Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » RC szervó működése 6V-ról, jel 5-ről?
Témaindító: TomRoncsak, idő: Márc 31, 2010
Témakörök:
De mindenképp kell egy visszacsatolás a kormánylapátról, mert honnan fogod tudni, hogy éppen merre áll? Mert ha csak háromértékű lesz az irányítás, nagyon darabosak lesznek a kormánymozdulatok. Szerintem, nem úszod meg egy egyszerű szervo vezérlés nélkül.
Azt talán látja / érzi, hogy merre fordul a csonak...
Én igy csinálnám ( bocs a kertben jobb rajzot nem tudok csinálni).A kormányt arra sötét tengelyre kell szerelni, ami elforgat egy kart ( most éppen balra 90 fokkal). Az a kar felhuz egy kis kulisszát (B) amin a két mikrokapcsolo van. A hajtokaron keresztben van egy lap ami az egyik vagy a másik mikrokapcsolot nyomja ( attol függ, hogy a kormány jobbra vagy balra fordul). A kulissza a C vezetékben csuszkál és alul mozgatja a tolopotit. Amikor a kormány középállásában van a poti alul lesz és ilyenkor adja a PWM a legkisebb impulzust, ami a motort vezérli. A kormány középállásában egyik mikrokapcsolo sincs megnyomva ilyenkor a motor rövidre van zárva azaz semilyen impulzus nem megy rá. Amin elfordul a kormány az egyik mikrokapcsolot megnyomja a lemez és megfeleö polaritással kerülnek az impulzusok a motorra. Ha jobban tekered a kormányt akkor gyorsabban fog a motor forogni.
Az adott helyzetböl természetesen vissza kell majd tekerni. Ha szervot akarsz használni akkor a hajtokart (A) ugy kell szerelni, hogy a kormány alaphelyzetében a kar ugy legyen mint a rajzon, és a tolopoti a középen legyen. - tolopoti ilyenkor nem egy PWM-t fog hajtani, hanem egy szervotesztert amihez az erös szervot kell csatlakoztatni ( az azonban csak kb 7V-t bir ki). Ilyenkor természetesen nem kellenek a mikrokapcsolok. Ha több kell akkor egy komolyabb szervo hid kell majd és egy szervoerösitö és egy ablaktörlömotor. Ilyenkor a kormány állása egyezik a lapát állásával ami hajozásban nem igen divat, de müködik. Csak rajtad mulik melyik rendszert választod. A hozzászólás módosítva: Jún 27, 2017
Ez a látja / érzi, egy medencében még működhet is...
A tengerjáron sem látja a kormányos a lapát állását - egy hajo nem auto.
Szia !
Valahogy azért nekem így nem teljesen "gömbölyű " a dolog mert nekem a csónak motort is egy PWM szabályozó szabályozza és a pólusváltást ( vagyis forgásirány váltást )csak a PWM szabályozó után lehet betenni mert ha elötte váltok akkor a szabályozónak vége ,nagyon érzékeny !Amúgy kezdem már valahogy kapisgálni a rajzodat !
Szerintem igaza van " Massawa " nak mert nem kell látni ,tudja az ember merre fordúl !
Igen, utólag látod hogy merre fordultál. De jobb lenne előre tudni. Persze minden azon múlik, hogy mennyire akarsz pontosan manőverezni. Ha neked jó, akkor építsd meg!
Idézet: „Az elfordulási sebességet szerintem nem kell bántani az lenne állandó ,vagyis egy sebességre beállitva akár áttétellel és az lenne !” Gondold át, hogy a te esetedben létezik-e az az elfordulási sebesség, amivel kellően gyorsan tudsz reagálni egy váratlan eseményre, és ugyanakkor elegendően finoman is be tudod-e állítani az irányt. Ha létezik, akkor hajrá!
Természetesen a polusválto a PWM után van a rajz csak azt volt hivatott ábrázolni, hogyan épiteném meg ( már több ilyet épitettem, igaz nem csonakmotorra, de az elv azonos).
A lényeg, hogy a polusváltást "állo" helyzetben veszi ( legkisebb PWM kimeneten - söt ebben az állásban a motor rövidre van zárva azaz fékez!), és a kormánykerék elforditásával gyorsul a motor. ( ahova nekem kellettek ilyen vezérlések ott korábban az iránykapcsolot - gyári megoldás volt - bármikor lehetett kezelni, ami elég veszélyes volt - ezért épittem át a motor szabályzolyát.)
Ha PWM szabályzó elé kötöd az irányváltót, akkor természetes hogy tönkremegy. A PWM szabályzó csak egyféle polaritással kaphatja a feszültséget, fordított polaritás esetén a belső diódákon keresztül zárlati áram (párszáz A) folyik, amitől az "érzékeny" félvezetőből kijön az őt működtető füst. Az irányváltó pedig pont a polaritást fordítja meg.
Viszont lehet olyan PWM szabályzót is építeni ami egyúttal irányváltó is. A hozzászólás módosítva: Jún 29, 2017
Igy kell bekötni a mikrokapcsolokat ( alapállás - Állj - a kerék középen van).
Így már szerintem is jó lesz ! Egy ablaktörlő motor áramfelvételét bírják a mikrókapcsolók ? Mekkora lehet egy ablaktörlő áramfelvétele ? És melyik tip. ablaktörlő jó szerintetek ami kicsit "izmosabb" mert egyet szétszedtem még régebben és a csigakereke bonamit vagy valami műanyag szerüségből volt ,nem valami bizalomgerjesztő volt !
A hozzászólás módosítva: Jún 29, 2017
Léteznek nagy áramú mikrokapcsolók. Ami kicsit necces, az a nagy áram megszakítása. Az induktív terhelés viszonylag sokáig fenntartja az ívet kikapcsoláskor, ez ellen két dióda bekötésével lehet védeni az érintkezőket.
Vagy kihagyni teljesen a mikrokapcsolókat és egyetlen forgópotival meg némi elektronikával megoldani ugyanazt. (Szabályzóstul.) A hozzászólás módosítva: Jún 29, 2017
Nincs nagyáram megszakitás, mert elvben állohelyzetben - vagy nagyon kis vezérlöjelnél kapcsolnak ( a kormány középállásában) a kapcsolok. De lehet helyettük massziv morzekontaktust is szerelni.
Vannak 20A-s mikrokapcsolok is. Egy ablaktörlö motor kb max 5 A-t fogyaszt ( de ez rá van irva). A csigahajtásuban többnyire müanyag a fogaskerék, de szerintem ez nem gond. Minden nagyobb ablaku autobol jo lesz a motor. ( minivan, kisteherautok stb). Ha maradsz a csigahajtásnál akkor a motor nem fordulhat el a kormánylapát hatására igy a fékezés felesleges, azaz a kapcsolok sincsenek a visszirányu árammal ( a motorbol ) terhelve. A hozzászólás módosítva: Jún 29, 2017
Akkor ha az ablaktörlő motor kb 5 A -t fogyaszt akkor 16 A-os végállás kapcsolónak jónak kell lenni 4 db végálláskapcsoló egymással szembefordítva úgy ,hogy jobbra is egyszerre ketőt kapcsoljon meg balra is ha egy kart , mint egy joystick mozdítom . Csakhogy az ablaktörlő motor bírja e a jobbra balra fordulatot mint egy kormány ?
Idézet: „Ha maradsz a csigahajtásnál akkor a motor nem fordulhat el a kormánylapát hatására igy a fékezés felesleges, azaz a kapcsolok sincsenek a visszirányu árammal ( a motorbol ) terhelve.” Sajnos, a legtöbb ablaktörlő motort visszafelé is meglehet hajtani. Ezt a csiga több bekezdése, és nagy menetemelkedése okozza.
Valoszinü hogy neki még egy csigahajtás vagy menetes rud fog kelleni ( én arra gondoltam), mert az ablaktörlömotor még mindig tul gyors lesz a lapáthoz (aminek a méretét sem tudjuk).
Most ez minek? A rajz egyöntetü, irányonkét 1 morze átkapcsolo kell.
Már megbeszéltük, hogy még egy áttétel fog kelleni vagy az alul emlitett menetes rud vagy a csörlök, amit pár napja tárgyaltunk. Ezt már te tudod, mert neked kell látnod mi egyszerübb és mit tudsz megcsinálni. |
Bejelentkezés
Hirdetés |