
(#) didyman válasza Kovidivi hozzászólására (») Szept 18, 2016 /
 
Valamit nem olvastam el délelőtt. Vasárnap van, hosszú hét pihenője.
(#) nzozz hozzászólása Szept 29, 2016 /
 
Sziasztok!
Mi a véleményetek, esetleg tapasztalatotok az ebayen kapható led bar -okról? Én egy kb. 60cm hosszúságút, kombinált (a közepén kis látószögű, a két szélén nagy látószögű optika van), papíron 280W -os verziót szeretnék venni. Ennek melegedésről, tartósságról, vízállóságról, esetleg fényerejéről tudnátok valami valós infóval szolgálni? Nyilván nem lesz pl. Rigid Industries minőség, de 1000$ helyett 60-70$...
Ilyesmi jellegű: http://b.cdnbrm.com/images/products/large/lights/double_row_cree_le...ro.jpg

Köszönöm
(#) Kovidivi hozzászólása Szept 30, 2016 /
 
Sziasztok.
Csak érdekesség: ahogy látom, nem használnak a gyártók a LED-ekhez áramgenerátort, csak meghajtják PWM-mel. Pl. a mellékletben levő fejlámpát szétszedve egyetlen egy paca található a nyákon. Ide csak félvezető, kondi, ellenállás kerülhet be, tekercs kizárt, tehát nem kapcsolóüzemű. Folyamatos használat közben sem melegszik semmi, csak a LED picit, gyorsan mozgatva a fejlámpát látszik, hogy nem folyamatos a fény, és mikor labortápról megtápláltam, a bemenő feszültséggel arányos volt az átfolyó áram, ami nem is akkora probléma, mert merülő elemnél/akksinál legalább csökken az áram, ezzel is kicsit elnyújtva az üzemidőt.
Amiért számomra érdekes, hogy jobb a hatásfoka, mint egy áramgenerátornak, szinte alig termel hőt. Ha össze lenne hozva egy kis áram méréssel is, akkor kapnánk egy nagyon jó hatásfokú, egyszerű áramgenerátort LED-ekhez. Pl. Attiny85-tel megoldható lenne, van neki 20x erősítésű belső műveleti erősítője, 0,055V kellene hogy essen a söntön maximum, ami 1A-nál 0,055ohm, és a veszteség is minimális lenne rajta. De ha nem kellene az 1mA-es felbontás, tovább lehetne csökkenteni a söntöt, tovább növelve a hatásfokát az áramgenerátornak. Fillérekből kihozható lenne akár egy 100W-os LED driver is, ami bekapcsoláskor akár szép lassan is növelhetné a fényerőt, dimmelhető lenne, akár még buszrendszerhez is könnyen illeszthető lenne.
Következő: »»   111 / 141
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem